Jump to content

O/U hagle til fasanjakt


freezingduck

Recommended Posts

Har jaktet mye de siste årene med mine tre benelli halvautoen, men har nå et luksusproblem... 

 

Jeg er invitert med på fasanjakt av en inngiftet slektning. 

 

Fikk beskjed om at duracoatet halvauto og gore tex utgikk. 

 

Leter nå etter en pen men bra O/U. 

Hadde I utgangspunktet tenkt Beretta Ultralight, siden jeg er vant til lette hagler med korte løp. 

Men er usikker på hvor slitesterk en slik hagle er. 

 

Tenker at jeg blir å putte 1000 leirdue skudd igjennom den for å bli kjent med den. 

Ei hagle bør jo vare i noen år, tåler ei slik hagle 10.000 skudd++ før den blir slarkete? 

 

Er det andre gode alternativer i 30.000kr klassen? 

Jeg har prøvd å holde meg til å bruke ei hagle året rundt for å ikke rote til muskelminne, er det noen som skyter med flere forskjellige hagler uten å rote det til? 

Link to comment
Share on other sites

Kan si at jeg har sett på:

Benelli 828u 

Beretta Ultralight 

Beretta 686 SP

Beretta 690

Beretta 692

 

Jeg vet at disse er veldig forskjellig, men er usikker på hva som er best da det er walk up, men ikke veldig krevende terreng. 

 

Han som har invitert meg sier kun S/S og det blir det ikke. 

Startet skytekarrieren med en S/S og det er ikke lett å få tak i deler til gamle hagler. 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke direkte erfaring selv, men vil forundre meg om det skulle være noe problem. Det er vel ikke mange som har skutt så mye med en slik hagle, det er vel andre som er mer egnet til mengdetrening. Har uansett aldri hørt om problemer med slark på en ul.

Link to comment
Share on other sites

Slitestyrken i Beretta UL er nok inget bekymmer. Støtbunnen er også forsterket (titan).

 

Å treffe godt med en såpass lett hagle og korte løp (67 cm) er vel heller en større utfordring.- Ser likevel at din tanke er å trene ganske mye før jakta (1000 skudd) med den, så dette blir nok heller inget problem.

 

Mener at de også finnes med 71 cm løp, men kanskje ikke som lagervare og må i tilfelle bestilles.

 

Men hvorfor ikke en "vanlig" 686, .. eller kanskje en 687 ? mer forseggjort med penere valnøtt og med jakt-"gravyr" :).- Pene hagler-

Link to comment
Share on other sites

Engelskmennene har en forkjærlighet for Mirouku mk60 3/4 3/4 choke og 81 cm løp. Men 76 cm løp vil også funke bra. Gå for stål låskasse, ikke aluminium. Antar du skal på driven jakt. Fasaner som kommer høyt og raskt handler mye om å lese linje som foranhold. Og ekstra vekt på rett plass fra ei stålkasse er en fordel. Browning 525 eller ev 725 sporting med 76cm løp er også alternativ. Mirouku har den fordelen at de har en grunnboring på 18.4, noe som ikke gir hastighetstap med filtforladning som overbora løp gir. De fleste shooting grounds i England tillater ikke plastforladning. Alle disse haglene  som nevnt tåler sikkert 100 000 skudd om de tas vare på. Benelli 828 vil jeg råde deg til å holde deg langt unna. Den er altfor lett, har kjente ejektor problemer. Og er altfor dyr. Om det er til England vil jeg nevne muligheten for å handle Miroukuen der. Prisene er veldig bra og du sparer frakt en vei. Selv om du ikke får skutt så mye med den før, vil det være få steder i Norge du kan trene på høye leirduer likevel.

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Er mest walk up jeg er interessert i da vi begge jakter med fuglehund. 

Derfor jeg tenker ei lett hagle. 

 

Er det noen som vet forskjellen på en Ultralight Classic og en Ultralight Gold? 

Finner ingenting på nettet utenom at det ser ut på bildene som at classic har en gullfarget Beretta logo mens gold har en gullfarget fugl. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at noen sier at man burde ligge unna Benelli 828u. 

Snakket med Jakt og friluft og selgeren der så han skulle bytte ut sin Ultralight med en 828u og at de hadde solgt mange og aldri hadde hatt problemer. 

Er dette noe som er rettet opp i eller er det et stort problem? 

Ser Beretta sin 69x serie også får gjennomgå på nett ang ekstraktorer. 

Link to comment
Share on other sites

De vil nok ordne det problemet med ekstraktorene, men fryktelig irriterende om det skjer noe under jakt. Bare å google problemet så vil du nok få opp en god del relevante erfaringer. Det å lage fungerende driftsikre ejektorer er noe som er gjort i ca 100 år, det er utrolig at Benelli prøver å finne opp kruttet på nytt...og bommer. Min oppfatning er at de har laget noe nytt for nyhetens skyld. Det gjelder hele børsa. Den er uten tvil laget for å være billigst mulig å produsere. Har et elendig rekylopptak, og det er ikke bare fordi den er lett. Noe er fundamentalt feil. Utseendet er ikke akkurat egnet for klassisk snobbejakt med slips:) ikke hør på han selgeren. Gå for beretta/browning kansje Blaser F16 heller...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Beretta sin 69 serie er litt overkomplisert...liker bedre foregående Berettaer. Men så liker jeg også bedre 525 fremfor 725:) Brownings ejektorer har alltid fungert og runder snart 100, men de ble konstruert av et geni, ikke markedsavdelingen til Benelli:)

Edited by hovdeknuten
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...