Jump to content

CZ Shadow 2 konverteringsett eller x-esse Stenvaag?


KriSpawn

Recommended Posts

Hei,

Per nå skyter jeg faktisk bedre enhånds enn tohånds...

Vurderer derfor å gå til anskaffelse av en .22LR til trening på tohåndsskyting. Ettersom at min Pardini SP ikke er veldig egnet for dette. 

 

Har vurdert X-esse Stenvaag, men usikker på hvor mye vanskeligere det er å skyte med en såpass kort pistol (kun prøvd den lange versjonen som klubbvåpen). Ettersom at formålet er rimelig trening, uten særlig rekyl, som også er overførbar til 9mm (og revolverskyting).

 

Så ble jeg tipset om at det kommer et .22LR konverteringset til CZ Shadow2 i år. Etter litt googling så fant jeg denne:

https://www.czub.cz/en/produkty/pistole/22-lr/adapter-cz-shadow-2-kadet.html

Så vidt jeg klarte å finne ut av så ser det ikke ut som om denne er tilgjengelig i Norge helt enda... men lov å håpe at det ikke er veldig langt unna. 

 

Lurer på om noen har erfaring med slike konverteringsett (eventuelt fra shadow 1 konverteringsett)?

-er det presist og godt å skyte med (og ikke minst morsomt)?

-er det funksjonssikkert?

-til slutt lurer jeg på om det blir «mer pussing» enn skyting med et slikt konverteringsett?

 

Takk for alle innspill :-)

 

 

Edited by KriSpawn
Link to comment
Share on other sites

Ble litt usikker på hva du ønsker å trene på. Dersom du ønsker 9mm trening så oppnår du kun effektiv trening ved å skyte 9mm. .22 koster rundt 70-80 øre og 9mm kan du få ned i (og under) 2 kroner. Så det er mye bedre å skyte 100 effektive 9mm skudd kontra 300 .22 som bare gir deg .22 tohånds-trening.

 

For å mestre 9mm må du kunne beherske den snappy rekylen. Og får å håndtere den må du holde så hardt i pistolen at knokene blir hvite. Du oppnår ikke samme effekt med en pistol som knapt gir følbar rekyl.

 

Når det er sagt så skal jeg nok skaffe meg kadettsettet til Shadow 2'en min. Men kun for morro-skyting og utlån til småtasser. Jeg har ingen intensjoner om mengdetrening med .22.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips!

 

For å klargjøre litt:

-Ønsker å bli bedre til å skyte tohånds, og på sikt bli bedre til å skyte 9mm og revolver (.38 special).

Ettersom at innebanen til klubben ikke tillater 9mm på elektroniske skiver så tenkte jeg at .22 uten anatomisk grep kunne være lurt. For å få mengdetrening og ikke minst kontinuitet mtp. trening på vinteren. Formålet er i første omgang militærfelt, så leker jeg med tanken å prøve dynamisk skyting etter hvert. 

-I tillegg er jeg så uheldig å være kryssdominant (høyrehendt med venstre dominant øye). Så tenkte også å se om enhåndsskyting med venstre kan være tingen for meg.... Min Pardini SP har høyrehendt anatomisk grep, og med 9mm / .38 så er det vanskelig å skille problemer med å håndtere rekyl fra andre skytetekniske feil. 

 

Lurer derfor på en .22 topp til shadow 2, men er noe usikker på om slike konverteringsett blir brukt i praksis. Eller om det er såpass mye styr å bytte at dedikerte våpen er veien å gå. Ettersom ren .22 er brukt opp i «garderoben» av Pardinien så kan da en god .22 spesialpistol muligens være et alternativ. 

 

PS: prøver også å få med kona til å prøve litt skyting, og da er nok .22 tingen til å starte  med. 

 

Edited by KriSpawn
Link to comment
Share on other sites

Jeg har kadet-kit til en cz-75b. Det tar maks 15 sekunder å skifte mellom, det er færre håndgrep enn å adskille vertsvåpenet for puss. Ca 2000 skudd og en feilfunk, puss går raskt og greit. Presisjon omtrent som vertsvåpenet i 9mm. Det eneste som var irriterende var at når pistolen var satt opp som 22 hadde jeg ingen 9mm, og når den var satt opp som 9mm hadde jeg ingen 22. (fikset med en til 9mm) Det er noe å tenke på når du skal få med kona på banen. 

 

Treningsmessig blir du selvfølgelig bedre til å skyte pistol av å skyte masse 22. 

Link to comment
Share on other sites

Fra CZ-katalogen for 2018, side 60-61, når det gjelder de nye konverteringssettene for P07, P09 og Shadow 2:

 

Sitat

A major innovation for users is the end of alignment. Conversions of all-steel Kadets for CZ 75/85 pistols require fine tuning in order to guarantee reliable function on the given large calibre weapon. When you want to use it on another model, you may come up against a brick wall. This shall become a thing of the past, starting with the 07 Kadet. The reason is a well thought out design and also the fact that current CZ pistols are created with the help of state-of-the-art technologies working with tolerances that would have previously been unthinkable. In practice, this means that all of the conversions work without any problems whatsoever on any pistol. What is more, installing it is about as difficult as it is to carry out basic stripping and reassembly. It can therefore be done by any authorized holder of a firearm.

Etter beskrivelsen av Kadet-settene for P09 og Shadow 2 skriver de

Sitat

neither of the above adapters require alignment!

Så svaret er at nei, for Shadow 2 skal det ikke kreves tilpassing av det nye Kadet-settet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både Pardini SP og x-esse Stenvaag. Jeg synes Stenvaagen er utmerket til tohåndstrening inne der en ikke får skyte 9 mm. Om du kjøper denne, har du også den beste pistolen til bruk i Spesialpistol (som for med er militærfelt fin).

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...