Jump to content

REVEJAKTEN 2018-2019


Generaldfeld

Recommended Posts

Etter et meget tungt snøfall i midten av Januar og påfølgende kraftig austavind har det vært stille på revefronten,her inne opp mot Jotunheimen. Det tok en god uke før jeg så første sporene langt oppe i fjellsida,i "rette skogarypehøgde"

Den må være sulten nå. -Forsyner seg sikkert godt av liryper som lar seg drive ned blandt krokete fjellbjørker og nysnøskavler for natta.

På denne tiden av året er også fjellrypene trekt ned et stykke og befinner seg i omtrent samme høyden.

 

En rypebestand i tilbakegang.

 

Det tok enda et par dager før en ravn som ble skutt på åtet et par dager før,plutselig var borte. Natteferske revespor og revedepresjonen letter forsiktig.

 

0130,to netter etterpå og en karakteristisk skygge er på hugget.

Raskt inn og raskt ut. Makan til virring. Virker ikke spesielt skeptisk på det svake lyset heller. Men aldri i ro.

Knasker hundpellets marinert i most makrell/tomat,fiskemel og en forsiktig dose anisolje.

Tok en god halv time med fin spenning før jeg endelig fikk sendt en 6,5 RWS hulspiss gjennom vinden i tett snødrev.

Paff,rett i bogen. Ble liggende tvert. Puh..en vet aldri..

Tispe på 6 kg blank. Pen,fyldig og mørk rød i pelsen.

 

Går over til 100 gn Sierra Varminter fra nå av i 6,5x55. Vinden må få løye en god del før jeg får testet noe fornuftig mtp presisjon.

Det blir N19 /CCI 200 i Normahylser i en 58cm Heym-pipe,1:220 twist i en Sauer 200 STR.

 Noen som har relevante erfaringer,gode eller dårlige med en fornuftig ladning med god hastighet? 

-At den ikke akkurat er snill med pelsen er jeg klar over.

Erfaringer mottas med takk!

 

 

20190127_181730.jpg

Edited by Winter
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Takk i like så!

Tviler på at reven klarer å gå forbi dette uten å sjekke det ut..;)

Har delte erfaringer med stål og metall på/i/ved åte på rovdyr. Vet ikke om det er noe i det,kanskje overtro.

 

Bruker å hugge opp bein fra hjort,rein og annet og blande det med div fiskeinnmat og hundefor. Dette går i en Gilde-bakke eller plastkasse med vann og fryses. Kassa tines i en liten stund før den fryste blokka legges på åtet. Varer også en stund i plussgrader og lukter satan.  Då stikker den ikke av med sakene men må jobbe på stedet.

Men men,sulten nok rev gir vel blanke både i metall og menneskelukt og alt som er

Edited by Winter
Link to comment
Share on other sites

Var nå endelig bra at det er reveaktivitet og ikke minst revefall andre steder i landet også da. Trodde nesten at reven var utryddet rundt omkring i Norges land, etter laber tilbakemelding på revefronten synes jeg. Bra er det også at Henrik123 har kommet i siget med revejakta. Håper for din del Henrik123 at revekløa har kommet for å bli. Om så er tilfellet kan jeg informere at den er permanent så lenge du kan telle til 1 - 2 - 3.....for å si det slik😀

Må være norges råeste revebu du jakter fra. Den var snasen.

 

Winter.....gratulerer med flott fangst og revepels i bakken.

Om du sjekker PM'en din om noen minutter, så ligger det et ladetips der og venter på ny eier🦊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Castor: bua er veldig bra den. Har ikke fått tak i varmekilde som klarer å holde den dugg og/eller isfri. Sitter med luka åpen. Neste økt blir natt til tirsdag. 

 

En kompis har en .223 på vei inn. Ladetips til denne for 35 grs v-max eller 40 grs varmageddon for å skåne revepelsen? Hold fra 90-130 meter.

Link to comment
Share on other sites

PM sendt.

