Jump to content

REVEJAKTEN 2018-2019


Generaldfeld

Recommended Posts

Det er bare et par dager siden revejakt sesongen 2017-2018 ble avsluttet! Endel av dere har bidratt med svært gode og spennende historier, både med tekst, bilder og linker til video av jakt situasjoner! Mange er ivrige og bruker mye tid på revejakt, det vises igjen her i tråden på forumet! Gratulerer til alle med fangst i sesongen som var, og ønsker alle sammen gode forberedelser til en ny sesong! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå er melkekartongene klare, og kjøkkenet har begynt å samle matrester og legge i frys. Blander inn flytende godlukt som sauser og avkok fra fisk og kjøtt når vi har sånt . Regner med at det blir en del liter godsaker i garasjefrysen helt gratis av det, før første frosten kommer. Liten vits å legge ut før den tid, da det bare blir lukt og fluer.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

....og uten åte ser jeg at "noe" har vært frampå og gravd i haugen. Tror nok det er grevling, men fra nå av begynner vel revevalpene å tråle områdene, iallfall sammen med mor si, så det kan jo også være rev som har vært frampå i sene nattetimer, mens jegern sover og venter på ny sesong.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

RYDDING AV ADKOMST GIR RESULTAT

Jeg har ryddet også i år i kratt og gress og bringebærris, så det nå er tre adkomststier inn mot området hvor åtet er. Og på vinteren prøver jeg det samme, for å lette adkomst ved å ski-tråkke på de samme tre stiene inn mot åtet.

I natt ble jeg vekket av skjærene, og der kom reven, tynn og med store ører, langs en av stiene, inn på plassen, gjorde seg noen runder og danset lett avsted over jordet og oppover en av de motsatte stiene. Jeg er overbevist om at lettere adkomst hjelper til med å styre reven inn mot åteplassen, hvis det er høyt gress, kvist og bringebærkjerr.

Denne gangen fant den ingen godbiter. Har ikke begynt å legge ut noe, siden jeg sjelden bryr meg om å skyte rev før frosten kommer, men skulle vel ha slengt ut litt tørr pellets allerede, om ikke annet så inn i buskaset langs de stiene for å gi den lønn for besøket. Trivelig med besøk er det iallfall.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Støtter overstående.

Forbredelser slik som beskrevet i innlegget over og evt planlegging av postplassering, rydding av evt post, rydding av adkomst inn mot posten og innforing på "åteplass" er helt essensielt for å lykkes litt bedre enn gjennomsnittet både på åtejakt og lokkejakt på rev.

 

Spaning i jaktområdet generelt i forkant av jakta, enten det er lokkejakt på rev eller bukkejekt øker tjangsen for skinn på knaggen og kjøtt i fryseboksen betraktelig. Jeg anbefaler og sitte og observere mer enn å trampe rundt i området. På en god lokalitet kommer enten reven eller bukken før eller senere og om de/den ikke kommer, ja da blir det litt av en tålmodighetsprøve ut av det egentlig.

 

Var forresten ute selv i går kveld på revespaning, men nei....ingen rev observert, kun 3x rådyr inkludert selveste bukkesjefen i området, så da blir det videosnutt om rådyr ut av det, istedet for rev. Slik kan det gå noen ganger. Nok et bevis på at det ene ikke utelukker det andre.

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Slenger inn et spørsmål her! Er fersk jeger, og har nylig anskaffet meg en .308 win. Tenkte jeg skulle slå et slag for rypene i år, og jakte litt rev. Det jeg lurer på er om det går ann å lokke i skog/fjell? Og kan jeg bruke treningsammunisjon til jakten? Har skutt litt med Geco Target, og denne har faktisk blyspiss selv om det er treningsammo. Er det noen som har erfaring med denne ammoen?

Mvh. Robert. 

Link to comment
Share on other sites

Lokke i skog og på fjell går an ja, er like viktig der som på åteplassen å posisjonere seg riktig mht lukt og oversikt. En grei plass er der reven ferdes lett, som f.eks skogsveier. Reven er bedagelig anlagt slik.

