Jump to content

Et Påskeprosjekt


Ruger #1

Recommended Posts

  • Members
  •  103
  • 2 132 innlegg

 

Har fundert litt på en ny salong i det siste. Ikke akkurat i samme kategori som kjerringa tenker på, men den skal jeg vri meg unna med en blomsterkvast :winke1:

Har akkurat nå en CZ455 American med løp i .22LR, .22WMR, og .17HMR. Yodave osv..Utenom .22LR løpet, har de to andre stått lagret siden prøveskytning. Har .223 løp til Blaseren som dekker behovet, og mer til. Har også vært innom heldempet, men det blir for vinglete, og leketøy.Ei litt mer voksen, dedikert treningsrifle, gjerne vellaget, og pen i .22LR er det jeg ser etter. Er etterhvert kresen på avtrekk.

Er kjent med boltgangen,avtrekket, og presisjonen på Anschutzvåpen, etter mange år med miniatyrskyting. Er den tilnærmet på en Weihrauch HW66 Production ?

Ser ut til å koste litt mindre enn en tilsvarende Anschutz. 

Har hatt Weihrauch luftgevær ( til jeg kjøpte verdens beste fjærdrevne luffe, FWB 300S), nydelig avtrekk, men spiste kikkerter, og for ikke å nevne sweetpoints for å holde treffpunkt. Alt ellers på nevnte luffe, oste tysk kvalitet.

Hva med andre ? Husker jeg siklet på noen nydelig laget Kimber salongrifler engang, men de er vel ute av produksjon ?

Enkeltskudd er ute av bildet, må være bolt og magasin.

 

 

Startet ovenfor nevnte tråd en tid tilbake.  Vel. da var børsa i hus, og klar for en makeover..

 

Utgangspunktet... En Anschutz 1827 Biathlon.. 

Stålet er nesten 99% 

Bolten går som den skal på en Anschutz :winke1: Avtrekket.. vel.. referanseavtrekket er ja...:-D:cool:

kammeret.jpg

Edited by Ruger #1
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kryssbolter ble borret, og bedded inn i stokken, fremme, og bak..

 

Har dessverre ikke bilde av dette...

 

Gikk på med Biltema`s lakkfjerner. finsparkel, samt sag, fil, sandpapir, og primer..

 

Her er vi nå..

005.JPG.b970590cafaa7000bcdacf6bf4af2fdf.JPG 

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

Sett på en frontmontert demper på 3-400g og en lett kikkert, type 1" Leupold 6,5-20x40 EFR/Swaro Z5bt eller tilsvarende, så får du ei perfekt rifle.

 

Det eneste problemet med Annie 1827 er at resten av inventaret i våpenskapet ligger tynt an siden man får en annen referansestandard :-)

Link to comment
Share on other sites

Dette med krympet munning er muligens litt overdrevet, ser feks at Walther kun leverer dette på luft-pipene sine. Men jeg skjønner at man ikke vil ta noen sjanser, man kan jo alltids sette tilbake pipa om man vil korte den ned. Å gjenge opp en liten 22-demper til 15x1 er ingen stor utfordring, ser ingen store ulemper med custom gjenger for et slikt prosjekt. Har 18x1,5 på rugeren min, 1/2" på en så tykk pipe ser ikke ut.

Link to comment
Share on other sites

Fornøyd med resultatet så langt :-D Effektsprayen ga også overflaten en god struktur. Minner om en HS stokk jeg hadde en gang.

Det neste som gjenstår, er å få slipt til bakkappen, samt å bedde mekanismen ned i stokken. Vurderer søyler i og med innvendige sprekker.

 

024.JPG

026.JPG

027.JPG

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Erlend Meyer skrev:

Dette med krympet munning er muligens litt overdrevet, ser feks at Walther kun leverer dette på luft-pipene sine. Men jeg skjønner at man ikke vil ta noen sjanser, man kan jo alltids sette tilbake pipa om man vil korte den ned. Å gjenge opp en liten 22-demper til 15x1 er ingen stor utfordring, ser ingen store ulemper med custom gjenger for et slikt prosjekt. Har 18x1,5 på rugeren min, 1/2" på en så tykk pipe ser ikke ut.

 

Overdrevet, antakelig :winke1:, men ønsket var en litt voksen salong, så da blir det sånt ;) Har også ei gammel Feinwerkbau 300 luffe som er choket, og den skyter som en drøm.