 

Ang om over spesifiserte kulevekter er skånsomme mot pelsen, så er de det.......forutsatt riktig treff.

Ved treff midtskips blir det rufsete pels og en del Hardangersøm ut av det, men ved treff i front evt på forbeinet er det rett ned på stedet hvil. Veldig effektive.

 

40 grs gir oftere gjennomskudd enn 35 grs, er min erfaring.

 

Vil imidlertid ikke anbefale anale skudd om dere forstår. Da blir det uten unntak stygg skadeskyting ut av det, da kula pga fragmentering ikke når vitalt treffområde, så skudd bakfra frarådes og må ikke forekomme.

 

Inn i front og sideskudd anbefales, spesielt rette sideskudd pga max tilgjengelig treffområde, som ikke er veldig stort på en revepels. Godt innskutt rifle.....med rett type ammo......og noen turer på skytebanen forut for revejakta, medvirker vesentlig til en hyggelig opplevelse i revebua, evt på post, både for jeger og rev.

 

Lykke til videre med revejakta.

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

Har fått flere PM'er i det siste ang ladetips, samt valg av kaliber i forbindelse med revejakt.

Når det gjelder ladetips oppgir jeg ikke det på et offentlig tilgjengelig forum, slik som for eksempel kammeret.no, men om man sender PM, er det muligheter.

 

Nuvel.....nok om det. Har jakta rev i mange år nå og har knerta rev med bort imot alt som finnes av tilgjengelige kaliber.....dog ikke L70, 50BMG og luftgevær, bare så det er sagt.

 

Under ser dere bilde av hva slags kaliber man har poffa desidert mest rev med.....og jeg kan informere om at det har blitt ganske mange av dem etter hvert.

Fra høyre mot venstre: 223Rem, 222Rem og 22Hornet.

Helt ute på venstre flanke står det en 221Rem Fireball litt for seg selv. Den har jeg ikke knerta en eneste rev med. Den ser veldig spennende ut og hadde jeg hatt ei rifle i dette kalibret, hadde den garantert vært med ut på luftetur. Virker jo nesten som om Fireball'en er spisset mot revejakt. Akkurat passe stor og akkurat passe sinna.

DSCN0583.JPG.21e7fe6b375a7f76ae220814a7441886.JPG

 

22Hornet er et sterkt undervurdert småviltkaliber og er en utmerket reveknaller, me rett kuletype i tuppen av patrona, så som VMAX eller tilsvarende. Eneste bakdelen jeg har erfart er at den er vindfølsom på hold over 150 meter, samt at den kan være litt vrien å får über presisjon med. Må en del eksprementering til.

 

Det som er felles for 222Rem og 223Rem er høy fart i kombinasjon med VMAX eller tilsvarende varmintkuler i vektområdet 35 - 40 grs.....vel det virker desidert best. Det blir sjelden ettersøk ut av det, med rett skuddplassering, iht jegerprøveboka

 

Når det gjelder revejakt så er det noen parameter man ha kontroll på for å lykkes....og det er

- Godt innskutt rifle. Da mener jeg godt innskutt. Dønn i senter. Ikke i området.

- Rifla må være presis, da revepelsen har et lite treffområde. Rifla bør gå på 20mm/100m eller bedre.

- På toppen av rifla bør det sitte kvalitetsoptikk med best mulig skumringsegenskaper. Får aldri nok av det.

- Man må søke best mulig skuddplassering, med best mulig anlegg. Holder ikke å sikte midt på her.

- Noen turer jevnlig på skytebanen forut for jakta....gjerne gjennom hele året. Gir som nevnt i et annet innlegg en best mulig jaktopplevelse for både revejeger...og rev.

 

Innlegget over er ikke ment som et kan alt og vet alt mye bedre enn alle andre et, men er mine erfaringer gjennom en god del år på jakt. etter revepels.

Bare å legge til evt komme med korreksjoner og fyre løs om dere føler for det.

