Jump to content

Støpte blykuler i flaskehalspatroner


Recommended Posts

  • Replies 331
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har nå, i ett års tid, syslet med å støpe mine egne blykuler. Bakgrunnen for at jeg begynte med denne virksomheten var rett og slett nyskjerrighet. Jeg er blant de som faktisk liker å pusle litt p

Normalt er det tinn som brukes som avmantlingsmiddel. I kanoner brukes ofte tinnfolie over kruttet som avkobringsmiddel. (dersom det er kobber styrebånd) Bly gjør samme jobben, derfor blir det mer man

Posted Images

Jeg har lakkert rett etter støping, satt på GC og kalibrert deretter.
Ihvertfall med Lee push-through die fungerer det utmerket.
Pulverlakken påvirkes lite av den mekaniske påkjenningen kalibrering gir.
Ta ei lakkert kule og slå den flat med en hammer, så ser du selv.
Det er flere eksempler på Utube, men det er mer virkningsfullt å se det ved selvsyn.

Som Spindrift sier, det ser ut til at du kan lade blykulene omtrent til 'max'
når de er lakkert.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

MP312-159 «Hunting» ser ut til å være en veldig god kule i de våpnene jeg har skutt med foreløpig (Howa .308, og Røssler .30-06). Jeg har en 4- hulls messingtang, med mulighet for å støpe hullspisskuler eller flatnesekuler.

 

Hullspissen er temmelig svær, den egner seg nok best for ting som ikke skal spises.... Med mindre man trekker farten skikkelig ned, kanskje. Kula har nok forutsetninger for å ekspandere i sub- fart med riktig legering (men neppe den jeg bruker nå).

 

I kveld har jeg forberedt skyting med denne kula i min S&L 30-06, som jeg faktisk ikke har skutt blykuler med ennå. Med konvensjonelt smurte kuler, starter jeg alltid med bomkontakt/null friflukt. Jeg har ingen sofistikerte verktøy til å måle patronlengde, men bruker pussestokk (eller prøv- og- feil med dummies). 

 

Når jeg har målt maksimal patronlengde med pussestokkmetoden, er jeg alltid interessert i hvordan kula ser ut når den kommer fra kammerhalsen. Hvilken del av kula har det buttet mot? 

 

Med MP312-159 og S&L fikk jeg det jeg håpet på; fine spor etter bommene i kulenesa, og samtidig sirkulært merke i fremre drivbånd etter kontakt med kammerhalsen (dette siste fremgår ikke så godt på bildene). Det lover godt!

 

Under et bilde av prøveskyting med denne kula i Røssler. Liggende med anlegg på sekk, 100m, 10x Nikonkikkert. Ikke «hull-i-hull», kanskje- men slett ikke dårlig jaktriflepresisjon under disse betingelsene.

 

PS Norma 200 bruker jeg mye om dagen. Det er jeg meget fornøyd med (hvis man ser bort fra norske Norma-priser).

 

 

 

 

770F2FC5-6D91-4756-B8EB-5A8EEA6961A3.jpeg

6C6F87E9-3709-4B31-8DE4-DFCFED3839F9.jpeg

441F60AF-ACA9-40DE-B425-7A88710E870C.jpeg

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Jeg har litt begrenset erfaring med støpekuler i .223 rem. Det heter seg at finkalibrene generelt er vanskeligere å få til. Ikke vet jeg, men de foreløpige erfaringene mine er litt vekslende, middelmådig presisjon med støpekuler i .223. 

 

Men nå har jeg slått til, og kjøpt en MP227-65-GC, 6- hulls messingblokk. Lee- håndtak passer fint. Selv med forvarming på varmeplate, tar det litt tid å få den til riktig temperatur. Men når jeg kommer i «sonen», skal jeg hilse og si at kulehaugen vokser fort! Med denne tanga bruker jeg høy smeltetemperatur, og støper så fort jeg kan med bunntappegryta. Veldig få skrapkuler.

 

Første skyting med kulene idag. Røssler titan alpha med .223- løpet, som har 1-12 riflestigning. 65 grs kule høres jo vel tungt ut for 1:12. Men siden dette er umantlet kule, er jo massetettheten større- kula er faktisk kortere enn Hornady 55grs SP.

 

Noen semi-tilfeldige ladninger ble testet idag, første skyting med denne kula. Flere spennende resultater; bla så 12grs Norma 200 (540m/s), 6grs Vectan Ba9 (476m/s) og Hodgdon Universal 6grs (496m/s) lovende ut. 

5-skudd-nesten-innertier er faktisk ikke så langt unna typiske serier med fabrikkladd bulk-ammo, skutt liggende med støtte på sekk, lett jaktrifle.

