Jump to content

Hvordan kategorisere jaktformer i Norge?


ChristianS

Recommended Posts

Jobber med å utvikle en app for norske jegere på hobby basis - den er planlagt lansert på sensommeren.

 

Under er mitt forslag til kategorisering av jaktformer i Norge - tenker da på hva som skal skytes og ikke hvorvidt det er smygjakt, posteringsjakt, åtejakt etc.  Kategoriseringen under skal benyttes i situasjonen "hvilken jakt skal du på?" - Om noen spør deg dette vil alternativene under være dekkende for de mest utbredte jaktene i Norge?  Eller har jeg glemt noe viktig?

 

I (parentes) er de artene som vil være tilgjengelig for jegeren til å spesifisere hva som er skutt - er dette detaljert nok for loggføring for dere?

 

For storvilt ser jeg to alternativer - hva er best? 

- Benytte de ulike benevningene (eks. okse, ku, åring - men dette er tidvis forskjellig fra ulike deler av Norge)

- Benytte standardisert benevning (eks. Han, Hun, fjorsdyr han, fjorsdyr hun, årskalv)

 

 

Småvilt: 

- Rype (Fjellrype, Lirype)

- Storfugl (Storfugl: Tiur, Røy - Orrfugl: Orrhane, Orrhøne)

- Due (Ringdue)

- And (And, Gås)

- Hare (Hare)

- Rev (Rødrev)

 

Storvilt: 

- Elg (Okse (hanndyr), Ku (hunndyr), åring (hanndyr 1.5 års), kvige (hunndyr ca 1.5 år),  kalv (<1 år))

- Hjort (Bukk(hanndyr), kolle(hunndyr), pinnbukk (hanndyr 1.5 år), fjorsdyr (hunndyr 1.5 år),  kalv (<1.5 år))

- Rådyr (bukk(hanndyr), geit(hunndyr), ungdyr (1.5år) , kalv (< 1år))

- Reinsdyr (bukk(hanndyr), simle (hunndyr), liten bukk(hanndyr 1.5 år), kalv (< 1år))

 

Eksempler på noen arter som ikke er med: Vadere, Spurvefugler, Rovdyr foruten rev, villsvin, fasan, beverrotte, kanin, vaskebjørn, villmink, dåhjort etc. 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha en fellesbetegnelse på Storfugl, Orrfugl og Jerpe - bør du kalle det Skogsfugler.😀

 

Og fellesbetegnelsen på ender og gjess blir: Andefugler.

 

Jeg kan ikke se at du har ett opplegg for bever-jakt her?

Edited by 32-40 Win.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Men ender/gjess er jo ikke vadere. Da bør heller Vadefuglene bli en egen gruppe (for Heilo, Enkeltbekkasin og Rugde). Slik det deles inn etter Jakttidsramme-plakaten.

 

Det tryggeste/enkleste for TS er å bruke den som utgangspunkt:

Jakttidsplakat_2017-2022.pdf

Edited by 32-40 Win.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva tror dere om denne struktureringen - jeg har tatt Jakttidsramme-plakaten som utgangspunkt, mens navn på storvilt er basert på hjortevilt.no

 

Spesifikt kunne jeg tenke input på: Hva er beste benevning for level 1, 2 og 3. Og hva heter fjorsdyr han og hun for reinsdyr?

Screenshot 2018-04-04 22.38.36.png

Screenshot 2018-04-04 22.41.04.png

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, erikraude skrev:

 

Lvl 2, første oppføring er vel hønsefugl mer treffende enn rype?

 

Ja. TS må bestemme seg for om han vil ha ryper for seg, eller sammen med de andre hønsefuglene.

 

Hvis sammen må gruppen kalles : «Hønsefugler»

 

Hvis hver for seg:

«Ryper»:Lirype og Fjellrype

»Skogsfugl»: Storfugl, Orrfugl og Jerpe

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal ha et navn som referer til Småvilt og Storvilt (lvl 1), blir det riktig å kalle det jaktform? Eller har dere et bedre forslag?

 

 

Skogsfugl, andefugler, vadefugl etc - dette er vel teoretisk en "fugleunderorden", men dette benyttes vel bare av ornitologer - er det et bedre navn på folkemunne? Man sier jo at man skal på rypejakt, skogsfugljakt, andejakt etc.  Kanskje "jakt" er godt nok --- eks. "velg jakt" 

 

Fjellrype, lirype, jerpe, laksand etc er vel en art.  

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, ChristianS skrev:

Skogsfugl, andefugler, vadefugl etc - dette er vel teoretisk en "fugleunderorden", men dette benyttes vel bare av ornitologer - er det et bedre navn på folkemunne?

Dette er det som benyttes av Miljødirektoratet, Lovverket og Jakt-organisasjoner. Er det godt nok for dem, så er det vel godt nok for din app også?

 

And på folkemunne?...... Donald?..xD

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...