Jump to content

Jet-01 skjefte til Sauer 200 STR


.204 Ruger

Recommended Posts

Ja, det bilde jeg så.. Ble først usikker på om det jeg ser nedenfor det vi kjenner som en tradisjonell kasse var integrert med kassa, men det er det skjønner jeg... Lykketil å oppgradere magasin løsningen Buck! Om de finner en løsning tror jeg den blir dyr, for det kan ta sin tid;) 

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg den fjerneste anelse. Men tenkte jeg måtte lufte ideen likevel. 

 

Hva med et usymmetrisk doublestack til singlestack magasin med to medbringere. Der medbringerene henger sammen i bunn, men deler seg for å mate de siste kulene. 

 

Vanskelig forklare, men lagde en hissig dårlig skisse på mobilen. Mulig den er umulig å forstå. Å veldig trolig så funker ikke dette i praksis. 

sketch-1548541984570.png

Edited by FreeSkier
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Matinga blir vel "i senter", om du tenker deg at den røde delen er lik et standard mag.? Altså at denne nye kreasjonen er usymmetrisk. Et standardmag med "doublestack bunn" på ene siden. 

 

Men med et slik design blir vel et 10 skudds nesten like langt som et singlestack 10 skudds. Bare mye mer upålitelig. 

sketch-1548542704801.png

Link to comment
Share on other sites

Med en sånn løsning blir "doublestack" magasinet langt.. Det hjelper jo sammenlignet med 10x single stack men, litt av poenget med doublestack faller bort.. Men var noe i den gata jeg hadde sett for meg, helt til jeg forsto att kassa er nesten like høy som 200 5skd magasinet :/

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Det er mye lettere å lage ei ny låskasse som bruker STR sluttstykke, avtrekk og løp enn å lage doublestack spesialmagasiner til STR

Men rund kasse kan man da "lett" tilpasse div magasinbrønner og magasiner for Xx57 eller nye magasiner fra Lynx/G&E.

 

Det beste hadde jo selvfølgelig vært, som jeg tidligere har skrevet, at et nytt chassis hadde tatt sluttstykke, avtrekk og løp direkte uten låskasse.

Hadde jeg hatt kunskaper, tid og muligheter til dette hadde jeg brukt MG34/rettlinjet "tubegun" som mal for ergonomi.

 

PS: magasinet dere beskriver tilsvarer nesten HK P7 M13 som hadde samme problematikken med liten magasinåpning i toppen på ramma fra den opprinnelige PSP.

 

wm_8562805.jpg

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare finne frem «vinkelsliper og sveiseapparat» hvis man på død og liv vil ha doublestack og 10 skudd? Det er vel mye enklere å modifisere låsekassa enn å få til mirakler med fjærmating i alle umulige vinkler. 

Siden man maskinerier chassis og alle andre duppedingser, så kan man vel kanskje bare maskinere en ny «STR improved» låsekassa i samme slengen som tar magasinet man vil ha 😉 Hvor vanskelig skal man gjøre de? Faen heller! Hvorfor ikke bare maskinere låsekassa som en del av chassise? I 7075 så holder det vel like bra som «mykjernet» (automatstålet) de har laget STR kassa av i utgangspunktet 😎 Det aller verste er at det hadde sikker ikke gjort chassiset mere komplisert eller dyrere av den grunn.

 

Edit; Torf slo meg på målstreken 😂

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Edit; Torf slo meg på målstreken

Når det kommer til å prate om det, så har Torf slått deg for lengst, her på Kammeret. Når det kommer til å skissere det opp og vurdere å lage det - er dere slått med flere år for lengst. Det er bare et spørsmål om hvem som tør å lage det først.

Forresten slo vel Sauer alle sammen, for dette fins jo, det bare lages ikke lenger ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde vel laget en sånn for lenge siden jeg også hadde jeg bare sett eget bruksområde. Det er jo bare det at da forsvinner nesten alle fordelene med STR. Du må kjøpe dyre magasiner og alle delene du trenger er ikke lenger på en deleliste, men noe du har på «tegneblokka», og må lage hver gang det mangler 😉 Torf har sikkert tenkt på dette før meg, men jeg fant da tegninger på noe sånt som er 15-20 år gammel da jeg hadde opprydding i roteboden sist. De gikk i søpla siden jeg verken har behov for 10 skudd eller andre PRS funksjoner, eller enda tyngere børse. Jeg har behov for «ease of mind», tilgjengelighet og økonomideler 😏Alt det forsvinner på båten når man går custom.

 

Med den todelte stokken Sauer hadde på Fantomen så skjønner jeg at de sluttet å lage den.

