Jump to content

Trenger hjelp til valg av første rifle, må være så lydløs som mulig


skogspaven

Recommended Posts

Hei jeg har nå fartet igjennom alle poster ang lyddempere og hva som er mest lydløst og ikke, men jeg er fremdeles litt grønn, det virker som det er en enighet at Whisper lyddemperen W60 tror jeg den het, er rimelig stille. Men jeg har også sett det nevnt at det finnes fulldempet typer hvor hele løpet ser ut som en demper, ja jeg er litt grønn.

Men det viktigste for meg er at den er så stille som mulig, jeg vil ha en rifle som kan brukes til storvilt , så jeg har sett for meg at dette skal bli en 308. Men jeg trenger litt hjelp til og velge modell og type da jeg har ikke peiling på hva jeg skal gå for, som sagt det viktigste for meg er støynivå pga tinnitus samt nedsatt hørsel mm. + jaktområde og type krever så lydløst som mulig. nokk om det.

Jeg bryr meg ikke om tyngde, eller om det er uhamslig og gå lange turer med, vekt og slikt, heller ikke type rifle, her er jeg åpen for forslag, det må ikke nødvendigvis være 308 heller, så sant jeg kan jakte storvilt fra og med rådyr og opp. og slipper og lage ammo selv.

Jeg ønsker gjerne og kjøpe noe brukt også, så er helt åpen for forslag her og setter stor pris på hjelp.

Jeg har sett for meg ett budsjett på rundt 15 000,- men det hadde jo vært en fordel med mindre også.

Mvh 

Edited by skogspaven
Link to comment
Share on other sites

Med lyddemper vil du dempe kruttgassen og smellet blir betydelig redusert, men så lenge kula har overlydsfart vil det være et ganske skarpt smell som er skadelig for hørselen. Det kommer du nok ikke unna desverre, men det er langt mindre enn udempet.. Forskjellen på de beste og dårligste demperen er ikke så veldig mange desibel, og du kommer ikke unna "piskeslaget" av ei overlydskule. Hvilke dempere som demper mest er jeg ikke sikker på :P Et annet pluss med demper er at du slipper munningsflamme om du feks jakter i skumringa, og du reduserer rekylen kraftig.

Link to comment
Share on other sites

En boltrifle i .308 er et bra valg. Med en moderne demper i full størrelse (f.eks hausken jd228) og elektroniske klokker, bør hørselen din være trygg. Mange kapper løpet ifm dempermontering. Hvis du beholder full lengde på pipa, vil nok det også hjelpe på lydnivået. Når det gjelder mer konkrete anbefalninger, vil jeg foreslå at du først finner ut hva din lokale/nærmeste forhandler har. Fint å kunne ta med børsa et sted i rimelig nærhet hvis det skulle være noe du trenger hjelp med. Og- hvis man støtter sin lokale forhandler, øker jo mulighetene for at de forblir «in buisness» neste gang børsa trenger mat😀

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, SofaBamse skrev:

Var der ikke en kar her inne som drev med en subsonisk villkatt som klarte storviltkravet?

Blir vel greit dyrere enn budsjett, kanskje...

Finnes opptil flere kaliber som greier storviltkravet med subhastigheter. Men da snakker vi ikke om våpen du finner i butikkhyller til 15-20 tusen, men spesialbygg til litt andre priser ;) 

 

Jeg hadde handlet meg en .308win og kjøpt en stor demper. Ikke kappet løpet da langt løp vil gi høyere hastighet og mindre lyd. Har testet 40cm i .30-06 og det smeller mer enn 50cm og samme demper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det det er omtrent  det samme hvilken demper du setter på, du oppnå omtrent den samme effekten uansett hvilket merke det er. Hvis målet er å skyte lydløst så er 45 70 noe å vurdere, da under lyden sin hastighet. Har testet og prøvd noen ladninger med sub i 45 -70 og ble veldig overtaket over hvor lydløs den var. 

Link to comment
Share on other sites

Da TS er helt fersk regner jeg med at lading av sub-patroner er uaktuelt.

 

Ville spart en del av pengene fra riflen og brukt de på formstøpte ørepropper og et godt aktivt hørselvern. Ellers så er det betydelig forskjell på en whisper og en lett jaktdemper, spesielt for skytteren. 

 

Hvis støy er viktig i terrenget er retningen munningen peker vel så viktig, greit å tenke på når man poster.

Link to comment
Share on other sites

Brukt rifle, gjerne kal 308 eller 6,5x55 om du ikke skyter blyfritt, ukappet gjenget løp, stor demper type WD60, og  elektroniske hørselvern. Nevnt av flere, men er nok fasit om man snakker kjøpeammunisjon.

 

Har selv en WD 60 på ei reverifle, får ikke 223'n stillere med fabrikkammunisjon i 980-1050m/s. Hørte klasket fra 62 grain fusion i rådyrbukken godt og så innslag gjennom kikkert.

