Jump to content

Jet-01 skjefte til Sauer 200 STR


.204 Ruger

Recommended Posts

Sitat

Vil vel tro at en del som dette er ganske kurant å støpe kontra frese fra et stykke

Nja, Alle de tynne stykkene utgjør tynne lange kanaler i forma som metallet skal renne inn i, og helst størkne noenlunde samtidig. Det går nok an å støpe den, men jeg ville ikke formet den sånn om jeg skulle støpe den. Da kunne du også variert bredden, men denne bærer preg av å være frest av ei plate.
Den har også gjengede hull 4 veier, så det er en del jobb med den selv om den var støpt.
En riflestokk jeg kunne tenke meg å støpe, er en tradisjonell BR-stokk. Jeg har mange ganger hatt lyst til å støpe en sånn. Av stål eller messing...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tror du ikke det holder med 100x100? 1 meter lang, så veier den bare 78kg, det er neppe over 90 med løp kasse og kikkert, så da sparer jeg akkurat kranen. Mulig jeg skal ha ei sekketralle eller noe... Men det blir muligens for tregt i PRS

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå som PMS har begynt med trenden 10 kg ++ rifle i kaliber 6 mm (egentlig så lite som mulig) ett eller annet, med så mye støtteanordninger som overhode kan oppdrives, nå også fra fotoverden, så tror jeg kanskje at jeg må konkludere med at jeg ikke forstår meg på trenden 🙄 (Eller er det bare alderen? Jeg liker jo ikke nye biler eller motorsykler heller!) 

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ikke forstår jeg hvorfor du som ikke skyter PRS skal irritere deg over at PRS rifler er tunge og finkalibrede heller? Men kanskje PRS kan ta over litt for DFS som hatobjekt? De som skyter bra kun fordi de har annet utstyr?

 

Jeg ønsker deg velkommen over i den ærverdige foreningen GGG @Bly ;)  Kan anbefale svartkrutt forresten, der er det ikke mye nytt du.

 

PRS har blitt en skytegren, der en som i alle de andre, optimaliserer seg helt inntil reglene. Men det er en felle... Det som er forskjellig fra mye annet i PRS er at reglene er så romslige, at en kan optimalisere seg forbi (langt forbi) det som er optimalt i praksis.

Over halvparten av de som diskuterer "den idelle rifla for PRS" har aldri vært på et PRS stevne, og om jeg ikke tar helt feil av nickene, så er det ingen i denne diskusjonen som egentlig er "gode" i PRS, 1-2 maks, som har vært i øvre halvdel av ei resultatliste.

 

De som regelmessig arrangerer PRS stevner her i Norge er også noen utspekulerte jævler, og det er svært vanskelig å løse de oppgavene man får med  utstyr, et av de bedre forsøkene var han med Saccosekken, og blir riflene uhåndterlig tunge, så blir de en ulempe.

Som sagt annet sted, så har jeg allverdens stash og jeg synes det er gøy å bruke det, men i PRS stevner, så blir det at man ser på øvelsen, på tida tilgjengelig, har evt reim eller tofot på og tar den store THLR pølla i handa, sjekker at en har 2-3 magasiner klare, og nikker til standplassleder... Det er trening som vinner, og bare det. Utstyr kan berge et og annet poeng kanskje, og noen ganger er marginene helt i toppen så små.

Om du ser på videoene jeg la ut på FB fra stevnet på Sørlandet i november, så ser du hva som skiller de gode fra de ikke så gode - det er at de vet hva de skal gjøre. Men det de har til felles, er at de syns det er gøy med utstyr ;)

 

 

K

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

M67 er semi GGG, så når han kaller deg for det bly... :D:D:D

 

Jeg skjønner trenden dog, digg å beholde siktebilde, og mye rare kuk posisjoner man skyter i, da har man klar fordel av mye av det rælet som drasses rundt. I IPSC kan du også gjøre det, men siden tiden teller så mye, skjer det ikke i praksis. 

I PRS har man i praksis ganske god tid. 

Blir vel som alt annet, de som trener og er gode, vinner. 

Jeg vinner ikke utstyrsracet i IPSC rifle eller PRS. Jeg skjøt hele VM rifle IPSC med 1 magholder med 1 trommel magasin. 


Sitter og er ganske klar for jet-01 eller vison dog... sikler nå også på nye JP boltrifla, og en lrp-07 lignende ting... dilemmas 

Link to comment
Share on other sites

52 minutter siden, M67 skrev:

Ikke forstår jeg hvorfor du som ikke skyter PRS skal irritere deg over at PRS rifler er tunge og finkalibrede heller?