 

Jeg synes det var særlig gøy at ladningene med pistolkrutt så såpass bra ut. En boks med krutt holder da til ca 1200 patroner. 🙂

 

Det blir gøy å se hvordan dette tar ivei, med litt ladningsutvikling.

 

029C3329-4975-4267-967F-5680DBAA2C6B.jpeg

62CBCD31-1B34-407A-A47F-18CBDF1C3FF1.jpeg

383397A5-14B7-41B6-A0D4-B0D75FA06F88.jpeg

728F4A87-52F6-4006-B445-E2B5591991F7.jpeg

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Det har utkrystallisert seg to god-ladninger med MP227-65, i Rössler .223 1:12. Nemlig Vectan Ba9, 6,6grs med lett «factory crimp» (500m/s), og n120 15grs, også med lett «factory crimp» (680m/s). Veldig konsistent presisjon. 5 skudd rundt 35mm på 100m, skutt liggende med anlegg på sekk en litt hustrig dag med noe vind. Så langt er det faktisk et konsistent funn med bedre presisjon i .223 med en minimal krymp (nesten bare så jeg reverserer hylsehalsekspansjonen).

 

Jeg hadde aldri trodd jeg kunne få såpass bra resultater i .223 rem med kuler fra 6-hullstang som kun er visuelt sortert (ingen vektsortering).

 

 

202D04CF-E214-4D6B-88A7-66F6AB92026D.jpeg

03537F31-111E-4F59-9223-7B3CB910BA50.jpeg

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Flott tråd!

Har fundert på selvberging av kuler i .224 i ti års minst, stansing og slikt, men det har aldri blitt. Bare .44en har fått heimelagd.

Jeg spontanbestilte ei 6-hulls lee 55gr i forrige uke etter at jeg kom over en dunk lastebilhjulvekter.

I dag prøvde jeg tanga, jeg tilsatte 5% Tinn, men det var fortsatt minst like vrient å støpe som forventet.

Akkurat da jeg var fornøyd var smelta så varm at oksidlaget ikke lenger bare var et lag, men et glødende tjukt lag. Ugreit, det blir giftig støv av sånt. Tenker jeg legger 1cm sagmask over neste gang som oksygensperre.

 

20191119_134622.jpg.5cca21164da1db345257d62e0ed8bb9a.jpg

 

I .44 ville jeg sortert bort 75% av resultatet om det var rynkete som dette, men så lenge de var innenfor vekt og bæreflaten var ok fikk litt rynk gå, jeg har uansett ikke bane til presisjonstest i vinter.

20191119_140031.jpg.cee38498852d50bc4f8bef8156a4c8c0.jpg

 

Gaschecken prøver jeg å sette med ei blank die jeg har fra jeg fomlet med pressing av hulspiss en gang.

20191119_154036.jpg.b6065e45c7c764b698600d37476541d0.jpg

 

Det jeg egentlig søkte etter da jeg fant tråden var ladning. Er jo bare amerikanske krut i Lymanboka, og jeg har bare VV. Ut fra hva jeg har mest av ville det vært fint om jeg bare kunne fylle hylsa med N-160, men jeg tror det blir en sotete affære, demper full av kruttkorn etc.

Ellers har jeg N-110. 10gn høres lurt ut, men jeg er fortsatt på søken så jeg slipper snortrekk.

(PS. Det er forresten snakk om 223 Rem, glemte rent å nevne det 😅

Når løpet er oppbrukt blir det heller 222. 223 er for kjapt for min smak)

Edited by Stefflus
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Så flott at du er igang!

9-11grs n110 fungerer fint, brenner jevnt og gir ofte bra presisjon. N110 er, i det hele tatt, et veldig nyttig og allsidig krutt for reduksjonsladninger med bly.

 

Det er fint å ha litt «flux» liggende på toppen mens man bruker bunntapp. Jeg flukser med tørket kaffegrut fra filteret 🙂. Det er synd og skam, men jeg produserer mye mer kaffegrut enn sagflis om dagen.

 

Fine .22-kuler krever høyere temperatur i støpeforma enn når du støper .44- kuler. Jeg forvarmer blokka på varmeplate, støper fort og sparer ingen kuler før kutteplata lett lar seg åpne for hånd (med sveisehanske, naturligvis). 

 

Du må regne med en liten læringskurve ift støping du har gjort før; forma blir jo i tillegg bedre med bruk.

 

Lykke til!

 

PS jeg fyser også skikkelig på en .222rem. Lang, fin hylsehals. Generelt fine proporsjoner, og kruttvolum ift kaliber.... Men så var det garderoben, da.

