Jump to content
Mausertrynet

Blykuler til full metal jacket?

Recommended Posts

Har lenge tenkt på å begynne å støpe blykuler selv, men har aldri vert stort intressert i å bare bruke gas check eller pulver.... har lest om endel folk som lager et slags blanding/bad som de lar blykulene trille rundt i ved hjelp av en thubler eller noe lignende. Å her lar de kulene ligge en bestemt tidsperiode til de er totalt dekt i kobber, å resultatene ser veldig bra ut! Det ser jo ut som en vanlig FMJ kjøpt fra butikk.

 

men virker ikke som at det er veldig mye å finne om dette temaet, noen her på kammeret som har prøvd ut dette før eller har noe erfaring om det?🤔

Edited by Mausertrynet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koparbelagde kuler må ikkje forvekslast med mantla kuler. Dei ser kanskje temmelig like ut, men der sluttar óg likskapen. Koparbelegget er som regel veldig tynt, og bidreg lite til eigenskapane til kula, anna enn å vere ei barriere mellom bly og løp. Å legge kopar på blykuler involverar som regel fleire typar syrer, cyanidløysingar etc., og er som regel ikkje noko ein hobbyist gjev seg ut på. Då er det betre å evt. teste ut pulverlakk som nemnt over, som gjev omtrent same resultatet. Eller evt. ta steget heilt ut og byrje med kaldpressing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vet at tråden har ligget død en stund, men setter inn noen spømrsmål i håp om svar likevell😁

 

Skjønt det som at forkobring ikke er bare bare. Men lest om diverse metoder som virker rimelig greie. Video eks: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3DSIU3lsZMx7A&ved=0ahUKEwi74b2o1cPfAhUEiSwKHWuLBboQo7QBCCUwAA&usg=AOvVaw2BAw46TXzHi2Zj9vQGThKz

 

Men denne metoden blir vell for (veik) til å ha noen stor betydning? Altså for svak mengde kobber. Tanken var på riflekuler cal 30-06\308. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tro meg når jeg sier at det der ikke vil fungere. 

Bly er vanskelig å få kobber til å sitte på, og den eneste prosessen som fungerer er cyanidisk.

Sure systemer fungere ikke 

Bly har et veldig tøfft oksid skikt som må vekk først. 

Siden jeg produserer kuler så vet jeg dette. 😉

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som sagt så vil du ikke få et brukblart resultat med denne metoden. 

Er mere en demonstrasjon av prinsipp. 

Skaldu bygge et belegg med god vedheft så er det cyanidisk bad som gjelder. 

Da kan en bygge tykke belegg med god vedheft.

Prøv endelig,  glem ikke å poste resultatet 😎

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo det er en. 

Alt under 0.1mm er ubrukelig,  fortrinnsvis 0.15 mm .

Da sikrer en at rifling ikke skjærerigjennom kobberbelegget. 

Skal det fungere i rifle så må blyet være hardt i tillegg. 

Federal Fusion tror jeg er belagt, da med ganske tykt belegg etter det jeg klarer å finne ut av 

Jeg skal teste cal.30 i noenlunde nær fremtid, håper jeg får det til å fungere 

Får se 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minutter siden, Mausertrynet skrev:

Cyanidisk bad🤔 er ikke kjent med prossesen? Hadde kunne lagt inn en enkel forklaring?

 

Lukter bitre mandler, kan være uheldig for kroppen, Agatha Christie skrev om det.

  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe å drive med i kjelleren. 

Kjemikaliene er giftige og må behandles med forsiktighet. 

Vi har eget rom med separat avtrekk, og fjernkontroll til utstyr.  Vernemaske med egnede filter og natur gummi hansker når jeg skal inn i rommet. 

Full drakt når jeg håndterer stoffene.

Litt overforsikt, men jeg har planer om å hente ut pensjon 😆

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finnes cyanidfrie alkaliske bad, men om de vil fungere til dette aner jeg ikke. Etter at en har dekket kulene med et tynt lag kan en bruke sure bad som er mindre giftige. All info ligger tilgjengelig på nettet et eller annet sted, finishing.com har veldig mye info om en graver litt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helt rett. Men etter det jeg har klart å finne så virker de cyanid frie badene dårlig på bly. 

Sure bad bygger effektivt tykke belegg,  men det er relativt dårlig duktilitet i belegget. 

Til prosjektiler er det beste en cyanidisk prosess.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

For riflekuler beregnet for normale riflehastigheter har jeg liten tro på elektrolyttiske prosesser. Det blir for rent kobber, metallstrukturen blir for porøs og styrken blir for lav, selv med belegg på 15 hundredeler. Tykkelsen er det også vanskelig å ha full kontroll over.

