Jump to content

Støpte blykuler i flaskehalspatroner


Recommended Posts

Avhenger av kulenes/boksens størrelse etc. Kanskje en teskje pr hundre kuler, omtrentlig. Når du starter med en ny, ubrukt boks trenger du liksom litt ekstra. Endel pulver fester seg til lokk og vegger. Derfra er det bare å tilsette små mengder ved behov. 

Bildet under: her ville jeg tilsatt 1/8 ts før jeg satte igang.

15921347349787681961488196346437.jpg

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • Replies 341
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har nå, i ett års tid, syslet med å støpe mine egne blykuler. Bakgrunnen for at jeg begynte med denne virksomheten var rett og slett nyskjerrighet. Jeg er blant de som faktisk liker å pusle litt p

Normalt er det tinn som brukes som avmantlingsmiddel. I kanoner brukes ofte tinnfolie over kruttet som avkobringsmiddel. (dersom det er kobber styrebånd) Bly gjør samme jobben, derfor blir det mer man

Posted Images

Spindrift: Takk for tips om teflon-grillrist fra Biltema.  Knallbra! Klistrer ikke i det hele tatt, og hindrer ikke malingen fra å flyte ut. Nå har jeg grillristen oppå stålnett, med silikonmatte i bånn. Bakte 250 + 300 kuler i går,veldig bra resultat - kun 5 underkjent.

 

20200619_201629.jpg.4a60113d17b08bd7b2f50c295df0a8e3.jpg

Edited by Loffe
  • Like 3
Link to post
Share on other sites

Silikonmatte nederst fordi pulverlakken ikke klister seg til den. Etter hvert vil det akkumulere seg en del lakk i bånn. Når det blir for mye bare strekker man matta litt, så kommer det verste av. Stålnettet fordi jeg hadde det fra før, det var det jeg brukte før teflongrillnettet. Det løfter kulene litt opp så de kommer klar av silikonmatta.Det går sikkert like fint å bruke dobbelt lag med teflonrist.

 

Det går med silikonmatte og bare en grillrist også, men av og til klistret de til underlaget hvis det var litt mye lakk igjen på silikonmatta fra forrige runde eller litt mye lakk på noen kuler. Derfor dobbelt lag nett.

Edited by Loffe
  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Jeg har den kula i hullspissversjon, med gas check og fettrille. Det er en helt super kule, kanskje min favoritt .30-kaliberkule. Hemmeligheten er i neseformen, et ganske sofistikert design med ulike koningsvinkler som gjør at den er veldig adaptiv til ulike kammerhalser. 

 

Har skutt den med både vanlig kulesmørning og pulverlakk med gode resultater- men alltid med GC. Jeg ville ikke hatt motforestillinger med å kjøpe den i plainbase-versjon for lakkering. Jeg har faktisk vært inne på tanken......

 

Jeg har ingen erfaring med rilleløse kuler selv. Du trenger jo ikke rillene til fettet, når du lakkerer. Men det skjer jo en masseforflytning når overdimensjonert kule skvises inn i riflebommene..... Et sted må det forflyttede blyet gjøre av seg. Jeg har derfor holdt meg til kuler med en eller annen form for riller, men det er kanskje bare tankespinn fra min side. 

 

Men rilleløs kule, GC-design men uten GC montert, og pulverlakk... Det burde fungere. Den kula du lenker til har jo en veldig god bæreflate, selv uten GC.

 

Messingblokkene til MP er helt fantastiske. De er nokså tunge, men resultatet blir supert. Alu-blokkene til MP har jeg faktisk aldri prøvd.

 

Jeg 

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Jeg har to messingblokker fra MP. Det er faktisk de eneste støpeblokkene jeg har så langt, men de oser kvalitet og gir veldig bra resultat, synes jeg.

 

Jeg tenker at en pulverlakkert blykule uansett må være både glattere og mykere enn en helmantlet kule, og de har jo ingen riller. Jeg kan ikke tro at det skulle være et problem.

 

Da kan det nok være at jeg prøver den der :)

 

Edit: Jeg skrev at de hadde før i dag, men var en annen form. Jeg forvekslet.

Edited by Loffe
  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Ny pakke i posten!

