Jump to content

Kule til 338 Win Mag ?


bbdg

Recommended Posts

Kommer etter hvert rifle i kaliber 338 WM i hus:-D

Ønsker å høre om erfaringer som folket har med dette kaliberet og hvilke kuler dere anbefaler til elg og hjort.

 

Dette er en Browning bar II og hvis noen har lik rifle, hadde det vert greit å høre  hvilken kule de bruker og erfaringer med den.

Sist men ikke minst hvilke samlinger/spredninger kan en forvente av denne rifla med ulike kuler?

Link to comment
Share on other sites

Hadde en Bar i 338 for ca 20 år siden. Dette var en skikkelig "eljdødare"

Jeg brukte 250 grs partition i ca 800 m\s. Mener jeg brukte mrp.

Tror partition i 338 er mye mer solide enn i 30 kaliber. Pene slakt, og pene kuler med høy restvekt på de få kulene jeg fant.

Dette er den mest presise halvauto jeg har vært borti. Utfordringen for gode samlinger er jo avtrekket.

Savner den!

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 338 WM i en del år i både Ruger M77 og  Savage boltrifler.
Hvilke kuler en bruker kommer litt an på hvilken trosretning en sverger til; kuler som ekspanderer mye og slepper fliker og bly, eller kuler som ekspanderer, holder vekta og plystrer gjennom.
For min del ble det 250 grs Swift A-Frame, og etter hvert 250 grs Woodleigh PP.

Stort sett gjennomskyting på alt, de få kulene jeg har funnet har ca 90% av vekta igjen.
Begge kan anbefales.
Til trening ble det stort sett 225 grs Hornady eller Sierra, greie treningskuler med god presisjon.

Link to comment
Share on other sites

56 minutter siden, bbdg skrev:

Noen som har prøvd sierra game king?

Har brukt denne til trening, mener det var 210 eller 215 grs. Meget presise kuler. Ville ikke brukt denne til elg etter et par fellinger med 7 mm rem.mag.(gikk tom for A-frame. En annen billig kule jeg brukte var 225 Interlock, dog ikke til elg. Også god presisjon. Min Bar gikk bra med alt jeg prøvde. 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, ope skrev:

Har brukt denne til trening, mener det var 210 eller 215 grs. Meget presise kuler. Ville ikke brukt denne til elg etter et par fellinger med 7 mm rem.mag.

For stor fart og myk kule da sikkert? Hva med 250grs kula? Blir kanskje litt "snillere".

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bbdg skrev:

For stor fart og myk kule da sikkert? Hva med 250grs kula? Blir kanskje litt "snillere".

Joda, 140 grs i 950+. Tror vel sikkert elgen dauer av 250 gameking i 800 m/s, men det er en myk kule med tynn mantel. Ser for meg full separasjon med mye søl. Er nok en av de siste kulene jeg ville valgt til elg.

Link to comment
Share on other sites

39 minutter siden, bbdg skrev:

Ok. Da glemmer vi den til jakt.

Det tror jeg er lurt med et mulig unntak for veldig lange (ekstreme) hold.

 

Min erfaring med den kula i 340 Weatherby er bortimot varmint effekt på rådyr... På elg har jeg ikke turt å prøve.

 

250gr Nosler Partition virker på alt og gir bra presisjon i mitt våpen. Diverse homogene kuler virker bra men samlingene øker til det dobbelte, og mantelfjerning må foretas etter hver skyting...

Link to comment
Share on other sites

Mye synsing....har brukt 250gr GK på elg, riktignok kun skutt to små okser, men med godt resultat. Gjennomskyting på ene og perfekt sopp i skinnet på andre dyret. Skyteavstand under 100m på begge.

Slaktene så verken bedre eller verre ut enn med 230 Norma Oryx.

250GK er såpass rimelig at den fint kan brukes til trening også, ingen vits å gjøre ting mer avansert enn de er.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også fått meg ei rifle i 338 win mag ganske nylig, custom Mauser M98. Har foreløpig testet litt med Norma FMJ 225 gr og Nosler Accubond 225 gr. Veldig bra presisjon med Accubond kula, ca 25 mm på 100 m. Lader med N160 krutt. Jeg har også kjøpt inn 225 gr Woodleigh PP, har veldig god erfaring med Woodleigh i andre kaliber. 

