Jump to content

Tung slegge eller splintbombe


BigBore

Recommended Posts

Ja jeg vet at alt duger om du treffer rett... men hva parkerer villsvin fortest på drivjakt. 

Jeg har opplevd flere ganger i Polen at de ikke går etter på ettersøk, selv om jeg er sikker på at jeg har truffet og forklarer de dette. Har i ettertid fått vite at dette er delevist bevist av driverne. De går tilbake på natten og henter dyrene til eget bruk. Men jeg vil ha grisen i bakken og derfor tilbake til spørsmålet...

Lett kule som RWS DK, RWS KS, Oryx, vulkan i 800ms el slegger på 286-320 grs? 

PS

Bruker BAR i 9,3x62 så det må være ganske spisse kuler for å sikre funksjon. 

Edited by BigBore
Link to comment
Share on other sites

Kom hjem fra jakt i Afrika i dag, og der nede ble jeg anbefalt av profesjonelle jegere å skyte Kudu på 150kg med 95gr match-kule (i 243 win) fremfor tyngre ekspanderende kuler i 30-06!

Lånte meg ei 243 Win børse og det ble knall og fall - null rekyl og kunne holde midt i på 0-250 meter. Der nede skyter de alt unntatt farlig vilt med 95gr splintbomber, og de skyter noen dyr hver uke...

Det verste PH-ene visste var 30-06 og oppover - kundene ble redd rekyl og fikk dårlig avtrekk. Bedre med 95gr i vitalt område enn 180gr en eller annen plass utenfor...

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Wintel skrev:

Lånte meg ei 243 Win børse og kunne holde midt i på 0-250 meter. 

Tullprat.....

 

1 time siden, Wintel skrev:

Det verste PH-ene visste var 30-06 og oppover - kundene ble redd rekyl og fikk dårlig avtrekk. Bedre med 95gr i vitalt område enn 180gr en eller annen plass utenfor...

243 er bedre enn 30-06? Tullprat igjen. At noen skyter utenfor vitalt område med 30--06 har ingenting med kaliber å gjøre.

 

 

Til trådstarter: Tror neppe det finnes ei jaktkule som får grisen til å legge seg med et dårlig treff. Har vært med på 150-160 fall på villsvin og det er kun treff i sentralnervesystemet som får dem til å gå rett ned.

Link to comment
Share on other sites

Splintrende kuler sender oftere splinter opp i ryggrad og sentralnervesystemet og gir derfor oftere lysbrytereffekt.  

 

Høy fart gir mere splinter. 

 

Accubond lignende kuler gir litt av begge deler, fremparten splintrer og bakparten penetrerer.

Edited by ladebenken
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I 9,3×62 til drivjakt ville jeg brukt en kule / krutt kombo som gir minst V0 = 800 m/s for å begrense, minimere nødvendig foranhold. Det er min personlig viktigste premisse. Altså da med prosjektiler hovedsaklig i vektklassen fra ca. 14,5 - 16 g. Disse er mer enn tung nok til formålet. Grisene er harde, men ikke noe stridsvogner.  Både gamle Vulkan blyspiss (også andre) eller på andre siden blyfrie Lapua Naturalis er godt egnet, bare at kulen treffer der den skal. Flere splintere eller ikke er ikke noe kriterium i mine øyne. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde gått for fart og splinter. Var på grisejakt i Polen ifjor med 8mm Lapua Naturalis 180grs fabrikk 820m/s. Grisene løp 100m med hjerte/lunge skudd. Det var såvidt vi fant dem igjen inne i bushen. På neste Polentur blir det 7mm RM med 150grs Federal Powershok 950m/s. Men uansett skal du parkere en gris er det hode/nakke/ryggrad skudd som gjelder. 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Skarvekongen skrev:

Tullprat.....


Og hvordan argumenterer du for at min påstand om at jeg kan holde midt i på 0 til 250 meters avstand med en 243 Win er tullprat?

Forøvrig en beskrivelse som sier mer om deg enn om meg (jeg er litt lett-krenket etter 26 timers hjemreise, blir bedre utover dagen :-)

La oss se på om dette er tullprat eller ikke:

 

1. PH ladet 95gr til 950ms. I tabellen (https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=10) får kruttprodusenten en 96gr kule opp i 936ms så 950ms er ikke urimelig høyt.