To nye «check maker dies» fra Pat Marlin. Jeg har to slike fra før, i .30 og 6,5- kaliber. De to nye, er henholdsvis .44 kaliber, og .30 Plain base.

 

Bunnkoppene fra .30 PB er altså beregnet for kuler som egentlig ikke er laget for bunnkopp i det hele tatt. Man bruker tynt materiale (øl/brusboks), og skviser koppen inn i kulebasen. Hvis man bruker en kalibreringsdie av Lee- typen, må man kunne sende kulene med basen først. 

 

Nå har jeg laget noen «plain base checks», og montert på kuler. Det ser riktig bra ut, gleder meg til å prøve disse!

 

 

16E5C95C-9377-4AD4-979D-8E4CFE5D0090.jpeg

F5C5FC65-C85A-4905-8118-0A8E024043A2.jpeg

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hei

Eksperimenterer med en 77.225 grains kule fra arsenal molds. Dette er en plain base uten gc. har prøvd N140 og N133 uten særlig hell. Har pulverlakkert men tror jeg har hatt for harde ladninger, opp mot 23 grains med N140. Bør jeg ligge på rundt 15-16 grain?

Edited by NMCXXIII
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Så artig, det er et kuledesign som ser veldig bra ut!

Det er ganske sannsynlig at du bør litt ned i ladevekt. Pulverlakkerte kuler med GC fungerer ofte fint rundt startladninger for mantlede kuler i tilsvarende vekt. Men hvor hardt du kan lade pulverlakkert plain base, vet jeg rett og slett ikke ennå. Jeg har ladet de nokså moderat. Hvis du har en veldig krapp riflestigning, er det også mer utfordrende å få de høyeste hastighetene med støpekuler.

Jeg tror 15-16 grs N133 kan fungere. Eller kanskje 13-14grs N120. Eller 9-11grs N110.

Lykke til med skytingen, og kom gjerne med oppdateringer!

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Her er resultatet med nevnte kule og 10,5 grain med N110. Hadde lignende samlinger med 16 grain N133 så begynner å nærme meg noe. Dette er kort hold, ca 20 m, samtidig er det åpne sikter og en mini14. Så nå skal det støpes opp en drøss med disse og pulverlakkeres i Ruby Red fra Eastwood.

77 grain 10,5 grain med N110.jpg

.223.jpg

Edited by Odd Eirik
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Kanongøy😊, ja med N133 veksler den som bare det. Jeg kan sende deg noen kuler så kan du prøve selv. Skal ha litt mér N110 neste gang få å få den til å veksle. Funker dette så blir det dette kruttet. Kulene kommer på ca 15 øre stk. Det er en tiendedel av Nosler sine med samme vekt

Link to post
Share on other sites

Nå skal jeg virkelig ikke ødelegge gleden ved kulestøpingen her, men på 20 meter bør det være siktene eller raklebørsa som har skylda for samlingen. Får du testet dem i ei anna børse? Har presis Kimber i 223 hvis det trengs prøveskyting, har lyst til å prøve hjemmestøpt uansett. 

 

Disclaimer: Har eid Mini-14 som klarte minute of snusboks på 100m etter tuning og herjing og løpsvekt og ammotesting, så jeg har lov til å kalle det raklebørse. 

Link to post
Share on other sites

Er som sagt på prøvestadiet ennå så gir meg ikke så lett, ja åpne sikter. Så lenge den funker til dynsmisk er jeg fornøyd. Kan selvfølgelig kjøpe en custumfanfuckintastic rifle til fleretusen femhundre og få samlinger på 5.56 mm på 500 meter men det er ikke poenget her. Målet er rimelig og brukbar ammo som funker i en kul rifle. Jeg liker det enkle designet og den klassiske looken. Lett å demontere og enkel å modifisere.

kan sende deg noen kuler hvis du vil prøve btw 😊

Edited by Odd Eirik
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Da har jeg fått skutt litt med noen kuler med «Plain base gas checks». NOE311-179 heter kula, den øverste av PBGC- kulene avbildet noen poster over, det er den med masse riller. Kalibrert .310, Howa .308 win, satt til minimal friflukt denne gangen. 