Ammoen du nevner har jeg ingen erfaring med.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, du kan lovlig jakte. Det er ikke nedlagt forbud mot

jakt eller skyting utenfor skytebaner, og strengt tatt heller ikke

skyting på skytebaner - det er grunneier og eier av skytbamer

 som har nedlagt slikt forbud. 

 

De du har kjøpt revejakt av kan dog nedlegge forbud/utsettelse.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vert på min første revejakt, var ute 03:30-05:30.

 

iløpet av natta/morgenen så så jeg min første rev, den kom litt brått på og jeg hadde ikke skudd i kammeret der jeg satt. Prøvde å ta et rolig lade grep men reven gled rolig forbi med en fugl i munnen før jeg fikk skudd i kammeret. Reven paserte ca 7m foran posten min.

 

mulig jeg valgte en litt dårlig post.

 

kjipt att det ikke ble noen trofe bilder, men jeg fikk sett min første rev noensinne og det var helt magisk.

 

jeg er helt fersk, dette var mitt første forsøk på jakt og jeg er bitt😁

 

 

70F930BF-FAB2-4D2E-8CCD-3D86C44655B2.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Gleder meg til første år med jakt på rev, har gått mye skrike og skjære de 2-3 siste år med 22LR, Mauser M12 i 6.5x55 med V4 3-12x56 kjøpt inn til denne sesongen :D

Dårlig med fangst i tråden enda ser jeg, brannfaren som setter en stopper, eller er det generelt dårlig før snøen kommer?

 

edit: Selv har jeg beitedyr gående, venter på at de skal hjem for sesongen

Edited by Cay
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er vel noen som har det som jeg at man ikke er helt keen på å jakte rev før det iallfall er litt pels på den. Et annet moment for de som har åte, er at man vil unngå lukt fra åtet og masse fluer, så da venter man til frosten er her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært ute på revejakt vet dere. Ble fangst ut av det også.

Om dere har ork og lyst nå i varmen, kan dere bli med en sving på jakt etter Mikkel rev.

 

Tar imot ris og ros jeg på det dere har titta på, så bare lad opp og fyr løs, for å si det slik.

Edited by Castor
Edit
  • Like 15
  • Thanks 6
Link to comment
Share on other sites

Meget bra film Castor, venter spent på neste😊. V-Maxen  leggern flat med en gang. En ivrig rekutt fikk skutt sin første rev her på torsdag. Satser på at han får en til i kveld :-) Nyslått eng er bankers, har allerede blitt tre rever mindre her nå  på to dager. Med slike uttak kan en jo etter hvert spandere på seg et ekstra rådyr- og noen skogsfugl- med god samvittighet.

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei, nå altså. Dette var så bra at jeg synes jeg allerede har vært på revejakt bare ved å se videoen. Flott at du også tar høyde for at noen kan reagere negativt på å se dyr bli skutt. Dette likte jeg. (I natt hadde jeg igjen besøk på agnet mitt, men vil vente til frosten med å forsøke å felle. Og som du sier i filmen, hundepellets er snadder)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for synspunkter på video'en dere.

Ang hva som legges ut på en offentlig tilgjengelig plattform, så som YT, så må man være ytterst forsiktig med hva man velger å legge ut og ikke minst.....måten en presenterer det på, slik at også innholdet "aksepteres" av de som ikke har et forhold til jakt.......mener nå jeg.

 

Husk at det er mange flere ikkejegere, enn jegere her i landet. I Norge er vi i den heldige situasjon at det er aksept for jakt i majoriteten av befolkningen og dette har vi som jakter, enten det er småvilt eller storvilt, et stort ansvar for å ta vare på. Ikke minst ved å presentere spiselige videoer.....og bilder for den del, for de fleste.

 

Jeg ser at det er flere dyrevernere som abbonerer på kanalen min bla, så vi blir fulgt opp fra mange hold og også fra YT sentralt, så man må trå varsomt i høy sjø, for å si det slik.

