Jump to content
ko-stens

Noen med peiling på bilmotor? Vitara 1,6 16V

Recommended Posts

Har en tråd om å bytte til pick up med 4x4, men fruen er litt aggressiv i måten hun sier nei på, så får heller prøve å fikse den lille tassen...

Før jul begynte bilen plutselig å gå veldig dårlig. Den sviktet og feiltente slik at den nesten ikke var kjørbar. Etter dette har jeg gjort en del ting, men helt bra blir den ikke...

Jeg har skiftet fordeler med coil, lokk og rotor, skiftet plugger og pluggledninger, skiftet luftmassemåler (den gamle røk da jeg skulle rengjøre den - klønete!), justert tenningen så nøyaktig jeg får til, med målelampe slik det skal gjøres og skiftet bensinfilter. Jeg har ellers rengjort slanger, spjeldhus og sjekket både ledninger og sikringer. Får ingen feilkoder av noe slag.

Nå er det dårlige draget borte, og den nøler ikke under gasspådrag heller. Den starter helt fint når den er kald og går også greit da. Men når den blir varm begynner den å lugge ganske kraftig på flatmark og nedover når jeg ikke gir gass, men bare holde den for ikke å miste fart. Da er det som om jeg vrir av og på tenningen. Når motoren går på tomgang når den er varm, merker jeg litt "hikke" innimellom. Dette problemet er nytt.

Så jeg har blitt kvitt det opprinnelige problemet, men nå har det jo oppstått et nytt!

Noen tips om hva mer jeg kan sjekke før jeg eventuelt setter den på verksted? Siden det ikke dukker opp noen feilkoder (sjekkes ved å kortslutte en kontakt i motorrommet og starte bilen og lese av antall blink på motorlampa i dashbordet).

Problemet er altså kraftig lugging ved varm motor på flatmark/nedover uten at jeg gir gass annet enn for å holde farten oppe, samt at den fusker litt på tomgang når den er varm.

Høres som en eldre bensinmotor? Injection?

Hvordan er det ben bensintilførsel? Bensintrykk? Gåen bensinpumpe? Slitte injectorer?

Ikke nødvendigvis alle feil gir CEL. Får du tilkoblet en OBD leser til bilen? Har du tilgang til Suzuki spesifikk leser? Mener Suzuki også bruker Tech 2.

Edited by odin1899

Det er innsprøytning ja. Bensintilførselen ser grei ut. Når jeg har drevet med tenningsjustering (en stund uten å få start) har pluggene blitt bløte. Gåen bensinpumpe ville vel ført til at motoren ikke går i det hele tatt eller gå dårlig hele tiden, spesielt under akselerasjon?

Har nok tenkt litt på injektorer. Men bilen later til å gå bra når den er kald. Burde ikke motoren gått dårlig da også? 

Har en del lesestoff om bilen, men finner lite spesifikt. Det kan være så mangt som er feil, så om noen har vært borti samme problemet, hadde det vært greit og hørt hva det var. Har ikke obd-kontakt så vidt jeg vet og har fått vite. Feilkoder kan leses av ved antall blink på motorlampa, som jeg skrev i forrige innlegg. Får ingen feilkoder via den metoden. 

16 timer siden, ko-stens skrev:

Men når den blir varm begynner den å lugge ganske kraftig på flatmark og nedover når jeg ikke gir gass, men bare holde den for ikke å miste fart.

Kan høyrest ut som den får feil mengde drivstoff når den blir varm. Feil på temperaturføler kanskje?

Enig med siste taler. Dette er styrt elektronisk på en insprøytingsmotor via en hjerne og temp.føler. Virker som den får altfor feit blanding når den er varm. Ville begynt med temp.føler. Om ikke det hjelper ville eg sett på luftspjell om det fusker. Kjenner ikke disse motorene overhodet men dette er mine tips.

Temp-føleren som sit på "motorsida" av kjølesystemet, enten i blokka eller i termostathuset. Eg kjenner ikkje til desse motorane. Delelageret til forhandleren din veit kva du treng.

Takker. Skal sjekkes. :-)

4 timer siden, joska skrev:

Delelageret til forhandleren din veit kva du treng.

Merkeforhandleren klarte ikke skaffe meg bensinfilter til den engang... Det aller meste av deler jeg har kjøpt til denne bilen, sånn ca en halv bil, er kjøpt via Ebay. Brukte deler er kjøpt hos høggern eller privatpersoner. 

Undres på om det kan være luftmassemåleren. I følge diverse Youtubesnutter skal motoren stoppe når man trekker ut kontakten. På min øker heller turtallet bittelitt. Får ingen feilkode, men ting tyder jo på at jeg må bestille en ny en. Og det har jeg nå gjort. Denne gang en original, brukt en fra USA. Denne skal være testet og i orden. Får håpe alle gode ting er tre, for jeg har kjøpt to fra Kina, og det spørs om begge har vært dårlige. De var særdeles mye billigere enn original, som glatt ryker oppunder et par tusen kroner, så kvaliteten er vel deretter.

Hvis du mistenker LMM så kan dette være så enkelt at det har lagt seg drit på "dingsen". Åpne lmm og tørk forsiktig av "dingsen" med en Q-tips dyppet i isopropanol.

Etterpå trykktester du vakuumslangene for lekkasjer...

Liten oppdatering...

Nå er det faktisk slutt på motoren. Dette tullet med lugging/nøling har nok noe med kjølevanssensoren å gjøre. Nappet ut den, og motoren gikk nesten bra. Noe nøling ved mye gass, men fullt kjørbar.

Helt til fredag 1. juni. Kjørte fra jobben, og plutselig begynte det å klapre skikkelig i en ventil. Stoppet og lyttet. Motoren gikk for så vidt greit, selv med seriøs tikking. Satte meg inn og kjørte en kilometer til. Da skjedde det visst mer. Plutselig ble det en helsikes bankelyd blandet med rasling. Mistet futt, og da parkerte jeg den likegodt. Fikk den hjem og skrudde av toppdekselet, men alt ser bra ut. Motoren høres ut som et steinras. Forståsegpåere hevder det har røket et rådelager. 

Så nå står bilen godt parkert utenfor huset og venter på ny eier. Solgte den for vrakpant... La på fem tusen for hjulene, så da ble det åtte tusen totalt. Kunne nok fått mer med litt tålmodighet, men akkurat den er slutt. Hadde det ikke dukket opp noen i løpet av en uke, hadde den endt som spiker. Ny eier har plan om å bytte motor, så kanskje den lever en liten stund til. Jeg orker ikke dille med den lenger!

Video med motorlyden - det høres mye verre ut enn på filmen! 

Edited by ko-stens