Jump to content

Rekyl 308 vs 9,3x62 med lyddemper.


kongle

Recommended Posts

Har brukt 308 med lyddemper på jakt og skutt en del uten lyddemper på bane.Svært fornøyd med kalibret som allrounder til mitt bruk. Den siste tiden har jeg fundert på 9,3x62 som aktuelt «grovkaliber» etter hjort og elg på korte hold.Er i utgangspunktet ikke veldig glad i rekyl (prøvd 338 på bane, litt heftig for min smak).Lurer på hvordan 9,3x62 med lyddemper føles?Som udempet 308/30-06?Vet selvfølgelig at det er mange faktorer som spiller inn på opplevd rekyl, men ønsker innspill fra 9,3 brukere.På forhånd takk.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil kalle rekylen fra en dempa 9,3 sammenlignbar med en udempa 30-06. Nå kommer det helt an på kulevekt/ladning, kontra totalvekt på rifle. En tung rifle "demper" jo rekylen litt i seg selv. Stokkform har også betydning. Samtidig vil størrelsen på demperen ha litt å si. Setter du på en diger lyddemper, så vil den fjerne mere enn med en standarddemper...osv osv...Som du sier det er mange faktorer som spiller inn. Tror 338 har en kjappere rekylimpuls, enn en 9,3x62.   

 

9,3 kan vel mer beskrives som en tung, bestemt dytt i skuldra ift de mer hissige grovklibrene, som gjerne har en kjappere/hardere rekylimpuls.

Link to comment
Share on other sites

hewi har i grunn svart på det du lurer på, men jeg kan legge til min erfaring.

Jeg tenkte omentrent som du for et år siden, og endte med en 3,2 kg lett rifle i 9,3x62 med demper. Jeg skjøt mye med den, og jeg brukte den til til og med til et DFS stevne i jegerklassen for å bli vant med rekylen. Da Elgjakta kom fikk jeg felt storokse med den og oksen gikk ned på stedet. Men det var nok hovedsaklig fordi jeg traff endel høyere enn jeg sikta. Min konklusjon er at jeg liker egentlig ikke så mye rekyl. I år blir det jakta med 6,5x55 som jeg skyter flere tusen skudd med i året, eller muligens en 308, for jeg vil treffe der jeg sikter, og jeg vet jeg skyter godt hver gang med disse.

Men, nå var dette meg og kun min erfaring, men den kan jo være grei å ta med i vurderingen.

Link to comment
Share on other sites

Og nå som vi har en "308 W kontra 30-06"-tråd gående, så kommer du med enda et synse-emne!

 

Jeg har ikke 308 W, men har 30-06, 308 NM og 6,5x55 i diverse tapninger. Og en M98 i 9,3x62, som veier 3,7 kg med et Butler Creek plastbøtte-skjefte.

 

Først den fysiske formelen: Rekylimpulsen er ((kulevekta + halve kruttvekta)*hastigheita)/våpenvekta. Så har vi mange faktorer som påvirker den (subjektivt?) følte rekylen, for eksempel kolbekappe, kolbefasong, tyngdepunkt (massesenter) i lengderetningen etc.

 

19 minutter siden, hewi skrev:

Samtidig vil størrelsen på demperen ha litt å si. Setter du på en diger lyddemper, så vil den fjerne mere enn med en standarddemper...

 

- ikke bare fordi den retarderer mer av kruttgassen, men også fordi våpnet får mer masse (blir tyngre, på forståelig språk), som til overmål er plassert langt fram (mindre munningsvipp).

 

Jeg lader 18,5 g kuler til ca. 730 m/s, og 16,2 grams kuler til 760 m/s, og da er skuldra og kalkulatoren enig i at sistnevnte har 90 % av rekylen til førstnevnte. 15 g kuler (homogene) har gir enda mindre rekyl. Hvis man er på "ubehag-grensa" med rekyl, kan man altså komme på den behagelige sida med å gå litt ned i kulevekt, hvis man ikke kompenserer med å lade sprekere.

 

Demperen øker vekta til ca. 4,1 kg. Rekylen med 16,2 grams kuler VIL JEG TRO er mindre enn rekylen fra 11,7 grams kuler i ca. 800 m/s fra et 3,7 kgs våpen (kalibret er tilnærmet likegyldig). Rekyldempingen på 9,3 og 308 NM tenker jeg ikke over, før jeg tar noen skudd for å kontrollere treffpunkt uten demper.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

59 minutter siden, Jegermeistern skrev:

 

 

Først den fysiske formelen: Rekylimpulsen er ((kulevekta + halve kruttvekta)*hastigheita)/våpenvekta. Så har vi mange faktorer som påvirker den (subjektivt?) følte rekylen, for eksempel kolbekappe, kolbefasong, tyngdepunkt (massesenter) i lengderetningen etc.