 

Man kunne nok ha lagt ut mye mer "dramatiske" videoer, men det gavner ikke hobbyen vår og det vi brenner så indelig for.

 

Over til revejakt....hadde nærkontakt med revefant av tredje grad forleden kveld igjen, men å knerte og filme rev i samme slengen, det har det lett for å bli alt for mye kål og vaffler ut av, så reven slapp fra det uten en eneste ripe i lakken og jeg satt igjen med skjegget i postkassa. Begge overlevde😄

Kommer flere sjangser utover. Holder dere oppdatert jeg vet dere.

Edited by Castor
Edit
  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i dag tidlig for å muligens knerte en rev, men nei......ingen rev observert.

Fikk derimot besøk av selveste bukkesjefen i området gitt. Kom så fint spankulerenes, stram i nakken som en gardist på vakt utenfor slottet.

Han var ute for å patruljere reviret sitt, men hadde det ikke mer travelt enn at han slo av en kort og hyggelig prat, før han fortsatte videre med sitt....og jeg satt igjen.......en naturopplevelse rikere.

 

Nå skal man være veldig forsiktig med å legge kjøttet i fryseboksen og henge geviret på veggen før bukken faktisk ligger i lyngen, men jeg er redd denne bukken.....om han tar en tur innom den 10ende, da er det game over ganske så kontant.

 

Slik ser det ut fra toppen av jaktstigen. Formidabel utsikt til hele kongeriket bort imot, hvertfall halve..... og jeg var mer enn klart til å ta imot revefant, men nei....kun bukk observert, som allerede nevnt. Eneste som stemte med rev, var fargen, men der stoppet det opp.

Bukkefar ble behørlig filmet før han forsvant, så det kan hende han dukker opp i en eller annen videosnutt på YT etter hvert

915791911_20180802_0635361.jpg.cca9d5f232dccfeae1f4e8fce444b93b.jpg

Edited by Castor
Edit
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Revejakt er så mangt og av og til er det for lett. Andre helga ut i årets jakt kommer jeg kjørende hjem fra nattlig sjøørret fiske ikledd vadere og fiskevest. Bak fjøset på nyslått jorde tutler det jaggu en mikkel. Observerer fra bilen og den ignorerer med fullstendig. Kjører 30 meter, parkerer bilen, stikker og henter 222`en og går til fjøset for anlegg. Mikkel ignorerer meg fortsatt, fullstendig opptatt med musejakta. Anlegg mot vegg og årets første rev er et faktum. Så ut som en 1-år gammel revegutt. Så litt lurvete ut på avstand men det var kun pga rester av vinterpelsen. Sier litt om forsommeren i nord at jeg engang ikke giddet ta av vinterkamoen av rifla... 

Aldri jaktet på nåslått mark før men nå har bonden fått beskjed om å barbere all mark rundt gården. Null problem mtp fôr - mangelen sørafor :)

DSC_0521.JPG

Edited by ØyvindK
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Dette bildet viser litt av forventningen. Det er flere som motiveres av slikt til å ta en tur ut. Jeg lurer på om for få av oss er planmessig i innforingen av rev med pellets ute i terrengene våre. Jeg tror sjansene mangedobles dersom reven vet at foran børsa et sted er det alltid noe å finne.

 

Edited by Jakt62
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vurderer og prøve og jakte litt rev i år, jeg har et jakt terreng der jeg vill prøve og holde nede bestanden på rev da ingen jakter på det der. Jeg har aldri jakta rev selv, og derfor lurer jeg på hva den mest effektive måten er pg jakte på?. Er lokke jakt best eller åte jakt?. Håper noen har noen effektive måter og jakte rev på:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Naboen brukte beitepusser på området sitt. Reven kom umiddlebart og begynte å leite mus som var sausa i blenderen. Satte meg til på returstien, da den begynte å bli mett og trakk mot skogen. Satt litt høyt, og fulgte den oppover mot meg. På 20 meter dreide den sida imot og haglgeværet endte den jakten. 

