Jump to content

Erfaringer med optiske elektroniske skiver?


Domino

Recommended Posts

Vi vurderer å kjøpe inn elektroniske skiver til luftbanen. Det virker som de fremste kandidatene er Sius og Megalink, men vi ser ikke bort fra Kongsberg. Det vi derimot ser bort fra er gammeldagse akustiske skiver med gummiduk.

 

Så da er spørsmålet: Er det noen av Kammerets lesere som har praktisk erfaring med de nye optiske skivene til noen av de tre leverandørene? Vi har jo lyst til å kjøpe norsk, men samtidig er det ikke til å stikke under en stol at Sius er en mildt sagt velrenommert leverandør. Tatt i betraktning den antatte levetiden på et slikt anlegg er prisforskjellene relativt små, det viktigste er driftssikkerhet og support, samt at programvaren er stabil og brukervennlig.

 

Er det noen som har gode/dårlige erfaring å komme med?

Link to comment
Share on other sites

Megalink sine 3D-scoreskiver er helt fantastiske, presisjonsmessig.

 

Jeg fikk æren av å kontrollere nøyaktigheten på 50 slike skiver under NM luftpistol på Mysen i fjor og tilsammen var det ikke én millimeter avvik på de 250 skuddene vi satt rundt omkring i skivene. Helt utrolig, faktisk.

 

Brukergrensesnittet til Megalink er et helt annet kapittel, selvfølgelig.

 

Andre fabrikater kjenner jeg ikke til, dessverre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal se på nye skver for en framtidig fornyelse av en eksisterende installasjon om et par år. 

 

Pri 1 er trådløs kommunikasjon mellom alle komponenter.

Pri 2 er brukergrensesnitt/config 

Pri 3 er reduksjon i pris i takt med resten av "forbrukerelektronikk/datautstyr".  

 

Link to comment
Share on other sites

Brukergrensesnittet til Megalink gjør de jo totalt ubrukelige for mange, uansett hvor billige, driftssikre eller nøyaktige de er. Det er uendelig mye enklere i KTS, men likevel håpløst etter mitt syn. Med filutveksling alle veier og krav til at brukeren forstår alt dette, med IP adresser og WTF...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Vi har prøvd å innhente priser på et 25m anlegg fra både Sius og Megalink. 

Sius fulgte opp både på tlf og mail, med priser og ikke minst bra oppfølging når vi lurte på ting.

Megalink måtte vi purre på flere ganger bare for å få en pris. Og når vi lurte på noe så ble det helt tyst igjen. 

Så med tanke på service så leder Sius stort så langt i min bok, men aner jo ikke hvordan det er i praksis. 

My 2c.

Link to comment
Share on other sites

Følger. Er i gropa for å bytte ut skivene på 100 m banen og elgbanen, så det er snakk om akustiske skiver, men det er alltid interessant å høre hvordan leverandører følger opp, og hvilken brukervennlighet de forskjellige system har.

Link to comment
Share on other sites

Har foreløpig kun erfaring med Kongsberg sine 25 meter skiver og dei har no funka bra. Brukergrensesnitt var kjapt å sette seg inn i. 

I løpet av våren får vi Megalink optiske på luftbanen. Så om eit par månader kan eg svare bedre på dette. 

Grunne til at det blir Megalink, er at vi deler innebanen med to DFS lag som bruker Megalink utendørs. 

Link to comment
Share on other sites

Klubben har KTS på 25m banen, der har ikke jeg brukt anlegget. Men de fleste i klubben sier software er litt enklere å bruke på KTS enn ML(?)

 

På luftbanen har vi ML (Megalink) med papirbånd. Har bare skutt selv på de nye 3D score skivene under NM - Mysen 2 ganger. Brukergrensesnittet på ML er etter min mening overhodet ikke brukervennlig! Det er ikke intuitivt og enkelt.

"Skyter jeg fra hofta" og setter det på spissen så virker det for meg som om det er programmert i en garasje på 1980 tallet og flekket på i etterkant når det trengs.

Jeg har såvidt lært meg det jeg trenger for å drifte stevne (luft) takket være en i klubben som laget ML123... Hvordan sette opp/drifte stevne etc. Uten den så tror jeg egentlig at jeg hadde gitt opp å lære meg programmet.

Her burde ML starte på nytt helt fra bunn av og få laget noe som er brukervennlig og intuitivt som er lett å drifte.

 

Du kan også se på Meyton electronic targets, ingen erfaring selv. Men en jeg skyter sammen med har skutt en del på disse og sett på drifting av stevne etc med Meyton. Hvor han er imponert over det han ser.

 

Sius (har ingen erfaring selv) regner med de har klokke på monitor på nye versjoner? 

Pratet med ei som skjøt i Munchen hvor de har 90 Sius skiver, så var det ikke klokke i monitor, så man kunne følge med på hvor lang tid man har igjen. Men de har kanskje gamle skiver?

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Poacher skrev:

programmert i en garasje på 1980 tallet og flekket på i etterkant

Det er akkurat slik jeg også oppfatter det. Det er så lett å merke grensesnitt som har sitt opphav i DOS-hælvete, har vært borti det noen ganger og jeg klarer rett og slett ikke å bruke slikt lenger.

 

En annen ting jeg har reagert på med ML er elektronikkfeil i skivene. Virker som om det er "rutine" å sende kort inn for reparasjon hos oss.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...