Jump to content

Beretta 92 - En solskinnshistorie.


strekkfisk

Recommended Posts

Lang historie kort: For noen måneder siden skulle jeg kjøpe min første 9mm til militærfelt og endte med en flott Beretta 92 Compact. 

Ikke fordi den er filmstjerne eller "tøff og kul" (det fant jeg ut senere), men fordi den var forholdsvis billig. Betalte 6000, og det var innafor budsjettet for en tilnærmet ny 92. Kjøpt av en samler i USA, og tatt med til Norge da han flyttet hit. Neppe gått mer enn 250 skudd før jeg kjøpte den.

 

Så kom dagen da jeg kjekk og fornøyd skulle prøve den og skuffelsen var ikke til å unngå. Grepet føltes som en to-tom-fire i fart og alle skuddene gikk så langt utenfor skiva at jeg ikke trengte klistrelapper. SA-avtrekket var det eneste jeg var godt fornøyd med. Kontant og lett, og ikke for langt. 

DA-avtrekket var vesentlig lengre og tyngre, men det brukes aldri i felt uansett, så det dreit jeg i. 

Men det var ikke nok, så jeg bestemte meg for å selge den. 

Tilbake på finn for det samme som jeg ga for den. 

6000. Ingen respons 

5500. Ingen respons 

5000. Fremdeles ingen respons. 

Føkk, nå er jeg stuck med en ubrukelig 9mm, og snart er det feltstevne. 

What to do...?

Jeg viste den til andre mer erfarne i klubben og bedyret at denne, den skal selges og hvertfall ikke brukes på stevnet. 

"-Hvorfor ikke? " sa de. 

"Fordi jeg treffer ikke vann om jeg falt ut av en båt med den." sa jeg. 

"-Ta den med likevel." sa de. 

"I forhold til for eksempel Glock, er den der et presisjonsvåpen, gi den en sjanse." 

 

Som sagt så gjort, og på første standplass skyter jeg nesten fullt hus, og bedre enn med finpistolen. Og på andre. Og tredje.

Noen feilskjær var det jo, som å skyte på feil skive, ikke bli ferdig i tide og sånn, men det er ikke pistolen sin feil.

 

Vet ikke hva jeg plutselig gjorde annerledes, men nå er vi i alle fall kompiser, 92 og jeg. Fine, tette samlinger, og behagelig rekylopptak. Og legendarisk pålitelighet. 

 

Så nå lurer jeg på om det er flere enn meg som bruker 92 i felt, og hva de eventuelt har gjort meg den for å forbedre den?

 

 

 

 

_20171004_143506.JPG

Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, nhd skrev:

Jeg har skutt ganske mye militærfelt siden 2007, og jeg har enda ikke sett en 92 i feltløypa.

Nei, det har jeg ikke hørt om noen andre som har heller, og bare tilfeldigheter gjorde at jeg stiller med en. Sikkert bare flaks at jeg traff noe òg... 😂 Og innser at jeg ikke kommer til å vinne noe med den, ei heller rykke opp en klasse, men jeg har den, er stuck med den, så hvorfor ikke? 

Har egentlig lyst på en Sig X-five, så hvis/når jeg en gang får den muligheten tar jeg den. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...