Trodde det var denne som hver natt besøkte åtet, men neste natt gikk alarmen og det var en rev der igjen. Så den får kose seg med godbitene til snøen kommer.

Rev september 2018.JPG

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med revefall,Jakt62!

Sesongens første jaktdag førte til rev i bakken her også,selv om jeg egentlig var på hjortejakt. Klarte ikke å dy meg etter en stund, la i noe hulspiss og dro i gang noen desperate (men forsiktige) pip fra rådyrlokken til Demmel. Jaggu kom det ikke voksenrev turende opp langs elvebredda etter en stund. Det ble bråstopp og jakt på de evige rådyrmarker for denne tispa. 5,6 kg.

Nå har det omsider blitt hjort i bakken så hovedåtet er plass.

-Kanskje det blir noen spennende nattetimer i vinter som kommer også...

Screenshot_20180924-233054.png

Edited by Winter
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Takk for det!

Har ikke skutt mange rev på lokk,men så kjapp respons har jeg aldri opplevd🙂stort sett blir det å gå hjem uten å ha sett rev.

De gangene jeg har skutt har de som regel kommet forsiktig..gjerne ei stund etter at jeg har avslutta lokkinga.

Denne gangen var jeg egentlig ute etter rådyr,men været ble mye dårligere enn jeg hadde trodd.Dvs silregn og vind fra sør.Mistet troen på at rådyra var på farten,så jeg fant heller fram revelokken.

Legger ved bilde som viser ei smal skogstripe mellom en bratt ås og kornåker..typisk viltpassasje.Har krysset av post og pil som viser hvor reven kom.20181018_144119.jpg.2c2518ae3c273c5ad087d85cc9514fe1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Puh....da er man endelig pålogget forumet igjen, etter å ha vært utestengt i 3 uker eller noe....pga store påloggings-problemer, men nå er man så någenlunde på sporet igjen.

 

Nuvel nok om det.....skrivekløen har økt proposjonalt med påloggingsproblemene og er overhengene og vedvarende, så derfor denne "utløsningen"

Har vært på revejakt jeg vet dere OG med svært så godt resultat vil jeg si, i form av rev i bakken.

Ble ei svært så forsiktig og mistenksom revefrøken etter et par timers tålmodig venting, forleden kveld.

Har sett denne reven i fullt dagslys 3 ganger på rappen på turene mine og tenkte at dette skulle bli en svært enkel felling, men nei....der tok jeg feil gitt. Kom i aller siste lyset denne frøkna. Hadde det ikke vært for topp optikk på toppen, for å si det slik, hadde denne reven sett dagslyset nok en gang, men Polar T96 gjorde om ei potensiell sur hengeleppe om til et bredt glis. Med fjellstøtt anlegg på kneskåla og 50 meters hold ble det en helt udramatisk og svært så human felling ut av det egentlig.

Slik ser revefrøkn ut, i fullt dagslys. Glemte helt å ta bilde på "fallet" så bildet ble tatt dagen etterpå i adskillig bedre lysforhold.

1697420312_20181019_1534431.jpg.5928adece794c189fd5b494bc3961772.jpg

 

Måtte dandere litt og legge gosiden til, etter bråbesøk av VMAX,  som gjorde en litt for god jobb, denne gangen, så desverre går denne reven til resirkulering, bortsett fra halen, som prekiveres og tas vare på.

Ble et dårlig video opptak ut av det også, så om en måneds tid, eller noe, kan dere bli med på "revejakt" via YT

Edited by Castor
Edit
  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, Castor skrev:

Puh....da er man endelig pålogget forumet igjen, etter å ha vært utestengt i 3 uker eller noe....pga store påloggings-problemer, men nå er man så någenlunde på sporet igjen.

 

Nuvel nok om det.....skrivekløen har økt proposjonalt med påloggingsproblemene og er overhengene og vedvarende, så derfor denne "utløsningen"

Har vært på revejakt jeg vet dere OG med svært så godt resultat vil jeg si, i form av rev i bakken.

Ble ei svært så forsiktig og mistenksom revefrøken etter et par timers tålmodig venting, forleden kveld.