2. Jeg kjenner ikke kuleprodusent, men Barnes TTSX har  eksempelvis en BC på 0.331 for en 80gr kule (http://barnesbullets.com/bullets/ttsx/), så 95gr kan vi anta har MINST like god BC.
3. Plotter jeg inn .243/95gr og 950ms inn i ballistisk kalkulator og bruker 0.331 så sier den at ved null på 200m så er jeg 5cm over på 100m og 8cm under på 250m.

 

Jeg gjentar min påstand om  at jeg kan holde midt i på 0-250m, og jeg velger å stole på de 4-5 PH-ene som jeg diskuterte ladningen med (hver av dem skyter et par hundre dyr i året...). 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Man parkerer en elg med 17 HMR om man kan skyte, ulovlig dog..Kaliber spiller ingen trille om man ikke kan skyte.

Utifrå villsvinjaktfilmene med aimpoint og en fransk prins blir de fleste griser parkert. Men er jo film.. Hva disse folka bruker burde holde til den normale norske Grisejeger?

Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, Wintel skrev:


Og hvordan argumenterer du for at min påstand om at jeg kan holde midt i på 0 til 250 meters avstand med en 243 Win er tullprat?

Forøvrig en beskrivelse som sier mer om deg enn om meg (jeg er litt lett-krenket etter 26 timers hjemreise, blir bedre utover dagen :-)

La oss se på om dette er tullprat eller ikke:

 

1. PH ladet 95gr til 950ms. I tabellen (https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/?cartridge=10) får kruttprodusenten en 96gr kule opp i 936ms så 950ms er ikke urimelig høyt.

2. Jeg kjenner ikke kuleprodusent, men Barnes TTSX har  eksempelvis en BC på 0.331 for en 80gr kule (http://barnesbullets.com/bullets/ttsx/), så 95gr kan vi anta har MINST like god BC.
3. Plotter jeg inn .243/95gr og 950ms inn i ballistisk kalkulator og bruker 0.331 så sier den at ved null på 200m så er jeg 5cm over på 100m og 8cm under på 250m.

 

Jeg gjentar min påstand om  at jeg kan holde midt i på 0-250m, og jeg velger å stole på de 4-5 PH-ene som jeg diskuterte ladningen med (hver av dem skyter et par hundre dyr i året...). 

 

 

Det finnes folk som trash packer skjermen sin i kokainrus og har flere hundre hopp uten krøll, det er ikke noe automatikk at noe blir fasiten / best selv om noen gjør noe og det funker. 

 

PH ga jo utrykk for at mange kunder hos DE ikke kan skyte med rekylsterke våpen, og en løsning blir å få de til å skyte med lånevåpen og puff puff rekyl. Høres ut som en Quick fix for en PH som har høy turnover oh kunder som ikke kan skyte. 

 

TS er en ivrig jeger som ønsker å optimalisere sin jakt patron. 

Edited by Zippaznip
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det finnes folk som trash packer skjermen sin i kokainrus og har flere hundre hopp uten krøll, det er ikke noe automatikk at noe blir fasiten / best selv om noen gjør noe og det funker. 

Joda, og når de lander i reserveskjerm med samme puls som når de tok av, og er sure fordi de ikke får skrive seg på manifestet før de har funnet igjen hovedskjermen... Men jeg ser sammenligningen med 243en ja. Det går når det går.

 

Sitat

3. Plotter jeg inn .243/95gr og 950ms inn i ballistisk kalkulator og bruker 0.331 så sier den at ved null på 200m så er jeg 5cm over på 100m og 8cm under på 250m.

8cm under er ikke et spesielt godt treff på et 45kg villsvin, og treffer du nå 5cm under det igjen (ikke helt utenkelig på 250m) så er vi 13cm under...

 

Å skyte en drøss med dyr gir ingen kvalifikasjoner innen ballistikk - det betyr bare at de hadde flaks de få gangene de sikta midt i på 250 - om det var 250m... Og at de er flinke til å glemme de gangene det ikke gikk. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tja.... på alle griseturer jeg har vært på til nå, så er vel lengste hold ca 80m. De fleste har vært rundt 10-40m.

Det er mitt litt syke hode som er utfordringen her.:D Jeg har noen 225grs DK igjen etter sist tur, som jeg brukte i en Blaser. Disse "sprer" hele 8-9cm i BAR'n på 100m. Og det går jo ikke an å bruke.:P 

Så er jo litt av hele morroa med jakt det å tenke, fundere og eksprimentere med ammo.