 

Til storvilt over rådyr har jeg en 308 med JD224,  demper bra, men type WD 60 er nok overlegen, også på størrelse og vekt rent praktisk under bevegelig jakt, men om stillhet trumfer vekt, størrelse og pris er nok en stor premium demper fra de kjente leverandørene veien å gå. Men det blir ikke stillere en dette uten spesialvåpen og ammunisjon, så anbefaler deg å få testet og sett ei rifle i aksjon på skytebanen, så du får forståelse av hva du kan regne med av dempet effekt.

 

lykke til:)

Link to comment
Share on other sites

mye bra svar , setter veldig pris på det....ang hørselvern etc. så er jeg veldig klar over at det både finnes og hjelper, men takker for de som har nevnt det også, nå var spørsmålet i første omgang hvilken børse m demper som ga lavest lyd og fremdeles kunne brukes til storvilt, ser ut som vi er på vei en plass her hvertfall... :-)

@vsmeen så den 223´n du nevner der, den kan man altså bruke på rådyr men ikke over ? hvordan er selve dempingen på den børsa der når du skyter, viss jeg forsto deg riktig nå så mente du at den igrunnen ikke er noe roligere enn en 308 m demper, om du bruker fabrikkammunisjon ? 

 

Edited by skogspaven
Link to comment
Share on other sites

På 13.4.2018 den 21.37, skogspaven skrev:

Hei jeg har nå fartet igjennom alle poster ang lyddempere og hva som er mest lydløst og ikke, men jeg er fremdeles litt grønn, det virker som det er en enighet at Whisper lyddemperen W60 tror jeg den het, er rimelig stille.  

Når du snakker om lyddempere som mest lydløs og rimelig stille, tror jeg du kanskje har en litt urealistisk forestilling av hva en demper gjør med vanlig jaktammunisjon kjøpt over disk? Det smeller bra uansett og du bør bruke hørselvern.

Hauskens Mega Xtrm demper 39db+ Med totallengde på 656mm er den det beste alternativet jeg finner i farten. Mulig du kan få hausken til å lage den ennå lengre i fronten slik at den demper ennå bedre. 

 

 

F2537F75-CCDB-43D6-B0E2-6BF292DE0362.jpeg

Edited by Cruiser
Link to comment
Share on other sites

223rem er kunn tilogmed rådyr ja, så rimelig off topic. Er vanskelig å svare deg på effekt av demper, men om jeg skyter 223 i 308 demper’n smeller det mer, men så er nå hullet Max 8mm på 308 mot Max 22 CAL på 223’n. Derfor kan jeg ikke teste motsatt.. eller jeg kan, men det blir j dyrt og kanskje litt farlig😂 Det er vel ikke fremmed at de demperne som leverer rundt 39-40 desibel reduksjon i smell vil være beste valg. Men som det nevnes vil kaliber, kulevekt og hastighet gjøre forskjellig utslag og maks effekt får man ikke av fabrikkammo uansett. Det må da finnes noen som har en slik megatermosdemper nær deg?

2AD32F66-CB75-4553-9B46-D48AB28D6B34.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Den demper 39dB. Fra 165 eller noe i den duren. Det er som Cruiser sier, 

 

Egentlig vil ei vanlig jaktrifle bråke ca like mye uansett, sånn sett uten hørselvern - formstøpte ørepropper, gjerne elektroniske, eller med store gode elektroniske øreklokker utenpå er veien å gå. Ei supersonisk riflekule lager et helvetes bråk uansett  hvilken demper den har passert igjennom, det er hørselvernmat når den passerer over deg 500m fra rifla - som har lyddemper... Skyter du med demper så kan det høres "stille" ut noen ganger, og det kan smelle noe jævlig andre ganger, sjokkbølgen traff noe og ble reflektert tibake til deg.

 

Å spikke fliser på dempereffekt for å tro at ei sentertent rifle skal bli "stille" er ren utopi. Jeg har forøvrig hatt >10-12 lyddempere i eie, siden 1985 eller noe sånt, med >100 000 skudd med og uten oppigjennom, så er ikke helt grønn heller.

Kjøp en solid demper, gjerne stål, så tåler den skyting, et godt miragetrekk til den - og få laget skikkelige ørepropper, og kjøp de største elektroniske øreklokkene Peltor har, SportTac 2 f.eks., jeg mener det er vanlige Sportac jeg har og de er ikke noe å skryte av. Evt de vanlige svarte Peltorene med rød ring, men da blir du i din egen verden... Med propper inni hører du ingen ting.

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Som M67 sier å amen te det. Å banke te med en tung termos av en 308 demper te 5 laken på ei rifle som skal være med på bevegelig jakt.. Da er det bedre med en mer kompakt demper som tåler mange skudd på banen og gode ekstra hørselvern som uansett er påkrevd om man skal verne øra.

Den sorte termosen på bildet mitt blir klumpete å tung på ei skaubørse, og bor sammen med en klompekikkert på en latsabb av en postrifle. Skal jeg ut å gå kjører jeg 308.