Edited by spindrift
Ps
  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Ok så du har prøvd n110, tusen takk.

Det burde bli rundt 50% fylling, og det er vel greit uten inert stuffing?

 

Å size kuler er nok en av mine favorittoperasjoner på laderommet.

Og så mange det blir på kort tid i ei 6hulls!

Litt closeup før og etter sizing, da synes endel som normalt ville blitt resirkulert.

20191119_181633.jpg.c0cc635fcb3bcc2855e8824d8e7aafa4.jpg

20191119_183805.jpg.5a7cc51a74ed5faf59d1385388335d60.jpg

GC på, WD-40, sizing, tørking på dopapir. Sånn blir de stående til dagen før lading da de eltes i White label.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

De så slett ikke verst ut!

N110 fungerer fint uten dacron etc. Jeg har ikke brukt dacron selv, bare krutt og luft 🙂. Jeg har litt dacron på lur, men har aldri kommet til å teste det prinsippet. Jeg tror det har mest for seg med reduserte ladninger med litt senere krutt (type halv tank n130 i 30-06). Med pistolkrutt (som de ladningene over, med Ba9 og Universal) bør man styre unna dacron og «fillers».

 

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Fått kappa og gjenga 223en, og nå ble det endelig vær til en liten prøve!

9gr N110 bak 55gr lee-kule ble fantastisk stille saker jamført med standardladning.

Og enda fler fordeler, jeg får brukt opp alle Sellier & Bellot-hylsene med irriterende ujevne hettelommer. 😃

Pluss at jeg får brukt feilkjøpt Rem 6 1/2 hetter 😄

 

20191121_200940.jpg.32d6f007a91650dfe403342786f0e8cf.jpg

Kjøpte en 7/8" UNF 2 1/2" og en M10x60 bolt og lagde en tututvider.

20191122_144141.jpg.5f8c8d13dd161cacad5dc378d040fa1a.jpg

 

20 stk

20191123_144645.jpg.beb007fa37fcb694c0ab532bfd8d0c8b.jpg

 

Mørkt for kronografering, og knotete å finne trygg og behagelig bane i snø og mellom stein og trær, men det funker ihvertfall greit liggende uten anlegg på ca. 50m, som nok blir brukshold på smått rovvilt og plinking.

Blir artig å prøve på 100m m/tofot i sommer.

20191208_142632.jpg.2f035c1f1bb14c9fe3f88f394d847cad.jpg

 

Lenge siden jeg har sett hetter helt uten trykktegn, særlig 6 1/2

20191208_150132.jpg.298bea610f0dbc967ea24655fbabfbf9.jpg

 

Edited by Stefflus
Lyman>Lee
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Fin tututvider du har laget, og flotte resultater! Jeg har aldri kronografert 9grs N110, men basert på andre målinger tipper jeg du ligger på ca 600m/s. Og en slik ladning kan jo brukes til litt av vært 🙂

Så gøy at du fikk suksess på direkten!

 

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Mer suksess! Fikk endelig anledning til å prøve noen 'normale ladninger' bak de støpte og lakkerte Lee kulene omtalt tidligere i tråden.
Ladet spent med 44 grn N11 bak 163,5 grn kule.  Det gikk helt fint, overhodet ingen tengn til noe feil og samlinger ned under 20 mm på 100 m.
COL er 65 mm, kula stikker vel da litt lenger ned enn den 'strengt tatt burde', men noe særlig lenger får jeg ikke kula ut, før den butter i løpet.
En god start, ihvertfall.  Til sammenligning var treffbildet med 147 grain 'nato-type' S&B med samme ladning omtrent likt, 60-70 mm høyere

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Flotte resultater, så gøy!

 

Jeg bekymrer meg ikke så veldig over om kulebasen titter litt nedenfor hylsehalsen, særlig ikke med lakkerte kuler. Det fungerer helt fint! Jeg skyter også mye med pulverlakkerte kuler om dagen. Det er jo gøy å kunne lade disse hjemmestøpte kulene opp mot mantelkulefart :)

Dessuten er det fint å kunne skyte med lyddemper, uten at den blir full av snerk.

Her er noen kuler som jeg sysler med om dagen, fra MP-moulds. Dessuten hentet jeg to støpeblokker idag, som har kommet hele veien fra Australia (CBE). De er i .35 (eller egentlig .36) kaliber, til ei .35 whelen-pipe jeg har på gang. 300 grs flatneset kule fra en Whelen..... det begynner kanskje å bli elgmessig?

