Jump to content
TS

Trenger litt hjelp til denne S&W Revolveren

Recommended Posts

Vil ikke påstå at dette et antikk våpen, kanskje heller ikke en antikvitet, men likevel gammel nok til at jeg ikke kjenner våpenet. Jeg reddet det fra å bli spiker for ca 25 år siden, men jeg har aldri skutt med det. Synd og skam egentlig, så nå er det på tide å finne ut noe mer og kjøpe ammo til det. Jeg antar at det er mange med mye kunnskap om sånt her.

 

Noen spørsmål jeg lurer på:

1.       Hva er korrekt modellbetegnelse for våpenet? (I våpenkortet står det bare S&W revolver)

2.       Når er det fra? Kan noen anta historien/bruken til dette våpenet?

3.       Kan jeg skyte kaliber .38 Special med denne? (Hva er forskjellen på kal.38 og .38 Special egentlig?)

4.       Løpet på denne synes jeg er relativt «spinkelt», i alle fall i forhold til Mod. 10-8 heavy barrel som jeg kjenner fra før. Er det noen betenkeligheter med å skyte med denne gamle revolveren? Mekanisk virker den utmerket, men jeg trenger å skifte tennstiften, som er noe skadet på tuppen.

5.       Hvor er det greit å få kjøpt tennstift til dette våpenet? Noen tips om fremgangsmåten med å skifte den?

Er takknemlig hvis noen vil forbarme seg over noen svar her 9_9

 

sw-001.jpg

sw-002.jpg

sw-003.jpg

sw-004.jpg

sw-005.jpg

sw-006.jpg

sw-007.jpg

sw-008.jpg

sw-009.jpg

sw-010.jpg

sw-011.jpg

sw-012.JPG

sw-013.JPG

sw-014.JPG

sw-015.JPG

sw-016.JPG

sw-17.jpg

Edited by FTS66
la til flere foto
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
  1. Smith & Wesson Mod. 10, siden den har V-prefiks er det en "S&W Victory". V-modellene ble lagd fra 1942-1944.
  2. .38 S&W-modellene ble så vidt jeg vet levert til samveldet under Lend/Lease, siden de brukte .38 S&W (under navnet .38/200) i egne revolvere fra før av. .38/200 er .38 S&W med spesifikke ladninger/kuler.
  3. .38 Spl går ikke i .38 S&W.
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet vel ganske lite om denne, men det er vel som nevnt en klasisk Military and Police (versjon) og trolig mod. 10. Har ikke googlet denne, men har en gammel ladebok fra Lyman, som forteller litt om lading av patroner til denne med blykuler.

 

Maks hylse er: 0,737" og for 38 SP er det: 1.155". Så hylsen er en del kortere. Og av bildet i boka, så er nok kraven i bakkant tynnere og med mindre dim. (Kjøpte en gang noen av disse patronene i USA, men det er mange ti-år siden).

 

Maks hastighet (med de kruttsortene som er oppgitt) og med samme 158gr kule, er for 38 S&W: 890 FPS og for 38 SP: 1002 FPS.

 

Så 38 SP er bare litt hardere ladet, men jeg antar at sammen våpen ble levert med 38 SP. Så problemet er vel hylsa, uten at jeg tar noe ansver for dette. Er nok andre som har mer info.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Større kule i .38 S&W, og lengre hylse i .38 Spl.

Hva mener du, med større kule? (Kulediamerter varrierer mye, så det annbefales på "slugge" løpet). Ellers er det opplyst, at det varrierer fra 0.354 - 0.360, omtrent det samme som for 38 SP.  :) På det sivile marked, ble det benyttert normale kulevekter, samme som for 38 SP.  At det ble brukt en spesiell 200gr kule, i enkelte samvelde stater han vel liten betydning.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meg bekjent er det litt rommere piper (og kammer) i V-ene i .38 S&W, avhengig av hvor romme kan du få blying og <100% presisjon. I tillegg kan hylser sprekke. Å lade hulbasekuler er jo grei workaround til en får tak i kuler/støpeform i rett dim etter man slugger løp og konus :)  

Share this post


Link to post
Share on other sites

I denne modellen var det liten variasjon på løpsdiameter, her hadde S & W god kontroll på dimensjonene. Denne trenger som regel kuler på 0.361, men det er alltid en god ide å "slugge" løpet. Vanlige kuler til 38 Special er ofte for små. Men jeg har hatt brukbare resultater med hulbase wadcutter, selv om de strengt tatt var noen tusendeler for små.