Nye biler irriterer  jeg meg over siden de er vanskelig å unngå. PRS er ikke irriterende, men heller litt forundelig. Et eksempel er jo denne tråden hvor man ønsker tunge chassis fordi vekt er bra "påstand" (noe jeg forsåvidt kan forstå). Men hvorfor skal man ha tunge chassis? Hadde det f.eks ikke vært mere optimalt å legge vekta der den faktisk gjøre en forskjell som i løp og låsekassa? Er pipa tykk nok, kan du sikkert spenne rifla fast med reim uten å ha "AR15 tutt" over den og fortsatt treffe der du vil. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hadde det f.eks ikke vært mere optimalt å legge vekta der den faktisk gjøre en forskjell som i løp og låsekassa? Er pipa tykk nok

Utvilsomt, men i caset 200STR er pipene det de er. Med Sauerpiper kontra "børsemakerpiper" så sparer jeg inn et sånt chassi (et evt. tung vektjusterbart, hverken Jet eller Vision er tunge "nok") på et par år. Å kjøre all vekta i pipa gir også ei veldig framtung rifle. Men det er jo også en fordel når man alltid skal legge den på noe, siste er jo "kjøkkenbord" til å klipse under, så den skal ligge støtt på alle sekkene ;) Jeg må ha et sånt...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Slenger meg på den interessante avsporinga om piper og priser. Hva koster egentlig en sauerpipe som folk flest kjøper inkl gjenging siden folk flest har brems eller demper?

Jeg betaler 6400 for pipe med gjenger ferdig montert fra anerkjent børsemaker i Norge, og chassist til Tikka som jeg har, får man jo premium for 10-15 tusen, mens man får bra-nok-for-de-fleste fra 6 tusen.

Lurer på hvor mange piper jeg må kjøpe for å være break even 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hvorfor ikke smøre mannen bak "Vision"

Nytter ikke, har prøvd. Du må smøre dansken. 

 

Sitat

 Hva koster egentlig en sauerpipe som folk flest kjøper inkl gjenging

3-4000,- Kjøp 3 på LS tilbud og sånt så er du nede rundt 3. Fancy-pancy med fluter og gjenger og all the shit  er vel 5. Jeg har ei pipe med gjenger på som jeg sparer på til jeg trenger det. TRGen kom med gjenger. De andre har ikke gjenger, og en trenger det ikke. Etter min mening forsvinner fordelen en har med mindre rekylbevegelse i risikoen for at jævelskapen flytter på seg, i tilfellet lyddemper, og at det smeller så for jævlig med brems. en ting er på stevner, men jeg (og de jeg skyter sammen med) orker ikke tusenvis av skuddd med brems. Så gjenger er overflødig som oftest.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hva med å bruke prinsippet til Lothar Walter med aluminium hylse utpå pipa http://bulletin.accurateshooter.com/2012/05/lothar-walther-ultralight-barrels-less-heat-half-the-weight/ , men i stedet for at det skal bli lett så henger man på full profil massiv AR15 front? Kanskje det hadde vært støpeprosjektet til M67?:D (Med full blogg og how to do guide) Men igjen jeg ville brukt karbon :lol: (slipper å tenke så mye på overanløpt pipe)

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Kanskje det hadde vært støpeprosjektet til M67?

Jeg så en på Youtube som satte et rør utenpå pipa, som støpeform, samme tykkelse som låskassa, og helte noe sement/betongreier nedi, inkludert kobberpulver for gi varmeledningsevne - han påstod det gav bedre presisjon og alt som godt er. Lettvint var det også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hmm, ser ut som det er et marked for MG34 bygd om til retrekker eller faktisk også som halvauto.

Fantastisk rekylopptak, raskt løpsskifte, mer enn god nok presisjon, tung og stabil, ubegrenset magasinkapasitet i 6,5x55.

Masse ferdig ekstrautstyr, org tofot, trefot, etc, etc.

8)

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Og da sporet tråden en smule av 😄😄😄

Har ventet lenge på dette skjeftet. Nå blir det spennende og høre hva som fungerer best av jet og vision. 

Håper denne tråden kan inneholde litt om det etterhvert som de evt. måtte komme på markedet. Regner det som mer interessant enn betong-chassi 😂😂😂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, pererik skrev:

Slenger meg på den interessante avsporinga om piper og priser. Hva koster egentlig en sauerpipe som folk flest kjøper inkl gjenging siden folk flest har brems eller demper?

