Jump to content

Første storviltrifle


BlackHillsRoy

Recommended Posts

Hei

 

nå har jeg hagle og kombi 12/223 til småvilt, og jeg har en godkjent søknad på 6,5.

Men...... grs berserk kommer ikke til 6,5x55 fra howa.... 

tanken var jo 6,5 siden den går til alt i Norge.

 

er 308 et like godt alternativ.... i så fall er det vanskelig å bytte kaliber, eller blir Thorvald tåke sur da...?

Link to comment
Share on other sites

Her er det flere leire. Noen synes det er kjekt å ha flest mulige våpen. Jeg synes det er en klar fordel å ha en rifle som jeg er godt kjent med og som jeg vet hvordan fungerer under alle aktuelle forhold for meg. Jeg bruker den samme .308W på kortnebbgås, rev, rådyr og elg og jegerklassen DFS. Kommer det endelig en hjort på valdet vårt (det er bare et tidsspørsmål) så skal jeg vel få has på denne også. Dessuten er det fint å ha bare et par typer ammo - en ekspanderende og en helmantel.

Link to comment
Share on other sites

Det høres bra ut

 

Vil jeg «savne» noe ved å bytte til 308.?

 

Jeg skal bare jakte i Norge, og villsvin i Sverige.

jeg er helt fersk jeger og har tenkt å prøve så mye som mulig forskjellig jakt for å finne ut hva jeg liker....

Edited by BlackHillsRoy
La til litt mere
Link to comment
Share on other sites

Som et jaktvåpen vil du ikke savne noe ved å bytte fra 6,5x55 til 308Win. Eneste fordelen med 6,5 er noe bedre ballistikk på lange avstander. Ikke spesielt relevant for normal jakt. Derimot har 308`en et fortrinn når det kommer til storviltjakt. Selv med en kort pipe (45-50cm) vil du får tilstrekkelig fart på 150-165grs kuler. Med samme pipelengde og 140-150grs kuler vil 6,5`en bli noe krampaktig.  

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Super XX skrev:

Med samme pipelengde og 140-150grs kuler vil 6,5`en bli noe krampaktig.  

 

Sist jeg sjekket var 6,5x55 med 9-grams kuler ikke krampaktig, men småviltammunisjon

 

Eller har noen til slutt løyet på seg høye nok hastigheter på esken til at man kan bruke 150-grainere i "god" tro? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...