Grunnen til 15x1 gjenger, er at jeg har en liten Hausken MD45 liggende. Vil prøve den først. Var egentlig ment som et low budget prosjekt der ny demper foreløpig ikke er budsjettert. Enig at 1/2" på tjukke løp ikke ser ut.

 

@Torf Ja, vet at man blir særs kresen på avtrekk med en Annie i skapet :-D

 

Link to comment
Share on other sites

En  standard 22-demper koster ikke mye, demper mer enn godt nok og øker ikke vekta mer enn nødvendig. Alt i alt er det verdt å få tilpasset en slik på sikt, men at du kan begynne med noe du allerede har skader selvfølgelig ikke.

Når det gjelder choket munning er det vel få slike løp som går dårlig, men det handler nok like mye om at det nesten bare leveres på allerede gode og påkostede våpen. Men jeg er ikke uenig, skulle jeg kappet en slik pipe ville det nok blitt fra motsatt ende. Jeg ville muligens gitt den en fersk kroning om det var tegn på pusseskader, men ikke mer enn det.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer nok at choke nesten bare leveres på allerede påkostede våpen. De kostet nok skjorta, og en arm da de var nye. Derfor har jeg alltid hatt et øye etter et godt røverkjøp når disse dukker opp. Når en sånn skatt koster mindre enn en brukt CZ, så slo jeg til. Litt egeninnsats er bare gøy når man har interessen.

Kroningen ser forøvrig bra ut. Børsa var ikke overdrevet pusset, om i det hele tatt ;) Gjenstår å se. Muligens en liten tur på banen på lørdag for å teste ?

 

Link to comment
Share on other sites

Ble beddet i dag. (Bildene er før trimming). Den gulhvite guffa er modelkitt brukt for å dekke hull/spor i kassen.

Biltema Super Epoxy + litt farge jeg hadde igjen fra et annet beddekit. Som sagt low budget :winke1:   ..men det funker...

 

Kolbekappen  slipt til sånn noenlunde, og montert. Tar resten når jeg gidder...

 

Foreløpig ikke prøveskutt. ØKH hadde bestemt oss for at vi skulle gjøre noe annet i dag 8)

007.JPG

006.JPG

005.JPG

002.JPG

001.JPG

003.JPG

004.JPG

  • Like 7
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Nytt skjefte fra G&E? Kun CFH2800.-  (gang med 8..) :-) Sier litt om hvilken divisjon disse riflene er.

 

RS III Revolution Alu-Schaft RECHTS
Adapter 1813 Grundversion, ohne Zusatzpaket 14.5028

Aus dem vollen gefrässten, hochwerdiger Aluminium Schaft.
Kann für die Aufnahme der nachstehenden Systeme verwendet werden.
- Anschütz Match 54 und 1807-1913 und Anschütz Mod. 1907 Rep.
Gewicht: Je nach Ausführung zwischen 1‘520 – 1‘900g

 

14-4906-1_720x600.jpg

1907 = 1827

 

Link to comment
Share on other sites

På 1.4.2018 den 0.19, Ruger #1 skrev:

Rekylklakk i stokken på en .22 :winke1:

Avtrekket har 5-6 skuer for justering (hvis jeg fikk med alle).. Alle bom fra nå skyldes meg, eller dårlig ammo :smile:

 

Er det ikke svært lett avtrekk på disse? Er det mulig å få justert det til 1 kg?

Link to comment
Share on other sites

Avtrekket på disse er trykkpunkt/2-stegs på 550g med verdens beste "feel". Skiskytterne fikser dette i -15 med 180 i puls. Det er ingen problemer med å bli vant til dette. Ulempen er, som sagt, at de fleste andre avtrekk ikke akkurat oppleves som gode i sammenlikning.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Torf skrev:

ikke akkurat oppleves som gode

 

Dagens underdrivelse...rett og slett livsfarlig å begi seg ut på disse avtrekkene.

 

Vurderte å skrote jaktbørsen min etter jeg begynte å skyte omtrent daglig med en FWB luffe, såpass at jeg begynte å se på Annie konverteringskit og en billig Rem700 for å få godfølelsen på en jaktrifle.

Link to comment
Share on other sites

Se der ja :-)

 

Nå kan du starte på neste prosjekt; kopiere alle egenskapene i denne børsa til en grovkaliber. Det er ikke lett å få til. Start med kvalitetsavtrekk og lukketid på under 2ms. Så er det bare å fortsette; presisjon, balanse/vekt, raske ladegrep, 5 og 10-skudds løse magasiner, etc, etc. Lykke til! :-)

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...