 

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, neon77 skrev:

Som super XX sier; alt fra 17HMR/22WMR og oppover er tillatt på rev, så bare kjør på med den fireballen din. 

 

Takker og bukker for korreksjon neon77.

Da er innlegget mitt ett hakk lengere opp justert og tilpasset, slik at det er iht virkeligheten 😊👍

Link to comment
Share on other sites

Etter mange års opphold i revejakten la jeg ut åte denne sesongen, tidlig oktober.

28. Feb datt første på 5 år. Straumen, Nordland.

Hannrev på 6.5kg med antydning til skabb på rygg. 

Det har vært veldig lite aktivitet på åtet og rundt området tidlig i vinter/høst. Ser ut til at det begynner å bli mer aktivitet nå.

 

Har noen erfaring med 85grain sierra varmint i 6,5x55? Blir det alltid gjennomskyting?

20190130_044107.jpg

20190130_044433.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, gyttorp skrev:

Har noen erfaring med 85grain sierra varmint i 6,5x55? Blir det alltid gjennomskyting?

 

Blir mer overrasket dersom du ikke får det, med mindre du skyter reven på langs. Reven er ikke store skrotten så må du regne med en del søl på baksida.

Vil du ikke ha gjennomskyting bør du operere i kaliberområdet .17 - .22, da med kulevekter under 40grs.

Link to comment
Share on other sites

Hei ny her på kammeret men vant jeger. Ser at mange har skutt rev i år om ikkje i dei mengder som i fjor. Hadde sjøl 25 reva på åtå i 17/18 mot "bare" 8 i 18/19. Har dog trua på at mye smågnagere bra med rypa gjere at Mikkel holde seg te fjells. Ser og at det skrives litt om medisin te rev der bruka eg 17hornet med 20 grs varmargeddon 👌 blir med riktig plassering som ein lysbrytar uten stort gjennomskyting . Va litt mye te å vara første gang detta hehe

Driv forresten og pelsbereda sjøl her e nåken av fjor årets pelsar .

Screenshot_20190201-193015.png

Edited by Evdol
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Castor said:

Det så bra ut. Tipper at det ligger noen timers venting for å få de revepelsene der på tana.

 

Hva legger du i ordet pelsberedning ? Er det flåing og taning eller flåing, taning og garving?

Ja noe venting blir det men flesteparten er tatt med kaffi koppen før fjøs tidå. Å ein del med varsler. Pelsberedning /garving med hår.  Flåing skraping salting og garving. Fryser dei som regel etter flåing siden eg bruke høytrykkspylar med turbodyse til skraping . E jo best med plussgrader då hehe.

 

Link to comment
Share on other sites

På 30.1.2019 den 20.48, Castor skrev:

 

(Krympet dit gode innlegg for å si:)

Jeg savner litt om 6,5 x 55 (fabrikkammo) siden jeg ikke er fornøyd med knall og fallvirkning i softpoint 140 grs og 156 grs Men nå har jeg nok mast nok om problemet med å finne ferdig ammo, så dette får være punktum om saken.

Link to comment
Share on other sites

Her i uka kom en jegerkollga med ei kasse fiskeslo til meg. Skulle vel hakket det opp noe mere men holdt på å fryse fingrene av meg så pelma det rundt åtet i ei fart. 

To døgn senere og jammen var det rev der 22:30. Mye roligere enn den forrige helg.

Kula midt i bogen og den knakk sammen på stedet.

Hadde mine mistanker (håp) om at dette også var ei tispe så lot den ligge å drive ned i snøen. Tanken var da at godlukt av denne skulle rekke å trekke inn en hannrev på vandring før jeg må reise.

 

Ingen ting første natta.

Men så.. Ganske så riktig. 21:30 kvelden etter ser jeg en velkjent skygge stå akkurat der den forrige ligger. Den står der lenge. Over et minutt og bare sniffer og snuser og nærmest inhalerer på frøkena som ligger såvidt synlig i snøen. Den kaster hodet brått opp og ser i min retning. Blir småstresset og labber seg en runde ut av skytesona og inn i småskogen. Fader.. er det mulig..

