Jump to content

Jet-01 skjefte til Sauer 200 STR


.204 Ruger

Recommended Posts

Ikke på messa men taffsa på det under NM Langhold for noen helger siden👌 Jeg fikk mildt sakt lyst på en 200str så jeg kunne satt på jet’n;) Chassise er meget godt gjennomtenkt med solide å gode løsninger! I tillegg er vekten lav👍 Stor trakt inn for magasinet og bra løsning for grepet på forskjeftet er ett par ting jeg noterte meg.. Om prisen ikke skremmer er det i mine øyner en "no brainer".. Nå skiller det ikke sååå mye på prisen mellom GRS og Jet’n heller så skal man velge mellom de er ikke jeg i tvil om hva jeg ville valgt;)

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 9.4.2018 den 14.31, .204 Ruger skrev:

Se det ja, fryktet den ville se bra ut :-)

vet du noe eksakt pris? Fikk estimert 20-22.000,- i fjor høst, håpte kanskje de la seg litt lavere.....

 Fikk pris fra langhold.no på 21900.-

 

Heftig pris men sikkert verdt pengene. Personlig går jeg for en GRS bifrost hvis den kommer i links. Snakka med GRS og de bekreftet at den kommer til 200str, men de kunne ikke si om den blir å komme i links. 

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Disse kommer jo ut om en liten måned også. https://www.skytterlinken.no/vision-chassis-for-sauer-200-str

 

50257214_2521466781261761_946262972701868032_n.jpg.e8b0b54a694ec86d3c8b9b320626e4be.jpg49800346_375743723236389_2389824549156814848_n.jpg.1695008da8752b2ea90dbdb2207f21e9.jpg

 

 

Jeg har håndtert Jet-01 i fjor, og forventer å gjøre det i neste uke igjen ;) Men jeg har bestilt et Vision. Etter lange diskusjoner med både konstruktør og forhandler så her jeg virkelig trua på dette - jeg som hadde bestemt meg for at chassi er noe d... 
Men fra å ikke ha noen alternativer, har vi nå et valg, kan det bli bedre? 

 

K

 

49502985_2324696771100207_9092277441568702464_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er vel fordi de har betalt mellom 50 og 100 000, eller noe slikt for den? 😏 Så da er den vel så dyr at den ikke blir brukt? Jeg synes de utstikkende hengslene er sinnsykt irriterene på alle måter. Og den hengselen du tenker på(?) er forresten patentert, så helt lik er den neppe?

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva skal man med hengsel på ei konkurransebørse? Det er vel ingen stager hvor det er nødvendig? 

Er ikke hengsel bare en ekstra greie som kan medføre medlemskap i Murphys fanclub?

Ser man på de nyeste chassisene, som blir brukt av toppskytterne i prs i USA, har nesten ingen foldekolbe.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nå må vi jaggu slutte å bruke USA som fasit. "Kremt" de bruker tommer... Det bør være en ganske god indikasjon på att de ikke er fasit på noe som helst;) PRS serien borti der går i dass og.. De kjører digre jern klosser av biler å går helst så lite som mulig, de har ikke noe behov for fold kobe! Her til lands skytes det ikke fra veikanten å det er ikke bilvei til standplass overalt. NM Langhold og MSRC har mange av de dette chassise er tiltenkt å de vil folde kolben når de vabber milevis i snøen på truger og diger sekk! 

 

Også til slutt, usa bruker tommer.. De har valgt Trump til å styre landet... Jeg gidder ikke se i den retningen når jeg lurerpå hva jeg skal gjøre😂 

 

 

Aannerud

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hva skal man med hengsel på ei konkurransebørse? Det er vel ingen stager hvor det er nødvendig? 

Mnja. Ei slik rifle blir fort et langt beist - husk at det ikke er begrensninger på vekt eller noe som helst. Nødvendig er det ikke på stevnene, menkanskje mellom...

