Jump to content

Der sto et slag i 1814


Vaquero

Recommended Posts

Jeg har fått noen kuler som er funnet på slagfeltet i Østfold:

Disse kulene er funnet med metallsøker der dramaet utspant seg for over 200 år siden. Jeg tror ikke alle kulene er fra dette slaget, et par kuler har hullbase. Hullbase (hollow-base) er vel noe som kom etter 1814?

Noen av disse kulene kan komme fra slaget og noen kan ha tilkommet plassen under jakt o.l. i ettertid. Noen rundkuler kan også være eldre. At kulene  er funnet på omtalt område tviler jeg ikke på. 

Hullbase-kuler leste jeg om et sted som en fransk oppfinnelse fra 1830 årene, det ble visst sett på som feigt og ufint, presisjonen ble bedre og krigføringen mer urettferdig, noen ville ha et forbud. 

 

Legg merke til at den ene kulen har støpetappen på, jeg er fortalt av historiekjenner at soldater lot disse sitte på med hensikt, dette skulle gi styggere sår...

 

Jeg anbefaler denne linken med beskrivelser fra en ung norsk offiser som selv deltok: 

http://sarpsborg2016.no/Blogg/Trond-Svandal/Slaget-ved-Sanne-og-Solli/

 

DSC01006.JPG

DSC01003.JPG

Dette er en gammel støpetang som ikke har noe med hendelsen her å gjøre, den har jeg funnet i jorden på en gård jeg har tilknytning til. Denne tangen har en kutter for støpetappen. 

Gården jeg har funnet denne på ble bygd inne på heiene i 1849, tangen kan være nyere eller eldre enn gården, ikke vet jeg. 

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...