Link to comment
Share on other sites

Hausken WD60 er etter mitt syn det beste valget når det kommer til vekt/demping "ratio" (Har sikkert 5-6 andre av forskjellige fabrikat å sammenligne med). Demperen er "lett" i forhold til størrelsen. Jeg har denne på en kort rifle som jeg bruker når jeg går med bandhund. 
Jeg er litt i same situasjon som trådstarter når det gjelder å passe på hørselen og har brukt både hørselvern og demper på jakt. Med denne demperen bruker jeg bare hørselvern, (aktive propper) når jeg posterer nærme fjellvegger eller lignende som kaster lyden tilbake.

Det ligger flere kvalitetsrifler på finn i 308w(Tikka m595, browning a-bolt etc) som sammen med WD60 kommer inn på budsjett.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg vil ta opp igjen denne tråden litt . Jeg gikk til innkjøp av 308win med A-tec integral heldemper å forsåvidt fornøyd med den , det smeller jo såklart litt å rekylen er jo tilstede. MEN. 
 

jeg var på banen en dag så kom det en med 6.5 å Hausken EXTREME det største man får hele løpet var en svær demper på størrelse med 1.5 cola flaske i diameter hele veien bak til kolben. Han skjøt ikke med subsonisk ammo, å det hørtes ut som ett luftgevær. Jeg trodde, at bryter det lydmuren - så vil det lage høyere lyd uansett punktum, å den er jeg med på, det er bare fysikk. Men jeg tror noen her inne inkl meg selv har ett litt forvrengt bilde av hvor høy den lyden egentlig trenger å være.
 

For den børsa der kunne du fint jakta med tett på befolkning viss en har områder , tidlig morgen etc ta ett rådyr med ett godt plassert skudd uten å verken vekke naboen, skogen eller skremme vekk dyr i umiddelbar nærhet. 
 

lurer på om noen her inne har sett eller prøvd ett slik oppsett ?

Edited by skogspaven
Link to comment
Share on other sites

Min far har en 6,5-284 med to dempere, enn freyer 149 og en hausken whisper av største modell. Han bytter mellom demperne etter jaktform og terreng. Skiller 7 knepp i høyde. 
 

den er meget stille med whisperen. Han bruker den pga en sinnsykt irriterende jeger på naboterrenget, som kommer rennende med en gang han hører ett smell...  

 

har hatt en del dempere og våpen, og etter min oppfattelse er det merkbart mere smell med .30 enn med 6,5 med samme demper.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat som når eg brøyter det vesle som er av snø her. Veit om eit par stk som blir heilt hysteriske viss da ikkje blir brøyta der, og helst med ein gong. Ganske moro då og «gløyma» veien deiras og sjå kor lang tid det tar før dei ringer han som har med det, alternativt vinka fint tilbake når dei står fullstendig allterert i veikanten. Tar da jo selvfølgelig før eller seinare men er litt moro (for meg) for dei har enda ikkje skjønt at eg tulla litt med dei. No er det jo marginalt med snø her og ofte nye ruter kvar vinter ellers hadde dei vel skjønt det.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, skogspaven said:

Jeg trodde, at bryter det lydmuren - så vil det lage høyere lyd uansett punktum, å den er jeg med på, det er bare fysikk. Men jeg tror noen her inne inkl meg selv har ett litt forvrengt bilde av hvor høy den lyden egentlig trenger å være.

 

Dette med kulesmellet avhenger veldig mye av hva som befinner seg av objekter foran pipa som kan reflektere lyden tilbake til skytteren. Ting som trær, standplassvegger som bygger langt fram, fjellvegger, bakken osv vil reflektere lyden. Det som reflekterer mest er jo harde glatte flater som er plassert slik at lydbølgene kastes tilbake rett mot deg.

 

Kulesmellen kommer jo av den trykkbølgen som overlydsprosjektilet lager, og den ser ut som en kjegleformet spiss som har en flatere vinkel jo høyere hastighet kula har.

 

Jeg fant en veldig vitenskapelig artikkel om dette her:

http://www.montana.edu/rmaher/publications/maher_aac_0406.pdf

 

Og et bilde her:

bilde.png.b2e66b3e22171f8b6fd257ef28c83b07.png

 

 

Jeg har selv blitt overrasket over hvor mye kulesmellen blir reflektert av bare tett skog som står 10-15 meter unna, til sidene framover for der du står. Hvis du skyter ut over ei stor åpen flate uten ting på sidene og framover som kan reflektere lyden tilbake, så smeller det mye mindre.

 

Ja, en enorm demper vil dempe kruttgass-smellen bedre, så den største demperen du kan finne er som regel den stilleste. Og gjerne den som bygger mest foran pipemunningen, flest mulig kammere som kula og gassen må passere igjennom før den kommer til utløpet vil avgjøre mye. En demper som bygger mye bakover og lite framover er ikke så god etter min oppfatning. Men du står jo alltid igjen med en litt skarp piskesenert-smell fra kula, noe refleksjon får man alltid. Så man kommer ikke unna gode hørselvern selv med den største demperen på overlydsammo.

Edited by Bergara-Man
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...