Har sett denne reven i fullt dagslys 3 ganger på rappen på turene mine og tenkte at dette skulle bli en svært enkel felling, men nei....der tok jeg feil gitt. Kom i aller siste lyset denne frøkna. Hadde det ikke vært for topp optikk på toppen, for å si det slik, hadde denne reven sett dagslyset nok en gang, men Polar T96 gjorde om ei potensiell sur hengeleppe om til et bredt glis. Med fjellstøtt anlegg på kneskåla og 50 meters hold ble det en helt udramatisk og svært så human felling ut av det egentlig.

Slik ser revefrøkn ut, i fullt dagslys. Glemte helt å ta bilde på "fallet" så bildet ble tatt dagen etterpå i adskillig bedre lysforhold.

1697420312_20181019_1534431.jpg.5928adece794c189fd5b494bc3961772.jpg

 

Måtte dandere litt og legge gosiden til, etter bråbesøk av VMAX,  som gjorde en litt for god jobb, denne gangen, så desverre går denne reven til resirkulering, bortsett fra halen, som prekiveres og tas vare på.

Ble et dårlig video opptak ut av det også, så om en måneds tid, eller noe, kan dere bli med på "revejakt" via YT

 

Link to comment
Share on other sites

Kapper de av, snitter opp, slik at man sitter igjen med kun skinnet av halen utbrettet.

Salter med finsalt. Kan være raus med saltet.... og danderer pent, slik at haleskinnet ligger rett og pent på en plank/bordbit, med skinnsiden ned mot planken. Bretter lokalavisa over, stramt nok til at man fikserer halen på planken og lar det tørke ei uke. Fester lokalavisa med tape. Så inspisere...om alt er OK og ikke dufter, for å si det slik, da tar man fram kammen og kammer gjennom. Blir så fint så. Man bør nok ha en kam for å gre ut revehaler og en for å gre håret, da det hender det lever litt her og der i revepelsen😊

Da ser det slik ut

1142697397_20181021_2151201.jpg.9b1dcecb58c4c4abe9afcbbd5572468a.jpg

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, starhagle skrev:

Heisann har en del rev i mitt jakt område som jeg vill prøve og få ned bestanden litt.  Hvilken måte er mest effektiv på jakt av rev? Jeg har aldri jaktet rev selv men det er noe som trengs hos oss:) 

 

Har mest erfaring med åte.  Dette liker jeg å gjøre:

 

1.  Plassere åtet slik at du får MANGE netter med mulighet til å se reven. (Det vil si der du vet at du BÅDE sover flest netter i løpet av sesongen og kan komme til skudd)

2.  God revevarsler som ikke for ofte gir falsk alarm av trær i vind.

3. Alltid i sesongen (og helst fra valpene begynner å ferdes) MÅ det ligge pellets og annet spisende på stedet, så revene vennes til å finne noe der. For å sikre det, er det lurt med større åte som dufter og ikke er oppspist på et blunk i tillegg til all pelletsen, stadig påfyll av nye dufter.

4. God lyskaster fastmontert på vegg som slår seg på/av selv slik at du ikke er avhengig av måne og vær. (Fint om lyskaster lar selve glugga bli liggende i dyp skygge)

5. Godt kikkertsikte med tilstrekkelig lysgjennomgang hvis du skal bruke rifle, og riktig innskutt med aktuell ammo.

6. Tråkke minst tre stier inn mot åtet fra flere hundre meter ute dersom snøen blir liggende løs og dyp lenge.

7. Rydde stier i kratt og lette adkomsten inn mot åtet for å lette atkomst gjennom tett buskas, bringebærkjerr, geiterams.

8. Flere ganger har jeg fått rev ved at godt overvåkningskamera er plassert nært lyskasteren, slik at lyset reflekteres i revens øyne og jeg ser den på tv etter dagsnytt eller over morgenkaffen.. Billedoverføring til tv der jeg enkelt kan zappe til åtet når jeg ikke skal se program på tv. (Nb: Pass på lovgivning om kameraovervåkning) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...