Jump to content

Villreinjakta 2018


Castor

Recommended Posts

På 20.7.2018 den 23.09, tussehaugen skrev:

Blir neppe villreinjakt på meg i år, ca 1500 fellingsløyve på heile hardangervidda gjer det håplaust å få tak i kort til akseptabel pris.

 

Alternativt kan man "blø litt" for å få tak i fellingsløyve og betale dagens markedspris for og kunne jakte villrein til høsten.

Et år uten reinsjakt kan hvertfall jeg ikke se for meg, da villreinjakta er et av årets høydepunkter.

 

Apropos villrein.......er hjemme igjen etter noen dager på Hardangervidda. Var oppom jaktområdet for å slappe av, titte etter reinsdyr og ikke minst fiske.

I år gikk det i boks alt sammen på en glitrende måte. Spesielt villrein-tittinga. Så villrein hver dag i fjellet. Enkeltdyr og ikke minst flokker. De sliter skikkelig i varmen, så det er bare å speide på toppene, på snøflekker og langs vannkanten bortover, så gikk det ikke veldig lange stubben før man så reinsdyr ja, slik som på dette bildet

 Her står de tettere enn tettest, for å lufte seg og slippe unna insektplagen/e, som er betydelig og ikke minst et skikkelig stressmoment for reinsdyra nå, spesielt i denne varmen.IMG_0090.JPG.672978ccabef50d71802b6a45a513cb7.JPG

 

 

Villrein på badetur, er en passende beskrivelse på dette bildet. Trangt om plassen på badestranda som vi ser. Sto tett som sild i tønne,  langs og i vannkanten.

IMG_0095.JPG.256dc75eff352865dc4bf3ce8ebc2c21.JPG

 

 

Spor, møkk og sleper etter dyra var det over alt, slik som i vannkanten på dette bildet.

Reine "traktorslepene" minnet reins-slepene om, til tider.

IMG_0049.JPG.e3bb163bdf36dbe2b2aa57aea897a84d.JPG

 

Jammen har jeg trua på at i år, da blir det reinsjakta si, men dere vet hvordan det er med jakt. Man skal ikke selge skinn og kjøtt før skinnet er garva og kjøttet prekivert😄

 

Artig var det hvertfall og observere reinsdyr på en annen måte, enn gjennom et kikkertsikte i noen sekunder.

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er dere klar for ei lita historie?

Reinsjakta er nært forestående og man lengter skikkelig etter å komme til fjells gitt, såpass at man så smått har begynt å pakke sekken.

Kjøttkasser og gåstaven eller Gandalf-staven som gutta på jaktlaget kaller den, står allerede klare på verandaen.

 

I dag morres var gåstaven søkk vekk dere. Måtte ut på et aldri så lite ettersøk. Fant den igjen borte på busstoppet. Der sto den lent oppetter busskuret og venta på bussen til Rjukan😄

Vi hadde en skikkelig alvorsprat og ble enige om at.....til helga, da drar vi til fjells.

 

Nok om det......Ang pakking, så ser dere et bilde av hva jeg har i sekken og bruker i forbindelse med slakting og prekivering, om man er så heldig å få lagt dyr i bakken.

Et bilde sier mer enn 1000 ord sies det. Støtter det utsagnet.

IMG_0204.JPG.0ef2b9530accfc287199643870cb9155.JPG

 

Dette er resultatet etter 30 års prøving og feiling av hva jeg har i sekken, i forbindelse med slakting og partering av rein i felt.

Kan anbefale presenning 2x2 m......kjempekjekt og legge slakt og oppstykkede deler på. Kan også brukes som tarp i et knipetak. Billig i innkjøp er den også.

Så oppe fra venstre mot høyre. 4-5 søppel-poser......ikke standard-tykkelse (med 0,05 mm veggtykelse) men de med 0,1 mm veggtykkelse. 

Viltpose (den grønne) Veldig viktig i fjellet. Garantert 2 millioner topptrimmede spyfluer som sitter klare i startblokkene, topp motiverte til å legge egg på nyskutt reinskrott. Vi/jeg pleier å partere og legge kjøttet i viltposen med en eneste gang, om vi ikke bærer hele skrotten ned i vedskjulet, men der må viltposen på omgående.

Kjøttposer......ikke det norske flagget, som man kanskje skulle tro ut fra fargen, men kjøttposer i vaskbart stoff. Fargen er valgt med hensikt. Lett å finne igjen i fjellheimen, om man legger kjøtt igjen i felt.

Plastposer type KIWI/Rema...4-10 stk. Hendige å bruke om man velger å beine ut. Kan samle "like" stykker i en pose eks. Malekjøtt i en, ytre/indrefilet i en....osv

 

Nede fra venstre......svamp til å tørke vekk blod med utenpå og inni dyret. Må ikke brukes om man vomskyter. Da blir vondt fort vekk til værre. Husk grundig reingjøring av svampen etterkant. 

Strikk......kjekt å ha i forskjellig sammenheng.

Strips....for bruk til å blende av i front og akter for skruff....inni dyret under vomming.

Havalon-kniv...med 3 stk reserveblad. Genial til finjustering av kjøttet. Blir bladet sløvt....bare å bytte.

CRKT foldekniv. Perfekt kontur på bladet til all round bruk i forbindelse med slakting og partering. Håndtaket er demonterbart, slik at man kommer til i alle kriker og kroker for reingjøring. Retningstabil og fin å jobbe med. Eggen kunne nok med fordel holdt seg skarpere lengere. 

