Jump to content

Kappe løp på gammel baikal


svorsk1

Recommended Posts

Hej. Har kjøpt en star bajkal ou ij27 12/70 fra 1975.

den er fra ett dødsbo så vanskelig med info.

Det følgte med et ekstre løp som er 5cm kortere.

kan det vare kapet for at få vekk den faste trangboring, slik att man skal kunne skyte stål leirdueammo?

vill det ha noe og si i forhold til slugs? (Lee hjemmestøpet)

mvh Johan

837BCD5E-4BED-40A0-A999-D3C508D888FC.jpeg

C97FD771-F739-46A5-B1F3-ED6345735E16.jpeg

670A7769-2F9F-4CB9-8E1D-8CA13FCC030D.jpeg

A379482B-DEC0-4E01-9A48-26ED50C7F0D2.jpeg

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Torf skrev:

Du har fått en sportsutgave med trap og skeetløp. Regner med at denne har singletrigger/en avtrekker.

Takk for svar. Jupp, en avtrekker, vad innebär det i praksis?  Iforhold till leirdueammo i stål? Slug?

Edited by svorsk1
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, svorsk1 skrev:

Den lange pipa er merket med 1.0 og 0.5. Dette er ju greit. Men vad betyder stempelen som er på den korte pipa?

image.jpg

Den lange pipa har 1/1 og 1/2 trangboring, den korte har sylinder og 1/4. Den tåler 650 bar trykk så all ammunisjon må være under det.

Hva som er inni patronen betyr lite så lenger trykket er under 650 bar, stålhagl sliter mekanisk på alle løp.

En god del bly ammo har og trykk over 650 bar så vær obs. Men f.eks en Remington 870 overlever ca; 3000 bar for å sette det i perspektiv.

Edited by jeaant
Link to comment
Share on other sites

Klipt fra en annen tråd:

Det hevdes at disse våpnene er trykktestet med 650 bar for eldre og 900 for nyere våpen.

 

12/70 har et max tillatt kammertrykk trykk på ca 800 bar og 12/75 1050. Det har blitt meg fortalt at Baikal trykktester haglene på bolten som hegsler løpene foran på baskylen istedet og dette er noe lavere enn kammertrykk.

650 pascal er for 12/70 ,og ikke eldre våpen som det hevdes, og 900 er for 12/75.

Et våpen med testet hengseltrykk på 650 bar , og særlig med så robust konstruksjon som Bailal, kan derfor utmerket tåle stålpatroner fordi at det ikke er kammertrykk vi snakker om.

Et kammerttrykk derimot, på 650 atm eller bar var noe som hørte tiden med svartkrutt til og får nok noen til å trekke konklusjoner som at man ikke må bruke stål.

vad tror ni?

Link to comment
Share on other sites

52 minutter siden, svorsk1 skrev:

vad tror ni?

Dette med Baikals trykktesting til forskjell fra/og opp mot andre hagleprodusenters  trykktesting har vært diskutert så lenge jeg kan huske. Og det vil aldri bli enighet og en felles forståelse rundt dette.

 

Jeg kan kun svare for hvordan jeg hadde håndtert problemstillingen hvis dette hadde vært min hagle:

 

JEG hadde hatt null betenkeligheter (med det korte «åpne» løps-settet montert) med å skyte en hvilken som helst fabrikk-patron merket kal.12/70.

 

Og jeg har en Baikal O/U i 12/70 produsert i ca. samme tid som din. Og vet hvor solid den er.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg ihvertfall masse 12/70 36 gram bly clever mirage som er stemplet 1050 bar. Jeg skal ikke si at den tar knekken på hagla, men jeg har sett resultatet av ett skudd med remington copper solid sabot slug i en baikal sideligger fra samme æra og der ble hele børsa skakk med glippe ved høyre løp som var brukt.

Link to comment
Share on other sites

Umulig å si hvor mange pakker patroner som er skutt med min Baikal sideligger, stemplet 65Mpa,  har aldri skjenket trykk en tanke og skutt det jeg har hatt lyst til av 12/70-patroner fra lwtte lerduepatroner til Nike semimagnum med 42gram hagl. Like teit og fin som da den ble kjøpt på G-sport engang på 80tallet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...