 

For presisjonen sin del vil dimensjonen på åpningen i tønna også være viktig. Jo nærmere kulediameter, jo bedre.

 

38 Special skal ikke kunne kamre, til det er hylsa for lang. 38 S&W fra Magtech, og med riktig kulediameter, selges av Magne Landrø. Jeg kjøpte min ammo der.

Edited by Salasso
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beklager min uvitenhet på dette området, men hva betyr å "slugge" løpet? Forøvrig godt å høre at man fortsatt får kjøpt patroner til den. PS: Enig i at tennstiften bør byttes? Noen ide om hvor man får tak i slikt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Å slugge løpet (finnes nok noe norsk begrep, hjelp?) betyr å slå et mykt blylodd gjennom det. En måler største og minste diameter i sporene etter riflingen og finner ut hvilken dimensjon kulene bør være.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

TS. Ser du har fått noe info. om prinsippet, med "slugging" av våpnet. Er nok noe upressist. For det første, så har jeg aldri hørt om noen som måler indre dim. på en slik blykule, vi banker gjennom løp/tønne. Det er ytre dim, som vi sjekker. (Det er nok et interessant forhold mellom ytre og indre dim, oppbygging av trykk, stabilitet, m.m., men det er for vitenskapen, eller spessielt interesserte). Jeg har aldri tatt meg bryet, med å sjekke tønne samtiding med løp. Tester først og finner jeg ikke annen forklaring, så sjekkes tønne. Tror problemet er skjeldent. :) Men det er viktig å være klar over, at overgangskonus (innsnevring) i trønne, kan i enkelte tilfeller ha for liten dim og ikke tilpasset dim. i løpet. Er den for liten, må den utvides så en matcher løpsdim. Men, det kan være greit å sjekke begge dim. samtidig. Men dette er ikke noe du trenger å tenke på nå. Først når du anskaffer ladeutstyr, kanskje støper og kaliberer egen blykuler, er dette noe å tenke på. Men, det er viktig å være klar over mulighetene.

 

Jeg vet pr. dags dato, ikke om du kan få kjøpt fabrikkpatroner til våpnet. Men, jeg vil tro at det er mulig. :) I værste fall, trenger du hylser - nye, eller brukte. (Begge deler har vært å få kjøpt). For jeg tror ikke nedkortede 38 SP hylser kan brukes, uten å "brotze"/frese ut noe i bakkant av tønne. Men dette er jobb for en børsemaker, eller en med kompetanse på dette.

 

Ser det er noe skade på "tennstiften"), om det er så ille at den må byttes vet jeg ikke. Anbefaler å la en børsemaker sjekke og eventuelt bytte den. "Tennstiften" er fetstet med en delt splint og en bør ha en spesiell dor for å slå den ut, for å ikke skade splint og kanalen den sitter i. (Men jeg har ved noen annledninger kappet en dykkert spiker, tilpasset den og banket splinten forsiktig ut). Nye "tenstifter" er vel kun å få på fabrikken og må bestilles. Overlat dette til børsemaker, så er problemet løst.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timer siden, Geco5 skrev:

S. Ser du har fått noe info. om prinsippet, med "slugging" av våpnet. Er nok noe upressist.

 

Ser ikke helt hva som var upresist i det som ble skrevet over..? Ei tohi varjata var spot on, så vidt jeg kan se. Ingen som har snakket om innvendig dim. på kula heller. Hvor du fikk det fra skjønner ikke jeg. :-)  Ellers er hele ditt første avsnitt i tråd med det som er sagt tidligere. For øvrig møter kula to overganger/innsnevringer; den første i fremre del av tønna, så en i begynnelsen av løpet.

 

Landrø har patroner til 38 S&W 146 grains fra Magtech, til kr. 4,10 pr. stk. Var på lager sist jeg sjekket.

 

Til TS: Gratulerer med en morsom revolver. Disse kom også i slipp under krigen, og din har sikkert en historie å fortelle. Ta godt vare på den, og la den bli med for lufting på banen!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 4/9/2018 den 21.37, Ei tohi varjata skrev:
  1. Smith & Wesson Mod. 10, siden den har V-prefiks er det en "S&W Victory". V-modellene ble lagd fra 1942-1944.
  2. .38 S&W-modellene ble så vidt jeg vet levert til samveldet under Lend/Lease, siden de brukte .38 S&W (under navnet .38/200) i egne revolvere fra før av. .38/200 er .38 S&W med spesifikke ladninger/kuler.
  3. .38 Spl går ikke i .38 S&W.

