Jump to content
Generaldfeld

REVEJAKTEN 2018-2019

Recommended Posts

Det er bare et par dager siden revejakt sesongen 2017-2018 ble avsluttet! Endel av dere har bidratt med svært gode og spennende historier, både med tekst, bilder og linker til video av jakt situasjoner! Mange er ivrige og bruker mye tid på revejakt, det vises igjen her i tråden på forumet! Gratulerer til alle med fangst i sesongen som var, og ønsker alle sammen gode forberedelser til en ny sesong! 

• Like 1

Nå er melkekartongene klare, og kjøkkenet har begynt å samle matrester og legge i frys. Blander inn flytende godlukt som sauser og avkok fra fisk og kjøtt når vi har sånt . Regner med at det blir en del liter godsaker i garasjefrysen helt gratis av det, før første frosten kommer. Liten vits å legge ut før den tid, da det bare blir lukt og fluer.

• Like 3

....og uten åte ser jeg at "noe" har vært frampå og gravd i haugen. Tror nok det er grevling, men fra nå av begynner vel revevalpene å tråle områdene, iallfall sammen med mor si, så det kan jo også være rev som har vært frampå i sene nattetimer, mens jegern sover og venter på ny sesong.

RYDDING AV ADKOMST GIR RESULTAT

Jeg har ryddet også i år i kratt og gress og bringebærris, så det nå er tre adkomststier inn mot området hvor åtet er. Og på vinteren prøver jeg det samme, for å lette adkomst ved å ski-tråkke på de samme tre stiene inn mot åtet.

I natt ble jeg vekket av skjærene, og der kom reven, tynn og med store ører, langs en av stiene, inn på plassen, gjorde seg noen runder og danset lett avsted over jordet og oppover en av de motsatte stiene. Jeg er overbevist om at lettere adkomst hjelper til med å styre reven inn mot åteplassen, hvis det er høyt gress, kvist og bringebærkjerr.

Denne gangen fant den ingen godbiter. Har ikke begynt å legge ut noe, siden jeg sjelden bryr meg om å skyte rev før frosten kommer, men skulle vel ha slengt ut litt tørr pellets allerede, om ikke annet så inn i buskaset langs de stiene for å gi den lønn for besøket. Trivelig med besøk er det iallfall.

• Like 2

Støtter overstående.

Forbredelser slik som beskrevet i innlegget over og evt planlegging av postplassering, rydding av evt post, rydding av adkomst inn mot posten og innforing på "åteplass" er helt essensielt for å lykkes litt bedre enn gjennomsnittet både på åtejakt og lokkejakt på rev.

Spaning i jaktområdet generelt i forkant av jakta, enten det er lokkejakt på rev eller bukkejekt øker tjangsen for skinn på knaggen og kjøtt i fryseboksen betraktelig. Jeg anbefaler og sitte og observere mer enn å trampe rundt i området. På en god lokalitet kommer enten reven eller bukken før eller senere og om de/den ikke kommer, ja da blir det litt av en tålmodighetsprøve ut av det egentlig.

Var forresten ute selv i går kveld på revespaning, men nei....ingen rev observert, kun 3x rådyr inkludert selveste bukkesjefen i området, så da blir det videosnutt om rådyr ut av det, istedet for rev. Slik kan det gå noen ganger. Nok et bevis på at det ene ikke utelukker det andre.

• Like 1

Slenger inn et spørsmål her! Er fersk jeger, og har nylig anskaffet meg en .308 win. Tenkte jeg skulle slå et slag for rypene i år, og jakte litt rev. Det jeg lurer på er om det går ann å lokke i skog/fjell? Og kan jeg bruke treningsammunisjon til jakten? Har skutt litt med Geco Target, og denne har faktisk blyspiss selv om det er treningsammo. Er det noen som har erfaring med denne ammoen?

Mvh. Robert. 

Lokke i skog og på fjell går an ja, er like viktig der som på åteplassen å posisjonere seg riktig mht lukt og oversikt. En grei plass er der reven ferdes lett, som f.eks skogsveier. Reven er bedagelig anlagt slik.

Ammoen du nevner har jeg ingen erfaring med.

• Like 1
  • Thanks 1

Hei.. Nå er det jo ekstremtørke her i sør.. Alt av skytebanen er stengt og skriften lister opp alt som er ulovlig og avslutter med skyting på skytebaner, og alt annet som kan antenne brann.. 

Kan vi da jakte rev er mitt spørsmål? 

Ja, du kan lovlig jakte. Det er ikke nedlagt forbud mot

jakt eller skyting utenfor skytebaner, og strengt tatt heller ikke

skyting på skytebaner - det er grunneier og eier av skytbamer

som har nedlagt slikt forbud. 

De du har kjøpt revejakt av kan dog nedlegge forbud/utsettelse.

Da har jeg vert på min første revejakt, var ute 03:30-05:30.

iløpet av natta/morgenen så så jeg min første rev, den kom litt brått på og jeg hadde ikke skudd i kammeret der jeg satt. Prøvde å ta et rolig lade grep men reven gled rolig forbi med en fugl i munnen før jeg fikk skudd i kammeret. Reven paserte ca 7m foran posten min.

mulig jeg valgte en litt dårlig post.

kjipt att det ikke ble noen trofe bilder, men jeg fikk sett min første rev noensinne og det var helt magisk.

jeg er helt fersk, dette var mitt første forsøk på jakt og jeg er bitt😁

70F930BF-FAB2-4D2E-8CCD-3D86C44655B2.jpeg

• Like 3

Gleder meg til første år med jakt på rev, har gått mye skrike og skjære de 2-3 siste år med 22LR, Mauser M12 i 6.5x55 med V4 3-12x56 kjøpt inn til denne sesongen :D

Dårlig med fangst i tråden enda ser jeg, brannfaren som setter en stopper, eller er det generelt dårlig før snøen kommer?

edit: Selv har jeg beitedyr gående, venter på at de skal hjem for sesongen

Edited by Cay