Link to comment
Share on other sites

Det bør vel ikke være noen overraskelse at kuler i høy hastighet som avgir splinter i dyret, oftere enn kuler som pløyer noenlunde hele gjennom, noe oftere vil gi kortere fluktstrekning, som følge av raskere utblødning (eller rettere sagt innblødning) eller fall på stedet som følge av splinter i nervesystem, forutsatt at kula rekker inn til vitale organ. Konvensjonelle kuler eller kuler av Partition type, og evt andre nyere konstruksjoner som er tenkt å avgi splinter i noen grad bør være valget om en ser bort det etiske aspektet. Eller sagt på en annen måte; Ville du brukt denne kula om du skulle spist dette viltet? 

Link to comment
Share on other sites

Troen på fortreffeligheten av lette raske kuler er noe som dukker opp med rundt 30 års mellomrom. Det begynten med blackpowder express, dukket opp igjen i begynnelsen av 1900 tallet med Ross rifler og Newton sine kreasjoner, så kom det tilbake på 30 tallet og igjen med Roy Weatherby på 50-60 tallet. Så kom alle ultramagnumene på 90 tallet.

Det er ingen tvil om at slike varmintkuler virker dersom de kommer inn i brysthulen, problemet er å få dem dit uansett skuddvinkel på et trofedyr. At noen PH er skyter mange dyr med slike patroner skyldes at de ofte skyter nakkeskudd under cullingjakt.

De PH'er jeg har diskutert dette med ønsker tunge solide kuler som penetrerer godt, og ønsker ikke varmintkuler brukt på trofedyr.

Les en bok av Kevin Robertson så finner en mye god informasjon om både vilt og kulevalg.

Min mening er at bruk av sprengladde patroner med lett kule er oppskrift på skadeskyting, og at det er direkte uforsvarlig ovenfor klienten som må betale dersom det finnes blod.

Link to comment
Share on other sites

Gris ja, de er litt spesielle, rånene utvikler et kraftig bruskpanser på sidene av brystet, det kan være mer enn en cm tykt. Splintbomber stopper mot dette og gir kun skadeskyting. Store griser krever solide kuler som trenger gjennom inn i kjelerommet.

Beklager avsporingen for afrikajakt, men det er engasjerende.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det beste er en tung splintbombe i stor fart. En 250gr Berger VLD i en 900m/s. Den splintres så det holder og vel så det, og den grisen som er så stor at ikke den blysuppa når inn til vitale organer, den er ikke skapt. Da sparer du også foranhold, og får flat kulebane. Jeg lanserer 338LM som det nye minimumskaliberet på gris ;)

K

Edited by M67
  • Like 1
  • Haha 5
Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd Geco Plus på 🐗? 

Ser ut til å være spiss nok til å veksle bra. Myk nok til å gi «litt splinter», men bonded og bør holde sammen. Litt som en 232 Oryx kanskje? Men med litt mer tyngde med 255grs. Koster heller ikke skjorta, så kan da bruke den til trening også. Kanskje oppunder 800ms med en heldig lading?. N540???

Har også noen 286grs Rhino på gang. 

Edited by BigBore
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, M67 skrev:

Jeg lanserer 338LM som det nye minimumskaliberet på gris ;)

K

Støtter den.

 

Tilsvarende, basert på superenkel forskning ved avskytning av to stk rever på drivjakt i Polen, konkluderte jaktlaget at 30-06 er marginalt på rev mens 9,3x62 har tilstrekkelig umpf. Revene hadde begge stor fart, den som ble skutt med 30-06 måtte ha to treff før den sluttet å puste, mens den truffet av 9,3x62 var kaputt etter ett treff.

Link to comment
Share on other sites

Du sier vel fra deg litt av autoriteten til 9,3 ved å bruke så lette kuler for kaliberet som 14-16 gram.Med de kulevektene vil en .30- 8mm eller .338 gjøre en bedre jobb med tanke på penetrasjon.

Tenker man vekt i forhold til kaliber er nok 95grs i .243 vel så pålitelig som 225grs i 9,3

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, moviken skrev:

Du sier vel fra deg litt av autoriteten til 9,3 ved å bruke så lette kuler for kaliberet som 14-16 gram.

Er litt enig i dette. Men om jeg skal ha en tung sak, så må det vel bli en bløt sak som lager lit vei i vellinga, ikke bare går rett igjennom. 

