Jump to content

Swaro 3-9x36 til vakjakt?


AndyB

Recommended Posts

1" røret betyr ingenting for bildekvaliteten eller lysegenskapene. Men 36mm objektivet... Jeg har ikke prøvd akkurat dette siktet, men temmelig mange andre, i mange størrelser og prisklasser. 36mm til nattarbeid er helt enkelt: Glem det!

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@AndyB  

Ikke la deg skremme av M67! 

Han har jo mye rett, men er det gode forhold, (lys bakgrunn og måne), funker nevnte kikkert utmerket, særlig på lav forstørrelse. 

Jeg har to stk Z3  og er meget fornøyd, (lette og sylskarpe). Til vakjakt bruker jeg en Zeiss HT 2,5-10x50. Joda denne er bedre, men jeg vil påstå at Z3 3-9x36 holder følge med mange større kikkerter fra f.eks Leupold. 

Nå er jeg over 50 og skal etter sigende ikke klare å nyttegjøre meg av fordelene med store linser. 

Poenget er, kom deg på jakt med den kikkerten du har, så får heller mørket stoppe deg tidligere enn med nattkikkert

Skal du ha en dedikert nattkikkert er det mye i nest siste generasjon europeisk med 56 mm linse å finne  rimelig på finn.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har ei 22 hornet pipe på 52 cm til Blaser K95 kippen min. Har brukt ett Zeiss Conquest 3-12x50/lys til nå (kun papp), men hele tiden sett for meg ett Swaro Z3 (3-9x36 eller 3-10x42) for denne pipa da oppsettet  hovedsaklig er beregnet for orrfugl/rype i ulendt terreng.

 

Synes dog de ligger bittelitt for høyt i pris til at jeg har fått ut fingeren.

 

Siktet har jo ikke opplyst retikkel bla.a. Akkurat dette tror jeg ville vært avgjørende om jeg skulle brukt siktet i dårlige lysforhold.

Edited by bback
Link to comment
Share on other sites

For meg har opplyst retikkel vært sterkt medvirkende til å lykkes på jakt i skumring. Jeg har skutt en del hjort med tysk 1,5-6x42, og ennå flere med 2,5-10x50 (sistnevnte har vært med flere ganger). Min erfaring er at x50 gir anledning til å skyte senere, men ikke mer enn 10-15 min..

Link to comment
Share on other sites

Ja, der sier dere noe. Opplyst retikkel er noe jeg foreløpig har styrt klar, men ser fordelene i skumringsjakt. Må nok i tenkeboksen og revurdere det planlagte kikkertoppsettet mitt noe. Hadde planlagt å benytte 1-4x20 og 3-9x36 til "alt", men bør kanskje revurdere 3-9, eller legge til et sikte med kraftig retikkel eller lys og større objektiv. Ikke lett dette...!

Link to comment
Share on other sites

@AndyB Jo egentlig ganske lett. Bruk 1-4x20 til det meste av posteringsjakt på dagtid og når du skal bære med deg rifla alle andre steder enn på fjellet (selv om det også sikkert fungerer) Bruk en 2,5-10x50 eller lignende til alt annet samt skumring. Forsker du for mye på dette, kommer de spesialiserte gutta med spesialiserte råd, og du ender opp med noe du ikke kan bruke (i det minste noe som ikke er ideelt) 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På ‎21‎.‎04‎.‎2018 den 8.50, Greppe skrev:

@bback du har et poeng med lys. Z3 har enkelte retikkler som er veldig tynne. For skumringsjakt er det en fordel med litt tydelig trådkors. 

Ja de er dyre, og det er sjelden å se dem på finn. 

Største problemet med Z3 serien er akkurat dette med for tynne retikkler. Når man ikke har lys, må man ha tydelige trådkors som er enkle å "finne" både for raske skudd og skudd i dårlig lys.

4A versjonen er for tynn og det er alt for lang avstand mellom de grove stolpene. BRX er helt latterlig tynn, bortimot ubrukbart som storviltjakt- retikkel i mange situasjoner. BRH får man ikke i Europa. Også denne er egentlig for tynn. Merkelig trend at trådkorsene skal være så tynne på "normale" jaktsikter.  

Edited by Super XX
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingene! Det ser ut som Leupolden får holde en sesong til, deretter blir det et 1-4 eller 1-6 sikte og heller mot Meopta R1/R2. Så et sikte med 50ish objektiv og lys eller et forholdsvis grovt retikkel. Var for øvrig hos en forhandler og tittet i forskjellige sikter og det var mange spinkle retikler ja. Tyske #1 og #4 jeg har i eldre 4x faste kikkerter blir som gjerdestolper i forhold..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...