 

Erfaringen med plain base gas checks så langt, er god. Egenproduksjon av tomme ølbokser er ikke så stor, men det er nok av tullinger som prøver å plante øltrær langs lufteruta med bikkja. Det er lite kraftkrevende å kutte/forme bunnkoppene i dette tynne materialet. Hvis man skal krympe på disse med push-through sizer, må man ha et system for å kunne dytte kulene med basen først. MEd flatnesede kuler kan man forsåvidt bruke den vanlige kuleskyveren. Ellers er NOE sin «top punch holder» genial til dette formålet, hvis man har en passelig top punch. 

 

Erfaringen fra skytebanen, er at disse kulene gir presisjon på samme ladenivå som samme kulekonstruksjon med konvensjonelle GC (jeg har nemlig en kuleform som gir både plain base og gas check kuler). Presisjonspotensialet med PBGC er minst like godt som samme kulekonstruksjon med konvensjonell GC. Faktisk ser det, så langt, litt bedre ut. Gruppa under er skutt på 100m. Bildet er mishandlet litt ifm beskjæring, formatet ble litt rart. Senter-senter var 28mm. Andre grupper har vært litt større, men presisjonen er ganske jevn rundt 30- 35mm for 5 skudd på 100m. Kunne nok blitt litt bedre med bedre støtter. Men det er igrunnen bra jaktriflepresisjon, det.

 

 

846F966F-C4CE-486E-887F-195D9CC3C06C.jpeg

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Dette er lovende for Plain base gas checks, Veldig bra!

Hvilken blylegering brukte du på denne testen,

Min erfaring er at en jevn hardhet på kulene er viktig for at man ikke skal få flygere i seriene,

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Dette er "skrapmetall, blyaktig" + 2%tinn😆

Legeringen holder BHN15 når den vannslippes fra aluminiumsform (som i dette tilfellet), mens kuler fra messing- eller jernform faktisk blir opp mot 18. Det har nok med temperatur å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Skrapmetall er det kulefangerbly? 

Eg har god erfaring med kulefanger bly i 45-70 og 450 Marlin med tilsatt 5-6% tinn Fungerer veldig bra.

Det jeg har erfart er at kuler som er vanndroppet og man er litt ivrig og får frostige kuler så blir kulene ekstrem hard, 

 

Edited by Øyvind O
Link to post
Share on other sites

Dette er bly som har vært brukt til skjerming mot radioaktiv stråling. Jeg har også noe kulefangerbly som består av .22lr og litt luftkuler. Med 2% tinn får jeg kuler som er Bhn 8 etter støping, men aldersherder til 12 etter et par uker.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Riflen er en Winchester Mod 70 som Rafdal har lagt sin hånd på, 

Hylsene har holdt utrolig mange omladninger,  Har skutt med relativt lavt trykk. 

til nå 14 omladninger, og jeg har ennå ikke vraket noen.

Hylse volum er mye det samme som 45-70.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Til fremstilling av ren, fin kulelegering trenger du ei egen gryte med egnet varmekilde, samt en skje med langt skaft til fluksing/rensing av bly, og former til å støpe blybarrer. Jeg bruker

- krabbekoker

- stor jerngryte 

- lang stålskje hvor jeg har satt på et treskaft 

- ståløse

- barreformer, inkl «munkeformer» fra loppis

- sagflis, eller tørket kaffegrut til rensing/fluksing av blyet

 

Primus fungerer også, men da må du ha en liten gryte.

 

Til selve kulestøpingen kan du smelte legeringen med primus e.l, men jeg anbefaler en elektrisk støpegryte. Den store, fra Lee, med bunntapp er grei. Hvis du vil støpe med øse, er RCBS sin øse fin, Lyman OK og Lee temmelig stusslig (men jeg har støpt noen tusen kuler med den og). Blytermometer er ikke strengt nødvendig, men nyttig.

 

Selvsagt trenger du støpeformer. Lee sine former lager fine kuler. Formene er litt sårbare. Det hjelper veldig å forvarme støpeformene skikkelig, slik at du kan åpne kutteplata uten å slå på den. Det reduserer slitasjen. Jeg har en liten kokeplate til å varme støpeblokkene på, den bruker jeg også til å lage kulefett.

 

Jeg bruker sveisehansker når jeg støper. Biltema har noen fine, til en billig penge,

 

Etter støping må oftest kulene kalibreres, og evt gas checks settes på. Den rimeligste kalibreringsløsningen er Lee sitt sett, som fungerer med vanlig ladepresse. Med det settet følger det også med en kulesmøring, som er enkel å bruke.