 

Jeg ser at det tradisjonelt er anbefalt 250 gr kuler til jakt i 338 win mag. Er det virkelig behov for tyngre kuler enn 225 gr til dyr opp mot elg i størrelse - gitt moderne lodda kuler som Nosler Accubond, Swift A-Frame, Woodleigh PP eller Oryx (230 grain)? I ladeboka står det vel også noe sånt som at "250 gr kuler er vel egentlig det eneste fornuftige kulevalget til 338 win mag". Kan det tenkes at denne anbefalingen kommer fra tida der Sierra GK og tilsvarende kuler var det eneste tilgjengelig? Nå vil jo også en 225 gr kule i .338 ha litt høyere SD enn 180 gr i .308, hvis det er en referanse...

Link to comment
Share on other sites

210gr Swift Scirocco kan jo være en kandidat. Har ladd denne selv, men har ikke erfaringsgrunnlag på elg.

Har ellers skutt noe elg med Partition 250gr, A-Frame 250gr og Woodleigh 250gr med bra resultat. Eneste gangen det ble litt søl var en liten kvige som ble skutt rett i "bog kula" på kort hold med Woodleigh.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har god erfaring med Swift A frame. Bruk 250 gr kule, ellers blir hastigheten så høy at det blir mye blodslått rundt inngangen.

Norma 15, eller tilsvarende skytterlagskrutt er omtrent det samme som MRP og samme ladning kan brukes. Start lavt og prøv deg frem med aktuell lot.

Link to comment
Share on other sites

Swift A-frame er en solid kule som tåler juling og holder godt sammen. Jeg fant imidlertid ut at den legger igjen betydelig mer mantel i løpet med med påfølgende elendig presisjon. I alle fall i mitt løp og i 340 Weatherby hastigheter. Jeg har slått meg til ro med at 250 gr Nosler er både bedre og billigere i så måte.

 

Faktisk har jeg aldri sett noen grunn til å lete videre, og har aldri hatt noen som helst problemer med nosler partition. Det er mulig at andre kuler hadde gitt litt mindre blodslått kjøtt i enkelte tilfeller, men det aksepterer jeg for å kunne ha en kule jeg kan stole hundre prosent på. Alltid og uansett!

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Ratel skrev:

 Jeg fant imidlertid ut at den legger igjen betydelig mer mantel i løpet med med påfølgende elendig presisjon.

Hvor ofte måtte du pusse for at det ikke skulle gå ut over presisjonen?

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, bbdg skrev:

Hvor ofte måtte du pusse for at det ikke skulle gå ut over presisjonen?

Presisjonen var merkbart dårligere etter 10 skudd...

Lar seg leve med til normal jakt, men jeg ser ikke vitsen når nosler gjør jobben med samlinger som var halvparten uansett.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Når eg kom over eit fletta nytt løp med opne sikter til blaser r93, då klarte eg ikkje å halde mine kjensler attende, og eg kjøpte det - sjølv om det er i 338 win mag 😂

 

Så då blir lux'n utstyrt med denne pipa (uten demper) og ein liten snedden kikkert - snasen sak til fjell, skog og ei eventuell elgjakt. 

 

Men i utgangspunktet har eg ein sterk aversjon mot alt frå USA, magnumbelter på patroner og stygge slakt. So kunne eg velge og vrake mellom løp til blaseren, hadde det ikkke blitt 338 win mag 😂 So her trenger eg litt råd frå garva magnum-entusiaster 😀🤫

 

Fine slakt - minimalt med blodslått kjøtt og dyr som teikner godt for skudd, det liker eg. Ei 250 grns kule vil gjerne være eit fornuftig valg?

 

Vil oryx bli for blaut i 338, slik at ein med fordel kan velge ei hardare kule, finnes der eventuelt ein mellomting mellom oryx og swift?

 

Oryx er etter mine erfaringer ei god og solid kule, men relativt blaut til å  være  bonded . Swift er beinhard og eg ser ikkje poenget med ei so hard kule til jakt på storvilt her heime og vil helst unngå den.

 

 

 

 

 

 

Edited by magnum_mauser
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...