Jump to content

Utlån av våpen til besøkende jeger fra utlandet?


odin1899

Recommended Posts

Har googlet omkring dette men finner ikke fasit på det:

 

Er det love å låne jaktvåpen til en person som

-besøker Norge

-bor ikke her

-er registrert i jegerregisteret (går an å bli registrert som utlending ifølge dette: https://www.brreg.no/citizen/hunting-in-norway/ )

-ikke har norsk nasjonalitet

-skal jakte i Norge under besøket

 

Tenker da hvis man inviterer folk til jakt i Norge og de ønsker å slippe å frakte med eget våpen.

Edited by odin1899
skrivefleil
Link to comment
Share on other sites

Vi har hatt gjestejegere fra Storbritannia bla på vårt vald, og da fylte vi ut utlånserklæring, hadde kopi av lisenser etc hjemmefra tilgjengelig, samt registrerte i Brønnøysund.

Nå er Storbritannia et land med ganske detaljerte godkjennelser, så fikk beskjed om at det ikke var problem, hvordan det feks er med jegere fra USA vet jeg ikke, der du i praksis kan jakte fullt lovlig med egne våpen uten et eneste våpenkort eller bevis.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
8 hours ago, Ammodonasjon said:

Nå med de nye utlånsregler har dette ikke blitt tydeligere. Hva er kravene nå for å låne ut hagle/boltrifle til en besøkende jeger fra utlandet?

 

Med nye regler har det blitt krystallklart.

Ingen kan låne våpen uten å ha tillatelse til dette.

Tillatelse kan du ha enten i form av et gyldig våpenkort på et våpen i tilsvarende kategori (eller en kategori det krever mer å få kjøpe våpen i) eller ved å ha en lånetillatelse utstedt av politiet.

 

Hvordan kan dette være uklart?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (1 time siden):

Selvsagt ikke, i Norge forholder vi oss til dokumenter utstedt av norske myndigheter.

 

Dette er jo vrøvl, utenlandske analoger for jegerprøvediplom/betalt jegerlisens har vært gangbart som bevis på jegerkompetanse lenge. Det du påstår hadde jo vært beviselig feil hvis man ikke kunne gjøre noe som helst våpenrelatert uten norske dokumenter.

 

Screenshot_20220505-153457__01.jpg.b068ac0797af8c803633f41745e4f2df.jpg

 

 

At det liksom er krystallklart stemmer heller ikke, det står ingenting spesifikt om utenlandske låntakere av våpen.

 

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (2 minutter siden):

Dette er jo vrøvl, utenlandske analoger for jegerprøvediplom/betalt jegerlisens har vært gangbart som bevis på jegerkompetanse lenge

Jegerkompetanse er ikke "låne våpen"-kompetanse, for jakt, innføring i jegerregistret og tilsvarende har diverse utenlandsk jegerkompetanse vært godkjent i mange år. Men det er ikke det samme som lån av våpen. Og den nye våpenloven er helt klar, uten rom for misforståelser og tolkning:
 

§ 18.Lån eller overlating av skytevåpen, våpendelar og ammunisjon

Den som har løyve til å ha løyvepliktige skytevåpen og våpendelar etter §§ 5 eller 6, kan låne tilsvarande gjenstand. Utlånar må tryggje at låntakar har løyve før han låner han ut, og skal gje ei skriftleg fråsegn om utlånet.

Den som ikkje har løyve etter første ledd, må ha løyve frå politiet for å kunne låne løyvepliktige skytevåpen eller våpendelar. Kapittel 4 og 5 i denne lova gjeld tilsvarande for løyve til lån av skytevåpen eller våpendelar.

 

 

Det har aldri vært noen tilsvarende "overføring" av utenlandske våpeneier-rettigheter ala den for jaktkompetanse, og det kan heller ikke være det. Sett at det kommer en amerikaner...

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (7 timer siden):

 

§ 18.Lån eller overlating av skytevåpen, våpendelar og ammunisjon

Den som har løyve til å ha løyvepliktige skytevåpen og våpendelar etter §§ 5 eller 6, kan låne tilsvarande gjenstand. Utlånar må tryggje at låntakar har løyve før han låner han ut, og skal gje ei skriftleg fråsegn om utlånet.

Den som ikkje har løyve etter første ledd, må ha løyve frå politiet for å kunne låne løyvepliktige skytevåpen eller våpendelar. Kapittel 4 og 5 i denne lova gjeld tilsvarande for løyve til lån av skytevåpen eller våpendelar.

 

 

Altså kan en svensk jeger låne våpen i Norge om han har svenskt våpenkort. Det står ingenting i paragrafen om at "løyve" må være fra norske myndigheter. 

Det kunne kanskje ha vært et krav, men i en eventuell rettsak er det  den faktiske teksten som avgjør.

