Vaquero Posted March 31, 2018 Share Posted March 31, 2018 (edited) En patron man sjelden kommer over: Winchester mod.76 Centenniel kom først i 1876 med patronen 45-75WCF. I 1879 kom den med 45-60 WCF og 50-95 Express. Uten at jeg er helt sikker så ser det ut som om den siste patronen 40-60 WCF (1884) er den mest utbredte? Nå mangler jeg de tre andre nevnte patronene her, men dersom andre har disse liggende, ta et bilde og legg dem inn her. Det er en interessant patron å ha i samlingen, i bilde under har jeg satt den i midten for sammenligning med 45/70Govt. og en Colt 45 helt til høyre. Winchester mod.76 i kaliber 50-95 ble heller ikke den mest populære av disse fire nevnte patronene her. De som foretrakk kraftigere og mer praktiske patroner for storvilt og farlig vilt foretrakk heller nyere modeller av Lever Action-rifler, lengre og kraftigere patroner i sterkere riflekonstruksjoner. Eks.Win. mod.86 osv. Fra venstre: 45/70 Govt. 50-95WCF Express, 45 Colt. De to flankerte er ment for sammenligning. Som vi ser på denne kulen så har den en kobberkjerne med en innpreget X. Patronen har ingen bunnstempel, sentertent. Det er oppgitt en kulevekt på 300 grain som leverer i 1400 - 1500ft. Vedrørende begrepet EXPRESS: Dette var et moteord for hurtighet som ble omtalt om ekstraordinær fart, i ville vesten hadde vi også noe som het Ponny-Expressen. Når jernbanen ble utviklet fikk man også Express-Lokomotiver, svære greier med mektige moteord. Express-begrepet solgte den gangen helt inn til første del av 1900 tallet. Edited March 31, 2018 by Vaquero 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chickenthief Posted March 31, 2018 Share Posted March 31, 2018 Ekspress blev erstattet med magnum med tiden. Da togene generelt blev hurtigere kunne alle stadig se forskel på en standard flaske og en magnum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.