Jump to content

Browning X-bolt vs Mauser M18


Freds

Recommended Posts

Skal på førstegangs elgjakt til høsten, og er på rifle jakt...

pr nå står det mellom Mauser M18, som det selvfølgelig er vanskelig å få erfaringer fra her inne da den er såpass ny - kontra - Browning X-bolt som har dukket opp som alternativ de siste dagene (Tikka og Sauer 100 var med lenge men må prøve å snevre litt inn snart)

noen som har noen meninger om dette? Noen erfaringer med denne Browningen? Noen som vet når x-bolt kom på markedet? Og hva er det Browning er bra på? (Ser også at den er sylslank - men er det alltid en fordel da?)

Ser for meg 308, lyddemper og et bra kikkertsikte). Gi gjerne deres synspunkt og erfaringer....!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tør påstå at X-bolten ligger mange hakk over Mauser M18, har fiklet en god del med begge. Bedre sikring på x-bolten og generelt bedre kvalitetsfølelse. Dette er den billigste børsa fra Mauser, og jeg vil under tvil sammenlikne den med en Tikka t3. Nå er den jo en god del billigere enn x-bolten, noe som kan være lurt å vurdere ut i fra budsjett. Med begrenset budsjett er det ofte sånn at man er mer forrnøyd med ei rimelig børse og god optikk, kontra dyr børse/billig kikkert. Lykke til med valgets kvaler, du blir nok forrnøyd uansett :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, 8X68S skrev:

Når du har noen kandidater, da er det lite som slår det å ta seg noen turer å tafse litt på riflene.

Få de til å sette på kikkertsikte i butikken, så kan du prøve hvordan de "ligger".  

- ja skjønner at det nærmer seg det nå, vil bare ha svaret inn til 2-3 stk først...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Mauser M12 i kaliber 6,5x55. Det er ei børse mange kanskje mener så som så om pga Mauser M03 er kongen på haugen. Den jeg har er en classic med trestokk, super presisjon for ei jaktrifle (prøver å unngå proffe skytteres mening om hva presisjon er) den samler bedre enn jeg klarer å skyte liggende med støtte med alt av ammunisjon jeg har matet den med. Pr dags dato skyter jeg med S&B helmantel da den går rimelig likt med Sako deerhead, merk at dette er individuelt for alle våpen. Jeg fikk akkurat godkjent søknad på ei 223 x-bolt, så jeg kommer til å ha begge våpnene :D. Det jeg liker med Mauseren er at den kjennes dønn solid ut, boltgangen er glatt som en våt drøm, 3-punkts sikring som sitter bakerst på sluttstykket (lett å betjene, og lydløst) godt avtrekk, fin stokk i forhold til prisen,  løpet har plastnitrering som gjør at den er litt mer værbestandig enn et standard blånert løp. Jeg velger likevel å olje alt av metall før jeg skal ut i dårlig vær, og oljer etter tørk når den kommer inn. Magasinet kan mates fra toppen eller tas ut og mates på den måten, knappen er litt senket inn slik at utilsiktet utløsning av magasin ikke er spesielt sannsynlig.

X-bolten har låsekasse som er tilpasset kaliberet, dvs at du får ei veldig nett og fin børse om du feks vil gå for 223 eller 308. Mi børse er av den typen med rustfritt flutet løp i den korteste varianten, 42 cm løp?. De fleste leveres ferdig gjenget for lyddemper. Fordelen med 308 med tanke på lyddemper er at den ikke trenger så langt løp for å få opp farten på kula, dvs at du kan gå for den korte varianten som vil gi bedre balanse med en lyddemper på enn med langt løp. Du vil også oppleve mindre irritasjon over å hekte deg i greiner osv i skogen da børsa blir lavere når den henger på skuldra.   X-bolten har også ei bra plassert sikring, den er beddet fra fabrikk, som gjør at løpet ligger fritt og du skal derfor ikke bli plaget av at skuddene "klatrer" på skytebanen etterhvert som løpet utvider seg pga varme. Stokken er etter min mening en av de aller beste rett fra fabrikk uansett prisklasse, meget godt gummiert grep på hele stokken som ikke blir glatt selv om det er vått og kaldt. Mitt syn er at x-bolt og Mauser m18 ikke kan sammenlignes hva angår opplevd kvalitet, mauseren var hul og riklete. Sikringa er også billig, men det er ingen tvil om at den fungerer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Kriss94 skrev:

Jeg har Mauser M12 i kaliber 6,5x55. Det er ei børse mange kanskje mener så som så om pga Mauser M03 er kongen på haugen. Den jeg har er en classic med trestokk, super presisjon for ei jaktrifle (prøver å unngå proffe skytteres mening om hva presisjon er) den samler bedre enn jeg klarer å skyte liggende med støtte med alt av ammunisjon jeg har matet den med. Pr dags dato skyter jeg med S&B helmantel da den går rimelig likt med Sako deerhead, merk at dette er individuelt for alle våpen. Jeg fikk akkurat godkjent søknad på ei 223 x-bolt, så jeg kommer til å ha begge våpnene :D. Det jeg liker med Mauseren er at den kjennes dønn solid ut, boltgangen er glatt som en våt drøm, 3-punkts sikring som sitter bakerst på sluttstykket (lett å betjene, og lydløst) godt avtrekk, fin stokk i forhold til prisen,  løpet har plastnitrering som gjør at den er litt mer værbestandig enn et standard blånert løp. Jeg velger likevel å olje alt av metall før jeg skal ut i dårlig vær, og oljer etter tørk når den kommer inn. Magasinet kan mates fra toppen eller tas ut og mates på den måten, knappen er litt senket inn slik at utilsiktet utløsning av magasin ikke er spesielt sannsynlig.

