Jump to content

Optikk til kombivåpen 12/7X57R


Inner10er

Recommended Posts

Har skjønt de fleste anbefaler sving/hake -montasje til kombi/drilling, men litt skeptisk til både pris på montasje samt treffpunktendring.

 

Hvordan vil det fungere med fastmontasje av optikk av typen 1-6x forstørrelse og opplyst retikkel? Vil man kunne bruke hagla på støkkjakt av fjærvilt med 1x forstørrelse?

 

Aktuell optikk:

Vortex Viper PST Gen II 1-6x24 VMR-2 MRAD

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Inner10er skrev:

Vil man kunne bruke hagla på støkkjakt av fjærvilt med 1x forstørrelse?

Ja, men det må trenes på. Selv «vanlige» montasjer gjør det mulig for deg å teste på leirduebanen, både med og uten kikkertsikte.

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Ruger #1 skrev:

Du hadde jo fått tilbud på en FAIR kombi i en annen tråd. Disse kommer med en ferdig frest skinne for skinnemontasje.

Denne kan i teorien tas av, og på, uten de store treffpunktsforandringene. Langt billigere alternativ enn de to du nevner over.

 

Har liten og ingen erfaring med avtagbare montasjer generelt, så korriger meg gjerne om jeg tar feil - men har fått inntrykk av at avtagbare montasjer holder presisjonen godt nok for hårvilt, men ikke nødvendigvis for mindre vilt på relativt store avstander. Skal ikke rare treffpunktsforandring til før du bommer på rypa 100 m unna. Tenkte derfor som 32-40 Win. skisserte ovenfor - med tilstrekkelig trening på leirduebanen å kunne benytte et fast montert 1-6x kikkertsikte på 1x forstørrelse med lys i retikkel og «tilgivende øyeboks». Dette vil vel i noen grad være som å benytte et ikke-forstørrende rødpunktssikte a-la docter sight?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 1-6 (i sving montasje) på drillingen. Har skutt flere hagleskudd med kikkert montert på, og det fungerer oversende bra. Mulig det er retikkelet mitt som hjelper meg. Er målet innenfor sirkelen, treffer jeg det stort sett med hagla...

94DC3B19-E7E9-4D3C-9AAE-7C1E5048A678.jpeg

Edited by Cruiser
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Cruiser skrev:

Jeg har 1-6 (i sving montasje) på drillingen. Har skutt flere hagleskudd med kikkert montert på, og det fungerer oversende bra. Mulig det er retikkelet mitt som hjelper meg. Er målet innenfor sirkelen, treffer jeg det stort sett med hagla...

 

Har sett på lignende retikler, og tenkt tanken du bekrefter. Vet vortex sin rimeligere strike eagle serie har et lignende retikkel, men denne er igjen litt mer kresen på øyeplassering enn den dyrere viper/razor -serien. På hvilken distanse er da rifla skutt inn på? Hvilket kikkertsikte benytter du?

Edited by Inner10er
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...