 

«STR» som del av eller integrert i chassis er det vel ingen som har laget enda? Jeg har aldri hørt om eller sett noe slik skissert. Torf sin utgave er vel en tubegunn om jeg har forstått han rett? Jeg tviler sterkt på om vi noen gang får se noe slik 😕

Link to comment
Share on other sites

 

På 23.1.2019 den 11.41, pererik skrev:

glockss Har kun hatt et par Mdt chassiser, og de er nok ikke laget i 7075 som du sier, men de har fungert for meg og mitt bruk som hovedsaklig er hard bruk på barrikader.

Når det gjelder begrensninger så får man bare 66cm til den prisen ja, men jeg får også Palmaprofil :)

Ang. leveringstid hos Børsemaker så prøver jeg noe nytt nå på en pipe. Jeg bestilte den i desember, og den skal være profildreid etc, og kun kamring gjenstår nå når jeg sendte inn kassa denne uka. Det ble da lover 1uke pluss postgang, men det gjenstår å se om de klarer dette. Jeg har uansett flere børser, men det blir spennende å se

 

 

På 23.1.2019 den 12.32, glockss skrev:

Blir spennende å høre. Jeg har vel fått tidsestimater på under 2 uker med postgang, men de har aldri blitt overholdt.

Siden dette var spennende kan jeg nå bekrefta børa mi er påtur tilbake fra børsemaker.  Han henta den ut på posten torsdag i forrige uke, og har da brukt 6 dager inkl. helg på dette. Diskuterte det litt med han i går ifm neste prosjekt, og han foretrekker å kunne profildreie og gjøre alt klar på forhånd, da det passet best med måten han jobbet på, batchvis sa han

Uansett, jeg er storfornøyd, og det er kun postverket å klage på, men det er ikke noe nytt ;)

 

Om noen lurer er dette hos børsemakeren på Vestfossen.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja Hansen, Jeg er nok det de vil kalle en krevende kunde og har mange spørsmål og tanker jeg vil drøfte med børsemakeren, og jeg har alltid fått svar på alt fortløpende over sikkert 4-5 telefonsamtaler. Dette er min første pipe lagt inn hos Hansen, men ikke den siste, for de har imponert stort med svar, tips, råd og løsninger til meg ihvertfall  :)

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, pererik skrev:

og jeg har alltid fått svar på alt fortløpende over sikkert 4-5 telefonsamtaler.

Hmm! Så heldig du er? Nå er det bra lenge siden jeg har giddet å ta en telefon dit, for sist jeg spurte om hva låsekassene var laget av ble jeg beskyldt for «industrispionasje», også klaska han på røret? 😂

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, M67 skrev:

Det var nå veldig. Høflighetsfrasene sitter kanskje ikke så løst der oppe i Vestfossen, men jeg har alltid fått god service, på avtalt pris, og nesten på avtalt tid.. Og jeg har nok spurt noen rare spørsmål jeg også.

 

 

K

 

Må være sørlandssjarmen :)  Oss fra Drammen er ikke like sjarmerende.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Bly skrev:

Jeg har jo hørt at den yngere Hansen skal være en OK fyr da 😉

Sikkert, men ordforrådet er begrenset til: ja - nei, og her er det noe gæærnt som ikke er rektig. 

Senior overflatebehandlet noe for meg en gang, da jeg spurte hva han brukte som overflatebehandling, svarte han at det var noe "guffe". Ok sa jeg og spurte om hva salgs "guffe".. Ja, det er no "lurium" var svaret da.. Aner fortsatt ikke hva han brukte.. 

En annen gang jeg etter avtale kjørte til Vestfossen for å hente et våpen, lurte senior på om jeg kunne komme tilbake dagen etter fordi det hadde vært en trafikkulykke lenger oppe i veien han ville dra å se på.. ikke noen han kjente til, men en lokal happening.

Jeg hadde kjørt 1,5 time og sa det ikke var greit. 3 min senere hadde jeg våpenet i hånda og regninga var betalt. 

Har flere ganger lurt på hvor mye bedre Hansen er enn f.eks børsemaker på XXL i Sandvika, og om det er verd frustrasjonen og ventetid på 6 måneder + X-antall måneder over avtalt tid.

Link to comment
Share on other sites

Det første partiet med JET-01 chassis er ankommet lager hos meg (Langhold.no) men venter på en levering med grep og diverse deler før de kan sendes ut til utvalgte kunder/testpersoner.

I følge produsent så ettersendes disse delene om en drøy uke, når de er ferdig produsert.

 

Serieproduksjon med de første 50 høyre og 10 venstre chassis blir startet opp om få uker og er estimert leveringsklare i løpet av april/tidlig mai.

Men som kjent så har dette prosjektet tatt lang tid og mye lengre enn planlagt. Man bør derfor være forberedt på å være tolmodig.

Dette er et gjennomtestet chassis som har gått gjennom flere større og mindre endringer gjennom de 3-4 år med prototyping som vi har holdt på med.

 

Skal sette sammen et chassis i løpet av uken slik at dere får se bilder av det dere ønsker.