 

Dessuten: Om en svensk jeger har et våpen hjemme som han lovlig kunne tatt med til Norge er det også rimelig at han kan låne tilsvarende våpen her.  

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Ei tohi varjata said:

Jeg påstod ikke noe annet heller. Poenget mitt var at "i Norge forholder vi oss til..." ikke er den fullstendige sannheten.

 

Ole

 

Altså, du må lese ting i kontekst. I denne sammenhengen er det norske dokumenter som gjelder, det er det også i andre saker der det ikke er presisert annet.

 

13 hours ago, Haavard said:

 

Altså kan en svensk jeger låne våpen i Norge om han har svenskt våpenkort. Det står ingenting i paragrafen om at "løyve" må være fra norske myndigheter. 

Det kunne kanskje ha vært et krav, men i en eventuell rettsak er det  den faktiske teksten som avgjør.

 

Dessuten: Om en svensk jeger har et våpen hjemme som han lovlig kunne tatt med til Norge er det også rimelig at han kan låne tilsvarende våpen her.  

 

Politiet i en norsk forskrifts- eller lovtekst vil si det norske politiet.

I en eventuell rettssak er det tolkning av forarbeider, lovgivers intensjon, lovtekst og forskrifter som avgjør resultatet, ikke kun selve den faktiske teksten.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg leste denne tråden, og fant ut at jeg like gjerne kan bidra med min praktiske erfaring rundt dette.

(Jeg redigerer denne posten etter hvert som jeg får resultater)

 

En amerikansk venninne besøker meg for å jakte i mars.

Hun er registrert jeger i hjemlandet.

 

Vi så på denne siden at dokumentasjon om at hun har bestått jegerprøve eller tilsvarende måtte sendes inn:

 

Utenlandske jegere - Brønnøysundregistrene (brreg.no)

 

Hun sendte en mail med dokumentasjonen til jegerregisteret@brreg.no

Etter kun et par dager ble hun registrert som jeger, og fikk jegernummer.

 

Denne delen av prosessen går tydeligvis veldig greit.

 

Vi er nå i prosessen om å finne ut hva som skal til for å låne våpen av meg her i Norge.

Hun har våpenlisens på håndvåpen og jaktvåpen, så får vi se om noe av det aksepteres av norske myndigheter som "Løyve"

Jeg ringer Våpenkontoret i morgen, og hører hva de trenger av dokumenter o. l.

 

Jeg ringte våpenkontoret på vestlandet, og hun jeg pratet med måtte sjekke det ut, siden hun ikke hadde vært borti dette før.

Hun ringte tilbake etter et par timer og informerte om følgende:

 

1. Min amerikanske venn må levere en vanlig våpensøknad, av den typen førstegangssøkere leverer.

2. Hun må også levere en politiattest om vandel.

 

Etter dette søkte jeg opp våpensøknad, og fant ut at hun må ha en fysisk søknad av slaget man får på politistasjon eller får tilsendt av samme.

Dette fordi utenlandske borgere ikke kan logge inn til elektroniske søknader .

 

Etter at hun har fått søknaden innvilget, kan vi fylle ut låneskjema for våpen.

 

M.a.o. ser det ut til at det faktisk er enklere for utenlandske jegere å medbringe våpen til jakt.

 

P.S. jeg vil forsøke å huske å oppdatere denne posten hvis noe utvikler seg utover dette, av praktisk art.

Edited by Vikingblackmith
Adding new information
Link to comment
Share on other sites

Ett tips vil være at hun skaffer seg US Customs form 4457 som brukes når Amerikanske borgere tar med seg våpen til utlandet.
Jeg tror hun kan fylle ut et slik selv om hun ikke har med våpen på aktuell tur. Dette skjemaet har vært brukt tidligere når sportskyttere har kommet til Norge for å delta i konkurranse

Alternativt en kopi av "Form 4473" som hun fylte når hun kjøpte (hvis fra forhandler).

 

Men vet ikke helt om dette er nok for dagens regler om lån av våpen

Link to comment
Share on other sites

Det blir interessant å vite hva politiet vil komme med her.

Men begrepet utlån innebærer at ansvar for våpenet overføres til en annen person enn eier. På jakt der våpenets eier er med kan andre bruke våpenet uten å være registrert som låntaker, da er det eier som hele tiden har ansvaret for at våpenet oppbevares og håndteres i henhold til regelverket. Da vil det være tilstrekkelig at den som skal bruke våpenet har skutt opp med våpenet, eventuelt avlagt prøveskudd om det ikke er gjort i hjemlandet.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Cardinal said:

Ett tips vil være at hun skaffer seg US Customs form 4457 som brukes når Amerikanske borgere tar med seg våpen til utlandet.
Jeg tror hun kan fylle ut et slik selv om hun ikke har med våpen på aktuell tur. Dette skjemaet har vært brukt tidligere når sportskyttere har kommet til Norge for å delta i konkurranse

Alternativt en kopi av "Form 4473" som hun fylte når hun kjøpte (hvis fra forhandler).