Link to comment
Share on other sites

De tre siste villsvina mine ble felt av 150 grains Sako Superhammerhead i .308win 😲 #sensasjon

 

Kuleplasseringen betyr alt. Ved treff rett bak øret ligger de på stedet. Den store keileren min fikk det i bogen og måtte ha to treffere. Men det var aimpoint, langt hold og gris i trav.

Tror treffpunktet var mer avgjørende enn kulevalg. 

Mulig en 8x57IS eller 9,3 hadde lagt den i smellen. 

 

Har spekulert meg fram til følgende: 

Bløt kule i høy fart for nakke/lungeskudd. (Vulkan, Oryx)

Hard kule i høy fart for bogtreff. (GMX/A-Frame)

 

Store råner er knallharde i bogen og uforutsigbare. Så man får kanskje legge annenhver patron med bløt/hard kule  i magasinet 😁

 

Nosler Partition kan i så måte være suksess som allrounder.

Edited by hjortefot.com
Tilføying.
Link to comment
Share on other sites

162 grs ELD M i 895 m/s i 7x64 var effektiv medisin på villsvin..selv et skikkelig «rævskudd» la den i ro..selv om det var hyling og den måtte få seg ett skudd i nøtta så sprang den ikke videre etter første skuddet.. traff en i vitale områder så var den stille og datt på stedet.. rygg..ræv..vom..hode..bog de sprang ikke videre etter treff med ELD M..

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, psAico skrev:

Noen som har anbefalinger på ferdigrulla villsvinmedisin i 8x57?

Bruk ammo med lodda eller homogen kule. Alle virker bra.

 

Jeg har brukt Barnes TTSX 160 grain et par år. Min erfaring er raskere utblødning og kortere fluktstrekninger med denne kula, men det er bare basert på et relativt lavt antall fellinger (25 villsvin)

Vet bare om Sako som har denne ferdigrulla og prisen er helt dust. https://vapenloftet.no/produkt/produkt/ammunisjon-1/cal-8x57-is/sako-92/sako-powerhead-160grs-ttsx 

 

Lader den for ca kr 12 pr patron.

Edited by Skarvekongen
Link to comment
Share on other sites

33 minutter siden, Skarvekongen skrev:

Vet bare om Sako som har denne ferdigrulla og prisen er helt dust.

Rett og slett en imponerende høy pris. Imponerende i så måte, at jeg vil kalle det en bragd, om butikken faktisk klarer å få solgt en eske til denne prisen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, man kan lure på hvordan kalkylene settes. Er ikke stort likere i Sverige heller, så det er ikke noe norsk importør har sugd helt fra eget hode. Ser jo lignende også på annen ammo, feks fra Norma. Man setter i ei kule som koster noen få kroner mer og derved jekkes patronen opp i « premium»segmentet og prises deretter. Mulig det må være slik for å drive lønnsom butikk?

Nå kan man jo kjøpe Geco Plus til kr 460,- pr pakke eller S&B SP eller SPCE til kr 220 pr pakke. Har en kraftig mistanke om at grisen dør like godt uansett type. S&B 196gr SPCE er faktisk den fabrikkammoen av de jeg har testet som går best i mi rifle.

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, 32-40 Win. skrev:

Rett og slett en imponerende høy pris. Imponerende i så måte, at jeg vil kalle det en bragd, om butikken faktisk klarer å få solgt en eske til denne prisen.

Kan melde om at salget går meget bra, og de fleste kjøper faktisk to pakker når de handler.

 

Alternativt kan man bruke Sako Hammerhead, Norma Vulcan, Norma Ecostrike eller Oryx 🤗

Edited by hjortefot.com
Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, hjortefot.com skrev:

Kan melde om at salget går meget bra, og de fleste kjøper faktisk to pakker når de handler.

Fantastisk. Da har vi endelig fått bekreftet den kjente myten om: «At det er alt for mange, med alt for mye penger i dette landet».👍

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, 32-40 Win. skrev:

Fantastisk. Da har vi endelig fått bekreftet den kjente myten om: «At det er alt for mange, med alt for mye penger i dette landet».👍

Eller at ikke alle har tid til å lade sjølv, og tenker kanskje at det er småpenger i den store sammenhengen. Koster fortsatt mindre enn en kveld på byen 😉

 

Ja klart det er stor kjøpekraft i landet, folk kjører Tesla der en Kia gjør samme nytten. 🤣

Link to comment
Share on other sites

Sjekk hva tilsvarende ferdigrulla Sako-ammo med 160 gr Barnes TTSX koster i f.eks Tyskland så blir det nokså klart at den norske importøren Schou jazzer opp prisen på produktet, forhandlerne har liten skyld i dette.