 

5E1C4C79-849F-4BF9-AA05-43DC4E073372.jpeg

17C2516E-3466-4531-B4E9-933F7E1C8293.jpeg

Link to post
Share on other sites

Takk!

Jeg bruker nå en relativt liten boks, og dekker ganske få (10) kuler i slengen. Den første porsjonen må ristes ganske mye, men de påfølgende porsjonene er klare etter 5-10 sekunders risting. Bunnkoppene krymper jeg på før lakkering.

 

Jeg bruker nå slike små perler til perlebrett (type barnehage), det fungerer like bra som hva som helst annet. Dessuten er det mindre flaut å kjøpe, enn softgun-kuler (tenk om noen tror jeg skyter softgun)

 

.30kal+ stiller jeg på geledd, små kuler har jeg tildels bakt liggende på teflonbelagt glassfibernett (Biltema, grillprodukt). 

 

Pulverlakk (standardfarger) fra gasolin.no som fungerer fint, er ford dark blue, kawasaki green og mirror red. Svart, blank er jeg ikke fornøyd med. Andre har jeg ikke prøvd.

 

Det var det, tror jeg! Legger ved et bilde av kawasaki green (den har du vel), og mirror red

 

8109312D-9BF8-478F-BAED-ECF425CDFAC6.jpeg

009D2B9D-36B5-4D29-A755-F9A64E9A6090.jpeg

Link to post
Share on other sites

OK,
plukker du ut kulene med pinsett eller grilltang eller noe?
Har 'stekt' mine i bulk, men det blir litt svinn av det.
Tenker jeg forsøker å sette dem opp ved neste anledning.
Kanskje jeg også skulle forsøke 'perler'....
HELT klart bedre å kjøpe et lass sånne enn nevnte kuler !
Kawasaki Green har jeg, ja... og har høstet noen kommentarer!
(En nede hos meg er svært interessert i dine erfaringer med 6,5...

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker en pinsett, og jeg dypper spissene  pulver først.

 

Grønne kuler, er ikke det liksom litt tidsriktig? Litt økologisk preg, på en måte?

 

Det blir mer 6,5-skyting utover våren! Denne tråden er så lang og gammel nå, at jeg knapt husker hva jeg har skrevet allerede 😂. Kameraten din kan jo bare spørre, så skal jeg svare etter beste evne!

Link to post
Share on other sites

På telefon i dag... 

Bror: Tror du at du begynner med kulestøping i aller nærmeste framtid? 

Meg: Nei, egentlig ikke. Hvordan det? 

Bror: Har ørten kilo bly, men hvis du ikke vil ha det gir jeg det bort til Johnsen. 

Meg: Kjør på, har ikke tid til slikt nå. 

 

På nett i kveld. 

Meg: Hey, bly i flaskehals-tråden, den har jeg ikke lest på lenge. 

Meg: Leser de siste fem-seks sidene. 

Meg: ... 

 

Meg: Føkk... 

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Jeg tipper du hadde hatt stor glede og moro av å støpe kulene dine selv. Lee har en c358-200. Altså en 200grs gas check-kule . Det virker som alle som har prøvd den, blir fornøyd. Den er en kopi av en klassisk RCBS-kule (MP-molds har også en versjon). I 358 win kan man antagelig lade denne opp mot startladninger med mantlede kuler (eller til patronens fulle potensiale, med pulverlakk). Dette er en billig «innstegsmodell», som forsåvidt varer livet ut med litt godt stell. Generelt er utvalget i .35-kaliber enormt.

 

I .44- kaliber er også utvalget enormt. Den Lee- kula jeg har best testresultater med så langt, er c430-310. Jeg skyter .44- kaliber i en boltrifle med muffe, og løp i .44 Auto Mag. Har ikke rukket å skyte allverden med den ennå, men det kommer 🙂

 

35 rem...... enig, veldig artig kaliber. 

 

Denne hobbyen tar fort litt tid. Iallefall hvis man blir skikkelig bitt av basillen, som meg. Man kan klare seg med ganske rimelig utstyr, men det er også mulig å bruke mye penger på denne hobbyen.

 

En fin ting med pulverlakk, er at utstyrsbehovet egentlig blir mye mindre. En kommer langt med basisutstyr fra Lee. Nytten av fancy kulekonstruksjoner blir mindre (gjør mindre forskjell). De tilgjengelige sizer diene fra Lee fungerer ofte fint med pulverlakk (men kan være litt små, med konvensjonelt smurte kuler). I tillegg kommer fordelene at legering blir mindre viktig, du kan lade over et bredere spektrum, intet kliss- og du kan skyte med lyddemper uten at den fylles med blystøv og fett.