Med den prisen vi betaler for kuler er det ikke mange som vil ofre presisjonen for marginalt billigere kuler som krever mye oftere puss av løpet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

45LC: Takk, det er nyttig å vite. Badet kan ha stor effekt på de fysiske egenskapene, her må en først vite hva en er ute etter. Badbetingelser kan også være kritiske, det er ikke bare å "pælme sammen" et bad. Det er som regel her slike prosjekter stanser. Det ER mulig om en virkelig vil, det gjøres jo kommersielt. Men hvor mye tid og penger er du villig til å bruke?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Per-S. Blir spennende å teste.  Federal Fusion fungerer.  Jeg har ikke disekert en kule for å se på tykkelse .

Kobberavsetting i løp er klart et problem, men ikke større enn for Barnes etc 

Redusert hastighet til trening bør være godt innenfor. 

 

Erlend: Helt klart viktig å ha kontroll. 

Kjemikaliene koster en del. For et fornuftig trommel bad blirdet fort 20-30 000

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sitat

Cyanidisk bad🤔 er ikke kjent med prossesen? Hadde kunne lagt inn en enkel forklaring?

Er vel sånn i størrelsesorden lukt på det og bli henta av bil med kors på taket...

 

K

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etter det jeg hører så er det nå et søl med aceton. Skal passe seg litt for det og. 

Har vært litt nysgjerrig på HT coating, men har ikke vært i stand til å finne sikkerhetsdatablad på det.  Lurer litt på om det er fluor forbindelser i det. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timer siden, M67 skrev:

lukt på det og bli henta av bil

Heldigvis ikke, så lenge badet er alkalisk vil en ikke ha blåsyredamper (HCN). Man skal selvfølgelig ikke undervurdere cyanider, men de er ikke mer giftige enn at slike bad brukes kommersielt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sitat

men de er ikke mer giftige enn at slike bad brukes kommersielt.

Sant nok med alkalisk løsning, men "kommersielt" er ikke egentlig et godt mål på "hvor farlig" Erlend Meyer. Man bruker både plutonium og konsentrert flussyre kommersielt, for eksempel. Noe av det mer tvilsomme jeg har vært med på er smeltebad (LiF/DyF3, 1100 C, som avgir HF - inconel var plutselig ikke så holdbart...). Leter du i prosesskjemien så finner du fort en del ting du egentlig ikke vil holde på med.

 

K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant tråd og tema, dette! 

Jeg kan dessverre ikke bidra med noen råd anngående forkobring, siden jeg ikke driver med det- men jeg ville vært tilbøyelig til å lytte til @45LC, som tydeligvis har profesjonell kompetanse på området.

Jeg ser at kommersielle, kobberplaterte kuler (da tenker jeg ikke på Fusion, men Berry’s etc)ser ut til å ha de samme begrensningene ift trykk/fart som konvensjonelle blykuler. For meg virker forkobringsmetoden som en veldig infløkt, litt farlig og kostbar måte å lage kuler på til eget bruk. Det er ikke så vanskelig å få blykuler, med eller uten GC, til å fungere i .308 eller .30-06. Nøkkelen ligger for en stor del i å velge rett kuledesign, og der er det mye fine saker. Og ganske mye skit. Gi et vink hvis du vil ha tips.

Det er gøy når noen prøver seg på litt nybrottsarbeid, og skriver om det her. Så hvis du går i gang, må du ha lykke til!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sitat

Det er ikke så vanskelig å få blykuler, med eller uten GC, til å fungere i .308 eller .30-06

Det er jo en innholdsrik og informativ tråd om det her inne også, nokså oppdatert også.

Vil en lage sine egne kuler med mantel, så kan en jo forholdsvis enkelt presse de selv også, det vet jeg minst to her inne som gjør/ har gjort. Det er nok ikke så enkelt å lage BR-kuler, men mengdekuler som har OK presisjon vet jeg de lager. OG de koster nesten ingenting - bare masse tid.

 

K

Share this post


Link to post
Share on other sites

M67: Fair nok, etter et liv innen lab og industri har nok min definisjon av farlig blitt litt rar. Cyanider kommer liksom ikke så høyt opp på lista etter å ha jobbet med KHK og dioksiner. Blåsyre destillerte jeg allerede som lærling, fikk 100g KCN og en lab hvor jeg jobbet alene. Men å jobbe med det i kjelleren ville jeg nok ikke gjort om jeg hadde noe valg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De som har jobbet lenge med cyaner er ikke så veldig nervøse.  I et alkalisk bad er det lite fri cyanide. Bare hold alt av syrer langt vekk 😷

Som kursholder sa : Trenger ikke å spise matpakken ved badet. Normal håndhygiene kommer en langt med. 

Jeg er litt mere forsiktig. 

