Jump to content

Optikk langhold


tornado

Recommended Posts

FFP eller SFP på langhold... Har en gammel Kahles FFP 1-6x42 på storvilt rifla, men korset er rimelig tykt på 6x.  På småvilt rifla sitter en SFP Zeiss HT 3-12x56, og her setter jeg pris på at trådkorset forblir syltynt helt opp til 12x, så fuglen fremdeles kan ses... Men her "stemmer" retrikkel kun ved 12x. 

 

Funderer å bygge opp en rigg for langhold,  men er usikker på hva av optikk jeg skal velge... Ser de fleste har FFP. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Ser de fleste har FFP

Det spiller egentlig ingen rolle - før du skal korrigere/ ta imot korreksjon. Da sparer du endel surr med FFP. Etter min mening er hele konseptet med å ha markeringer i retiklet meningsløst i SFP - da vet man aldri hvor mye ett merke er, hverken i mil, moa eller meter.

Jeg vet ikke hvor mange skudd jeg har kastet bort oppigjennom ved å glemme hvilken forstørrelse siktet stod på, eller ikke regne riktig på hvor mye et merke utgjorde i mil på akkurat den forstørrelsen. Ja det er riktig på en forstørrelse, men hva er da vitsen med zoom? Kjøp deg heller et sikte med fast forstørrelse, så slipper du å tenke på det.

 

Det er mange år siden jeg solgte mitt siste SFP-sikte, og merkelig nok har jeg ingen problemer med å sikte på 20x20cm gongene våre på 1000m hold med de FFP siktene jeg har nå - treffe dem er verre, men sikte - null problem. Jeg har skutt skarv (sammenlingbar størrelse som eks. tiur) på godt over 500m, med FFP-sikter, og så videre. Men tysk nr. 4 blir tjukt på mer enn 12x ja - det fins andre retikler til langhold ;)

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Dette høres logisk ut... FFP sikte, alltid likt Kahles så da må det bli k624i med MSR retrikkel. 

 

Nå må jeg bare bestemme meg for om jeg skal kjøpe en brukt Savage 110 BA med medfølgende optikk eller om jeg skal gå "all inn" med Sako TRG-42 / Steyr SSG08 med Kahles k624i. 338LM tillatelse ligger klar.

 

Ideen om langhold kom etter 3+1 serie på 600 meter med Sauer 200STR kun med diopter i fjor... ikke 2-fot heller... Siste skudd noen knepp ned med litt vind fra høyre...

Baneleder konkluderte med at det var galskap hvis jeg ikke begynte med langhold...

Sauer200STR_600m_diopter_comp.jpg

Link to comment
Share on other sites

Klart det mest fornuftige hadde vært å skaffet en Sauer 200STR til med 74cm løp og satt en Kahles k624i på toppen av den...

 

MEN jeg har skutt tusenvis av 6.5x55 gjennom mange år, og har 308/30-06 i jakt geværer, så har hele trekløveret av de "kjedelige"... Så nå føler jeg det er på tide med noe annet enn fornuft og bare tenke morsomt.

Det er ikke voldsomt dyrt i drift lenger, Nosler 338 300 grains 5.5,-   N570 har skytterkrutt priser om dagen 3.5,-   215 hette 0.5,-   = 9.5,-   ca. samme som nye 6.5x55 skytterlag patroner ligger på.

 

Men å legge 80k i en ny Sako/Steyr rigg sitter langt inne... Har sett på Savage 110 på JD, men liker ikke skranglete masseproduserte Amerikanske rifler selv om prisen er mer behagelig. Sako/Steyr rigger ligger sjelden ute for brukt salg, sikkert god grunn til det.

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det er ikke voldsomt dyrt i drift lenger, Nosler 338 300 grains 5.5,-

Hva er vitsen med 338LM om du skal spare deg ned til middels 7mm nivå med kuler? Jeg har bedre ballistikk enn en 338LM med 300gr Nosler med flere forskjellige kuler i min 7mm WSM.

Jeg skal ikke argumentere mot 338LM, men det framstår som litt meningsløst å skyte 338 bare for skyte 338 - det må vel være for å oppnå bedre ballistikk?