Min erfaring med Sako ammo er dårlig, kjøpte et parti 8x57 Hammerhead 200gr (som er ei brukbar kule) til en hyggelig pris på kr 450,- pr eske à 20 patroner.

På esken (og også iflg www.sako.fi) skulle disse patronene gi 765 m/s. Ved kronografering viste det seg at utgangshastigheten lå ca 70 m/s over dette. Jeg skal ikke uttale meg om risikoen ved dette i min nye rifle i 8x57, men tipper utfallet kan bli spennende i en eldre rifle. Dersom noen med Quickload gidder kunne det jo være interessant å vite hvor mye overtrykk denne hastigheten gir.

De brukte Sako-hylsene ble ladet opp igjen, og nesten alle sprakk i halsen etter 2-3 avfyringer. Kan være tilfeldig, men jeg har ligget unna alt av Sako etter dette.

Edited by Skarvekongen
Link to comment
Share on other sites

Må være feilproduksjon, eller så hadde chronoen din hikke. Heftig hastighet, selv med litt pipelengde. Har selv kronografert denne, og det stemte bra. Dog den ammoen jeg har skutt i min som har oppvist desidert dårligst preisjon. Overtrykk i fabrikklada ammo forekommer. Har vært bort i det i både Norma og Hirtenberger.

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen var utmerket, og jeg felte noen dyr med patronene før jeg ble klar over hastigheten. 

 

Kronografen stemte på alt annet, så feilproduksjon er svaret. Selvsagt kan dette skje alle ammoprodusenter, det jeg ble irritert på var at Sako unnlot å svare på mine spørsmål om overtrykk og risiko. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 3.4.2018 den 21.48, Sunnmøring skrev:

162 grs ELD M i 895 m/s i 7x64 var effektiv medisin på villsvin..selv et skikkelig «rævskudd» la den i ro..selv om det var hyling og den måtte få seg ett skudd i nøtta så sprang den ikke videre etter første skuddet.. traff en i vitale områder så var den stille og datt på stedet.. rygg..ræv..vom..hode..bog de sprang ikke videre etter treff med ELD M..

Du store min, hvilken kule er ELD M som legger villsvinene ned med vomskudd???

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi får jo regne med at Sunnmøring mener at kula fungerer godt selv ved dårlige treff. Og dårlige treff vil man oppleve før eller siden gjennom et langt jegerliv, årsakene kan være mange. Men man bør i et åpent forum ha i bakhodet hvordan man formulerer seg. Dette leses av mange, og utsagn kan lett tas ut av sammenhengen og brukes i helt andre diskusjoner enn kulevalg på villsvin.God helg✌️

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, St1 skrev:

Vi får jo regne med at Sunnmøring mener at kula fungerer godt selv ved dårlige treff. Og dårlige treff vil man oppleve før eller siden gjennom et langt jegerliv, årsakene kan være mange. Men man bør i et åpent forum ha i bakhodet hvordan man formulerer seg. Dette leses av mange, og utsagn kan lett tas ut av sammenhengen og brukes i helt andre diskusjoner enn kulevalg på villsvin.God helg✌️

 

Når en er i utlandet og jakter så tilpasser i hvert fall jeg med gjeldende lands jaktetiske normer..hjemme i Norge ville jeg ikke løsnet mere enn Max 25% av de skuddene jeg løsner på drivjakt på villsvin eller hjortedyr i utlandet.. hvorfor? Jo fordi en blir oppfordret til det.."hvorfor skyter du ikke" er spørsmålet en får om en ser dyr og ikke skyter.. av de som arranger jakten på nevnte plass.. så da blir det treff flere plasser enn bare i vitale områder..så enkelt er det.. jeg har skutt dyr i bakpart (ræv).. i vom..i rygg.. i hode ( treffer du hode skudd så får en skryt og en klapp på skulderen) "million dollar shot" er tilbakemeldingen om en tar dyrene med hodeskudd.. tror faktisk ikke det er en eneste kroppsdel jeg ikke har truffet på et villsvin.. og jakt leder har vært strålende fornøyd hver eneste gang.. jeg spør og orienterer meg før jakten starter hvordan de vil at jaktskuddene skal løses og tilpasser meg de reglene de gir..så enkelt.. Norske regler gjelder ikke i utlandet..

