Jump to content

Fredrik sine første kniver


fredrik

Recommended Posts

Hei

Etter en del prøving og feiling har jeg endelig fullført min første kniv og slire (nesten fullført). 

 

32BBF612-08F7-41B2-A49B-6464AB757DE3.thumb.jpeg.2090a46c26078703ceee1f21a1d85611.jpeg

 

Jeg har ikke noe oppheng til sliren. Kunne tenkt meg noe ala slik som Haretex har på sine, men er det mulig uten å bruke rårandslær?

 

Dette er min aller første slire. Har aldri sydd i skinn (eller noe annet). Så der har jeg litt å gå på.. Må få lagt inn noe som beskytter sømmen fra innsiden, men hva? En liten treflis med epoxy gjør kanskje nytten? Eller vil det bare falle ut med tiden?

 

Emnet til skaftet er sjølslakta bjørk. Midtpartiet er beiset rødt. Ble ikke så fremtredende som jeg håpet på ettersom resten av skaftet ble mye mørkere når det ble oljet og vokset.

Edited by fredrik
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

du kan bruke Haretex sin metode på annet lær også, vet ikke helt hvordan lær du har brukt her, men bruker du masurlær så fungerer det iallfall fint. Det du eventuelt kan gjøre er å sy på opphengeren, men er ofte enklere før du syr slira på en slik type slire. 

Det man ofte bruker når man skal beskytte sømmen på en slik type slire er å sy inn lær (se bilde). Lim den fast, så syl igjennom og sy . Eller kan man lage en treholk som man limer fast, fungerer også ganske fint. 

 

IMG_20180316_091319.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...