Jump to content

Kjøttjakt


into_the_wild

Recommended Posts

34 minutter siden, into_the_wild skrev:

Lurer på hva som gir mest kjøtt for minst mulig penger.

Synes det begynner å bli stivt med fellingsavgift, jaktkort og i tillegg kilospris på kjøtt.

Tips mottas 

Andejakt på sjøen.

 

Gratis for nordmenn, masse ender om du jakter på de rette stedene

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Jeffery skrev:

Due bør, om du bor i områder der slik lar seg jakte, gi brukbart med kjøtt for minimalt med penger.

Er vel ikke storviltjakt det. :)  Men noen typer fuglejakt (ikke skogsfugel/rypejakt) kan være lønnsom. Og trost er nok lønnsom jakt. He...he...

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Nei jeg var litt i tvil om hvor jeg burde legge denne. Duejakt er et godt tips. Jeg tenkte også selv på gåsejakt.

Jakt er på ingen måte en hobby for å spare penger. Men om man betaler mindre for å jakte enn kjøttverdien om man skal kjøpe det, kan jeg enklere rasjonalisere det for meg selv.

Villsvinjakt i Sverige er en tanke som også har slått meg. Jakt i utlandet generelt er jo også mer attraktivt når man likegjerne kan bruke penga på trofejakt ute, kjøpe kjøtt hjemme og ende på samme sum.

Link to comment
Share on other sites

52 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Kjøp ditt eget terreng. Hjelper ikke å være gniertype når du skal jaktexD

 

Ja, har nesten klinka til på et par fastigheter som det heter i Sverige. Synd vi ikke har like godt marked for skogsterreng osv. her. (som jeg vet om)

I Sverige kan man jo kjøpe rene skogseiendommer som har rettigheter til et felles jaktterreng. Synes 200.000-400.000 er ok pris. Her hjemme ligger en jaktrett på millionen og oppover.

Så hadde jeg fått beholde litt mer av sårt opptjente midler (og brukt mindre på våpen) så hadde mulighetene vært større =)

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Geco5 skrev:

Det billigste, er å kjøpe viltkjøtt i Butikken. :) Jakt har i mange år vært en dyr hobby, hvis en ikke er grunneier. Og tross alle avgifter, er det ikke sikkert en får felt noe dyr. Hva blir regningen da?

@Geco5 å kjøpe viltkjøtt i butikken regnes vel heller ikke som storviltjakt 😉 

Jeg ble litt nysgjerrig nå! Hvis det er billigst å kjøpe viltkjøtt i butikken, hva betaler du pr kg når du jakter? 

Link to comment
Share on other sites

Hvis man regner kun pris for jaktkort etc, vil jeg si at reinsjakt er noe av det mer "økonomiske" av storvilt.

Lite styr med ettersøksavtaler, elgtrekk etc, og jaktlag, og kan gjøres med det meste av utstyr.

 

Man kan få kalv og simlekort til ganske hyggelige priser, har betalt 3-3500 for simle/ungdyr+kalv.

Får man uttelling da kan man fort få kjøtt til rundt 100-150 kr kiloen.

 

Link to comment
Share on other sites

38 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

En kan feks nå i dag handle 100kg lammelår for prisen av en helt normal jaktrifle med sikte.

 

Chiefen, da! Du må da ikke skrive om lammelår og jaktrifler i samme setning! Da kan da noen i POD eller annet byråkrati, eller i politikken, komme til å tenke på at lammelår kan være farlig, og foreslå å forby det!

 

Det er ille nok at Roald Dahl har prensentert slike tanker:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Lamb_to_the_Slaughter

Link to comment
Share on other sites

Enig i at det ikke er førstepri ved jakt, men er jo lov å ta det med i vurderingen.

 

Mye av grunnen til lav fellingsprosent tror jeg er folk som kjøper kort for å jakte 1-2 helger. Mener fortsatt at et simle/ungdyr kort er noe av det mer økonomiske ift kjøtt og antall dager jakt man får.

Link to comment
Share on other sites

Må være lov å spørre siden du mener det er helt feil innfallsvinkel og en grunneier har jo et direkte økonomisk interesse av at jeger betaler mest mulig for både jakt og kjøtt. Men hvis du leser det som er skrevet tidligere i tråden så vil du se at det ikke er for å spare penger jeg spør, mer for å få mest mulig for pengene. Og om man kan ende opp på positiv side økonomisk, er det så ille å snakke om?

 

Svak eim av troll. Høres ut som en hersketeknikk?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå har jo faktisk både Statskog og noen fjellstyrer begynt å selge Dagskort for «enslige» elg-jegere. Dette er «rest-dyr» som tilbys etter at ordinær jakt er avsluttet. Vanskelig/krevende jakt, og ordningen er ny, så det er vel lite erfaring med ordningen ennå. Men det er «rimelig» hvis man klarer å felle dyr.

