Jump to content

Får ikke klappet sammen enkeltløpet hagle.


zimsen

Recommended Posts

Hei.

Jeg har arvet en gammel Buhag Zuhl fra -52 , den har ikke blitt skutt med siden sen 60 tall.

Jeg har problemer med å få satt den sammen , når jeg setter på forsjeftet så får jeg ikke klappet den sammen , det mangler 3-4 mm. trodde først det var ejektoren som gikk tregt , men skrudde av denne uten at det hjalp. når forsjeftet ikke er på , er det ikke noe problem. Jeg får heller ikke på forsjeftet når kolbe og løp er montert , det må lirkes inn når man bryter hagla opp , hvis du skjønner...hvor kan feilen ligge?

20180410_155616.jpg

20180410_155626.jpg

Edited by zimsen
Link to comment
Share on other sites

Jeg å tviler på det. Og det gjorde forrige eier også. Men det lar seg ikke gjøre .  Må gjøres samtidig...nå kan ikke jeg navnet på delene . Men den glide/låsepinnen som sitter på løpet virker litt lurvete . Det er i hver fall noe i underkant som butter..uten fortre klapper det sammen

 

Edited by Ei tohi varjata
Ryddet unødvendig sitering. - Ei tohi varjata, mod
Link to comment
Share on other sites

TS.  At du tviler, betyr ikke at du har rett. :) Det må først prøves! Som nevnt så kjenner jeg ikke dette spesifikke våpnet, men jeg tror det er samme prinsipp, som på en del  andre gammle en-løpere. (Kjenner til den bolten (pinnen), som du nvner. Den spenner hanen, når du knekker haglen). Og der må fortreet monteres til slutt. Det kan være noe trangt.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler også på det skulle det stå...jeg tror du har rett. Men slik det er nå er det umulig...er litt annet jeg stusser på å . Den klikker ikke ved avtrekk og når man trykker på avtrekk med sikringen på så glir sikringen av ...men jeg har ikke noe greie på dette....den har liggi urørt i 40 år pluss så ting kan vel skje....om noen har tips så hyl ut.

20180410_215857.jpg

Edited by Ei tohi varjata
Ryddet unødvendig sitering. - Ei tohi varjata, mod
Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, zimsen skrev:

Jeg tviler også på det skulle det stå...jeg tror du har rett. Men slik det er nå er det umulig...er litt annet jeg stusser på å .

Bildet viser nok riktig montering. :) Om det ikke fungerer, så ta en tur til en børsemaker, så finner han problemet. Da er det nok noe som er galt.  Du skal IKKE "fikle" med avrekkeren, før våpent er riktig sammensatt! På noen våpen er det mulig å ta avtrekk,  uten at våpnet er komplett, andre ikke. Men er det mulig, kan det skape problemer med å montere haglen i ettertid. Har jeg rett, så skal hanen være spent på slike våpen, når en demonterer. D.v.s. at den omtalte bolten, er inntrykt. Gå til en børsemaker.

Edited by Geco5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ser jeg litt for rask og svarte litt upressist. (Må også si at jeg har vært litt forunderet over din forklaring, da spessielt siste del, i den siste settningen, i din innledene tekst). (Skal ikke være mulig å "lirke" fortreet på plass, når haglen er knekt.) Men skal forsøke å gi en bedre forklaring og svar på siste spørsmål.

 

Slike bolter er det på alle "brytevåpen" (bl.a. din hagle) og når en hagle åpnes og knekkes, presses den bolten innover og spenner fjæra (fjærene) og tennåla opp igjen, klar til neste avtrekk og skudd. Hos deg er trolig den bolten ute og ikke inne, som den skal være ved demonterte våpen. Så noen har tatt et avtrekk før demontering av fortre, eller etter at fortret er demontert, for så å demontere resten. :( Da vil bolten stå ute og slagfjær være nedspent. Det skal den ikke være! Kan selvfølgelig være noe annet, men jeg tror dette er problemet.

 

Riktig metode for demontering (etter et skudd), er å åpne haglen (da spennes slagfjæra), fjærne den utskutte haglepatronen. Så lukker en haglen og demonterer alt. Begynner med fortre, så fjernes løp fra kolbe. Da forblir slagfjæra spent og vår omtalte bolt står inntrykt.

 

For ny montering, skal løp og kolbe settes sammen først, så lukker en haglen. Og til slutt, monteres fortreet.

 

Som du nå forstår så er den bolten til å presse inn, men uten løp og fortre (kraft x arm), er det nok ikke lette å presse den bolten tilbake. Og det hindrer montering av fortre. Så igjen, gå til en børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Som du ser av de 2 øverste bildene så er fortreet der på plass , man da går hagla altså ikke igjen. fortreet smatt på plass samtidig som jeg lukket den. Den kommer da ikke i konflikt med den "bolten" sannsynligvis?

men det går ikke å lukke den helt , og er vel her oppspenningsmekanismen kommer inn i bildet ? og din teori om avtrekk før demontering virker furnuftig...Men det er den glidebolten på løpet du snakker om , og ikke noe inni avtrekkmekanismen? .....jeg kan ta noen flere bilder senere , slik at jeg for min egen del forstår dette 100%....takk for info så langt,  er til stor hjelp.

Edited by Ei tohi varjata
Ryddet unødvendig sitering. - Ei tohi varjata, mod
Link to comment
Share on other sites

Nei.

Har selv denne hagla med to piper.

Det er og skal være umulig å montere med forskjeftet montert på pipa.

Forskjeftet skal monteres etter at pipa er på plass og lukket.

Fullt mulig å sette sammen hagla om den er spent ned eller ikke.

Hvor i landet holder du til?

Mulig vi kan ringes så kan jeg prøve å rettlede deg.

Edited by bbdg
Mer info
Link to comment
Share on other sites

Hei. Ja jeg har forstått at skjeftet skal monteres etter pipa , men det er kul umulig. Han som har brukt den fikk det heller ikke til.

Jeg fikk den på plass ved å smette den inn mens jeg monterte pipa , men nok om det.

Ja der har vi den , på min så stikker den nå ikke så langt ut....jeg tror neppe jeg hadde sett den fra den vinkelen , kan ta ett bilde senere i dag når jeg er hjemme.

Jeg holder til i holmestrand. Veldig interessant at du har maken , så setter stor pris på input her:)

Edited by Ei tohi varjata
Ryddet unødvendig sitering. - Ei tohi varjata, mod
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, zimsen skrev:

er den boltens oppgave å presse den saken jeg har ringa rundt tilbake? (tilfeldig bilde) men den står i feil posisjon?..forstår jeg deg rett da

stbrowning_022708f.jpg

Hagla på dette bildet er av en helt annen konstruksjon enn den du har bilder av tidligere i tråden, så dette har nok ikke noe med problemet ditt å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

For dårlige bilder til å se noe som helst!

 

Da trenger du vel ikke sitere alle bildene og gjøre sida lengre! - Ei tohi varjata, mod

 

 

 

 

Jo..........det trengte jeg:ph34r:

 

 

 

 

Edited by bbdg
Fjernet unødvendig sitering.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...