Jeg betaler 6400 for pipe med gjenger ferdig montert fra anerkjent børsemaker i Norge, og chassist til Tikka som jeg har, får man jo premium for 10-15 tusen, mens man får bra-nok-for-de-fleste fra 6 tusen.

Lurer på hvor mange piper jeg må kjøpe for å være break even 

6400 er sant, men det er desverre med noen modifikasjoner. Da er det begrenset til 66cm og desverre orker ikke jeg å vente i gjennomsnitt 8 uker før det sier pang i mine hender. Tid er priceless :)

 

Fasit til ditt spørsmål er 10 løp, dersom du ikke kjøper chassis til Tikka, og heller går for Tac A1. Jeg har ikke funnet chassis i 7075 til Tikka (Har heller ikke lagt tid i det, tikkaene skal være i lette karbon stokker)

Til gjengelg så har Sauer skytter fått med seg 80 uker (Nesten 1.5 år) med skyting mens de som skulle ha løp fra børsemakere i Norge hadde slappet av (Ja jeg vet de har flere børser, og kanskje noen av de passer i chassis)

Edited by glockss
kalkulus
Link to comment
Share on other sites

glockss Har kun hatt et par Mdt chassiser, og de er nok ikke laget i 7075 som du sier, men de har fungert for meg og mitt bruk som hovedsaklig er hard bruk på barrikader.

Når det gjelder begrensninger så får man bare 66cm til den prisen ja, men jeg får også Palmaprofil :)

Ang. leveringstid hos Børsemaker så prøver jeg noe nytt nå på en pipe. Jeg bestilte den i desember, og den skal være profildreid etc, og kun kamring gjenstår nå når jeg sendte inn kassa denne uka. Det ble da lover 1uke pluss postgang, men det gjenstår å se om de klarer dette. Jeg har uansett flere børser, men det blir spennende å se

 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Aannerud skrev:

Da kan man bare sende ei hylse til børsemakeren.

Du må vel fore børsemakeren med noen mål også for å få rett headspace?  Eller hadde du tenkt å justere alt med en mutter ala Savage?

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Hvis poenget er å sende minst mulig fra seg, så må vel en Savage løsning være tingen. En gjenge på pipa kan man måle med et gjengemikrometer. Jeg ser egentlig ikke at dette er et problem som trenger en annen løsning enn å bruke en børsemaker som vet hva han holder på med. Og det gjør vel de fleste 😉

Jeg tenker at det og skulle sende fra seg hylser og tolker er vel ikke akkurat noe som forenkler? Tall (mål) kan man sende på en epost eller annen elektronisk dings helt uten frakt og postgang. Det er nesten like enkelt som å bestille et nytt løp til en STR 😉

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om poenget er å sende minst mulig fra seg jeg, tenker det viktigste er att rifla er oprativ mens man venter på nytt løp.. 

 

Å det finnes det jo løsninger på, å min er en av dem.. Det er jo flere faktorer som spiller inn ved valg av låsekasse.. Hva hver enkelt velger får være opp til dem👍 

 

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Nope, aldri sett den ute av stokken.. Men Buck sier jo selv att dette prosjektet ikke er noe poeng om de ikke kan gjøre noe med magasin begrensningen så da regner jeg ikke med han skal lage ett nytt 5 skudds single stack magasin??

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Hvis han kun beregner en 20% diff på chassis til STR blir jeg virkelig imponert. Og da snakker man rett under 10.000, hvis man tar utgangspunkt i hva ACC faktisk koster hos Vertebrae uten bonus (han regner 1000 usd = 10.000 for en standard inlet, og 1200 usd = 12.000 for STR).

 

Trommelmagasin? ;) 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er om ikke det ville vært bedre å bare gå for originale Sauer magasin, evt tilby tiskudds, og levere et rimeligere chassis raskere. 

 

Hvis ACC kom på relativt kort tid til rett under 10k, tror jeg mange ikke hadde brydd seg så mye om magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om jeg har diskutert jeg, har vel bare spurt spørsmålet.. Hadde jeg studert kassa hadde jeg kanskje ikke behøvd og spørre... Buck sier han må oppgradere magasin løsningen skal det være noe vits, jeg spør da om det ville la seg gjøre med doublestack til singlestack? Eller hva har Buck isåfall tenkt? Langt std. Magasin er tilsynelatende ingen løsning det heller..

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...