 

Men vet ikke helt om dette er nok for dagens regler om lån av våpen

Takk for tipset! Det bringes videre :)

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Per-S said:

Det blir interessant å vite hva politiet vil komme med her.

Men begrepet utlån innebærer at ansvar for våpenet overføres til en annen person enn eier. På jakt der våpenets eier er med kan andre bruke våpenet uten å være registrert som låntaker, da er det eier som hele tiden har ansvaret for at våpenet oppbevares og håndteres i henhold til regelverket. Da vil det være tilstrekkelig at den som skal bruke våpenet har skutt opp med våpenet, eventuelt avlagt prøveskudd om det ikke er gjort i hjemlandet.

Dette er også nyttig info, jeg ringer inn nå, og får verifisert dette hos Politiet for sikkerhets skyld. Takk for info! :)

 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Vikingblackmith said:

Jeg leste denne tråden, og fant ut at jeg like gjerne kan bidra med min praktiske erfaring rundt dette.

(Jeg redigerer denne posten etter hvert som jeg får resultater)

 

En amerikansk venninne besøker meg for å jakte i mars.

Hun er registrert jeger i hjemlandet.

 

Vi så på denne siden at dokumentasjon om at hun har bestått jegerprøve eller tilsvarende måtte sendes inn:

 

Utenlandske jegere - Brønnøysundregistrene (brreg.no)

 

Hun sendte en mail med dokumentasjonen til jegerregisteret@brreg.no

Etter kun et par dager ble hun registrert som jeger, og fikk jegernummer.

 

Denne delen av prosessen går tydeligvis veldig greit.

 

Vi er nå i prosessen om å finne ut hva som skal til for å låne våpen av meg her i Norge.

Hun har våpenlisens på håndvåpen og jaktvåpen, så får vi se om noe av det aksepteres av norske myndigheter som "Løyve"

Jeg ringer Våpenkontoret i morgen, og hører hva de trenger av dokumenter o. l.

 

Jeg ringte våpenkontoret på vestlandet, og hun jeg pratet med måtte sjekke det ut, siden hun ikke hadde vært borti dette før.

Hun ringte tilbake etter et par timer og informerte om følgende:

 

1. Min amerikanske venn må levere en vanlig våpensøknad, av den typen førstegangssøkere leverer.

2. Hun må også levere en politiattest om vandel.

 

Etter dette søkte jeg opp våpensøknad, og fant ut at hun må ha en fysisk søknad av slaget man får på politistasjon eller får tilsendt av samme.

Dette fordi utenlandske borgere ikke kan logge inn til elektroniske søknader .

 

Etter at hun har fått søknaden innvilget, kan vi fylle ut låneskjema for våpen.

 

M.a.o. ser det ut til at det faktisk er enklere for utenlandske jegere å medbringe våpen til jakt.

 

P.S. jeg vil forsøke å huske å oppdatere denne posten hvis noe utvikler seg utover dette, av praktisk art.

 

 

Da er denne oppdatert.

 

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere er det ikke utlån om du har tilsyn med den som bruker våpenet og du trenger ikke søke politiet om tillatelse, ref politiets retningslinjer for behandling av saker etter våpenloven

 

4.8.3 Overlatelse under forsvarlig tilsyn
Reglene om utlånserklæring, våpenkort eller løyve for tilsvarende skytevåpen gjelder ikke ved kortvarig overlatelse under forsvarlig tilsyn.
Ved «forsvarlig tilsyn» anses det sikkerhetsmessige ansvar fortsatt å ligge hos løyvehaver. I dette ligger et krav om at løyvehaver må befinne seg i umiddelbar nærhet, slik at hen kan gripe inn ovenfor brukeren eller uvedkommende straks det er behov for det. Det er uten betydning hvorvidt skytevåpenet benyttes til skyting eller ikke.
Overlatelse til personer som på grunn av vandel eller personlige egenskaper er nektet våpenløyve er forbudt, jf. våpenlova § 18, se punkt 4.8.

Link to comment
Share on other sites

Som Bjørn Inge skriver, her er nøkkelen å basere seg på at det er overlatelse under forsvarlig tilsyn.

 

Jeg gjør stadig vekk det når jeg har besøk og folk skal være med meg på scootertur, de får egen scooter og jeg hiver ei pumpehagle i gunbooten. Siden vi uansett kjører sammen og slik at jeg ser de hele tiden er det under forsvarlig tilsyn vil jeg mene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...