Jump to content

Tønna låser seg på ny revolver?


Roffen

Recommended Posts

Har en ny S&W 686, testet den på banen første gang i dag. Gikk greit i begynnelsen da jeg skjøt SA, men så begynte jeg å skyte DA, da begynte tønna å låse seg. Fikk ikke dratt den rundt med SA heller når den hadde gått i lås, måtte lirke på tønna for å få den til å gå. Klarer ikke å fremprovosere dette med tom tønne, eller med tomme hylser i tønna..?

 

Opplevede dette med både Magnum og 38 spesial ammunisjon fra to ulike merker.  Virker som tønna kiler seg når skudd dytter hylsa bakover..? Noen som har tips om hva dette kan være...?

Link to comment
Share on other sites

Til slutt, prøv å pusse veldig rent foran på tønna med kruttløser.

På min 686 kunne jeg få dette etter 150-200 skudd pga for lite airgap mellom sylinder og løp.

 

Så om dette fikser problemet for deg trenger du en tur til børsemaker for å sjekke airgap.

Link to comment
Share on other sites

Dette skyldes oftest at grader på rekylskjoldet skraper mot hylsebunnen. Det kan også være at hullet for tennstiften er for stort slik at bunnen av tennhetten blir presses opp rund tennålen. og danner en forhøyning rundt annslaget. Se på skutte hylser hvor det er skrapemerker.

Dersom sylindergapet er mye for lite kan avsetninger på tønnefront eller bakkant løp gi samme symptomer. Da pusser du som beskrevet tidligere.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Per-S skrev:

Dette skyldes oftest at grader på rekylskjoldet skraper mot hylsebunnen. Det kan også være at hullet for tennstiften er for stort slik at bunnen av tennhetten blir presses opp rund tennålen. og danner en forhøyning rundt annslaget. Se på skutte hylser hvor det er skrapemerker.

Dersom sylindergapet er mye for lite kan avsetninger på tønnefront eller bakkant løp gi samme symptomer. Da pusser du som beskrevet tidligere.

 

Skraping mot hylse høres mest sannsynlig ut. Problemet kom etter bare 20-30 skudd når jeg begynte å skyte DA.  Hva får man ev gjort hvis det er friksjon mellom hylse og rekylskjold som er problemet...? 

 

3 timer siden, gubben38 skrev:

Ikke for å være stygg, men dette sier noe om kvaliteten på nye Smither. Kvalitetskontrollen er utelatt pga. prispress.

Lever våpenet der du handlet og forlang justering på garanti. Sikkert bare en bagatell, men irriterende nok 🤮

 

S&W har nok ræva kvalitetskontroll. Var innom en forhandler og klemte litt på en S&W for noen uker siden, der var tønna så skeiv at man kunne se det tydelig, og den kilte seg ved hver runde. Dette var rett ut av boksen, ikke uvanlig sa forhandleren, han skulle selvfølgelig rette dette før et ev salg.  S&W minner meg litt om Harley Davidson, overprisa halvfabrikat, men for min del er Revolver synonymt med S&W, og jeg hadde ikke all verdens forventinger til kvalitet, men jeg forventer selvfølgelig at den med litt justeringer skal bli bra. Tar den med til forhandler på mandag..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Etter 4 uker endte det med nytt våpen. Det våpenet fikk jeg skutt 4 skudd med før jeg kunne konstanter at det også var feil på dette.  For hvert sjette SA skudd så blir ikke hana stående.. Mulig en mindre sak å fikse enn tønnelåsen - men begynner å miste litt trua på disse Smith&Shit revolverne..

Link to comment
Share on other sites

Himmel og hav! Glad jeg bare har S&W fra nittitallet og eldre. Tror nok jeg beholder de! Men så skal det sies at Ruger ikke er så mye bedre om dagen. I løpet av 6 år har jeg hatt fire nye Rugere, hvorav to måtte tilbake til Søilen. Det var revolvere. Med Ruger rifler har jeg aldri opplevd problemer, men det kan jo ha vært flaks...

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, FredrikW skrev:

Himmel og hav! Glad jeg bare har S&W fra nittitallet og eldre. Tror nok jeg beholder de! Men så skal det sies at Ruger ikke er så mye bedre om dagen. I løpet av 6 år har jeg hatt fire nye Rugere, hvorav to måtte tilbake til Søilen. Det var revolvere. Med Ruger rifler har jeg aldri opplevd problemer, men det kan jo ha vært flaks...

 

Tro de er bedre ja. Ingen grunn til å bytte til en mere moderne Shit&Wesson.

 

 

18 timer siden, Anonymrifle skrev:

Kjapt spørsmål, har det blitt utført en avtrekksjobb på den?

 

Tja.. Ikke avtrekksjobb, men forhandleren gjorde noe på 2min som ga et vesentlig bedre avtrekk. Litt usikker på hva han gjorde, men i følge noen andre "nøytrale" revolver guruer så er det visst vanlig å gjøre et enkelt grep på disse som forbedrer avtrekket. Og som ikke skal påvirke funksjonen.  Erfaren forhandler som har solgt S&W i mange år, tviler på at han har rota det til, selv om det alltid er nærliggende å tenke i de baner når "noen har tukla med det"...

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Roffen skrev:

Ikke avtrekksjobb, men forhandleren gjorde noe på 2min som ga et vesentlig bedre avtrekk. Litt usikker på hva han gjorde, men i følge noen andre "nøytrale" revolver guruer så er det visst vanlig å gjøre et enkelt grep på disse som forbedrer avtrekket.

 

Han har vel slakka litt på slagfjæra...

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Anonymrifle skrev:

Sannsynligheten for at man skal få to forskjellige våpen med akuratt samme feil rett fra fabrikken er veldig liten, derfor jeg spør om det har blitt utført avtrekksjobb eller lignende på dem.

 

To ulike feil. Første så låste tønna seg etter 2-3 skudd ved DA avtrekk. Leverandøren fant ikke feilen, så det ble nytt våpen. Der ligger det vel også en delvis innrømmelse i at avtrekksjusteringen ikke var årsaken. Feilen på neste våpen var at hana ikke lar seg spenne for hvert sjette skudd, den låser seg ikke i spent posisjon, men faller tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...