 

Hvis det er mest mat for pengene som gjelder, så er det andre hobbyer, som fisking og container-dykk bak Rema1000 der gir bedre avkastning.😉

Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, into_the_wild skrev:

tilgi min uvitenhet, men hvorfor er hjorten en plage?

Når det blir mange av de så gjør de skade på åker og eng. Det som skulle vært mat for husdyrene gjennom vinteren havner i hjortemagene istedet for. Tidligere ble graset lagt i silo - nå blir det lagret i plastpakkede rundballer som blir "hullpåspist" og dermed råtner det som skulle blitt mat.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Cruiser skrev:

Jeg ble litt nysgjerrig nå! Hvis det er billigst å kjøpe viltkjøtt i butikken, hva betaler du pr kg når du jakter? 

 

55 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Mest for pengene får du hvis du klarer å komme deg inn med en grunneier som ser på hjort mer som en plage enn en resurs. 

 

"Mest for pengene" får de som står på "god fot" med en/flere relativt store grunneiere, og som får jakte for en symbolsk sum. En del slike har en eller flere elger/hjorter i "overskudd", når de har reknet normal pris på det kjøttet de beholder sjøl. Dette forklarer også at viltkjøtt i butikkene ikke er dyrere enn det som det vil koste, hvis man skal leie jakt til normal "markedspris" (Statskog eller verre), og i tillegg ta med kostnadene til reise/opphold, oppskyting, ammo, ettersøksavtale/eget hundehold, og fornyelse av klær/samband/våpen/utstyr etc..

 

Her i Trøndelag varer elgjakta (stort sett) til jul. De dyrene som ikke er felt når november kommer, kan man få gode betingelser på, hvis man har litt "kjennskap og vennskap".

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Muligens litt OT, men kanskje også et tips: Var en tur i Sunndalen sist sommer. Der var det så mye hjort at jegerne ikke dro ut før de hadde bestilling på kjøttet. Spurte om hva det ville koste med "selvjakt". Fikk en pris som etter min mening var meget rimelig.

 

Ellers er det vel sjelden at jakt er bare en ting: kjøtt, sport, trofe osv.  Vanligvis er det da en hyggelig kombinasjon.

Link to comment
Share on other sites

I Trøndelag er det to ting som har dratt opp prisen på elgjakt de siste årene - viltoppkjøpere som betaler bra for elgkjøttet (65-85 avhengig av vektklasse) og østlendinger som "rømmer fra ulven" som er villige til å betale bra for jakta. Markedspris på elgkjøtt er nå over det som er vanlig å betale pr kg for lokaljegere på egne jaktfelt, så for min egen del kan jaktlaget "subsidiere" kjøttpris til jegerne ved å selge deler av kjøttet til oppkjøpere. Vi får i grunn bedre pris for kjøttet om vi selger elgen "med hud og hår" (dvs levert rund på viltslakteri) enn om vi flår og kvarter selv, og selger til "gamle kunder". 

 

Husker for noen år tilbake at vi måtte gå flere runder for å bli "kvitt" siste elgen, pent skutt kvige som vi fikk 48 kr/kg for - og var storfornøyd. 

 

Noen jaktfelt selger fortsatt elgjakta til "egne jegere" for priser under 50 kr/kg, noe som i praksis er en invitasjon til konflikt med ikke-jaktende grunneiere. 

 

Ellers tror jeg ordninga med forlenga elgjakt kommer til å redusere prisen, tror det kommer til å bli verre å få fylt kvotene og flere utbydere av "slyngeljakt" utover november-desember, der en får kjøpe jakta rimelig (gratis?) mot en fornuftig kjøttpris. Rett og slett fordi når en forlenger jakta vil det bli mindre "trøkk" for å få fylt kvotene. 

 

Link to comment
Share on other sites

På 28. mars 2018 den 10.47, Cruiser skrev:

Jeg ble litt nysgjerrig nå! Hvis det er billigst å kjøpe viltkjøtt i butikken, hva betaler du pr kg når du jakter?

Tja... hvis det ikke blir noe jaktutbytte, så kan det jo koste jegere opp til flere tusen kroner for EN jakt.

 

Editt: Er nok folk her som ikke forstår poenget, med det jeg skrev over her. :( Så kan jo komme med et par eksempler. 1) Kjøpt kort på en voksen reinsbukk og en kalv og betalt 3 - 4 tusen for kortet.  Får kun kalven. Selv om en ikke betaler noe for kjøttvekten til bukken, blir kg prisen relativt høy. Og med innkjøp av våpen, utgifter til trening, kjøp Viltrrygedeavgift, reise opphold, m.m., så blir dette nok ganske høy kilopris.

 

2) Samme med småviltjakt. En kan kjøpe kort flere steder, men får marginalt jaktutbytte i alle områdene.

 

Vil minne om at jeg diskuterte ikke kilopris, men hva som var billigst. Jakt koster.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...