Jump to content

50-95 WCF


Vaquero

Recommended Posts

En patron man sjelden kommer over:

Winchester mod.76 Centenniel kom først i 1876 med patronen 45-75WCF. I 1879 kom den med 45-60 WCF og 50-95 Express. Uten at jeg er helt sikker så ser det ut som om den siste patronen 40-60 WCF (1884) er den mest utbredte? Nå mangler jeg de tre andre nevnte patronene her, men dersom andre har disse liggende, ta et bilde og legg dem inn her.

Det er en interessant patron å ha i samlingen, i bilde under har jeg satt den i midten for sammenligning med 45/70Govt. og en Colt 45 helt til høyre. Winchester mod.76 i kaliber 50-95 ble heller ikke den mest populære av disse fire nevnte patronene her. De som foretrakk kraftigere og mer praktiske patroner for storvilt og farlig vilt foretrakk heller nyere modeller av Lever Action-rifler,  lengre og kraftigere patroner i sterkere riflekonstruksjoner. Eks.Win. mod.86 osv. 

 

DSC01017.JPG

Fra venstre: 45/70 Govt. 50-95WCF Express, 45 Colt. De to flankerte er ment for sammenligning. 

DSC01029.JPG

Som vi ser på denne kulen så har den en kobberkjerne med en innpreget X.  Patronen har ingen bunnstempel, sentertent.

Det er oppgitt en kulevekt på 300 grain som leverer i 1400 - 1500ft. 

 

Vedrørende begrepet EXPRESS:

Dette var et moteord for hurtighet som ble omtalt om ekstraordinær fart, i ville vesten hadde vi også noe som het Ponny-Expressen.  Når jernbanen ble utviklet fikk man også Express-Lokomotiver, svære greier med mektige moteord.  Express-begrepet solgte den gangen helt inn til første del av 1900 tallet.

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...