Jump to content

Terminal Ballistikk


Saue_ren

Recommended Posts

Tatt i betraktning min alder og dermed et visst hukommelsestap, mener jeg bestemt at svenskene hadde en undersøkelse for mange herrens år siden som gikk ut på kaliber, kulevekt, skyteavstand og fluktavstand (tror jeg)...dette gjaldt elg.
Om denne var i regi av de svenske myndighetene, jegerorganisasjonene eller noen av våpen/jaktbladene, tør jeg ikke si, ei heller hvor den ble publisert.
Imidlertid festet jeg meg ved at puslete standardpatroner faktisk hadde like kort og av og til kortere fluktavstand enn diverse magnumpatroner.
Og det var ikke greit for egoet å lese sånt, da jeg på den lokale skytebanen hadde holdt flammende innlegg og prediket til det kjedsommelige bla. 338 Winmag sine overlegne egenskaper (dette var på den tiden mitt favorittkaliber).
Så ja,  det skal finnes noe der ute noe som kanskje ligner på det TS spør om.

Link to comment
Share on other sites

Det var en oppfordring i vedlegget til jegeravgiftskortet for noen år siden der vi ble oppfordret til å bruke kraftigere patroner, hva lå bak denne?

Ellers har vel undersøkelsene vist at det er korrekt treffpunkt som er viktigst, ikke hva du skyter med. Alle tillatte storviltpatroner er mer enn kraftige nok.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
On 5/7/2018 at 11:10 PM, seawolf said:

Tatt i betraktning min alder og dermed et visst hukommelsestap, mener jeg bestemt at svenskene hadde en undersøkelse for mange herrens år siden som gikk ut på kaliber, kulevekt, skyteavstand og fluktavstand (tror jeg)...dette gjaldt elg.
Om denne var i regi av de svenske myndighetene, jegerorganisasjonene eller noen av våpen/jaktbladene, tør jeg ikke si, ei heller hvor den ble publisert.
Imidlertid festet jeg meg ved at puslete standardpatroner faktisk hadde like kort og av og til kortere fluktavstand enn diverse magnumpatroner.
Og det var ikke greit for egoet å lese sånt, da jeg på den lokale skytebanen hadde holdt flammende innlegg og prediket til det kjedsommelige bla. 338 Winmag sine overlegne egenskaper (dette var på den tiden mitt favorittkaliber).
Så ja,  det skal finnes noe der ute noe som kanskje ligner på det TS spør om.

Tja kva er det det heiter? Mennesket brukar to år på og lære seg og tala og femti på og læra seg og tia, men eg har gåt på nokre smeller eg og, men det blir lengre og lengre mellom dei (heldigvis)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...