 

Til selve ladeprosessen trenger du en måte å utvide åpningen i hylsehalsen litt, så du får satt kula uten skaving. Lee har en «universal flare die» som fungerer greit.

 

Litt av dette kan du finne på loppemarked, eller Fretex etc. Noen gode kjøp dukker opp på Finn.no iblant. Brownells har med jevne mellomrom «20% rabatt på Lee», da går det an å spare noen kroner.

 

Det er litt investering for å komme igang. Men kjøpekuler er jammen ikke gratis, det heller.

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

Idag fikk jeg skutt litt med Rem 700/.35 Whelen i skytebenk. Sekk foran, sokk bak :)

CBE 360-300 med gas check og pulverlakk, kalibrert .360 over drivbåndene og .351 over nesa. 47 grs N150 (ikke N140, som jeg har skrevet på bildet!). Senter-senter 21mm , 5@100m. Kjempefornøyd!

 

MP358-165 er en plain base revolverkule. Pulverlakkert, .360, 11grs Vectan A0. Når jeg får en slik horisontal streng, er «godladningen» gjerne i nærheten. Liten kruttjustering, kanskje litt annen patronlengde... Den kula tror jeg skal gå virkelig godt etterhvert.

 

0944A6A3-1449-4ABB-BEE7-EDBA1560F739.jpeg

22A0E049-0B6B-42ED-8B24-CC21B7CF7963.jpeg

  • Like 3
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Hei,

Nå har jeg fått testet litt forskjellige kruttsorter , med og uten gas check,  vann droppet og varmebehandlet i ovn så vanndroppet,

Har også fått testet Nytt bly som er 50% lino type og 45% 22LR bly og 5% Tinn ca 15bh i hardhet , Kule er LEE .312, 160 grains SP. Justert til 0,309 med Alu Gas check.

I Mauseren M67 med 74 Cm langt løp 308W så fungere dette meget bra. Kulene er ikke vanndroppet  dem er smurt med Tectyl 506 blandet med ca 30- 35% Wax og 5-10% whitsprit  

Bare et tynt lag, Krutt Norma 11, 28-29 grain med dette kruttet. Jeg veit ikke hva hastighet jeg har men tipper på 500-550m pr sek.

Jeg har nå bestilt White label 2500+ for teste denne kulesmøringen om den tåler større hastighet, håper å kunne oppnå 600-650m pr sek med god presisjon.

Det overrasket meg hvor bra Skytterlagskruttet Norma 11 fungerer med dette oppsettet  :-)

 

Norma11 28 grain.jpg

Norma11 29 grain.jpg

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Gulle god info for oss som går i tanker med å leks  seg litt med dette. Får jo en winchester 94 , .30-30 i hus snart. Ser for meg at dette må jo være ypperlig å leke med til den :-D
Har uansett gått i tanker om å skaffe utsyr til støping av fiskesluker. Og kulestøping er jo ikke langt uttafor rekkevidde når utsyr til det er i hus :-D
HAr også en kompetent kompis som driver med begge deler, så kan få litt opplæring der :-D

 

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

@Øyvind O; knakende fine resultater! 

Veldig gøy at du får så fin presisjon med N11 og hjemmelaget kulefett, du har all mulig grunn til å være fornøyd med de gruppene der. Jeg har ikke prøvd N11 selv- men det ser jammen ut til at jeg bør gjøre det :)

Takker for fint bidrag til tråden, keep’em coming!

 

 @Tjukkas; 30/30 win er en super patron for støpekuler. Det finnes endel kuler som er spesielt konstruert med tanke på bøyleriflene i 30/30. Gi lyd fra deg hvis du vil ha kuletips, etterhvert.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
Just now, spindrift said:

@Øyvind O; knakende fine resultater! 

Veldig gøy at du får så fin presisjon med N11 og hjemmelaget kulefett, du har all mulig grunn til å være fornøyd med de gruppene der. Jeg har ikke prøvd N11 selv- men det ser jammen ut til at jeg bør gjøre det :)

Takker for fint bidrag til tråden, keep’em coming!

 

 @Tjukkas; 30/30 win er en super patron for støpekuler. Det finnes endel kuler som er spesielt konstruert med tanke på bøyleriflene i 30/30. Gi lyd fra deg hvis du vil ha kuletips, etterhvert.