X-bolten har låsekasse som er tilpasset kaliberet, dvs at du får ei veldig nett og fin børse om du feks vil gå for 223 eller 308. Mi børse er av den typen med rustfritt flutet løp i den korteste varianten, 42 cm løp?. De fleste leveres ferdig gjenget for lyddemper. Fordelen med 308 med tanke på lyddemper er at den ikke trenger så langt løp for å få opp farten på kula, dvs at du kan gå for den korte varianten som vil gi bedre balanse med en lyddemper på enn med langt løp. Du vil også oppleve mindre irritasjon over å hekte deg i greiner osv i skogen da børsa blir lavere når den henger på skuldra.   X-bolten har også ei bra plassert sikring, den er beddet fra fabrikk, som gjør at løpet ligger fritt og du skal derfor ikke bli plaget av at skuddene "klatrer" på skytebanen etterhvert som løpet utvider seg pga varme. Stokken er etter min mening en av de aller beste rett fra fabrikk uansett prisklasse, meget godt gummiert grep på hele stokken som ikke blir glatt selv om det er vått og kaldt. Mitt syn er at x-bolt og Mauser m18 ikke kan sammenlignes hva angår opplevd kvalitet, mauseren var hul og riklete. Sikringa er også billig, men det er ingen tvil om at den fungerer.

Takk for utfyllende svar - heller kraftig mot Browningen nå...

Link to comment
Share on other sites

54 minutter siden, Kriss94 skrev:

  X-bolten ............................................. den er beddet fra fabrikk, som gjør at løpet ligger fritt ......................

 

Dette stemmer vel ikke helt, men er ellers enig med din beskrivelse.

Bedding er gjort for at stokk og kasse skal passe 100% sammen uten at det oppstår spenninger mellom dem når skjefteskruene strammes. Presisjonen blir som oftest bedre på en beddet rifle.

Frittliggende pipe kan du også ha på ubeddete rifler.

Legg merke til at jeg skriver pipe. Løpet er hullet i pipa;)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått teste nyervervelsen. Oppsummering av mitt inntrykk av Browning X-bolt  nordic light 223 rem.

Det positive: En av de beste syntetiske originalstokkene jeg har prøvd. Bråker lite og virker stiv. Ingen problemer ved bruk av tofot. Fabrikk-beddingen ser faktisk veldig bra ut. Personlig kunne jeg ha tenkt meg et litt breiere «forskjefte». Veldig myk kolbekappe. Avtrekket er usedvanlig kort og kontant uten noe ettertrykk. Et av de beste fabrikkavtrekkene jeg har prøvd. Det er helt på høyde med avtrekket på en Sauer 100 og bedre enn avtrekket på Sako 75/85 (pga null ettertrykk, det kan ikke justeres på Sako) Det er justert fra fabrikk til 1,2 kg (pluss/minus 100gram). Jeg målte mitt til 1250g. Perfekt avtrekksvekt på ei jaktrifle.

Den har 60 graders hevearmsløft og låskasse tilpasset patronen. Det er et kjempepluss. Jeg liker ikke å dra sluttstykket dobbelt så langt som patronen, samt at det fører til en mer kompakt børse. Sluttstykket glir godt, men er noe tungt å spenne. Løpet er ferdiggjenget og de har greid å lage en gjengbeskytter som er fin/anonym om man vil bruke børsa uten demper. Sikringen er på oversiden av pistolgrepet og den kan avsikres nesten helt lydløst.

Presisjonen fikk jeg ikke testet skikkelig pga snø og vind, men tendensen med hjemmeladet 50g Nosler BT var bra. Selv i elendig vær og dårlig underlag lå disse på mellom 10 og 24mm. Må ta en skikkelig test når forholdene blir bedre. Riflestigningen er 1:8

Det negative:  Magasinet er også på denne børsa laget på Ringo. Men det fungerte uten problemer. Det ser bare «jalla» ut og jeg mener at en så gjennomført børse bør ha et bedre magasin. Det lager også en «klikkelyd» om man bærer børsa med hånden under magasinet. Øk prisen med 1000 kr og lag et bedre magasin.
Avtrekket: Jeg skrøt det opp i skyene lengre opp her, men det har en liten (uten praktisk betydning) irriterende «egenskap». Uavhengig av om børsa er spent/nedspent/sikret kan det føres fremover. Ligger man å finsikter med litt press på avtrekkeren for deretter å ta fingeren bort fra avtrekkeren, kan man oppleve at den «henger» igjen på fingeren og lager et lite «klikk». Betyr null og niks, men det burde være unngått.

Totaltintrykk: Veiledende pris på denne er 12 900. Med litt pruting får man den til under 12 lapper. Mer «nybørse» for under 12 lapper tror jeg ikke man får. Jeg har tidligere brukt/bruker Sako 75/85, Tikka T3, Sauer 100, Howa 1500, Winchester M70 med flere. Jeg rangerer denne X-bolten foran den 4 sistnevnte og nesten helt oppe på Sako-nivå. Det som trekker ned er magasinet. Men så er også børsa en 7-9 lapper billigere enn en Sako.       

 

 

  • Like 1
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...