 

 

-

Det var en helt ny formel for rekylimpuls
Hvorfor regner du kun med halve krudtvægt?
Hvilken hastighed er det du regner med?

 

Hvis rekylbremser og lyddæmpere skulle have nogen effekt, så burde du vel bruge den formel, de fleste andre bruger.
((kuglevægt x kuglehastighed)+(krudtvægt X krudthastighed ))/våbnets vægt = våbnets hastighed i m/sek
Typisk udempet ( (10x800)+(4x2000))/3700
(8000+8000)/3700
16000/3700=4.3m/sek
Dempet:
((10x800)+(4x200))/4100
8800/4100=2,14 m/sek

Det er baseret på en mellemkaliber ladet normalt, i en gennemsnits riffer
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Grunn til fundering på 9,3x62 er generell jakt og skyteinteresse, samt instilling om at jeg ønsker å prøve istedet for å la være..Og jaktgarderoben øker vel fra 6 til 8 våpen, sa da er det muligheter for utvidelse i skapet hjemme .Føler det er naturlig utvikling fra 22lr, 223rem, 308win til 9,3x62.

 

På jakt blir holdene korte, over 80% av skuddene har skuddhold langt under 60meter,næreme 20-40m. Gitt at skuddplassering er like god vil 9,3x62 gi mer «drep/fysisk/mekanisk skade/ødeleggelse » i form av større anslagsenergi og større diameter, det samme hvis man øker fra 223rem til 308win, forskjell er det.Er uansett ikke interessert i «mest drep»,da elgen/hjorten/ekornet bare dør en gang uansett om det velplasserte skuddet kommer fra 308win eller 9,3x62.Ikke tenkt til å kompensere dårlig skyting med grovere kaliber. Liker bare ideen om ei relativt tung kule i medium hastighet kontra lett superduperkule oppjazza til det dobbelte av lysets hastighet (ikke liker jeg rekylen fra speedkalibre heller).

 

Følt rekyl er selvfølgelig subjektivt utfra en drøss faktorer våpenvekt, kulevekt, løpslengde, skytters kjøttvekt, hastighet, våpnets form og utforming, rekylkappe, osv til man blir grønn.Likevel interessant å forhøre seg om dette generelt.

 

 

Som sagt, jaktskuddene avfyres på korte hold.Jakt med lengre skuddhold typ 150-200m på rein har jeg 308win og det holder i massevis.Hvis jeg føler at jeg kan håndtere 9,3x62 så blir den beholdt, hvis ikke blir den solgt.

 

Dessuten et europeisk kaliber med lang historie og mer enn godt nok til alt skandinavisk vilt, da jakt i Afrika ikke er aktuelt for meg uansett.Samt en seigere/tregere rekylimpuls enn speedkalibre.Så må bare spørre pent noen av elgjegerne på skytebana i vår om det lar seg gjøre å prøve et skudd eller tre i 9,3 i bytte mot vaffel, kaffe og sjokolade i kiosken etterpå:winke1:

 

Har forøvrig nettop skaffet meg ladeutstyr, så bare den biten blir og artig og kanskje mer økonomisk8-)

Takk for innspill så langt.

Edited by kongle
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tror egentlig du har bestemt deg for en 9.3x62. De aller fleste klarer å skyte godt med en 9.3x62, hverfall med demper. Jeg har hatt 9.3x63 i mange år og har skutt ganske bra med den, men plutselig for halvannet år siden, så begynte jeg å nappe. Dette løste seg ganske greit med å ta pause fra 9.3x62 noen mnd og fokusere på avtrekk med våpen med mindre rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Bare å handle 9.3x62 med demper, kjøpte det for ca 7år siden, ish, aldri angret et sekund på det, har også .308W men uten demper, den er mengdetreningsbørsa mi, og har 6.5 x55 med demper, så jeg har det trenger nå følger jeg. 

 

Lykke til med valget. :)

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Har relativt tung rifle ( laminat stokk) i 9,3x62 med demper og opplever rekyl som snillere enn i min T3 light i 30-06 uten demper. Lader 286 gn kuler til ca 750m/s ut av løpet. Takler man ei lett udempet rifle i 308 så klarer man fint å venne seg til 9.3 også. Har skutt litt med 300 winmag og den rekylen liker eg ikkje, blir meget skarp og hard i forhold til 9.3x62.

Og vedr kulebane så er faktisk kulebanen til 9.3x62 med 230gn oryx nesten lik med 308 og 165 gn oryx. Om elgen blir meire død med 9.3, neppe🙂. Men det blir i hvertfall fine slakt med tung kule i moderat fart👍👍

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...