Tar kontakt når planene begyner å konkretiseres. Du har jo gitt meg handleliste til basisutstyret allerede :-D
Det kan nok bli litt sånn vinter og vår, da det brukes litt mye på å få garderobe og skytterutsyr på plass nå som du vet :-D
 

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Skjøt bl.a noen koselige sub-ladninger i Howa .308 idag.

 

NOE 311-179 er en kule som går bra i veldig mange våpen, bla dette. Denne kula er en etterligning av Saeco #315, som igjen er en etterligning av en kule konstruert av Don Eagan for mange år siden. Denne gangen skjøt  jeg «plain base» kuler med litt hjemmelaget kulefett i bakre to riller, rullesmøring på toppen og kalibrering .310. Kruttet er IMR PB, et granulert krutt i hagle-sjangeren, som har gått ut av produksjon. 8,5 grs ga en samling senter-senter på 19mm, 5 skudd@100m. 

 

Lee c309-200 er altså en gas check-kule på 200grs. Dette er en «bore-rider», som kan fungere riktig bra så lenge man ikke jazzer opp farten for mye. Prøvde litt forskjellige krutt, 5 skudd +/-30mm på 100m. Hjemmelaget kulefett i rillene, rullesmøring på toppen, hjemmelaget alu GC. Veldig konsistente, fine resultater synes jeg.

 

 

9E47D758-A522-41A5-B406-034F662969BC.jpeg

62D697EE-A6A1-45E3-87D2-A67EF9F5F794.jpeg

6FD63A4C-1139-49C1-8931-5AA0B277D69A.jpeg

5400AD34-04F4-4360-948E-628906A3EC2D.jpeg

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Takker, Øyvind!

Legeringen er «blyaktig skrapmetall, ukjent innhold» + ca 1%tinn. Ca BHN15. Den inneholder antagelig noen uheldige substanser også, den krever uvanlig høy temperatur for å gi god formfylling, selv med grundig forvarming av blokkene. Men jeg har mye av den, og har lært meg å leve med den.

 

Mitt inntrykk er at det er enklere å få gode samlinger i lave hastigheter, med små (8-10grs) mengder hagle/pistolkrutt. Dessuten er ladningene nærmest rekylfrie, gir liten varmgang og har prisnivå som .22lr :)

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Tur å skytebanen i dag, 

 

300Win Mag og Mauser M67

Har ikke helt fått til den M67, vært noe ustabile samlinger, Jeg prøvde for første gang VV N350 med Gas check, en liten laddestige opp til 13 grain,

ser lovende ut, har ikke bilder men fra 11 til 13 grain så gikk det fra dårlig til å holde nier og litt bedre,  Norma 11 er jeg sånn passe fornøyd med på M67, men på 300Win så fungerer det meget godt.

Men  skal innrømme at den Mauser M67 har gått mange mange tusen skudd 10000++.

Her er 2 bilder med 300 Win og 28 Grain N11, kan ikke si meg annet en fornøyd med dette. :-) 

Med denne bly legering og  26-28 grain N11 så går det bra syns jeg. Går jeg utenfor den ladde stigen så åpner samlingene seg.

Klarte å sette inn et feil bilde, er rettet opp nå.

 

28 grain N11_300 Win-2.jpg

28 grain N11_300 Win-1.jpg

Edited by Øyvind O
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Flotte samlinger med win.mag, artig at det fungerer så godt- selv med raust hylsevolum. Gamle, velbrukte løp trenger ofte litt feitere kuler. .310, eller kanskje .311. Kommer en liten pakke til deg etterhvert :)

Link to post
Share on other sites
On 4/30/2018 at 7:31 PM, spindrift said:

Jeg har hovedsaklig gjort «tumble- lube» med lee liquid alox, etterhvert X-lox fra «white label lube»- kjøpt på ebay for en billig penge- fortynnet med «boat wax» fra Biltema.

Hvilket blandingsforhold bruker du på X-lox/boat wax ?

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker ca 60% alox og resten Boat wax, på øyemål.

Ta litt alox i et glass med tett lokk (tomatpuré). Hell på litt Boat wax, sku på lokket og rist litt. La glasset stå til neste dag, da har det meste løst seg opp. 