Aannerud, selv om jeg er enig med deg mhp. kanerene, og deres "Forenklede Stater"

Det stedet jeg har mest bruk for foldekolbe er faktisk i bilen, vi har jo ikke så store biler som dem... Jeg kan gå med "hur lang som helst" rifle på ryggen, og trenger egentlig ikke foldekolbe, men samtidig har jeg hatt flere biler (og har) der en fullsize Sauer stjeler minst en passasjerplass. Noen ganger flyr man også, og det er faktisk veldig kjekt ved puss, på disse lange pipene blir pussestokker fort korte...
Uansett, folder er sjelden nødvendig, men det er "kjekt".

 

K

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Zippaznip skrev:

Jeg tror hengselen blir trøbbel, blir spennende å høre når folk får testa.

 

1 time siden, Aannerud skrev:

Njææ, tipper det går bra! 

Alt går vel bra om man bare venner seg til det og om man vil 🙄!

 

Det der med å ha hengslen på høyre side som folder over bolthåndtaket er i mine øyne en militær ting. Hvis det bare er snakk om å ha en kortere rifle nå og da for bil, sekk, fly, pussing eller hva nå enn sivile behov må være, så er det vel mye bedre at stokken folder til venstre. Da får man i hvert fall unna vei den klumpen som stikker ut på siden der du hyppig beveger hånda frem og tilbake og ødelegger den fine "stangteknikken" som man har jobbet med.

 

Nå vet jeg jo ikke, men det kan kanskje hende at "Visjon" har laget en "snubar" hangsel? Det ville i hvert fall jeg gjort, så kan kjøperen velge selv, pluss at det løser designet for de som er venstrehendt. Jeg ville tenkt at det var en vinn vinn design for en "klumpete" hengsel.

 

Den hengselen jeg la ut bilde av kan foldet begge veier helt valgfritt og har ingen utstikkende partier. MDT har også laget en treleddet sak, men den folder bare en vei. 

Link to comment
Share on other sites

Visjon eller Jet. Tror det eneste de har til felles at begge er metallchassis for Sauer STR 200/SSG3000, og at begge sikter mot PRS/LH. Og der tror jeg stopper likheten, noe som er bra.

Den ene er nettopp annonsert, mens den andre har vært i utvikling siden 2016. De har ulike løsninger og hver for seg så vil de tilfredstille behovet til de ulike skyttere. Ene har gått for standard design med overrør og M-lok/picatinny, mens den andre har gått for ARCA/UIT og kanskje m-lok. Ene har delvis flat forskjefte og litt rar vinklet barrikadestopper/hviler, mens den andre har helt flat forskjefte og skarpere vinklet barrikadestopper. Så har vi vekten, ene veier 1.5kg den andre veien 2kg + kanskje. 

Så det er bare å velge hva den enkelte skytteren tror passer for han, og om produktet er tilgjengelig for salg når han vil ha det.

 

Flere valg... for en Sauer STR..... i metall, hadde ikke trodd det for par år siden. Stå på begge to, jeg vet hva jeg kommer til å gå for, selv om prisen er litt stiv, men det koster peng å lage ting i Skandinavia :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes JET virker veldig "elegant" designet, men for pengene virker det som Vision er hakket mer gjennomtenkt og anvendelig. Jet har vært ganske lik i designet en del år, mens Vision ser ut til å ha tatt til seg en del av trendene på chassis markedet, riktig hengsel eller ei ;) 

Link to comment
Share on other sites

Eloksering kan man vel så og si få i den fargen man vil? Grunnen til at jeg spør er litt for å kanskje "rettferdigjøre" prisen? Jeg tenker at om det er noen av de som har en kvalitets finish, så må vel det tale til fordel for produktet.  

Link to comment
Share on other sites

Rettferdiggjøre prisen ja... Tipper den i all hovedsak er basert på hva kunden er villig til og betale.. Om en del koster 50,- å lage å nok folk er villig til å betale 15000,- for den så tror jeg ikke det er mange

selgere som selger den for 100,-:p  

 

Jet'n har jo hatt samme pris antydning siden den ble "lansert", å til tross for årevis til med utvikling er prisen den samme... 

