Jump to content

Jan Bavian

Recommended Posts

Hei. Eg har ein mauser m67 22lr. Er det noken som kan fortelje meg om korleis det er og skifte løp på desse og kva som må gjeres for og bygge dei om til 6,5? Er dette eit brukandes våpen? Eg har andre rifler ja, men denne berre står og samler støv og vis dette kan brukes med eit løpsskift så hadde det vore kjekt

Link to comment
Share on other sites

Du må ha et nytt løp, det er bare å skru inn og sjekke med maks min tolk.

Du må også ha nytt sluttstykke, det må være på plass før du tester med maks7min tolk.

Er kammeret for stort må du dreie av løpet, er det for trangt må du brotsje opp. Det er best å bruke en børsemaker.

Prisen for dette er mange ganger det du må betale for en brukt M-67.

Link to comment
Share on other sites

Det går ann å lage en magasinløsning, men det blir dyrt!!

Det finnes en prototype på M67 22lr med magasin. Mener den har betegnelsen M82.

Men så vidt jeg vet er det bare laget ett eller muligens to eksemplarer av den...

Det går alltids ann å rote fram patenttegningene av den løsningen og lage noe ut fra dem, men som sagt... Det blir dyrt! ;)

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, ChristerM skrev:

Det går ann å lage en magasinløsning, men det blir dyrt!!

 

Kva er det som gjer dette dyrt? Det ville vere både billeg og relativt enkelt å 3D-printe ein innsats som passar i magasinbrønnen og som tek eit kurant magasin, t.d. frå CZ 452/455. Er det noko med sluttstykket som gjer dette vanskeleg? Eg har aldri finstudert ein M67 i .22lr.

Link to comment
Share on other sites

Linken fra Chiefe'n beskriver det best... :)

Og det var M80 ja... Ikke M82 :$

Slik det er i utgangspunktet, så må tomhylsa falle ned på den eneste plassen du kan sette magasinet. I tillegg så griper sluttstykket om hele kammeret....

Altså, pipa ligger sine gode 20 mm inne i sluttstykket når det er i lås. Så ikke bare er det problematisk å kaste ut tomhylsa (Som den egentlig ikke gjør, den bare slipper den ned i magasinbrønnen), men også å gripe tak i ny patron fra magasinet.

Det går, men det må mye arbeid til... Å lage en innsats for å holde et magasin er det minste en behøver å tenke på.

Det er alt det andre som "roter" det til... :)

 

Sliter litt med å forklare hva jeg mener ser jeg... Men linken over her beskriver det veldig godt!

Link to comment
Share on other sites

Missforstå ikke...

En M67 i 6,5x55 er helt kurant til litt medium langholdsskyting!

Og nytt løp og sluttstykke koster ikke all verden.

Originalstokken er også ikke så værst, hvis du gjør litt med høyden på kolben. (Trenger ofte litt mer for kikkert enn for diopteret)

Er noen gamle tråder her inne med litt fine bilder... (Trenchbuddy osv)

 

Mulighetene er der, men hvis du må sette bort alt arbeidet, så koster det fort mer enn det smaker. ;)

Men hvis du kan gjøre litt av det selv, så lærer du utrolig mye, det er interressant, +++

Men du kan aldri forvente å få igjen det du legger i et slikt prosjekt... ;)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ny pipe, finner du en ny m67pipe koster den deg 2000, fra emne minst det dobble,  m67 sluttstykker selges vel for 500kr. Og siden du skal gjøre jobben selv trenger du låskassenøkkel, pipestikke, brosj og tolk.

 

Du får en fin m67i 6,5 for 1500kr om du følger med på finn i noen uker..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...