Berger 250gr er nok den "vanlige" kula som gir mest igjen for å skyte 338LM, fordelen over 300WM blir da at løpet varer veldig mye lenger.

 

K

Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, tornado skrev:

Klart det mest fornuftige hadde vært å skaffet en Sauer 200STR til med 74cm løp og satt en Kahles k624i på toppen av den...

 

MEN jeg har skutt tusenvis av 6.5x55 gjennom mange år, og har 308/30-06 i jakt geværer, så har hele trekløveret av de "kjedelige"... Så nå føler jeg det er på tide med noe annet enn fornuft og bare tenke morsomt.

Det er ikke voldsomt dyrt i drift lenger, Nosler 338 300 grains 5.5,-   N570 har skytterkrutt priser om dagen 3.5,-   215 hette 0.5,-   = 9.5,-   ca. samme som nye 6.5x55 skytterlag patroner ligger på.

 

Men å legge 80k i en ny Sako/Steyr rigg sitter langt inne... Har sett på Savage 110 på JD, men liker ikke skranglete masseproduserte Amerikanske rifler selv om prisen er mer behagelig. Sako/Steyr rigger ligger sjelden ute for brukt salg, sikkert god grunn til det.

 

Ah! Trodde du ikke hadde rifle fra før! 

Link to comment
Share on other sites

Hadde styrt unna Savage 110 var jeg deg, den er billig fordi den er billig! Alt på den bærer preg av det.. Men man får hva man betaler for, å den fungerer jo! Hadde en her som fikk kammeret polert og utdrageren byttet så den ble jo funksjonabel etter litt stell👍 utdrageren måtte vi lage forøverig da det var håpløst å få tak i...

 

Ellers blir det ikke feil med Kahles👍 Mil/Mil Ffp Retikkel er ett godt utgangspunkt til labghold uansett hvilket merke det blir! Kahles har jo en 525i på tur så da blir det nok noen brukte 624i kikkerter å få tak i, eller du venter til du kan handle 525’n;) 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, tornado skrev:

Men å legge 80k i en ny Sako/Steyr rigg sitter langt inne... Har sett på Savage 110 på JD, men liker ikke skranglete masseproduserte Amerikanske rifler selv om prisen er mer behagelig. Sako/Steyr rigger ligger sjelden ute for brukt salg, sikkert god grunn til det.

 

Ny Sako får du for langt under 80.. https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=49957785

Link to comment
Share on other sites

Har plukket litt på Savage BA, og vil si det er en ganske demotiverende plastklump.

 

Nå er det litt spillerom mellom 17-80k, men ville vurdert 7RM, 300WM etc. Får både Tikka og Sakoer til en god pris (brukt i det minste), og så kan du velge akkurat den stokken som passer deg best. 

 

Er ikke 338 punch, men kan jo bare droppe brems/demper hvis det skal merkes litt bedre :) 

Link to comment
Share on other sites

Med dagens kulevalg

 

28Nosler,.300WM,.300NM,.300RUM>.338LM lett! Minuset er levetiden på løpene ift. .338LM men er du som den gjevne .338LM skytter får du ikke utbytte av levetiden på løpet uansett;) Å for ammo kostnadene på alternativene vs .338LM kan man vel nesten kjøpe ett nytt løp...

 

Men .338LM er jo tøfft da:p Men man bør ha tilgang og planer om skyting på 1500m pluss skal man få noe utbytte av kaliberet kontra 7mm og .30 kaliber med rett kule..

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Zippaznip skrev:

Ah! Trodde du ikke hadde rifle fra før! 

 

 

Man skyter nok ikke 1/3 MOA (0.1 mil) samlinger på 600 meter med diopter uten 2-fot uten å ha skutt litt fra før. Skyter nok litt mer enn 30 + 5 pliktskudd hver år...

 

Masse bra tilbakemeldinger. Så den Sako TRG42 til 45k, men må legge på 35k for optikk, TRG 2-fot, 34mm ringer, Lapua hylser, 338 kuler, Redding comp dier samt N570 krutt...