Jeg klarte å lage en ørliten skrapelyd av noe slitt grip-tape på forskjeftet mot noe is som hadde danna seg på anleggsflata i luka.

Kunne den virkelig ha hørt det lille der i vinden? Har nå prestert å lage MYE mere bråk før og likevel sluppet unna med det?

Heldigvis tok det bare 10-12 minutter med intern bannskap og imaginær selvpisking før jeg ser snuten på den igjen. Denne gangen rett inn,tvers over frøken nedsnødd og glefser over noe hyse-greier. Nå..

Hjertebank i kassa og hulspiss i lufta.

Full effekt. Rett ned på stedet. 

 

Sånn! Nå kan jeg reise på jobb.

 

 

20190203_190450.jpg

20190203_190509.jpg

Edited by Winter
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Jakt62 skrev:

problemet med å finne ferdig ammo

Har du prøvd RWS Jaktmatch Spesial?

Lett hulspisskule som funker relativt bra. Mener de er bedre enn trege tunge kuler som er beregnet for helt andre typer villt. Koster rundt en tier. Godt går de også

Edited by Winter
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Jakt62 said:

Jeg savner litt om 6,5 x 55 (fabrikkammo) siden jeg ikke er fornøyd med knall og fallvirkning i softpoint 140 grs og 156 grs Men nå har jeg nok mast nok om problemet med å finne ferdig ammo, så dette får være punktum om saken.

Fuison  140grs i 6.5  brukte eg  tidligare men blir fort litt sying  vis du ska bruka skinnå.

 

Link to comment
Share on other sites

Var ute på fredag å friska te åtå med litt revegodt etter snart 3 vekers uten besøk fra mikkel.  Så kom kvelden  og plutselig rista å blinka det i varsleren heiv opp kikkerten men såg ingenting... Nå gjentok detta seg heilt fram te i dag måres uten at eg såg nåke som helst. Men så itte fjøsstellet va tatt og eg va komme inn så tok eg den obligatoriske myse på åtå. Der ser eg ein mår så meska seg i allslags herligheter! Så då va det bare å henta lysbryteren å skru på off. Fine litå tispa på 1kg. Eg vett det ikkje e rev men håpa det går greit.

 

IMG_20190205_092345.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Mår er godt innenfor hva en kan tillate seg og knerte på åta. For å snu litt på flisa......hvor mange rev har man skutt på reveåte og hvor mange mår har man skutt på reveåte.......så skjønner man rimelig kjapt at måren på bildet over kvalifiserer til utstopping og hedersplass på peishylla.

Godt gjort å knerte Mår på reveåte. Tommel opp umiddelbart og hilsen herfra.

Edited by Castor
Edit
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Itte et spennade møte med fru mår her ein dagen. Og et rosande svar frå Castor om kor mange mår som blir felde på ei skarve reveåta. Så kan eg svara 2 for min del nå...  Denne flotte hannen kom luskande etter duftå frå fru mår som har havna på åtå i dag måres. Blei rett å slett litt forfjamsa at an kom på åtå rett itte eg hadde vert der i formiddag.  Passe stor kar på 1,5 kg må nok få meg større peishylla nå hehe. Så siden eg fikk aksept sist så legge eg til denne og . 

 

IMG_20190207_091523.jpg

Edited by Evdol
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Alle gode ting er tre, på det fjerde skal det skje, men nei. I stedet ble det alle gode ting er fem, på det sjette skal det skje.

Jammen ble det rev i bakken forleden natt, på sjette forsøk, etter aaalt for lang revetørke og vedvarende revekløe.

 

Reven det handler om her, kom inn i området 3 dager etter forrige revefall. Helt etter normalen.

Da så det slik ut og det er dette man vil se. Markering for hver 10ende meter bortetter og revespor i trugesporene mine. Sikker indikasjon på ny sjef i området.