Den het vel ikke Model 10 enda på det tidspunktet? Trodde den het "Military and police" og at tallbetegnelsene kom litt senere?

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 11. april 2018 den 12.59, Salasso skrev:

Ser ikke helt hva som var upresist i det som ble skrevet over..? Ei tohi varjata var spot on, så vidt jeg kan se. Ingen som har snakket om innvendig dim. på kula heller. Hvor du fikk det fra skjønner ikke jeg. :-)

Tja.... var vel jeg som oversatte , sitat: " En måler største og minste diameter... ", til "indre dim". Og da en blykladd/kule ikke er et rør, mente jeg vel den minste dim på kula, målt ned i sporene etter riflingen. Og det var det, jeg mente var upressist! Den er uinteressant!

 

Det er kanskje andre nyanser også, som du ikke har fått med deg , eller forstått. :) Men jeg tror TS, har fått svar på det han ønsket å vite.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Du forstod helt sikkert hva jeg mente, uten at du trenger å si jeg tar feil for å så være enig 😉

Er i alle fall ikke lett å forstå, hva du skriver her. :( Bruk litt komma, punktum og litt mer forstålige settninger, så forstår jeg deg.

 

Var vel ikke deg, jeg svarte nå. Tror jeg vet hva du mente. Og den minste diameteren, er da uvesenlig. Og det var det, jeg forsøkte å formidle til TS.

Edited by Geco5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om noe bør du bruke færre komma. Jeg syns ikke den setningen var vond å forstå. Poenget er at du har betvilt alle innleggene mine over, eksempelvis med kulediameter. Først når noen andre er enige er du også det..?

  • Sad 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
54 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

 Poenget er at du har betvilt alle innleggene mine over, eksempelvis med kulediameter. Først når noen andre er enige er du også det..?

Nå er det kuledim., jeg diskuterer. Men kan  godt analysere og diskutere resten av innleggen dine også!

 

Hva er jeg enig i?  Jeg er da ikke enig i, at minste kulediameter er hverken viktig eller relevant! Det er jo det, jeg argumenterer mot! Så, jeg er IKKE enig med deg!

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@FTS66 Du fortjener skryt for flotte bilder!

For synet sitt skyld kan jeg legge ved et bilde av .38 Spl. og en .38S&W. Det er en vesentlig forskjell her...

 

DSC01073.JPG

DSC01072.JPG

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 4/9/2018 den 23.33, Geco5 skrev:

Hva mener du, med større kule? (Kulediamerter varrierer mye, så det annbefales på "slugge" løpet). Ellers er det opplyst, at det varrierer fra 0.354 - 0.360, omtrent det samme som for 38 SP.  :) På det sivile marked, ble det benyttert normale kulevekter, samme som for 38 SP.  At det ble brukt en spesiell 200gr kule, i enkelte samvelde stater han vel liten betydning.

 

To ting:

 

38 S&W ble meg bekjent aldri laget med løp beregnet for så små kuler som 0.354. Det vil jeg gjerne ha en kilde til... Nominell diameter er som sagt tidligere 0.361, og helt opp til 0.363 er registrert på eldre våpen.

 

Ei tohi varjata har helt rett når han bringer inn den tunge kula på 200 grains i diskusjon. Her er hva "Forgotten weapons" har å si om Victory-modellen:" Perhaps the most commonly available of these is the Smith and Wesson Victory model, based on the K-frame and made in large numbers to handle the WW2 British military load which was originally a 200 grain Lead Round Nose but ultimately deployed as a 178 grain full metal jacket"  Dette berører helt konkret modellen som trådstarter spør om, og er relevant info.