 

Jeg liker ikke amerikanske magnum patroner med "magebelte", de har ingen mening i bolt rifle og har gått ut på dato for lenge siden... Sett på 300 RUM, men 100 grains krutt bak en 30 kaliber kule lukter løpsbrenner lang vei. 1000 skudd eller noe per løp gir en merkostnad på 7,- per skudd i løpsslitasje... Dessuten tipper jeg de er veldig kilne å lade...

 

338LM deler en del med 6.5x55, løpet holder 6000-7000 skudd, lett å få til gode ladninger siden den ikke har voldsomt hylsevolum kontra kule diameter. Fornuftig konstruert patron på mange måter, godt kulehold også.

Har skutt en TRG 42 med brems og demper. Med brems var rekyl som min 308 uten demper. 338LM med demper opplevdes som min 30-06 uten demper, så håndterlig rekyl i grunnen.

 

Enig at Savage er halvferdig ut av esken. Men likte vekta på den gamle 110 BA på 7 kg, akkurat som en Sauer 200STR. Så den har nok mer behagelig rekyl i forhold til dagens rifler på rundt 5 kg. Skal ikke på jakt med denne allikevel. Men klart kvaliteten på en Sako/Steyr er i en helt annen klasse, og siden jeg har 2x Tikka M595 (den gamle gode) fra før så står Sako TRG-42 øverst på lista.

 

Kahles k525i vs. k624i, ikke alltid fordel med mere zoom range...

 

Nosler Custom Competition kuler. Gjorde for noen år siden en benk test på 6.5mm 8 gram Lapua Scenar vs. Nosler CC. Lapua gikk ørlitt bedre, men fant vel ut at man må være på landskytter nivå for å hente noe ut av forskjellen.  Mulig dette blir annerledes i 338LM med 2-fot, mono pod og solid støtte på alle måter.

Edited by tornado
Link to comment
Share on other sites

Helt klart, multitabbet Facebook og forum, da ble det litt kluss :)

 

Uansett er det noen som aldri har skutt før som bare nailer det på utrolig lite treningsgrunnlag. Beste skytter på befalsskolen hos oss hadde ikke skutt med luftgevær før tjeneste engang. Dette var i AG tiden. Hadde dfs skyttere i troppen. 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, msteiro skrev:

Hvis du ikke er fremmed for brukt, ville jeg mye heller gått for denne, da 338 er såpass sært at bruktmarkedet er lite:

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=113543823

 

 

 

Remington 700 LA kassa er vel egentlig ikke lang nok til en 338LM, samt at bolt hode er litt liten til 338LM sin 0.590" hylse bunn. Magasinet liker nok heller ikke Berger 300 grains lange kule heller vil jeg tippe... Dessuten har jeg hørt at Ragnar Hansen ble lei av å rette opp skjeve Remington 700 kasser, så begynte å lage sine egne. Hans 706RT kasse ser ut til å være en del større enn en vanlig Rem 700 LA kasse, tipper bolten er grovere også for å ha mer gods rundt 338LM sin 0.59" hylse bunn.

 

Så det er nok bedre å gå for noe som er designet for 338LM, som blir dyrt fordi volumet er lavt dessverre. 

 

Gruer meg til jeg må innom Jaktdepotet for påfyll av lade komponenter, skal ikke se bort fra at jeg tar med en Steyr SSG08 med Kahles k624i på toppen. Liker designet på SSG08 svært godt, men er usikker på tilgang på eventuelle deler her til lands. Sånn sett er Sako TRG-42 et bedre valg tipper jeg.

 

 

Edited by tornado
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Nosler Custom Competition kuler

Er gode kuler, jeg skyter ikke annet på banen (DFS). Men skal du skyte langhold så vil du ha BC, og det er meningsløst å skyte 338LM med kuler som har BC som 7mm kuler. Da er det bedre å skyte 7mm, så får du mer fart også.

Vil du ha best mulig ytelse i et std. våpen med std. kuler skyter du 338LM med 250gr Berger Hybrid. Jeg ville kjøpt en TRG42 og tatt det derfra - eller prøvd å kjøpe tilbake min gamle 338LM... Helst det siste egentlig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, M67 skrev:

Er gode kuler, jeg skyter ikke annet på banen (DFS). Men skal du skyte langhold så vil du ha BC, og det er meningsløst å skyte 338LM med kuler som har BC som 7mm kuler. Da er det bedre å skyte 7mm, så får du mer fart også.