20190129_122803.jpg.d2db887fd637a16f05997591342c5f86.jpg

 

 

Det som ikke var normalen var at reven som satte disse duftmarkeringene, hadde veldig sære vaner og helt andre reksler, enn de andre revetassene som allerede er krysset av, så justering av postplassering måtte derfor til.....igjen for nte gang. Uansett postplassering iht vindretning, så blåste det "nordavind fra alle kanter" hadde man inntrykk av, slik at man ble fersket og utmanøvrert av revetassen hver bidige gang. Ikkje bra nei.

Da var det tilbake til sjefsposten. Fordelen med denne posten, er at den har god overhøyde, slik at man har mye mer å gå på mht lyd, kulefang, vindretning og luktbilde.

Bakdelen med denne posten er man man fort vekk kan få drøy skuddavstand.

 

Ang skyteavstand.....jeg har satt max skyteavstand på rev i mørket til 150 meter. På dagtid er max skyteavstand for min del 200 meter, for å oppnå akseptabel treffprosent, som bør være 100%......men det er meg. Andre har sikkert andre preferanser.

 

Har vel nevnt det flere ganger før, men ang revejakt nattestid, er det noen parameter man ha kontroll på, så som sikker identifisering, at det virkelig er en rev man har i siktet. Mye forskjellig er skutt i mørket i den tro at det er rev man har lagt ned og man har den tragiske vådeskudds-ulykken oppe i Finnmark for en tid tilbake, friskt i minnet enda. Vådeskudds-ulykker vil man forsøke å unngå i det lengste, eller for å presisere, det vil man ikke ha i det hele tatt. Husk...skudd man ikke har avfyrt osv

 

Så er det treffsannsynlighet man må vektlegge, som nevnt litt lengere opp her. Dess lengre skyteavstand, dess større tjangs for bom, eller det som værre er....skadeskyting. For min del går grensa ved 150 meters merket i mørket, som allerede nevnt. På vesentlig lenger hold, synker treffprosenten tilsvarende, til under 50% for min del. Men igjen, det er meg.

 

Så er det bakgrunn, dvs sikkert kulefang. Man vil ikke ha rikosjetter på avveie bortover jorder og islagte vann.

 

Nuvel....nok om det.

Reven på bildet under kom slarkenes første gang i reksla si presis kl 22.36 godt hørbar lenge før man så den. Vet ikke om dere har hørt revekauking før, men jeg kan forsikre om at det ikke låter som en rev for å si det slik. Låter mer som et gjenferd på avveie. Det låter aldeles forferdelig for å si det forsiktig. Revepelsen virket veldig stresset og kom i godt driv den. Var vel på jakt etter damer tipper jeg. Er tiden for det nå. Avstand 240 meter. Mao aaalt for langt hold.

 

Neste gang den dukket opp kl 00.16....på returen, var den mer avslappet. Hadde vel sjekket opp og markert reviret sitt tenker jeg.  Et kort boff, fikk den til å sette håndbrekket på.....nok til at VMAX brått kom på besøk.

Da så det slik ut.......i går morges.

20190218_114743.jpg.c49928bb22db25b0cc667ea853bc2076.jpg

 

I dette tilfellet var det ikke problem med hverken sikker identifisering eller kulefang. Skyteavstand derimot var litt over normalen, men med fjellstøtt anlegg for rifla og tilnærmet fullmåne hengende over lavt skydekke, gjorde mørk natt om til lys dag, nok en gang. Mao glimrende skyteforhold.

Med både utstyr og mann så någenlunde på stell gikk det svært så bra det som dere ser. Revepelsen bråstrakk seg ut i snøen og ble liggende dønn på stedet hvil den. Et skikkelig prakteksemplar av en fullvoksen hannrev.

 

Dette er nok en av de mest strøkne rever jeg har lagt ned, med über kvalitet pels. Fullpelset og fin. Hvit i bringa og med en kritthvit haletipp, slik at denne reven blir det bogmontasje ut av. Da blir det biltur til Totens land med rev i bagasjen, for videre prekivering, for denne pelsen må tas vare på.

