Jump to content

Kutte antikk hagle


Knut.sptt

Recommended Posts

Hei!

Publiserte denne først i "antikke våpen", men tror den passer bedre her.

Har hatt en antikk svartkrutt hanehalge et par år, kaliber 16, acier bayard. 

Ble fortalt av selger at den var eldre en 1890, så den er ikke registrert.

Er mye grovrust i løp og mangler en avtrekker, så den er ikke serlig skytbar, men den er IKKE plombert.

Har lyst til å kutte den slikt at det blir en klassisk "avsagd hagle".

Totallengden blir da mindre enn 84cm, men siden den ikke skal skytes med og ikke er registreringspliktig, har det da noe å si? Skal henge på veggen.

Vet ikke om dette er riktig side å publisere på, men har ikke lyst til å gjøre noe ulovlig...

 

Link to comment
Share on other sites

En dårlig ide!

 

Selv om dagens lovverk kanskje gir deg mulighet til å gjøre dette lovlig, så er det fremdeles mange GODE grunner til å la det være:

 

1. Har du ikke annet enn selgers påstand om at dette våpenet faktisk er fra før 1890, så vil det hjelpe deg lite hvis du blir «tatt».

 

2. Ny lov og forskrift er rett rundt hjørnet. Da kan dette plutselig være uomtvistelig ulovlig.

 

3. Dette vil kun virke provoserende på ordensmakten. Og INGEN, som det har hensikt å imponere, vil bli imponert over dette valget av «veggpynt».

 

4. Tidligere erfaring har vist oss at rettsvesenet bevisst mistolker regelverket for å gi Politi rett til å beslaglegge ting di ikke liker.

 

Hvis du absolutt må gjennomføre dette, så bør du ta jobben med å plombere skikkelig. Dette spiller ingen rolle for «veggpynt» uansett.

Edited by 32-40 Win.
Da TS ser ut til å ikke helt forstå, endret jeg «mange grunner» til «GODE grunner»
Link to comment
Share on other sites

Skjønner, men så det er lovlig nå?

Om det blir endringer i lovverket så får jeg levere den inn da, er vell ikke værre en det?(nå er jeg svært optimistisk av natur)

Grunnen for at jeg vill kappe den er fordi den har grufult stygg stokk bak pistolgrepet, og grufult rustent løp forran forskjeftet. Så ville egentlig være et prosjekt for å få til noe fint.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Knut.sptt skrev:

 

Om det blir endringer i lovverket så får jeg levere den inn da, er vell ikke værre en det?(nå er jeg svært optimistisk av natur)

 

Jeg er redd TS forveksler «optimistisk» med mindre flatterende (men mer passende) begreper.

 

Det ER værre ting som kan skje hvis man henger «skarpe» våpen lett tilgjengelig på stueveggen hjemme. Selv om TS sikkert aldri ville funnet på å putte en kal.16 hagleparon i dette gamle skrammelet, så er det ikke sikkert at alle andre er like smarte:

 

En kompis på nachspiel etter at TS har sovnet på dassen - eller en nyskjærrig lillebror mens TS ikke er hjemme, kan finne på å fikle med denne hagla og moderne patroner som passer og kan avfyres. Det vil kunne få katastrofale konsekvenser både for dem selv og andre i nærheten.

 

Og hvem andre vil få problemer hvis noe slikt skulle skje? Kanskje «optimisten» som hang den opp på veggen!?!

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Litt optimisme virker det som du hadde hatt veldig godt av...

 

Har aldri og kommer aldri til å ha kaliber 16 patroner i hus, så de tvangstankene kan du ha for deg selv. Og om jeg så hadde hatt ammunsjon til haglen så hadde jeg selvfølgelig låst de inne og hatt kontroll på de, sykt at det ikke tas som en selvfølge...

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, MorganKane skrev:

Bayard ble registrert som belgisk varemerke i 1892. "acier bayard" er fransk og betyr at stålet er fra Bayard.

Så jeg tipper den er laget i starten på 1900 tallet en gang, du får ta en titt etter nitromerker.

 

Skal sjekke ut dette før jeg gjør noe drastisk, i værste fall så får jeg registrere den, eller levere den inn for å bli spiker

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Knut.sptt skrev:

Og om jeg så hadde hatt ammunsjon til haglen så hadde jeg selvfølgelig låst de inne og hatt kontroll på de, sykt at det ikke tas som en selvfølge...

En patron kan dukke opp fra flere steder. Det er ikke alle som låser ned og passer på ammoen like godt som deg. For alt du vet, kan jo naboen ha ett like skjødesløst forhold til ammunisjon, som du har til gamle hagler.😉

Edited by 32-40 Win.
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Antar spørsmålet nå er besvart.. Så drister meg ut på noe som blir litt OT.

 

Er jo litt kinkig denne kombinasjonen av å samle på antikke våpen og potensielt ha klåfingrede barn i huset. Selv om man ikke har ammunisjon tilgjengelig, så klarer man fint å finne på noe dumt.

Husker når jeg var 8-12 år, så lekte vi mye med kinaputter og raketter vi fant liggende igjen etter nyttårsaften. Faren til en kompis hadde en liten dobbeltløpet pinfire-sak til pynt over peisen. Den fylte vi med krytt, stappet i kule og fyrte av mot en lyktestolpe med boligblokk som bakgrunn. ..og det var ikke engang det dummeste vi gjorde!

 

Hva slags låsemuligheter er det fornuftig å bruke egentlig?

Funderer litt på å "seriekoble" flere slike; https://campingnetshop.no/produkter/789-wirelaase/14519-lock-alarm-24-meter-vaierlaas/ 

Den kan såklart klippes opp, men tyverisikring er ikke poenget. Har boligalarm og kameraovervåking som tar seg av det. Kun å gjøre det mindre enkelt å finne på noe dumt.

Slike fester man skrur fast i veggen synes jeg virker litt ukurant når man har en del forskjellig.

 

Kanskje det beste er å lage seg en vaierlås av passelig lengde? Hvordan gjør man det mon tro..?

Link to comment
Share on other sites

Viss den er antikk, så ja, det er det lovlig. Men kan vel muligens bli spørsmål om total lengde, selv om antikke våpen ikke er definert som våpen i den eksisterende våpenloven. er dette lurt og gjøre? Nei! Ikke uten plombering, pga faren for att noen kan finne på å stappe patroner i en splintgranat i fremtiden.

 

Er den ikke antikk, så er plombering, og kapping er den eneste måten å gjøre det lovlig

Link to comment
Share on other sites

Kapping eller ikkje kapping, eit fungerande skytevåpen må sikrast mot "uautorisert" bruk om det er aldri så antikt. Ja, det er *lov* å henge svartkrutthagla på ein knagg på stoveveggen, men spesielt lurt er det ikkje. Det finns mange diskrete løysingar som let deg sikre antikviteten og likevel late den henge til pynt.

 

Som guttunge var eg veldig glad i ting som small. Min far var nøye med å låse inn godsakene, men det var det ikkje alle som var og hos gamlingane i kårhuset på garden der bestekompisen min budde var det lett tilgang til eldgammal hagleammo. Denne vart plyndra for svartkrutt som vi brukte i både bomber og heimelaga kanoner til å blåse diverse objekt til himmels. Det gjekk bra, men eg ønsker ikkje at mine ungar skal risikere liv og lemmar på samme måte. Så lås ned alt som kan smelle.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...