Jump to content

Hei og hjelp! Jeg har arvet våpen....


CatFee

Recommended Posts

Heisann! 

 

Jeg vet ikke om dette er riktig emne, men aner jo strengt tatt ikke hva jeg har fått eller hva jeg driver med her:/


Håper det er noen her som kan hjelpe meg litt. 
Jeg har arvet en hel del forskjellige våpen. Skulle gjerne lagt ut bilder, men våpnene befinner seg hos Lensmannskontoret i Nes da jeg (åpenbart) ikke kan ha disse hjemme. 
Pappaen min var over gjennomsnittlig glad i alt som smalt, var Norgesmester og Natomester i militær pistolskyting og ja... Han synes at dette var veldig stas. 

Spørsmålene er: Hva gjør jeg nå? Er det noen her som kan være interessert i å gjøre et røverkjøp? Er det noen andre steder jeg burde henvende meg? Skal jeg be politiet destruere de? 

Jeg vil beholde noe etter bestefar og en av konkurranseriflene til paps, men hvis noen der ute er interessert i noe av dette så hyl ut!

Bildeforklaring:
Grønn: Registrert på min pappa
Blå: Registrert på min bestefar
Hvit: Uregistrert ( men jeg får de tilbake av politiet allikevel...)

På forhånd takk :)

Screenshot_2018-03-16-19-29-14.png
Screenshot_2018-03-16-19-29-14.png (233.87 kiB) Vist 3 ganger
Screenshot_2018-03-16-19-29-19.png
Screenshot_2018-03-16-19-29-19.png (190.58 kiB) Vist 3 ganger
Screenshot_2018-03-16-19-29-08.png
Link to comment
Share on other sites

Først av alt kondolerer!

Her var det litt av ei liste, og potensielt en del jobb. Ta kontakt med noen av de store våpenforhandlerne som finnes. Få de til å gi deg et bud på hele hopprennet. Det blir mye jobb å selge ting stykkvis selv!
Ikke bli fristet til å selge pærlene alene. Du sitter på mye verdier, gjør kloke valg!

Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Å selge til våpenhandlere er en dårlig idé. Man blir tilbudt småpenger og en fortelling om hvor vanskelig det er å få solgt de nå for tiden.

Mulig, men blir resultatet noe bedre som uvitende og uten å ha våpnene i hus for beskuelse? 

Link to comment
Share on other sites

1. få utlevert luftgeværene og signalpistolen, de er ikke registreringspliktige og du kan selge dem direkte..

2. jaktriflene er mulig å få solgt på Finn, noen av dem er potensielt verdifulle. Få lit hjelp til å vurdere fornuftig pris.

3. ta kontakt med en forening innen NVS, en del av våpnene kan være interessante for samlere, det gjelder de fleste pistolene og de eldre riflene. Ta bilder av disse våpnene og hør om NVS kan tipse underavdelingene, eller om du kan få en annonse i medlemsbladet.

 

Dersom du selger alt til en forhandler vil du få ca 35% av antatt salgsverdi, du vil derfor tjene på å gjøre litt av jobben selv.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Rausheim skrev:

Maskinpistolene er såpass gamle at disse ville jeg prøve å få solgt til USA, hvor personer som får Class 3, kan handle disse. En del av disse får du flere tusen dollar for.

Skal ikke se bort fra at forsvaret vill ha de tilbake. Vet av et par tilfeller hvor det har skjed i dødsbo (og et tlfelle hvor det skjedde når "låntaker" flyttet på sykehjem).

Link to comment
Share on other sites

Ikke som i den totale listen her nei. Fra 1 MP til 5-6 assortert våpen.

 

Nå vet vi jo heller ikke tilstand på det som er listet som uregistrert, kan vare alt fra plombert til skarpt i nystand.

At politiet sier de vil utlevere hele dungenhøres forresten særdeles snillt og trivelig ut😀 selv om de neppe mener evt skarpe MPer..

Beste rådet er nok å få kontakt med norsk våpenhistorisk selskap for å få godt gjennom og få oversikt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...