Er bruker av systemet, ikke utdannet kjemiker 

Er effektivt for å belegge mange kuler om gangen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snapchat-2069131835.jpg.4793b5815d679005429c5969cf11e2a9.jpgHar et kort spørsmål utenfor tråden. Ønsker ikke starte noe nytt på grunn av spørsmålet. Har noe 3006 rano (grønne pakker) ammon ser fin ut utenpå men når eg opnet en patron og skulle tømme kruttet, var mye av kruttet klistra fast på innsida av hylsa. Går vel fortsatt fint ann å skyte med de? Her er bilde av kulene. 

 

 

Edited by Mausertrynet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dette er et problem som forekommer med Raufoss ammunisjon fra 1960 til ca 86 ladd med progressivt NC krutt.

Det er kruttet som dekomponerer i enkelte loter, primært i 7,62x63 kronehylser, men jeg har sett det i nyere 7,62x63 og i 6,5 super.

Det er omtalt tidligere på kammeret. Dersom du kan høre kruttet rasle når du rister patronen er den sannsynligvis ok, ser du korrosjon rundt kulen i halsen er den nok ubrukbar. Mange av dem smeller, men har etterbrennere og ujevn hastighet, du må nesten prøve det du har, men ut fra bildet tror jeg at de fleste vil fungere.

Jeg har aldri sett dette med 7,62 Nato.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har sett det i 6.5x55. Jeg fikk noe gammel ammunisjon fra Raufoss av en som ikke skyter lenger, Disse patronene ser helt fine ut, Men de har en helt elendig presisjon, og utgangshastigheten og smellet er ekstremt ujevn. Jeg har ikke hatt klikk, men vil ikke skyte flere da jeg er redd for å sette fast ei kule i løpet. Det er også helt meningsløst å skyte sånn ammunisjon, da presisjonen er sånn at en like godt kan tørrtrene...
Det er umulig å vite "hvor ille" din lot er, så om du vil skyte dem må du bare prøve, og "proceed with caution". 

 

K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Har noe kronehylsen i røde pakker av 20 patroner. Mener disse er eldre, men alt krutt er helt løst å alt ser ut til å vere bra med de. Ikke et kruttkorn som sitter igjen og ingen tegn til korrusjon. Men alle de grønne rano pakkene med forskjellige lotnummer til å med, er sånn. Får prøve et par skudd å se om de er bruklig. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kommer til å prøve noen skudd, men om det kommer etterbrennere dårlig presisjon O.S.V så trekker jeg bare kulene. 

 

Takk for rask respons😁

Edited by Mausertrynet

Share this post


Link to post
Share on other sites
On ‎4‎/‎9‎/‎2018 at 12:23 AM, Mausertrynet said:

Har lenge tenkt på å begynne å støpe blykuler selv, men har aldri vert stort intressert i å bare bruke gas check eller pulver.... har lest om endel folk som lager et slags blanding/bad som de lar blykulene trille rundt i ved hjelp av en thubler eller noe lignende. Å her lar de kulene ligge en bestemt tidsperiode til de er totalt dekt i kobber, å resultatene ser veldig bra ut! Det ser jo ut som en vanlig FMJ kjøpt fra butikk.

 

men virker ikke som at det er veldig mye å finne om dette temaet, noen her på kammeret som har prøvd ut dette før eller har noe erfaring om det?🤔

 

Om du søker opp "copperplating of lead bullets at home" på youtube, så ligger det flere klipp om temaet.
Men hvorfor?
Kobberskiktet du får på kulene vil 'se ut som mantlet', men en kobberfarget pulverlakk vil gjøre samme nytten
for alle praktiske formål, og er mye enklere å påføre?

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 12/30/2018 at 12:10 PM, M67 said:

Vil en lage sine egne kuler med mantel, så kan en jo forholdsvis enkelt presse de selv også, det vet jeg minst to her inne som gjør/ har gjort.

Jeg har ikke peiling, men innebærer dette at man stanser ut kobber fra plater før man fyller dem med bly? Veldig interessert i alt man kan gjøre selv fra bunnen av, og har spekulert på om dette er mulig.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er ikke vanskelig å lage mantlede kuler selv. Brukte patronhylser kan brukes som mantel. .22 og 6 mm kan lages av .22 LR hylser eller .22 mag. 9,3 kuler kan lages med 9 mm hylser, 9x19 eller 38 super som basis. DFa gløder du ut messingen og bruker en trekkematrise for å få riktig diameter på mantelen.

Jeg lagde en tråd om dette for noen år siden, du får bruke søkefunksjonen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Per-S said:

Jeg lagde en tråd om dette for noen år siden, du får bruke søkefunksjonen.

Takk for info, da vet jeg at det er mulig. Jeg er muligens mer tungnem enn andre av brukerne her inne, jeg syns at søkefunksjonen er vanskelig å bruke og greier ikke å finne den aktuelle tråden. Det er sikkert et eller annet triks med søkingen jeg ikke har lært meg ennå. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...