Jump to content

Løpslengde på 6,5x55 med lyddemper.


gordon setter

Recommended Posts

Løpet på min Tikka i samme kaliber er kappa på 47cm og påmontert en A-tec ctm4. Ja, det er endel kortere enn ''optimalt'', men børsa er veldig hendig, herlig balanse, god presisjon og fortsatt med nok fart til å legge ned alt jeg har skutt på. Hverken rådyr, hjort eller elg har hatt noen innvendinger ihvertfall :) Jeg bruker stort sett alltid Norma Oryx. Det skal dog innrømmes at jeg savner noen cm på løpet nå om vinteren når jeg lader lette varmintskudd til reven, men igjen, reven klager ikke.

 

Tenk deg godt om, og kapp eller ikke kapp utifra bruksområde og eget ønske.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hva mener du JanT? Min 6.5x55 pipe til Blaseren er 47cm lang, det mener jeg er perfekt. Børsa blir en meter lang med lyddemper, med deilig ballanse. Jeg lader selv og om jeg nå skulle bruke denne pipa på elgen (tror ikke det nei) så er det ikke vanskelig å lade til fart og kraft nok i massevis. 6.5 kula er lang for kaliberet, og har super gjennomtrenging med rett kule. Jeg vil i alle fall mye heller ha kort 6.5x55 pipe enn 308. Men smaken er som baken vet du (kjempegod!) :lol:

Link to comment
Share on other sites

For all del skaubjønn, det funker nok sikkert i 6,5 også. Men ut i fra alle børsemakere jeg har snakket med ang kapping av pipe i 6,5 så anbefaler de da 308!

 

Ja når du lader selv har du mulighet for å få mer fart vist det skulle være nødvendig!

 

Har du målt hastigheten du får med fabrikk ammo?

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader selv og om jeg nå skulle bruke denne pipa på elgen (tror ikke det nei)

 

Hvorfor ikke det? Har selv 300 WM og 30-06 stående, men bruker stort sett 6,5x55, også til elg. Med 50 cm pipe...

 

-Ikke for å starte en ny diskusjon med 6,5 til elg, men jeg synes folk er sykelig opptatt av teorier i denne tråden. Husk at vi har ekstremt strenge krav til anslagsenergi her på berget. I tillegg er kravene utformet i en tid da bly og mantel stort sett ALLTID tok hver sin vei etter å ha passert første elghåret. Jeg har skutt gjennom en elg på langs med 6,5x55 og moderne kule, med en ladning som sannsynligvis ikke holder kravene...

 

Eneste bakdelen jeg har merket meg med 50 cm pipe i 6,5x55 er mye smell og munningflamme når jeg skyter uten demper...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter ikke uten demper med 6.5x55 løpet, bortsett fra på banen da. Demperen står alltid på under jakt, og som sagt med totallengde på under meteren ballanserer riggen fint til bevegelig jakt. Favoritten på bukkejakt dette!

 

JanT, feel free! Bruk 308 om du vil, og det er sikkert lurt å høre på børsemakerne. Jeg er kjempefornøyd med min 6.5x55, og ville heller skutt store dyr med en tung og lang 6.5 kule i moderat hastighet enn en .30 kule i moderat fart. Lang kule for kaliberet gir god penetrasjon. Men egentlig tror jeg dette er uvesentlige detaljer... godt hull i lungene = død elg, sånn er det. En mm bredre eller noen få grains tyngre kule betyr nada i virkeligheten.

Jeg tror neppe jeg har skutt fabrikkammo i Blaseren, overhodet, så jeg vet ingenting om farten på kjøpeskudd.

 

tikkat3, vel jeg kunne godt ha brukt 6.5 på elgen jeg, men det er stort sett 300wsm eller 375H&H pipene som står i når det er elg og gris det gjelder. Hvorfor ikke, så lenge jeg har de pipene stående? Greit med litt mer å gå på. Dersom jeg ikke hadde hatt annet enn 6.5x55 så hadde jeg skutt med den og ikke tenkt mer på det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vurdert en demper på en Sauer Classic i nevnte kaliber ! Men jeg vil ha så kort løp som mulig pga personlig smak på utseende :roll: Våpenet blir kun brukt til småvilt, så da kan jeg vell kappe litt ekstra ?

 

Ser Outback´n til Clausen har en sneisen luck.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Noen punkter dere gutta bør tenke på;

 

1) Kapping av løp er helt ok, men noen kaliber egner seg bedre enn andre fordi..

 

2) hvor godt et kaliber egner seg til kort løp er avhengig av kulediameter og kruttmengde/hylsevolum.

En "effektiv" patron har et heldig forhold mellom kulediameter(og vekt) og hylsevolum.

Effektive patroner i rifler fungerer godt med krutt av medium brennhastighet.

 

3) En effektiv patron kan utnytte et mere raskbrennende krutt. Slikt krutt brenner opp raskere/fortere i løpet,

og er dermed ikke avhengig av lange løp. Kula har fått det "skyvet" den trenger.

 

4) Typiske effektive patroner er 222, 308, 8x57, 9,3x57, 9,3x62, 358win osv.