 

Også utfordringene med å få lurt denne reven på kroken....ved at man aldri har slitt så mye og så lenge for å utmanøvrere en revepels noen gang.Tok sikkert over 30 timer totalt, før man fikk justert seg inn og revepelsen måtte gi opp for VMAX, bidrar også vesentlig til at denne karen får hedersplass på veggen på gutterommet etter hvert:)

Edited by Castor
Edit
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi sliter med å få reven ut på åtet. Bilde av bua og åte ligger lengre opp i tråden. 90 m fra bua til åtet. Brunst grønt med lys. Åte ca 25 m fra skogkant. Har sitti flere netter nå med obs av 4-6 rever i skogkanten. Stopper opp, kikker mot åtet og farter videre langs kanten. Åtet er/har vært slakterester av elg og rådyr, hundeknupp, fiskeslo, middagsrester ol. Legger ut åte fra atv for ikke å sette luktspor. Er på åtet 2-3 ganger i uka. Lite snø nå, men pga skygge fra skogen er det snø fra skogkanten og til åtet + 10 meter mot bua. Tips til å få frem reven som vi har missa?

Link to comment
Share on other sites

Kjør opp ATV-spor fra åte og inn mot skogen (2-3 spor). Strø  hundemat i sporet inn mot åta.
Lett for Mikkel å gå, får mat underveis og har flere veier bort fra åtet etterpå - da bør det vel bli trygt nok til at ikke kan motstå fristelsen :-)

Link to comment
Share on other sites

Der ble det endelig en til. Har matet med hundepølser på åta noen dager med bra respons etter lang periode med lite aktivitet. Merker at de er mer ivrige og mer uredd desto lenger vinteren har vart. Selv om jeg truget inn på åta med mine to hunder for å spre ut litt hundepølse fra coopen hindret det ikke reven fra å dukke opp noen timer senere. Reven var meget aktiv på åta, hoppet/spratt og grov, måtte vente litt før muligheten kom. Mye dyp snø nå så han kom jo nesten svømmende inn :-)

54277999_624794301295009_2225767239515111424_n.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tja, det er et ganske elendig reveår i Lofoten ser det ut som. Godt med snø siden des-januar har gitt godt ly for smågnagerne under snøen, noe frenetiske røyskatter vitner om.

 

Maks to rev halveis regelmessig på åtet så langt i år. Ikke hatt en eneste rev i trådkorset, men gikk på rev som spiste frossen hesteskit mellom hestene i går kveld. Men fader for en plugg det var :overrasket:

 

Blir spennende å se om gnagerne overlever vinteren, om flere år med målrettet jakt har hatt effekt og en vinter med dårlig mattilgang for reven kan gi et godt rypeår. For første gang på årevis har jeg nå sett harespor i terrenget.

 

Ser at frosne rypeskrog, gammel tørrfisk og fiskepellets fortsatt drar rev på åtet. 

Link to comment
Share on other sites

Kl 0500 en morgen i forrige uke våknet jeg av meg selv og tok som vanlig en liten sveip over åtet. Ferske spor og faktisk to rever rundt åtet på en gang. Tok den ene mens den andre hadde seg en runde i skogen og var ute av syne. Var nå helt sikker på at smellen hadde skremt vannet av den andre og at den sannsynligvis ikke kom igjen. Men ble nå sittende og spane likevel. 1 time og et kvarter etterpå kom rev nr to forsiktig i skogkanten. Fikk satt en hulspiss i den og.

Samme dag sitter jeg ute og saumfarer fjellsidene med kikkerten. Hører såvidt at det piper i en varsler innenfra..? Nå? Gløtter forsiktig rundt hushjørnet og jammen er rev nr 3 der. Dette er fortsatt mens det er godt lys. Nå ble det morro med ingenting klart og smyging inn i eget hus. Klarer omsider å få dama til å sitte stille(!) og få lirket pipa ut glugga i stua. Hulspiss i lufta og lufta ut av reven. 