Vil du ha best mulig ytelse i et std. våpen med std. kuler skyter du 338LM med 250gr Berger Hybrid.

 

Fra Nosler og Berger sine hjemmesider :

 

338. 250 grains Berger hybrid OTM tactical,  BC:  0.682

338. 300 grains Nosler Custom Competition, BC: 0.800

338. 300 grains Berger Hybrid OTM tactical, BC: 0.822

 

Så denne må du forklare nærmere hvorfor 250 grains Berger er best. Klart den får mere fart enn sine store brødre ut av løpet,  men skulle tro en 300 grains kule tar med seg mere energi når holdene blir skikkelig lange.

 

Link to comment
Share on other sites

Energi treffer ikke blinker. Og 250gr har mer enn nok energi til alt en kan komme på i Norge i fredstid.

250gr kan lades til mer enn 100m/s mer enn 300gr. Det er ikke litt.

Med mine gamle 338LM-ladninger har 250gr mindre vindavdrift enn 300gr (Berger, ikke NCC) til ca 1750m. Kulebanen er over ut til forbi 3000m - iht. Shooter, jeg har ikke prøvd over 2200m ;)

Min erfaring (etter 2500 skudd, hvorav kun noen få under 600m) er at det er en hel del lettere å treffe på 1000-1200m med 250gr - samt at en kan bruke demper istf. brems i mye større grad, og slipper hodepinen en får etter noen skudd med brems.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Stemmer, det blir betydelig mindre vipp på pipa med lettere kuler også. En stor fordel med 338LM, er at det er lettere å selv spotte nedslaget i kikkerten. 6.5x55 lager lite nedslag, så er avhengig av en som spotter som regel på lange hold. Har testet min 22-250 på lange hold, hører og ser ingen ting...

 

Hva demper fungerer på en 338LM?  Hausken Whisper 70mm, 50mm med titanrør...  Noen som har prøvd de nye A-tec megahertz pro, de med integrert brems?

 

Når du nevner din gamle rifle, så prater vi Hansen Custom 706RT med laaaang pipe?  Lurer på hva han tar for et 706RT 338LM bygg?

Link to comment
Share on other sites

"Better buy once, cry once"... Sako TRG-42 338LM bestilt. Skandinavisk clean design, velkjent produksjons kvalitet og god tilgang på eventuelle deler ble avgjørende.

Stjeler Zeiss Victory HT 3-12x56 med ASV+ fra småvilt rifla inntil Kahles k525i MSR2 kommer i august. MSR2 har de fjernet den vertikale telefon stolpen i retrikkel som var det eneste jeg i grunnen ikke likte på MSR. Da blir det lettere å spotte, med stort område over senter uten for mye svart...

 

Takker for mange konstruktive argumenter.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er TRG’en innskutt på 200 meter. Fikk akkurat skrudd inn 3-12x56 kikkerten med 30 MOA skinne. Rifla går godt, og avtrekket er bedre enn på min Sauer 200 STR. Utrolig bra avtrekk rett ut av esken! Glad jeg ikke falt for fristelsen å spare kroner på å kjøpe masseprodusert amerikansk rifle...

 

0.12 MIL på 3x serie er en god start uten støtte på stokken.

 

Lapua hylse, Lapua Scenar 250 grains, 87 grains N565, COL 92.5mm;  850 m/s.

Testet fra 82.5 - 88.5 grains N565, 820 - 860 m/s, 850 m/s gav best presisjon.

 

Bruker Hausken Whisper Xtrem WX606 demper. Utrolig stille med tanke på at det brennes nesten 90 grains med krutt!  30cm med baffler foran løpet gir god virkning. Temmer rekylen meget bra også.

Etter 5 skudd kommer mirage, men grunnet enormt stor overflate, så kjøles den fort ned for videre 3x serier.

 

Knallfornøyd!  338LM er rått å skyte med og nedslaget er lett å se selv, så trenger ikke noen som spotter. Neste er 600 meter!

 

84D0D8AA-B9F8-4DC3-92B5-BF41AAA4679A.jpeg

213A5B5E-586C-48CC-AF90-CF7538E4585B.jpeg

Edited by tornado
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...