Vil også bli vist frem på de fleste PRS stevner fremover og på Camp Villmark i april.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Når du er inne på det, noen som vet hvilken overflatebehandling det er på disse to? 7075 er jo ikke spesielt korrusjonsbestandig å kontakt med stål er som gift.. Så overflatebehandlingen er jo ett punkt begge produsentene burde informere om! Spesielt om den er god;) 

 

Var noe snakk om att Jet både eloskerte og Cerakotet?

 

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Jet aner jeg ikke. Vision Ceracoater den første batchen, som du ser på bildet... De som skal ha denne (Først og fremst Team Ulfhednar tror jeg) fikk velge farge på sitt chassi fritt. Etterhvert - fra B2 - antar jeg (de første som går til "vanlige" kunder) skal de etter planen bli eloksert.

Såvidt jeg forstod skal man kunne velge blant to "farger", svart og en til, som muligens ikke er helt avgjort ennå.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
27 minutter siden, Zippaznip skrev:

Ryktes ingen vision å se på nmlanghold , spørs om de som har fått den bare har den til pynt og ikke skyter. 

Man må vel ikke delta på nm i langhold hvis man eier noe med chassis?  Det er mange rundt omkring som har tilgang på lange baner, som liker å pusle for seg selv eller med noen kompiser. 

Edited by Cruiser
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Ryktes ingen vision å se på nmlanghold

Nå er det 4 Vision-chassier ute foreløpig. Fire. Da fristen for NM Langhold gikk ut, så var ikke Vision påtenkt.  Ingen av de som har var påmeldt.

Det vil overraske meg om vi ikke ser en haug av dem på sommerens PRS-stevner.
Forøvrig har jeg tafset på Jet, og det er faen så bra, Vision er faen så bra, men på en annen måte - de hverken prøver eller gjør det samme, og jeg liker begge. Egentlig burde jeg hatt begge - men de penga da.

 

Sitat

ambassadører og da vil jeg tro det er tenkt at de skal ut å vise seg frem

Lett når en ikke var påmeldt. Forøvrig får det være måte på "ambassadering", 3 dager, inkl. en dag fri, opp 4 to dager, sove på standplass, dyrt... Jeg for min del kan godt finne på å dra på et NM langhold, men ikke for å vise fram et chassi... 
Alle eksisterende Vision-chassier har forresten vært i bruk på alle PRS-stevner som har vært arrangert siden de kom ut...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke tvil om at JET er et gjennomført produkt. Jeg må jo si at jeg liker den løsningen som er gjort med hengslinga. Med riktig model grep så er den veldig god i hånda. Chassiset er ikke legere så lett som da det var «påtenkt». Nå veier det 2 kg, som egentlig er ganske mye. Nå er chassiset i kategori med AI, Sako og alle de andre. Men jeg skjønner godt at de har skalert opp opp dimensjonene med tanke på styrke og holdbarhet. Jeg synes kanskje «AR tuben» har unødvendig mye gods i. Den veier alene over 400 g.  Løsningene for justering av bakstokken er veldig bra utført og ikke minst funksjonell. Er man i markede for en dyr aluminiumsklump å montere Saueren i så hadde ikke jeg vært i tvil hva jeg ville kjøpt av Vision, Bolthorn eller den der andre «grusomme» hybriden de nå har mekka sammen og JET😉

 

For en som meg som er interessert i maskinering så er utføringen av JETen 110%. Jeg kunne ikke finne en eneste «maskineringsfeil» noe sted, og med tanke på hvor «intrikat» den er laget så er det utrolig godt gjort og definitivt i en klasse for seg selv. Det er nesten slik at det er synd å ta i bruk en så pent laget sak med tanke på at den kommer til å både få riper og hakk 😣

 

Låsen til foldestokken for å holde den i foldet posisjon kunne kanskje vært en annen løsning? Den toppen som stikker ut er nokså  «spiss og lang» . Løsningen for grepsfeste er litt knotete med tanke på montering og demontering av grep og låsekasse. Men for å se det fra en annen side så er det kanskje ikke så mange andre lure måter å løse dette på om man skal bruke grep fra AR plattformen 😉

 

Det er jo bare å krysse fingrene for at JET blir produsert, og så kan man kanskje også håpe at prisen blir mye mere kjøpervenlig. Hadde den ligget i område 10 lapper så hadde jeg sikkert kjøpt en bare for å ha til pynt. Noe særlig over 10 lapper synes jeg ingen chassis er verd egentlig. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Plasseringen av hengsla er innovativ. Og smart skytemessig. Jeg foretrekker faktisk å ha den så ikke kikkerten er det første som dunker borti ting når rifla er foldet. @Bly hadde de kostet 10 lapper, så hadde jeg utvilsomt kjøpt både Jet og Vision, og brukt begge to hardt...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...