 

 

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to post
Share on other sites

To bilder fra skyting i dag, fremdeles med .308, 162 gn Lee, GC og pulverlakk. Det er en ti-sk serie med 44 gn N11 og en 4 sk serie med 18 gn N110.

Begge seriene er på ca 85 m, liggende skytestilling uten reim eller annen støtte.

Skal prøve 18 gn N110 ut til 150 og 180 m neste gang. Dette er morsomt!

Skiva er Caldwell 8" Orange Peel

Det er jr som skyter.

20200222_192917.jpg

20200222_192816.jpg

Edited by M83_Kongsberg
Typo
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Fine resultater! Så gøy! Ikke minst for junior, tenker jeg 😀

Med N110- ladninger i det nabolaget kan det faktisk tenkes at presisjonen blir like god selv om du dropper GC'en, så lenge du pulverlakkerer. Det er iallefall mitt inntrykk.

Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

@-64

Jeg har aldri ladet for 9,3x62. Så snart banene åpner igjen, er jeg igang med .35 whelen (kulevekter fra 140-310 grs). Det blir litt samme nabolag hva angår hylsevolum/kaliber- forhold.

 

Det er mildt sagt tvilsomt å gi laderåd om et kaliber jeg ikke har brukt. Men jeg kan jo si hvordan jeg ville tenkt. Standard riflestigning i 9,3x62 er nokså avslappede 1:14. Det er gunstig mtp blykuler. Jeg vil tro at en GC- kule kan lades til ytelser omtrent tilsvarende 9,3x57. Jeg ville forsøkt med f.eks n140, og redusert startladningen ca 10% (det har fungert fint med n140 i andre sammenhenger, det tenner ganske lett).

For en mer redusert ladning kan du forsøke n110. Jeg ville startet rundt 20 grs, og trappet opp derfra. Jeg tipper du vil finne lykken rundt 22-24 grs. Hvis du, underveis, får «haglemønster», så avbryter du- det er legeringen som sier fra at trykket er for høyt (for legeringen, ikke våpenet).

Lykke til, og skriv gjerne hordan det gikk!

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

35 Whelen- prosjektet begynner å ta form. Kuler er støpt og lakkert, ladninger er gjettet og test/formingsladninger er ladet. Det har blitt et ganske bredt spekter med kuler, fra 140grs swc til 310 grs. En hullspisskule på 220 grs. Jeg gleder meg en smule til banene åpner igjen.....

 

IMG_20200401_181110648_HDR.jpg

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Da har jeg så smått kommet litt igang med skyting med .35 Whelen. Jeg har presset om endel plukkhylser, og funnet at de ulike fabrikatene egner seg i ulik grad. PPU, FC, Rem, Win og S&B blir fine. Lapua får antydning til «falsk skulder» nederst på halsen, og Norma- hylser får en ganske markert falsk skulder- selv om jeg gløder dem først. De kamrer, men jeg liker det ikke. Ettersom jeg hovedsaklig hadde Norma- hylser på lur, ble løsningen å kjøpe noen Rem 30-06- hylser, som jeg presset om. Ingen hylser har sprukket i halsen, heller ikke uglødede plukkhylser. På sikt blir det nok å basere seg på 30-06 plukkhylser.

 

Jeg har startet med kulene «midt i laget» vektmessig, siden jeg da har ladedata å gå ut fra. Det er fortsatt «early days» mtp ladningsutvikling, men det ser lovende ut mtp presisjon. 

 

Jaktmessige prestasjoner er et tema her. Jeg håper å kunne gå på storviltjakt med egenproduserte kuler. Jeg hadde derfor behov for å få en ide om legeringens egenskaper mtp ekspansjon, penetrasjon og evt fragmentering. Kulene er ca BHN 15, inneholder 1% tinn og ellers mystisk skrapmetall av ukjent komposisjon. 

 

Testladningen ble CBE358-250 (nr. 2 fra høyre på bildet over, 260 grs i min legering), ladet med 48 grs N150 til 650 m/s. Presisjonen i denne ladningen med kalibrering .359 er ca 5 skudd/60mm/100m (litt uferdig ladningsutvikling). 

 

Skutt i spylevæskekanner på ca 20m. En plate kryssfiner mellom første og andre dunk, for å få et inntrykk av kulens ekspanderte diameter på dette stadiet. 

 

Kulen penetrerte 4 kanner (+ finer), ekspanderte til 21mm (2,3x kaliberdiameter) og hadde restvekt 99,6% (!). 

 

Fantastisk restvekt, voldsom ekspansjon, litt lite penetrasjon for skogens konge- kanskje. Neste test blir med den tyngste kula (310 grs) i ca 600m/s. Den ser også meeget bra ut, presisjonsmessig.