Disse kan fungere godt med løp ned mot 45 cm.

 

5) 6,5x55 er som regel ladd med saktebrennende krutt (N160, MRP osv.)

Disse krutt-typene tjener på løpslengder over 55 cm.Kapper man til 45 cm får man en voldsom stikkflamme,

og kula må kjempe mot denne da den forlater løpet. Kruttet har altså ikke brennt ferdig inne i løpet, og man har

ikke utnyttet energien. Man kan selvsagt lade 6,5 med raskere krutt, og vinne litt på dette, men en 308 vil gi bedre

effektivitet.

 

m

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Prøver meg med et spørsmål i denne tråden.

Har nå lest hele tråden her,og kan ikke se at noen har nevnt kal 270 win. Har ett spørsmål om det er noen der ute som har erfaring med dette kaliberet. Har en remington 700 i kal. 270 Win.

Hvor mye kan jeg kappe av dette løpet? er vel orginalt ca 55cm langt. Påmontert a-tech demper.

Noen med erfaringer?

 

På forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Klarer ikke og få det på det reine, etter 2 t med søkefunksjonen:

 

Ved kapping av 6,5x55 mister man både anslagsenergi og presisjon ved kapping under 57cm(anbf min)?

 

Ikke så farlig for meg om jeg ikke holder anslagsenergikravene til storvilt, har 3 andre rifler og bruke til det. :winke1:

 

Vil bare ha en kort(ere) 6,5 som småviltrifle?

Link to comment
Share on other sites

kapping under 57cm(anbf min)?

Det skjer ikke noe magisk ved 57cm, ikke ved 40, og ikke ved 74. Kula akselererer gjennom hele løpet, akselerasjonen avtar nokså jevnt utover, og 1cm betyr mindre hastighetsforskjell mellom 73 og 74 enn mellom 40 og 41, men det er ingen knekk på den kurven, og ingen diskontinuiteter. Rifla blir mer hendig jo kortere, og du får mindre hastighet, og mere smell, om du ikke har demper.

Enhver må selv avgjøre hvor optimum ligger mellom disse, for deres bruk, behag, og behov.

 

Men det finnes ingen "grense", hvor et eller annet endres dramatisk, alt er gradvis, selv om jeg må si at munningsblåsten fra en hardt MRP-fyrt 40cm lang 6.5x55 pipe er nokså alvorlig...

 

K

Link to comment
Share on other sites

selv om jeg må si at munningsblåsten fra en hardt MRP-fyrt 40cm lang 6.5x55 pipe er nokså alvorlig...

 

Jakter med 260remington 42cm løp og komprimert ladning med N560 (knaser) flammekaster effekten er til stedet ja :lol:

 

Til trådstarter: ville ikke vært redd for å kappe løpet på 6,5x55 spesielt siden du skal ha den som småviltbørse.

Ladeboken har endel ladninger med raske kruttsorter og lette kuler som burde egne seg til småviltjakt med kort løp.

Link to comment
Share on other sites

Kappet min Blaserpipe i samme kaliber på 50 cm og satte på demper.

Skyting over kronograf viste (hvis jeg ikke husker helt feil.....)at jeg nå mangler 100 joule på kravet til lovlig storviltamunisjon. Patronen er fabrikkladet Oryx.

 

Så kapp i vei!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Akkurat...

 

Blir nok kapping nå ja...

 

Dette er en M03 med ei totallengde på 131cm med Atec Maxim m/2ekstra moduler. sinnsykt laaaang... :?

 

60 cm løp kommer til og bli 10-12 cm kortere... :winke1: Som sagt har vi både 308, 8x57 og 9,3x62 til og bruke på storvilt...

 

Takk for svar folkens... :D

Link to comment
Share on other sites

De fleste emner og tråder om kapping av 6,5x55 i både norske og utenlandske fora anbefaler ikke å kappe løpet under 56-57 cm. Det henvises til at 6,5 bruker mer seintbrennende krutt enn f.eks 308. Det er særlig effektive kalibre som bruker raske og medium raske kruttsorter som ikke taper nevneverdig på løpskapping. Kruttet rekker å brenne opp før det er slutt på pipe.. :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

MRP vil alltid gi størst hastighet (save "atomic" ladningene med 570), men en kan velge N550, N19, N150, URP, N140, 540, 203B for den saks skyld, om en vil ofre hastighet for litt mindre "blåst". Bruker en demper så er det vel ikke så nøye?

De fleste får uansett bedre presisjon med de krutten jeg lista opp, og bedre levetid i løpet skulle en tro.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei, låner denne tråde litt viss det er greit?:) jeg har en Howa houge 6,5x55 som er kappet på 48 cm. Var og skjøt i dag med norma jaktmach trenings-ammunisjon og den spredde forferdelig! 10-15 cm på 100 meter, spredde like mye både med og uten demper..noen forslag??

 

Marcus

Link to comment
Share on other sites

Klarer ikke og få det på det reine, etter 2 t med søkefunksjonen:

 

Ved kapping av 6,5x55 mister man både anslagsenergi og presisjon ved kapping under 57cm(anbf min)?