Det blir en tynn suppe som tørker fort. Fint å dosere med gaffel, man trenger et knapt synlig lag- noen dråper.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Da er den testet. Jeg har sikkert brukt alt for mye, men får prøve meg fram på mengde. Fungerer helt supert. Og ikke minst, den lukter ikke noe i nærheten så ille som LEE's liquid alox. Etter kun noen minutter var lukta borte, ikke engang kona klagde 😀

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Sitter i startgropa og forereder med til å gi meg ut på denne galskapen. Har kjøpt inn ei smeltegryte (sammen med @Ruger #1), har 50-100 kg med bly fra diverse kilder og har nettopp bestilt inn bibelen fra Lee. Planen er å støpe kuler til 8x57, 9,3x62, .338 Jeffery og .404 Jeffery. Med unntak av .404 Jeffery så ser jeg at det er en del tenger å velge mellom. Har familie i USA som reiser hjem til Norge regelmessig så jeg håper på å få over litt hardware ved juletider. I mellomtiden hadde jeg tenkt å hive alt blyet jeg har liggende og støpe ingots som alle har samme legering. Tanken er at dette vil være en fordel etterhvert som jeg kommer i gang. Er denne tanken direkte feil? Blyet jeg har er en salig blanding av taktekkerbly, kulefangerbly, ballastbly (fra undervannsfarkoster/ROV), dykkervekter og litt diverse.

Link to post
Share on other sites

@jjrckd, så bra! Jeg tror du vil har stor glede av denne hobbyen, særlig med tanke på hvilke patroner du bruker.

 

Det høres veldig lurt ut å bare smelte alt ihop. Det er ikke så blånøye akkurat hvilken legering du bruker, det er viktigere å ha mye av det samme. 

 

Når det gjelder støpetenger i litt uvanlige eller europeiske kaliber, kan det være vært å se på utvalget til CBE bullet molds (Australia).

Et annet tips er Arsenal molds (US). Der kan man spesifisere ønsket diameter på kulene, uten tillegg i pris. Veldig fine støpeblokker, det og.

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Siden jeg skal stå på trygg avstand, og se på @jjrckd innånde blydamp, lurer jeg på hvilke kalibrerigsdier som fungerer best, helst i vanlig presse. Har sett på YT at de honer opp Lee Size fra nærmeste kaliber under det man har. Er det godt nok? 

Vi kommer nok til å satse på pulverlakk og GC. 

Link to post
Share on other sites

Lee sine dier fungerer helt utmerket, spesielt til pulverlakkerte kuler. Med pulverlakk fungerer det veldig ofte med kalibrering 1 (eller 2) tusendels tomme over riflingsdiameter. Med konvensjonell smøring 2-3 tusendeler over riflingsdiameter. Dette er «tommelfingerregler».

 

Det er ingen bekymring, trykkmessig, å skyte overkalibrerte blykuler.

 

NOE har en bushing- basert die som er veldig praktisk. Selve dien koster vel 40$. Bushingene koster ca 10$. Poenget er at utvalget av forskjellige dimensjoner er veldig bra. I tillegg må man huske å kjøpe en «push rod» til det kaliberet man skal bruke. 

 

For eksempel har jeg, til 6,5, bushinger i .265, .266, .267 og .268 - og «push rod .264». Til .44 har jeg .431, .432, .433, .434. Siden bushingene ikke er så dyre, kan man tillate seg muligheten å prøve litt forskjellige kalibreringsdiametre- som er en viktig presisjonsfaktor.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Sitter ute på Haltenbanken og gjør research på kulestøping. Ser at det er en fordel å slugge de aktuelle løpene før en handler inn tenger og sizer. Har lest om en metode som går ut på å støpe en plugg direkte i løoet men kjenner jeg er skeptisk til dette. Liker bedre tanken på å slå en litt oversizet kule igjennom løpet men ser jo at dette kanskje kan by på problemer da det kan være utfordrende å rette opp kula i kammeret slik at den går rett inn. Hva er standard fremgangsmåte? Hvis det er mest vanlig å slå ei oversized kule igjennom løpet; er det noen som kunne ha solgt meg et per ikke sizede kuler i 8mm, 9,3mm, 0.338 og 0.404 (0.423)?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...