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Cerakote rett på aluminium er ikke akkurat optimalt. Det nytter vel lite med tøff "maling" når det er materialet under som svikter. Jeg er ikke PMS skytter, så jeg vet ikke hva de riflene må gjennom. M67 sier at han lager mere "skraper" på et PRS stevne enn på flere års DFS bruk og jeg tror han så gjerne for DFS er forsiktige greier 😉.

Hvis den PRS greia bare er mot treverk og myke overflater så går vel det meste bra, men jeg ville nå uansett heller hatt et chassis som var eloksert (gjerne med beste kvalitet) i stede for "lakk" som ikke endrer noe på hardheten til overflata i aluminiumen. Jeg har et godt eksempel fra MDT som jeg tror bare lakker delene med cerakote. Jeg skal ta et bilde å legge ut når jeg kommer hjem.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

men jeg ville nå uansett heller hatt et chassis som var eloksert (gjerne med beste kvalitet) i stede for "lakk"

Jeg har inntrykk av at begge tar sikte på å eloksere produksjonschassiene, i et minimalt utvalg av farger (1-2), men at prototyp/preproduksjons chassiene kommer til å bli ceracoatet. Med Ceracote har jo kunden mulighet til å velge farge mye friere - mitt blir iallefall ikke "color of dirt" ;) 

Både Jet og Vision er forresten laget av 7075 aluminium. MDT og XLR er laget av 6061.

 

 

Sitat

MDT som jeg tror bare lakker delene med cerakote

Er Ceracote så dårlig? Overflatebehandlingen på det jeg har hatt fra MDT har vel vært like solid som vannmaling omtrent, jeg tror mine "reparasjoner" med sprittusj holdt lenger enn originalfargen.

 

Jeg ser at ACC og Envy-chassiene fra MDT og XLR koster såvidt over halvparten av disse til 200STR - det er nok noe med "economy of scale" her, men samtidig er de til typisk Rem-klon-greier. Og de siste dagene har jeg håndtert 3 forskjellige high end Rem-kloner. De smootheste, glatteste og beste... liksom. De som det skrytes av på nett, på Sniperswtf og pmsrifleblog, og på Kammeret... Og med hundrevis av automatiserte Sauerladegrep i samme perioden så er inntrykket mitt omtrent: "hva faen sitter det fast i".
Og nå slipper de som "må" ha chassi, å velge undermåls, og overprisede amerikanske låsekasser ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, M67 skrev:

Er Ceracote så dårlig?

Cerakote er vel uten tvil bra på de rette plassene, men det "fikkser" ikke myke overflater til noee annet. 7075 har nok 1/3-del mere hardhet enn 6061 så det er et bedre utgangspunkt i hvert fall.

 

21 minutter siden, M67 skrev:

Og nå slipper de som "må" ha chassi, å velge undermåls, og overprisede amerikanske låsekasser ;)

Det er intet mindre enn en fantastisk nyhet for de som har skjønt fordelene med STR:D  I mine øyne er det bedre å betale litt for mye for chassiset enn for rifla. 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Bly skrev:

Jeg har et godt eksempel fra MDT som jeg tror bare lakker delene med cerakote.

Her er resultatet av myk aluminium 6061 med cerakote på toppen

568FF438-2D79-44D7-9A7D-F6F8E9374C8E.jpeg.87132c15070b2e5362fb4e6c35c2c98e.jpeg

Skrapene/ripene som jeg har ringet rundt med rødt er ganske så dype, og skyldes at et skruhode har glidd over med litt for stort trykk. 

Her er hengselen snudd og man ser skruhodet som har forårsaket ripen;

65238698-9D0A-45E4-B52B-B8FA56AEA58B.jpeg.f442d7e124ae98cca148df8b1e05ca1d.jpeg

Litt slett design av MDT å lage noe slikt spør du meg. Det hadde ikke vært noe problem å senke skruen dypere og fortsatt hatt samme funksjon. 