 

 

  • Like 2
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Ekspansjonstestet den tyngste kula idag, CBE 360-300. I min legering veier den 309grs med pulverlakk og bunnkopp. Bæreflaten er kalibrert .360, og nesen er kalibrert .351. 45 grs N150 gir 592m/s, 5-skuddsgrupper ca 50-60mm på 100m, liggende med anlegg på sekk. Ikke matchkulepresisjon, men selvsagt helt elgmessig. 

Kula stoppet i kanne nr. 7. De første 3 kanmeme hadde sprukket på flere steder. Restvekt 251grs, bunnkoppen hadde også falt av. Det blir 81%- ikke verst. Ekspandert diameter 12,5mm, det var litt lite. Her har nok noen vinger brukket i prosessen.

Jeg tipper denne ladningen ville duge meget godt på norsk storvilt. Men jeg tar gjerne litt mer ekspansjon, og tenker å køle på med et par grs til med krutt.

 

FA4ED59E-69D5-4566-8B83-4B17D964701C.jpeg

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Da har jeg prøvd noen nye «standardfarger» fra gasolin.no

Hvit, blank er brukbar, men litt vanskelig. Litt dårlig utflyting under baking. Det samme kan sies om «Chrysler orange». Begge er brukbare, men litt krevende. Det blir nok å blande disse med enklere farger.

 

Ford, lys blå er fantastisk! Lett å få pulveret til å henge, og veldig fin utflyting. Her er noen MP- BLK rett fra vannbøtta. 227grs .30- kaliber hullspisskule, støpt i mykt kulefangerbly. Nokså ny anskaffelse for meg.

 

 

F82FDCAA-71C8-4B4A-BDDF-0ABF40E8A2A5.jpeg

Link to post
Share on other sites

Heisann, leser denne tråden med stor interesse. Blykuler blir meget interessant når man kan peise dem opp i 700-ish m/s... Jeg pulverlakkerer nå revolverkuler til 38 og 357, med veldig gode resultater, men jeg har jo noen rifler også.

 

Har du prøvd pulverlakk uten GC? Funker det?

 

Noen ganger sliter jeg med å få pulveret til å dekke, andre ganger blir det perfekt første gang. Det virker som både luftfuktighet og temperatur har innvirkning. Hva gjør du for å slippe å bake de samme j***a kulene for tredje gang? Er det fordel med mindre bøtte? Hjelper de barnehageperlene mye?

Link to post
Share on other sites
5 timer siden, Loffe skrev:

Har du prøvd pulverlakk uten GC? Funker det?

Jeg har prøvd litt i .30-06 og .223, men langt fra ferdig forsket. Det jeg har funnet ut, er at presisjonspotensialet er like godt som med GC- så langt ser det faktisk litt bedre ut med lakkerte kuler uten GC. Lakkerte kuler uten GC kan lades hardere enn samme kule med GC og vanlig kulefett. Men hvor mye hardere- det vet jeg ikke ennå. 

 

Når du dropper bunnkoppen, ofrer du bæreflate. Derfor har jeg foreløpig testet med kuler som har relativt mye bæreflate i utgangspunktet. Som den utmerkede Lee ctl312-160, til 30-06.

 

5 timer siden, Loffe skrev:

Noen ganger sliter jeg med å få pulveret til å dekke

Jeg sliter også noen ganger, og får ikke alltid suksess. Men det går fremover. Det aller viktigste, er å ha et godt pulver. Det er stor forskjell på de ulike fargenes egenskaper, selv om «grunnpulveret» er det samme. Det er forskjell både hvor lett pulveret dekker når du rister, og hvor godt det flyter ut under baking. Jeg har stort sett brukt gasolin standardfarger, det er samme pulverlakk som «Eastwood», som du kanskje har hørt om på Youtube.

 

Gode farger:

- Kawasaki green

-Mirror red

-Ford, mørk blå

-Ford, lys blå

 

Vanskelige farger:

- svart, blank

-hvit, blank

- Chrysler orange

 

Luftfuktighet har definitivt betydning. Hvis det er tordenvær eller veldig lummert, gidder jeg ikke prøve. Liten boks og relativt få (5-10, kanskje) kuler om gangen har gitt best resultat for meg, og det har ikke blitt så bra uten perler eller BB-kuler (sorte er best). Avfetting av boksen er lurt, tror jeg. 

Mange forvarmer kulene litt. Det har ikke jeg gjort, men jeg tipper det er effektivt. De skal ikke være varmere enn at du kan holde de i hånda. Hvis du ikke kommer noen vei på andre måter, ville jeg prøvd det.