 

Ellers har du sikkert rett i at det er nyanser jeg ikke har fått med meg eller forstått i det du skriver; jeg er en enkel sjel som har puslet med våpen i bare 50 år... ;-)

 

For øvrig er jeg veldig enig med Vaquero; bildene til TS er forbilledlige! En fryd å se... God jobb.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uansett løpsdimensjoner og krangler om variasjon: et tips hvis noen skal lade for en eldre revolveri 38S&W er å bruke moderne kaldpressede hulbase wadcuttere på 148grs. De er myke, og tilpasser seg løpet og gir ofte god presisjon også i eldre våpen med "feil" dimensjoner. I tillegg veier de omtrent det samme som originalkula i 38S&W, dermed er treffpunktet heller ikke langt unna.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

.38 S&W, den har en hylselengde på 19,5 mm. Og her finner vi mye forskjellige navn:

Jeg ser i Cartrigdes of the world hvor det står kulediameter på .38 S&W  = fra .359" og .380 Revolver har diameter .375" 

Ladeboken utgave 4 skriver: Webley Mk. IV som testvåpen, dia. .362" de tester kuler i dia. .360"

Hvis vi ser på patroner i denne hylsen finner vi:

# 1: .38 S&W. (kom i 1876).

# 2: .38 Merwin, Hulbert & Co

# 3: .380 Revolver Mk 1 (Britisk, til Webley revolvere)

# 4: .380 Revolver Mk 2

# 5: .36/.38 S&W

# 6: .WRA Tool 

# 7: .38 Colt New Police (kopiert fra .38 S&W)

Det er noen forskjeller her på Rim-tykkelsene.

 

Som nevnt her er hulbasekuler en smart løsning på tilpasning i pipa. 

DSC01088.JPG

DSC01087.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for mange interessante og lærerike svar. Jeg har fra muntlige kilder fått høre at en god del av akkurat disse revolverne S&W Victory og tilsv, fant sin vei til Norge via Britisk militære under ww2, sannsynligvis norske styrker og motstandsfolk trenet der borte. Samt at en god mengde ble hentet opp fra en sunket fregatt etter krigen. De fleste av de siste ble bygget om i Norge til politi og politireserven, etter spesifikasjoner fra Norske myndigheter. Blant annet ble hanen bygget om, gjort lavere, slik at det var mulig å sikte i dobbelaction. Saken er nemlig den at hanen er så høy at den dekker siktelinjen/ skur og korn når hanen er nedspent - man må altså spenne hanen for å sikte. Min er ikke ombygget - har fortsatt høy hane, og er sannsynligvis da ikke benyttet i norsk politi, men fra en militær/ motstandsmann.

- Er det vanlig på eldre revolvere at siktemidlene er skjult inntil hanen blir spent? Ble de vanligvis benyttet bare i singelaction? Jeg ser jo logikken så vidt; Har man bruk for å skyte fra dobbelaction, så er dette på så korte hold og hastig, at man uansett ikke har tid til å sikte...

- Hva vil dere si er den mest riktige kaliberbetegnelsen på denne revolveren? .38 S&W eller .38/200 (i dag står det bare 38 på våpenkortet)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Her ser dere litt av det jeg påpekte i innlegget over ifh til høyden på hanen. Under er en S&W mod 10-8  38.Spl, benyttet i norsk politi fra 70-80 tallet til den ble faset ut for ca 10 år siden. 

 

20180412_111746.jpg

Edited by FTS66

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minutter siden, FTS66 skrev:

.38 S&W eller .38/200 (i dag står det bare 38 på våpenkortet)

 

Det står vel vanligvis 38S&W på victoryene og andre smither? Det står ihvertfall det på pipa di, og dermed er nok det korrekt betegnelse ;-)

Om jeg husker riktig har jeg sett colter med 38/200 betegnelsen.

.38/200 er jo strengt tatt ikke korrekt dersom våpenet er skutt inn med den vanlige 146grs ladningen, noe jeg vil anta smithen din er.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 16. april 2018 den 21.22, Salasso skrev:

38 S&W ble meg bekjent aldri laget med løp beregnet for så små kuler som 0.354. Det vil jeg gjerne ha en kilde til...

En av kildene er, Lymans Ladebok (45th Edition), av 1970. Men i samme bok, har testvåpnet en løpsdim. på 0.361

 

At du (og en til) henger dere opp i en speseial ladning (med 200gr kule), som de britiske Samveldestatene ønsket å bruke, har vel lite å gjøre med hva våpnet var bygget for og hva som ble brukt i USA og andre land. Britene ønsket tunge kuler, både til de få S&W revolverene som ble levert fra USA og til sine Webly revolvere i samme kaliber. De lagde vel også en egen 38 patron, til sin revolver. At de samme samveldestatene ønsket å benytte en tung mantlet kule under WW2, er da noe i samme leia. Det var nok ammoen, som da ble tilpasset de gamle våpnene og ikke motsatt. Våpnet var vel produsert og beregnet for 145gr, eller 146 gr. blykule av S&W. (Har lest litt forskjellig i div. litteratur).