 

Poenget mitt er uansett at hvis det ikke skal mere til enn at et flatt skuhode fjerner lakk og lager dype riper, så skal det vel ikke rare spikeren til som står litt ut av en planke for å forårsake det samme et annet sted på chassiset.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forespurte Langhold.no om pris og leveringstid i november 2016, og ble da satt opp på en interesseliste. Da så produsenten for seg en pris som var omtrent lik som GRS Bolthorn. Så jeg ble overrasket da jeg så prise nå var gått over 20K. 

Så at skytterlinken hadde den på hjemmesidene sine for 21K for litt siden, men nå finner jeg den ikke på sidene deres lenger...

 

Kanskje skytterlinken har tenkte å tilby Vision istede for JET-01, og ikke begge?

 

Link to comment
Share on other sites

Att prisen ble høyere enn Bolthorn overrasker meg ikke om man setter de to Chassisene opp mot hverandre;) Men litt synd prisantydningen var såpass på bærtur! 

 

Vis jeg har forstått rett var markedsføringen av Jet hos Skytterlinken ett stunt der Skyttelinken markedsfører uten noen avtale med leverandør, får man nok kjøpere får man også med seg leverandøren.. Ikke ett ukjent grep men tror ikke det falt i god jord i dette tilfelle! Men sett det på rykte kontoen, jeg vet ikke..? Skytterlinken har vaffal satsa fult på Vision nå! Jeg tror Vision og Jet kommer til og utfylle hverandre, da de har en del forskjellige egenskaper å vi forbrukerene får bare rope hurra som får både konkuranse mellom chassis leverandørene til Sauer 200 og mer og velge i👌🎉 

 

Sier han som ikke har annet enn M98’r i skapet:p Men lysten på en Sauer blir ikke mindre med Jet og Vision å velge i;) 

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Har noen dømt Jet nord og ned? Vi er vel mange som har hatt bestillinger stående, men mange har jo trekt dem etter at vi har gitt opp å vente. At de nå har havna i close race med Vision er ikke kundenes feil.
Ingen av dem har til nå brakt et faktisk chassi til markedet, men Jet er lovet til kunde i neste uke, og Vision er lovet til kunde midt i februar. Vi får vente og se, men jeg holder ikke pusten...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har heller ikke fått med meg att noen har dømt Jet’n nord å ned? Jeg har heller opplevd det motsatte fra absolutt alle! Ink. De som har klådd på det. Jeg har selv fått klådd litt på det å det er ingen grunn til å dømme det nord å ned vaffal! Att det ikke passer alle og mange PRS skyttere ble gira på Vision har lite å gjøre med att Jet’n er dårlig! Men mer med att de ikke leverer å att den ikke er tuna 100% opp mot PRS. 

 

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns ihvertfall det har vært litt lynsjesteming og en del spark retning jet siste året. 

 

Kan forstå at folk har blitt lei av å vente, men læl. 

 

Jeg hadde aldri lagt 20k på bordet før jeg hadde fått klodd på en fungerende prototyp ihvertfall. Vi snakker vel om samme firma som brukte 3 generasjoner på å få en tofot som er en rein kopi av trg bra. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg syns ihvertfall det har vært litt lynsjesteming og en del spark retning jet siste året. 

Kan du nevne eksempler? At det har vært høylytt tviling på at de ble ferdige noen gang er jeg enig i, men lynsjestemning? Jeg tror de fleste har forståelse for at dette ikke er så enkelt. GRS er et stort og etablert firma, og de hadde sine problemer med Bolthorn. Og det vil vi se her også, både fra Jet og Vision, når eller om de får ut chassiene.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

38 minutter siden, M67 skrev:

Kan du nevne eksempler? At det har vært høylytt tviling på at de ble ferdige noen gang er jeg enig i, men lynsjestemning? Jeg tror de fleste har forståelse for at dette ikke er så enkelt. GRS er et stort og etablert firma, og de hadde sine problemer med Bolthorn. Og det vil vi se her også, både fra Jet og Vision, når eller om de får ut chassiene.

 

K

Orker ikke bruke 'søke' funksjonen her eller på Facebook, de nytter ikke til en dritt. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...