 

Ikke så farlig for meg om jeg ikke holder anslagsenergikravene til storvilt, har 3 andre rifler og bruke til det. :winke1:

 

Vil bare ha en kort(ere) 6,5 som småviltrifle?

 

Det er bare å kappe. Men skal du skyte endel uten demper så må du tenke på det smeller mye mere med korteløp. Presisjonen blir litt bedre eller uendret i mangetilfeller. Hvis du opplever dårligere presisjon kommer det av at løpet du har ikke har riflestigning som takler kulelengden din. Men i 6,5x55 er ikke det noe problem. Det er mere i 224 og 6mm våpen du kan oppleve dette.

 

Selv er min 6,5 kappet til 54cm

Link to comment
Share on other sites

Hei, låner denne tråde litt viss det er greit?:) jeg har en Howa houge 6,5x55 som er kappet på 48 cm. Var og skjøt i dag med norma jaktmach trenings-ammunisjon og den spredde forferdelig! 10-15 cm på 100 meter, spredde like mye både med og uten demper..noen forslag??

 

Marcus

 

Prøv andre kulevekter. Lettere og tyngere. Noen løp og rifler kan være sære med slik. Også sjekk alle skruer i stokk og kikkertfeste om du ikke har gjordt det. Kikkerten kan også være synderen. Eller kroningen etter kapping. Er kroningen skadet eller slurvete laget kan det ødlegge presisjon i ett ellers bra løp.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg er ikke så inne på dette med våpen generelt, men har ei tikka 6.5 som jeg bruker til elgbørse, kan den kuttes noe før montering av lyd demper og fortsatt være lovlig på storvilt jakt med kjøpe ammo? Hvilken demper annbefaller dere?

 

Grunnen til demper er at jeg bruker den til litt kråke jakt og reve jakt rundt dørene hjemme og naboene kan vell høre det litt vell godt..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat kappa pipa på min tikka t3 6,5x55. Kappet til 50 cm og satt på atec maxim. Fungerer svært bra. Presisjon er like bra som før. Mener winge våpen kjører kampanje på atec maxim. Kapping, gjenging og maxim demper til 2500 kr. Det er ikke så gal pris.

Link to comment
Share on other sites

Hei, låner denne tråde litt viss det er greit?:) jeg har en Howa houge 6,5x55 som er kappet på 48 cm. Var og skjøt i dag med norma jaktmach trenings-ammunisjon og den spredde forferdelig! 10-15 cm på 100 meter, spredde like mye både med og uten demper..noen forslag??

 

Marcus

 

Norma JM har gått ganske råttent i (nesten)alle sammen. Hvorfor vet jeg ikke men det ser ut som det er trenden. Billig Igman, S&B, Partisan har vært flere lysår bedre.

 

Flere har også gitt tilbakemeldinger om ekstremt god presisjon med Rekruttkuler og ammo av forskjellige merker. Sikkert kort er Raufoss Sierra eller gode matchkuler i samme gata.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke så inne på dette med våpen generelt, men har ei tikka 6.5 som jeg bruker til elgbørse, kan den kuttes noe før montering av lyd demper og fortsatt være lovlig på storvilt jakt med kjøpe ammo? Hvilken demper annbefaller dere?

 

Grunnen til demper er at jeg bruker den til litt kråke jakt og reve jakt rundt dørene hjemme og naboene kan vell høre det litt vell godt..

 

Ta en titt på denne, det er innom mye av det du spør om her. :)

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=64872

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Det går helt fint å kappe ned pipa til 50cm og montere demper.

Det du skal være klar over er at du mister en del fart på kula så her vil jo bruksområde være med på å bestemme om det er gunstig eller ikke å kappe den ned.

Jeg har en 6,5x55 som er kappet til 42cm. Denne brukes utelukkende på rev og fungerer fint til det.

Skal du skyte langhold f.eks så vil det være ønskelig med lengre pipe og da høyere utgangshastighet.

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke den på elg så vil du vel gjerne ha litt fart for å få nok kraft.

For all del, jeg er av de som ikke hadde nølt med å skutt elg med 6,5x55 med 50cm løp, men noen vil nok mene at du bør ha lengst mulig løp og i alle fall lengre enn 50cm.

Link to comment
Share on other sites

ja, vil ikke ta av mer pga elgjakt :) men greit å kappe av litt, så ikke børsa blir så veldig lang.. da blir det 50 cm, men da er spørsmålet om det blir A-tec eller hauksen demper, er virkelig dem 900 kr mer for hauksen vært det ?

 

 

hørt litt på priser og er 3000 for t-tec med gjenging, og 3900 for hauksen.

Link to comment
Share on other sites

6,5 x 55 er som kjent et av de kaliberene som egner seg dårlig for kapping av pipe. Selv fikk jeg kappet min S&L i 6,5 x 55 fra 60 til 53 cm og angrer som en hund. Utgangshastigheten og kulebanen ble dramatisk dårligere. Som et utgangspunkt kan du regne med at utgangshastigheten synker med ca 3-4 m/s for hver cm du kapper pipa.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...