3 stk på 12 timer har ikke skjedd meg før! 

 

Noen netter senere i uken gikk varsleren av 0125. Rett opp men ingenting å se. Ble sittende og se en stund og plutselig kommer det en luring innpå igjen. God spenning og sesongens nr 10 i bakken.

2 tisper og 2 hanner denne uka.

 

Meget fornøyd med 100gr Sierra Varminter på reven. Akkurat den effekten jeg er ute etter. Rett ned uten spørsmål.

 

Desverre kan det se det ut til at den siste hadde antydninger til skabb. Om det stemmer er det den første her på mange mange år. 

 

20190311_143831.jpg

20190317_132253.jpg

Edited by Winter
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Først.....gratulerer til de av dere som har fått rev i bakken i det siste. Begynner å dra seg til nå. Ikke all verdens tid igjen å jakte rev på, men det er fremdeles mulig å få rev i bakken før det ebber ut.

 

Var ute på revejakt forleden natt jeg vet dere. Siste revejakta med måne og snødekt mark denne sesongen.

For en måne det var. Man hadde inntrykk av at den hang kun meter over hode på en stakkar....mao glimrende jaktforhold..

Riktig så trolsk stemning var det, med Kattuglefar flagrende ute i vår-natta, igang med bryllupsforbredelser og revirhevding, hvis noe sånt finnes i kattugleverden.

Var nesten som å være med i en eller annen Harry Potter film, med alle syns og lyd-inntrykk. Var helt magisk å sitte på revepost rett og slett.

Hadde observert nye revespor i området på turene mine forut for denne jakta og spor etter mer enn 1 rev. Mest sannsynlig flere enn 2 også. Stemte bra det.

Revejakta gikk svært så bra den. Over all forventning som dere ser.

20190319_024351.jpg.95449216508091e32f134ca351eafd43.jpg

 

Slik så det ute etter endt økt utpå natta.

Normalt er man mer enn fornøyd over å felle 1 revepels, men 3 stk....vel det har vel skjedd noen ganger før i revejegerkarrieren, men er like overraskende hver bidige gang.

 

Første mann, for det var en hannrev viste det seg, kom spankulerenes så fint utpå jordet i retning den elektroniske revelokken kl 23.10

Dette var en avslappet rev. Ikke så stressa som de kan være når løpetiden er i gang.

Noe få modulerte musepip var alt som skulle til før det ble rev på kroken.

KLAKK.....ned med den. Avstand 110 meter.

Et kjapt ladegrep og et par sms'er senere, tittet man jaggu rett på rev nr 2 Kom nøyaktig i sporene til 1te mann, så disse var nok mest sannsynlig kjærester.

KLAKK....ned med den også. Ei tispe. La seg ned nøyaktig 35 cm fra rev nr 1, så det ble enkel logistikk, for å si det slik.

 

Etter denne seansen ble det svært så stille utpå jordet, bortsett fra kattuglefar som holdt på med sitt.

Gikk en drøy time før man plutselig hørte revekauking, ikke langt unna posten. Noen få forsiktige musepip senere, så var den på plass, 70 meter unna.

Sulten rev greier aldri motstå lettvint musefrokost, som i dette tilfellet var en elektronisk revelokk.

KLAKK.....ned med den. En hanne. Har sagt det før, nevner det igjen VMAX.....i høy fart, det er saker på revejakt.

 

Så var det tid for oppsamling og fotografering, før man snudde nesetippen retning heimen, med knollen full av inntrykk, svært så fornøyd og trøtt:-)

 

Resultatet av denne revejakta...og også de andre jeg har skrevet om, er nok en blanding av flaks og grundige forberedelser, i form av innforing.......holdt på å skrive......året rundt, samt at det må være/er veldig bra tilfang av rev. Har vel nevnt det før, men jeg har knertet adskillige rev....opp mot 200 stk fra denne posten, opp gjennom åra, så ett eller annet er det med området, som gjør det attraktivt for rev. Sikkert en kombinasjon av forskjellige ting, som nevnt over her.