 

Folk gjør dette på mange forskjellige måter. Noen får tilnærmet perfekte kuler med svær boks, mange kuler, ingen BB, og uten å stable kulene på brettet. Der er ikke jeg. Jeg tror det handler mye om egenskapene til pulveret, noen er tydeligvis bedre enn andre....

6 timer siden, Loffe skrev:

Blykuler blir meget interessant når man kan peise dem opp i 700-ish m/s

Javisst! En stor fordel med pulverlakk vs kulefett, er jo at man ikke trenger å bekymre seg for treffpunktavvik i kaldt vær, eller med nypusset løp- slik det kan være med noen kulefett. Meget viktige forhold hvis man vil ta med brukskunsten på jakt, selvsagt.

 

Si fra hvis du vil ha kuletips til rifle, jeg har prøvd litt forskjellig 🙂

  • Thanks 1
Link to post
Share on other sites

Et par ting til:

Pulvermengden er viktig.

For lite, og det blir tynt (selvfølgelig). 

Jeg plukker opp kulene med en liten tang hvor bransjene er dyppet i pulveret først («Presisjonstang» fra Biltema er super). Mens jeg holder kula, gir jeg tanga en liten kakk mot kanten av boksen, for å få av overskuddspulver. Dette kan også redistribuere pulveret litt, slik at små defekter dekkes. Men hvis det er for mye pulver i boksen, kan «kakket» føre til at for mye pulver ristes av. Så, den gyldne middelvei er tingen.

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Takk for tips!

 

Til revolverkuler er det uaktuelt å holde på med én og én kule, så jeg har effektivisert litt. Jeg kommer nok etter hvert til å prøve meg på de samme effektiviseringsteknikkene hvis jeg kommer i gang med riflekuler.

 

Hvis man ønsker å bare tømme kulene utover brettet for å bake dem, så hjelper det noe helt enormt å legge dem på et metallnett. Lakken dekker siden som lå ned mot nettet også, og det blir ikke noen rand rundt berøringsflatene. Nesten alle kulene kan brekkes av brettet med bare få og små hull i lakken. Ganske mange får bare små merker i lakken etter nettingen, uten at noe bly synes. Jeg bruker et metallnett med ca 5 mm maskevidde og silikonbakeark under nettet. Nettet løfter jeg litt fra bakematta ved hjelp av noen tomhylser imellom.

 

Der kulene berører hverandre blir det merke på den ene eller den andre når man brekker dem fra hverandre, men det ser ikke ut til å skape noen som helst problemer om det er et par små hull i lakken. Det kan motvirkes ved å fordele dem litt på brettet med nitrilihansker om man vil ha dem penest mulig.

 

Prosedyren blir da å ha ca 100 kuler i bøtta med pulverlakk, riste, plassere nettingen over et annet kar, helle kuler og pulverlakk ut på nettingbrettet (overskytende pulverlakk faller gjennom), fordele kulene litt, og inn i ovnen.

Edited by Loffe
  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Jeg har inntrykk av det!

Et annet godt bakeunderlag, er teflonbelagt glassfibernett fra grillavdelingen til Biltema. Kulene henger veldig lite. Her er kulebasene fra to kuler, bakt med nesa i været, på henholdsvis silikonpapir og nettet. God flyt på undersiden av de som stod på nettet.

IMG_20200425_105304066.jpg

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Hvis du skal pulverlakkere, lønner det seg å styre unna «bore rider»- kuler. Dette er kuler som har to parallelle segment: drivbåndene (typisk litt større enn riflingsdiameter), og nesen (nærmest mulig bomdiameter). Lakken øker jo diameteren på nesa, som potensielt kan gi kamringsproblemer. Derfor er det best å satse på mer koniske kuler. 

 

Gode alternativer i 30-kaliber, er 

Lee CTL 312-160

MP312-159 

NOE 310-165 (også kalt «XCB»)

Arsenal molds 311-170 (HVTH-1)

NOE 311-179 (kloning av klassiske Saeco #315)

MP 311-180

 

 

I 6,5 har disse gitt god presisjon i 3 løp

 

Arsenal 266-92

NOE266-126

NOE266-140

 

Har du en gammal svenskemauser, skal du satse på NOE 268-134 («Kurz»)

 

9D57FCAE-5C1A-4A98-A098-BDE77698FE2A.jpeg

7F3C6659-D927-43A9-9B9D-8BE538819BFC.jpeg

75D150E8-D21C-4B19-A47F-D3F66E67D205.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ny ekspansjonstest av CBE360-300/35 Whelen idag, med litt heitere ladning. 47 grs N150 gir 629m/s (3960J) ved munningen. Den penetrerte 4 spylevæskekanner, kryssfiner mellom første og andre kanne, en 10l dunk og stoppet i neste 10l dunk (=nok). Restvekt 251grs, ca 81% (=nok). Presisjon på 100m, liggende på magen ca 5skudd/50mm (=nok).

