Jump to content

Løpslengde på 6,5x55 med lyddemper.


gordon setter

Recommended Posts

er ikke kjent med løpet til r8 men på en sauer 202 har løpet en tedens til å bli veldig langt på jakt. du må regne med forandring på når du setter på demperen ja og med en a-tec har jeg en forandring på ca 8-10 cm over treffpunktet uten demperen.

 

lykke til! og skyt inn med et åpent sinn :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha best demping, er Hausken standard tingen. Trenger ikke titan på 6,5. Ikke noe problem å kappe løpet. Har selv kappet på 40cm, og har ikke noe problem med for liten hastighet/annslagsenergi på min, såfremt du lader selv. Bruker du fabrikk amo, bør du ikke kappe under 50cm.

 

Skal du ha demping nok for skyting uten hørselvern, er okså en Hausken kompakt tilstrekkelig. Den bygger kun 7cm forran munning. Og med 40cm løp da, blir det ei hendig rifle.

Link to comment
Share on other sites

Har valgt å ikke kappe 6,5x55'en på min R93 etter noen år med kortere løp i samme kaliber i en S&L og en Sauer. Har Saueren fortsatt, brukes bare på bane, 53ish løp. Må til pga 5kg vektkrav.

 

Jeg kappet ikke R93'en som primært er jaktrifle ettersom de egenskapene jeg nettopp liker best med 6,5x55 er avhengige av litt løpslengde - liker å kunne få god fart på kulene, også med fabrikkammo, at mye krutt er brent før demperen (har en lang versjon Hausken). Nå er jo Blaser veldig kort uansett, da er valget enda enklere. Blaseren er vel 6-7cm kortere enn Saueren, med noen cm lenger løp og samme stokk.

 

Har også et veldig kort 308-løp for å kunne ha riflen kortest mulig, men bruker det sjeldent i praksis. Blir stort sett 6,5x55 i full lengde som er med ut, eller 50cm 9,3x62.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Norma tester oryx i "61cm pipor, då går den 780 m och i 575m/ sek expanderar främre tredjedelen när vi skjuter i gelatin som ska motsvara kött".

 

Jeg har en Tikka T3 med 6.5x55 løp levert fra fabrikk på 51 cm.

Er det noen av dere som har kronografert oryx i T3 med 51 cm løp? Evt. målt oryx i andre 6.5x55 løp på ca. 51 cm og som er villige til å dele data? Hva kan jeg forvente av utganshastighet?

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Drar fram den her igjen, da jeg sitter med samme spørsmål. Lurer på om noen har anbefalinger til løpslengde på 6,5*55 med demper på jaktrifle? Hvilken det blir vet jeg ikke ennå, men tikka, sako, browning virker aktuelle. Ser tikkaen leveres med 51 cm løp. Den som virker mest aktuell pr. nå. Har vell lite for seg å kappe mer enn det eller?

 

Kom gjerne med egne erfaringer, tips og eksempler :) 

 

Rettelse: lader ikke selv

Edited by Jeger-567
Rettelse
Link to comment
Share on other sites

Har Blaser- løp på 49cm. Lapua mega har jeg kronografert til ca 750m/s mange ganger. Ville ikke kappet mer enn 50. Skulle jeg gjort om, ville jeg kappet mitt løp på 52, uten at det betyr all verden. Bruker hjemmeladd Accubond i 800m/s, og har skutt flere hjorter på hold over 200m. God effekt

Link to comment
Share on other sites

Jeger-567 skrev (20 timer siden):

Skjønner takk for svar :). Bare synd det kom litt sent, for oppretta nettopp en ny tråd om akkurat det samme

Ingen problemer. Bare spør en av moderatorene om å flytte innleggene over til denne, så kan den nye tråden slettes. (Er vel bare dine og mine innlegg der😉?)

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har grublet en del på dette selv. I følge Norma sin app klarer man faktisk storviltkravet med 50cm pipe med litt margin. Selv med blyfri fabrikkammunisjon. 2267J med Norma Evostrike Så er ikke bekymret for å kappe på det. Ser de fleste anbefaler 52-53cm da har man tatt høyde for litt forskjell mellom teori og praksis  og har mulighet til å gjenge opp på nytt. MIn 6.5 er kappet på 53cm :)

Edited by LXXV
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...