Jump to content

Støpte blykuler i flaskehalspatroner

Recommended Posts

Lee sin «universal flare die» fungerer bra. Den gjør en eneste ting, og det er å lage en liten traktform i hylsemunningen. Du er, med andre ord, henvist til å bruke den halstensjonen som pressedien din ga. Fungerer iallefall fra .22-.45-kaliber.

RCBS og Lyman har også ekspansjonsdier. De lager også en traktform, men har i tillegg en sylindrisk del som setter innvendig hylsediameter til (typisk) en tusendels tomme under nominell kulediameter. Men da trenger du kaliberspesifikke plugger (RCBS har iallefall utskiftbare plugger, vet ikke med Lyman).

NOE selger ekspansjon/flare-plugger i et enormt utvalg av dimensjoner. Disse er laget for å passe i Lee-dien, istedenfor de enkle koniske pluggene som kommer fra Lee. Det gir mulighet til å styre halstensjonen. Skulle noen legge inn en bestilling fra NOE, er det verdt å tenke på disse pluggene. De er ikke dyre- men det er jo frakten.

I første omgang er Lee sin universalekspander et nyttig verktøy. Skyter man pulverlakkerte kuler med gas check, tolereres litt høy halstensjon. Vil man ha optimal presisjon med plain base kuler med fett, er min erfaring at halstensjon bør ligge på en tusendel.

• Replies 408
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har nå, i ett års tid, syslet med å støpe mine egne blykuler. Bakgrunnen for at jeg begynte med denne virksomheten var rett og slett nyskjerrighet. Jeg er blant de som faktisk liker å pusle litt p

Liten oppdatering fra dagens tur. Har ladet opp flere ladninger med n120. Tok med en ladning med 312-160 for å se om den ville gå.  Alle kulene har GC og en runde med fluoriserende grønn pulverla

Liten ekspansjon/penetrasjonstest igår. Kula er MP-BLK-GC. Støpt i kulefangerbly BHN~12 , 213grs. Pulverlakkert, sizet .310. Skutt i S&L 30-06 med 41grs N150. Utgangsfart 630m/s fra 52cm pipe. Ene

Posted Images

• 2 weeks later...

Kult!

Jeg har ikke skutt voldsomt mye med den, men jeg har fått bra presisjon i .308 win, og 30-06. En morsom, fin kule som ikke spiser så mye legering.

Det lønner seg å polere hullspisspinnene litt før bruk med f.eks stålull, og gnikke over de med en blyant (slippmiddel). Jeg støpte litt flatnesede kuler først, til forma var innkjørt. Regn med litt frustrasjon og kakking på hengslebolten i starten, med de lengste hullspisspinnene. Men det går seg til etterhvert!

Den der tipper jeg du vil ha mye glede av. Og frakten går så fort at det er nesten skummelt :). Type par-tre dager!

Det er litt sånn jeg tenker jeg også. Greit å ikke bruke så voldsomme mengder bly til treninga. En gang tar det slutt. 

Jeg skal nok først og fremst støpe uten hulspiss for å gjøre det litt lettere for meg selv og heller komme i gang med lading og skyting og så når resten stemmer så kan jeg tilføre en ny variabel. Når jeg først får til kulene og jeg er fornøyd med ekspansjon så har jeg lyst å teste på reveåta☺️

Takk for tips☺️ Har lest en del og skal lese mer av «tips and tricks» på sidene til MP i kveld. Det blir en stund til jeg kommer meg hjem fra havet så tid har jeg nok av.. 

• Like 1

Da blir det en del testing på meg så snart jeg får anledning:

En ivrig kulestøper her inne har foræret meg med åtte kuler i ulike varianter, jeg har målt friflukt og veid hver og en.

Det jeg savner er N-133 krutt, men det har jeg ikke for hånden nå. Jeg har N-130 krutt som fyller hylsa litt dårligere. Ladningene varier litt fra kulevekt til kulevekt, men det dreier seg om 21 - 22 - maks 23 grain. N-130 krutt. Et annet hensyn jeg må ta er at maks patronlengde på en Winchester mod. 94 i 30-30 WCF som er omtrent 64,80 mm. Så bør en trekke fra litt for å ha marginer, maks. C.O.L. 64,70.

Noen av disse kulene er åpenbart konstruert for .30-30WCF. Dette blir spennende når jeg har rigget meg til på skytebenken med kronograf og det hele, egnet plass byr på 60 meter og det er greit for dette eksperimentet. Jeg har 100 meter også når snøen er helt borte. @spindrifthar sikkert noen gode kommentarer i dette faget, som vanlig. 

Kulene fra venstre:

Nr.1. 166 grain NOE, C.O.L. 61,60 mm. uten friflukt.

Nr.2. 166 grain NOE, C.O.L. 61,50 mm. uten friflukt.

Nr.3. 158 grain Lee, C.O.L. 63,50 mm. uten friflukt.

Nr.4. 174 grain Lee, C.O.L. 64,70 mm. 1 mm. friflukt.

Nr.5. 179 grain NOE, C.O.L 64,70 mm. 1 mm. friflukt.

Nr.6. 151 grain  HP. "Hunter" C.O.L. 64,50 mm. 1,1 mm. Friflukt.

Nr.7. 179 grain NOE, C.O.L. 64,70 mm. 1 mm. friflukt, egentlig samme kule som nr. 5.

Nr.8. 156 grain Lee, C.O.L. 63,70 mm. uten friflukt.

Målet mitt er ca. v/0 550 - 560 m/s. med forsvarlig trykk. Uten blying selvfølgelig.  Jeg har litt erfaring med slike kuler da med N-135 og N-133 krutt.

Bly til 30-30.JPG

Bly til 30-30W.JPG

Passe pen Factory crimp.

Bly til 30-30 Win.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 3

Så flott, @Vaquero!

30/30 er en patron som virkelig kler hjemmelagde kuler. 

Ladningsnivået ditt høres fornuftig ut. De pulverlakkerte kulene kan sikkert lades med mer krutt, men det er jo ikke nødvendigvis noe mål i seg selv. 

Det er lurt å separere testingen av fettede kuler og lakkerte kuler, slik at du ikke skifter «pipetilstand» mellom serier. Et par pusseskudd før du tester presisjon med de fettede kulene er lurt (litt som med .22lr). De lakkerte kulene er det bare å skyte i vanlig, rent løp. Første skudd pleier å sitte i gruppen.

Takk for flotte bilder, og lykke til med skytingen!

• Thanks 1

Takk @Vaquero :-D

Her brøyter du vei for meg. Jeg har ikke utsyr til det enda, men håper å komme i gang med støping til min egen .30-30 WInchester 94 når forhandlerne får inn fra Lee. 

Var og hentet nærmere 400 kilo bly hos en eldre kar som har satt børsa i skapet, og ikke hade bruk for det mer. 

152541337_126348016055468_5553486250367171337_n.jpg

• Like 3