 

Men hadde "enkle sjeler" gjordt noe mer, enn på pusle med våpen i en mannsalder. Og tilpasset blykuler til løp, for best mulig pressisjon, så hadde du kanskje forstått at dette vi nå diskuterer er tull! :) Uansett hva løpsdim. er ment å være (eller blir oppgitt til), så må en selv "slugge" løpet og da finner en eksakt dim., til 10 tusendels tomme. Selv "nye" S&W revolvere (eks. 38 SP/357 M) vil normalt varriere fra 0. 3562 - 0.3572 . Våpen som ble produsert like etter 1900 tallet, hadde ennå større toleranser.

Edited by Geco5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den største forskjellen på 30 S&W og 38 spesial er at 38 S&W hylsen er kon, og har større diameter fremfor kragen enn 38 Spesial. Begge var nok beregnet for samme kulen, men produksjonstoleranser og krigsproduksjon har nok hatt betydning. I dag skal 38 spl ha kulediameter 357 som nominell. Støp kuler med standard diameter, de kommen oftest fra kuletangen som 358-359. Støper du ikke selv så prøv med de kulene som er å få kjøpt. Får du god presisjon så alt bra, får du ikke kan du starte med måling og eksperimentering. Ladedata finner du i ladeboken, og denne revolveren tåler standard ladninger, den er mye sterkere enn de opprinnelige svartkruttrevolverne.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

En kort oppdatering dersom noen dukker innom tråden: -- Revolveren går helt fint med Magtech .38 S&W 146gr LRN, kjøpt hos Magne Landrø. Meget morsom å skyte denne patronen, et behagelig smell og en mild rekyl. ("morsomt" er et relativt vidt begrep, da det også er himla morsomt med .44 M 🤩)

--Har nå skutt 300 skudd med den, og den fungerer upåklagelig. Jeg fila tennstiften rund og pen, så da slapp jeg å bytte den. Et godt treffbilde på 15 meteren.

--Har vurdert litt fram og tilbake om jeg skulle ha byttet eller kappet ned hanen, evt om jeg skulle ha brunert revolveren, men jeg bestemte meg for å ha den i fullstendig original stand.

--Dersom noen som har greie på det, kan hjelpe meg med å anslå en sånn cirka verdi, så takk for det. Jeg aner ikke hva jeg kan forvente - har hørt alt fra 2-6 tusen, men har ikke fått snakket med noen samler ennå. (Ser meg nok dessverre nødt til å selge den fordi jeg trenger tilskudd til å finansiere en match-pistol. Evt kjøper bør nok være en som har greie på, og glede av, hva han holder i hendene.) blink.JPG.079c0c23a53458b3448b68128f6ad61c.JPG

(Tohånds på 15 meteren) That's it folks.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timer siden, TS skrev:

 

--Dersom noen som har greie på det, kan hjelpe meg med å anslå en sånn cirka verdi, så takk for det. Jeg aner ikke hva jeg kan forvente - har hørt alt fra 2-6 tusen, men har ikke fått snakket med noen samler ennå.

 

Victoryene dukke opp støtt stadig til rundt tusenlappen på finn.no, og det ser ikke ut som de blir solgt, de ligger ute lenge. Etterspørselen er nok veldig lav her i hjemme.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Hei!

Her var det mye som skrives :).

Vanlig 38 Wadcutter går helt fint.

 

Har samme våpen i mint utgave som jeg har testa med ca 100 skudd Wadcutter ammunisjon fra Fiocci.

Min er forrøvrig ikke blånert slik det ser ut som din er.

Det ble produser  over 570000 av disse fra 1942-1944.

 

Jeg gikk inn på forum i USA og la inn serienummeret og fikk tilbake at min var produsert i april-mai 1942.

 

Egen forening der borte som mot betaling lager bekreftelse på produksjonsdato på papir, om en er i teressert.

 

Edited by Anto i Zoli hagle, deffekt
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
48 minutter siden, Anto i Zoli hagle, deffekt skrev:

....

Jeg gikk inn på forum i USA og la inn serienummeret og fikk tilbake at min var produsert i april-mai 1942.

....

 

Interessant, og takk for info. Hvilket forum er det? Kanskje du kan legge inn en link..🤠

Edited by TS
skriveleif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...