 

i forhold til valg av kule så er 162 grs ELD M en eksplosiv kule på under 100 meter når V0 er 895 m/s og selv vom skudd har gjort at dyr har blitt liggende selv om det har måtte til med et avlivningskudd så har i hvertfall dyret blitt liggende..

 

i snitt så har de mest aktive skytterne i løpet av en drivjakttur gjerne 5-12 skudd på dyr der en finner blod..benrester..innvoller på skuddplass men ingen dyr.. siden det ikke blir prioritert av jakt arrangøren å gå ettersøk så er en kule som gjør ekstra mye skade å foretrekke da dyrene som regel blir liggende og en dermed slipper å plages av at det ikke blir gått ettersøk..

 

 

Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, Sunnmøring skrev:

 

Når en er i utlandet og jakter så tilpasser i hvert fall jeg med gjeldende lands jaktetiske normer

 

Jeg trodde etikk/karakter/moral er noe som "henger ved" en person,.. noe ved et menneskes personlighet, og ikke noe man "anpasser" etter  forskjellige situasjoner som kan oppstå, eller vilket land man tilfeldigvis befinner seg i.

 

39 minutter siden, Sunnmøring skrev:

hvorfor? Jo fordi en blir oppfordret til det.."hvorfor skyter du ikke" er spørsmålet en får om en ser dyr og ikke skyter.. av de som arranger jakten

 

"Når" man skal skyte er strengt tatt noe man selv må avgjøre - ikke andre.- Vi snakker jakt,.. ikke krig.

 

Din bruk av ord; ss "rævskudd",.. "hyling" og skudd i "nøtta", skal jeg ikke kommentere, - men mange tenker nok sitt.

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, bobby skrev:

 

Jeg trodde etikk/karakter/moral er noe som "henger ved" en person,.. noe ved et menneskes personlighet, og ikke noe man "anpasser" etter  forskjellige situasjoner som kan oppstå, eller vilket land man tilfeldigvis befinner seg i.

 

 

"Når" man skal skyte er strengt tatt noe man selv må avgjøre - ikke andre.- Vi snakker jakt,.. ikke krig.

 

Din bruk av ord; ss "rævskudd",.. "hyling" og skudd i "nøtta", skal jeg ikke kommentere, - men mange tenker nok sitt.

 

Når en skadeskyter et villsvin så hyler det..hvilket annet ord enn hyler vil beskrive lyden det lager? "Rævskudd" det var akkurat det var.. "Texas heart shot" kunne en selfølgelig brukt.. men skuddet hadde gått inn ved endetarmen og inn i dyret..

Du tar kanskje med deg Norske fartsgrenser til utlandet også? Nå har jeg vært på flere titalls turer på drivjakt.. har jaktet og skutt sammen med mange jegere fra både inn og utland.. og absolutt alle jeg har jaktet med har tilpasset seg de jakt reglene som gjelder for nevnte land.. og utført jakten i henhold til disse.. vi har flere ganger påpekt at vi ønsker at de skal gå ettersøk men dette blir ikke gjort..selv ikke på hjortedyr.. 5-20 meter inn i vegetasjonen er veldig ofte deres definisjon på ettersøk.. ligger ikke dyret der så er det videre til neste drev..slik er det..hvorfor skal en pynte på det..en kan enten være uenig og la vær å jakte eller en kan tilpasse seg Deres regler og jakte..ordet "nøtta" ble brukt av den lokale jaktklubb lederen når han skulle beskrive skuddsituasjoner etter "rævskuddet" der jeg først skjøt dyret og så tok et hurtig skudd og satt et skudd i hodet/nøtta før dyret hadde falt i bakken.. han fant situasjonen meget bra løst!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, Olesøn skrev:

Ville aldri jaktet hos noen som godtar slik skyting. Og ja, jeg har jaktet i utlandet. 

 

Nå har jeg vært på drivjakt  i Spania..Portugal..Croatia..Polen.. Litauen.. Ungarn og Tyskland.. og den eneste plassen hvor det ikke har vært slik jeg har beskrevet det ovenfor er i Tyskland.. gjeldende lands lover er de som jeg forholder meg til.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...