 

Snipp snapp snute, så er det nesten slutt for denne sesongen.

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Rev på åtet 0230 her ene natta,forsynte seg av ettebør fra lambinga. Supert åte dette. Så den stikke av bort i skogen med ei slintre rett før jeg var klar. Halvtimen senere kom den igjen for mer. 

Rett ned med Sierra Varminter. 

Stor trillrund tispe på 8kg.

-et kull mindre her i dalen som skulle fores opp på småvilt i bøtter og spann utover sommeren.

Men også ett kull mindre å jakte på til neste sesong...

20190407_123448.jpg

Edited by Winter
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

2230 i går kveld så jeg en skygge mellom åtet og skogen. Har vært tett med besøk av en Mår de siste dagene så jeg var ikke så allverdens entusiastisk.

Men denne bevegde seg mye roligere..så hmm.. større også?

Hulspiss i kammeret og av med lyset. 

Jammen er det rev igjen.

Klask rett i bakken og sesongens nr 12 ligger med halen i helspenn på skaren.

Hannrev på 6 kg.

 

 

Årets lokkejakt har vært begredelig mtp fangst. Mange fine stunder men ikke faen.

Siste lokkereven var i September..

Var ute igjen nå i kveld på en post med veldig god oversikt og overhøyde. Etter 10 min med PC5 kommer det jammen rev ned fra andre sida av dalen. Reven løper rett mot elva som skiller oss og velger selvfølgelig å gå ned i vinden mot en ikke skytbar retning. 

-du måtte komme den veien ja..

Reven tok vindsløret av meg som et elektrisk støt og forsvant (om noe nølende) i den retning den kom fra. Typisk reveplass der den kom fra men vanskelig tilkomst til god post og sjelden gunstig vindretning. 

Vi får se,fortsatt noen dager igjen av jakta

 

 

20190410_160715.jpg

20190410_203554.jpg

Edited by Winter
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Siste før sesongslutt?

Har kamera på veggen som sender via kabel til tv i stua. Lyskaster (billig kjøpt på Jula)  like ved kamera gjør at refleks i dyreøyne vises utrolig godt. Kl 21.15 kom det plutselig to øyne borte i skogkanten 90 meter unna. Jeg i full fart til loftet der børsa står, og reven har beveget seg ut på åpne flata der det er strødd pellets. Den står og graver i gammelsnøen med fronten imot. Avstand ca 50 meter, og vurderer et øyeblikk om hodeskudd er forsvarlig. Men velger som i trrafikken å være defensiv for sikkerhets skyld. Sekunder etter dreier den sida imot.  Trådkorset i bogen og med 17 HMR hulspiss dratter den rett ned. Tispe ca 5 kilo. Ingen antydning til ut-hull etter huspissen. Skal sjekke hvordan ammunisjonen gjorde jobben når jeg flår. Blir vel punktum dette for denne sesongen. Ikke noen god sesong. Lite rev og mye katt, altfor mye katt. Og de har også refleks i øynene. Plagsomt. 

Siste rev våren 2019.jpg

  • Like 7
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Ble en rev til på tampen. Sneiet liksom innom åtet og gravde halvhjertet i skaren etter noe pellets et par steder. Gikk ikke lenge før den var på vei videre. Nå fikk jeg det plutselig travelt og klarte heldigvis å sette hulspissen der den skal sitte,helt i siste øyeblikk.

Fullt mulig den hadde kommet igjen men der og da så det ikke sånn ut.

 

Rastløs fjorårsmodell av en liten tispe. Bare 4 kg faktisk. Utrolig.

 

 Skal det bli mere rødpels nå skal den jammen ikke være langt borte:)

20190412_081249.jpg

20190412_105546.jpg

20190412_110339.jpg

Edited by Winter
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...