 

Ved liggende, lav skytestilling er øyeavstanden litt.... knapp. Ved sittende skyting er det bare velstand :)

Her tror jeg jeg har en dugelig storviltladning.

 

Gjorde første test i .35 Whelen av en subsonisk 220grs hullspisskule, støpt i kulefangerbly +2% «pewter». BHN12 etter halvannen uke. Presisjonen er lovende, bra start. .35 Whackout!

 

4DA4627C-C811-4234-821B-6C47A0C62970.jpeg

CC205D96-44B2-4D8A-AE57-6A44D0AF5EC0.jpeg

851DA605-E8F7-471A-871D-D2231D4EA4A2.jpeg

00F56A1A-188D-4B50-AAB4-58D4F9E74491.jpeg

BC24DBEF-2470-42D8-9069-378BAECB04EC.jpeg

  • Like 4
Link to post
Share on other sites
På 6.6.2020 den 2.46, Loffe skrev:

pulverlakk uten GC?

Jeg skjøt forresten et par grupper med Lee sin CTL312-160, uten GC, med pulverlakk her om dagen. S&L M97dl i 30-06, med en ruskete gammel nikko- kikkert. Nå husker jeg hvorfor kikkerten havnet nederst i en kasse på gutterommet. Jeg klarer ikke skarpstille den på 100m!

 

Ladningen var N110, 19grs. Skutt liggende på magen med støtte på en sekk, 100m, 5 skudd. En gruppe ble 42mm, og den andre 28mm. Det er jo ikke matchkulepresisjon, men slett ikke dårlig blykulepresisjon! En dag skal jeg se hva den kula kan gjøre med ordentlig kikkert og skytebenk. Det er en veldig god kule!

55AF55A4-104B-4017-8C8E-6FD076637A97.jpeg

Link to post
Share on other sites

Har også brukt denne Lee kula CTL 312-160 støpt av hjulvekter. Brukt i en 1917 modell Lee Enfield No3 MkII*,  kikkert  Weaver K3.  Kula ukalibrert men med GS, rullet i Alox. Ladd med 33g N140, avstand 100m. Når sant skal sies var neste serie over hele skiva, har mildt sakt rufsete løp, pussejobb for å fjerne blyinngen ved hjemkomst. Alox er ikke tilstreggelig her, men kvier meg for å begynne med pulverlakkering.

 

 

 

20200611_184944.jpg

20160729_164247 (1).jpg

  • Like 2
Link to post
Share on other sites

Hvorfor kvier du deg for å starte med pulverlakkering??
Det er da det smarteste som har vært gjort på 'hjemmestøper-fronten' på lenge?
Det er enkelt, du kan prøve det med svært enkle hjelpemidler og resultatene blir jevnt over veldig bra.
Hør litt rundt så får du sikkert 'lånt' en dose eller to?

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Nydelig rifle, og flott skyting @C96!

 

Hvis du vil prøve en modifikasjon av alox'en, kan du prøve å tynne den 60/40 med "Boat wax" fra Biltema. Det gjør løsningen tynn- lett å påføre. Sluttresultatet blir mindre klissete. Og du tilfører litt hardvoks. Den har holdt stand opp mot 650m/s i 30-06, iallefall.

 

Ellers er pulverlakk ganske enkelt, lite kostnadskrevende og .... veldig bra, rett og slett. En fordel for deg, er at du øker dimensjonen på kulene litt. Det er godt mulig at Enfielden din hadde trivdes med feitere kuler.

Link to post
Share on other sites

Lyman har en kule designet med tanke på US carabin, #311410. MP-molds har en klone av denne, MP311-410. Jeg har en to-hulls MP hullspisstang, plain base. Den finnes også i GC- versjon. Jeg gleder meg til å skyte med denne!

 

Det følger med tre ulike  nesepinner, slik at man kan lage flat nese, «liten» hullspiss og stor hullspiss. Den store hullspissen er veldig lang, går gjennom hele nesepartiet og ned i kuleskaftet. Den lille hullspissen er ikke så liten den heller. Hillbilly v-max 🤠

 

PS Ford, lys blå er en fantastisk farge å jobbe md

CDD6BD23-C43B-47AB-8BDE-182C227BFEFF.jpeg

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...