EKA Swing Blade. Genial kniv som holder seg brukbart skarp. Retningstabil og fin å jobbe med. Favorittkniven pr dags dato

Mora kniv.....10 kroners. Bruker den på beina/slanker for å legge flåsnitt og til kutting av ledd (kne/hase/nakke). Ingenting sløver en kniv mer enn kontakt med bein. Gjør ingenting om man mister denne. Billig i innkjøp. Blir fort sløv....og lett og sette opp

FieldTorqe kniv. En spennenede nykommer. En universal-kniv. Erstatter saga. Brukes på samme måte som en boksåpner nå man skal åpne opp bryst og bekkenbein. Kan og erstatte bukåpneren. Tror den passer perfekt til slakting av reinsdyr. Prøvde den på et rådyrkje i fjor, men der var den for stor.

Bryne

Latex hansker.

 

Nuvel....dette er nok ikke den letteste "pakka" man drar med seg til fjells, men tjangsen for presentable slakt er innenfor rekkevidde, for litt av vitsen med å jakte er å kunne presentere fine slakt og kjøtt, etter hjemkomst heimen. Denne "pakka" veier ca 2-3 kg........så gramjegeren.no og jeg er nok ikke enige om innholdet i jaktsekken nei😄

 

Bare å komme med innspill og legge til evt trekke fra.....om dere synes det blir for mye av det gode.

 

 

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ser ikke dum ut den pakken der :thumbup:

Blir ikke reinsjakt på meg i år, men gjorde meg et par bemerkninger i fjor angående pakkingen av sånne "utstyrspakker".

 

Legg det ut på forhånd sånn det gir mening å bruke det i felt, og pakk i egen vanntett pose.

Når det plutselig begynner å snø og blåse, og du står der med to dyr som skal parteres, vil du ikke famle etter strips og hansker etc.

Presenning øverst, så hansker, så kniv og strips som legges rett i lommen etc.

 

Sea-to-summit poser på XXL er ofte på salg, og veldig greit å pakke utstyr etter bruksområde, feks en pose kun til camp, en til slakt, en til undertøy etc, og ha de i forskjellige farger så du lett finner de i mørket. 

Grunnleggende for en del, men ser ofte de som pakker ALT i en 100 liters pose, og banner hver gang noe skal ut.

 

Skal bestille meg noen kjøttposer, men putetrekk funker også og tenker en sånn her er gull for å oppbevare/frakte det:

https://xxl.no/sea-to-summit-sea-to-summit-dufflebag-ultrasil-40l-bla/p/1114272_2_style

 

Ellers er de sorte vinylhanskene fra Biltema veldig gode, føler de tåler tålelig mye, samtidig som de sitter veldig godt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vi bruker alle knivene vi finner når vi slakter sau. Bedre å legge fra seg en sløv og plukke opp en skarp enn å sitte med bryne tjueørten ganger i løpet av prosessen. Og forskjellige kniver til forskjellige ting skader heller ikke, som han forklarte i innlegget. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Presist og velformulert Olesøn......spot on.....det forskjell på å prekivere en stakkarslig reinskalv kontra 4-5 bukk i en "smell"

Ikke at det skjer så ofte man prekiverer "såpass" med dyr, men det skjer innimellom.

Da setter man pris på.....som nevnt av Olesøn.....å plukke opp en skarp kniv i løpet av prosessen, ellers kan man oppleve å bli ganske svett på ryggen😄

 

Flere innlegg og meningsytringer ønskes. Artig å høre om andres erfaringer også.

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror de færreste reiser til fjells med risiko for å måtte slakte 4-5 bukker.

Èn kniv holder fint til bukk eller simle + kalv uten å måtte slipes.  

 

På min første (ca 50 kg bukk i Snøhetta 1992) brakk kniven da urutinerte meg skulle skjære av hodet. Selv med den ytterste tredjedelen borte kunne jeg avslutte flåing och partere som jeg hade tenkt.

Sendte knivspissen til Brusletto med spørsmål om det var normalt og fikk en ny kniv i retur :) 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hvor mye man kan/vil ha med seg på reinsjakt kommer helt an på hvor langt man må gå/bære og om man overnatter i koie eller telt.

Jakter man for eksempel i "Indre fellesområde" i Snøhetta og overnatter i telt,  tar man med litt mindre en nødvendig:) Bare gåturen inn tar 4-6 timer.

Jakter man nærme vei, har tilgang på koie/hytte (som man kan fylle med proviant før jakta) eller disponerer motorkjøretøy/hest kan man ta med hva det måtte være. 

Link to comment
Share on other sites

En enkelt kniv er litt lite synes jeg, burde ihvertfall ha to, plutselig har den blitt lagt igjen under en pause et sted du ikke helt husker og da står du der.

Har to ganger nå vært i situasjon hvor det ble noe tidskritisk å få ut dyret/dyrene pga uvær som kom over oss.

Også ganske kjipt å finne ut at kniven ligger igjen i bilen hvis du har gått 4-5 timer inn.

 

For min del er det en EKA Swingblade, en Mora outdoor eller lignende som backup, pluss en Leatherman til alt annet.

I fjor var det påbud om ny kniv eller full rens (type klor) av kniver, så da hadde vi alle med 2-3 kniver, pluss en eske med ekstra kniver på hytta.

Ekstrakniven på 150 gram er ikke den verste sikkerheten man kan ha.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Haavard skrev:

Jeg tror de færreste reiser til fjells med risiko for å måtte slakte 4-5 bukker.

Èn kniv holder fint til bukk eller simle + kalv uten å måtte slipes.

 

 

Ble fort både to og tre bukker i Nordfjella i fjor (dessverre værre i år...), og man klarer dette med en kniv i egna stål uten sliping, feks vanadis4e/M390 som også holder eggen godt. Min erfaring er i vertfall at dette funker så lenge man er disiplinert nok til å bruke saga som sag og kniven som kniv.

 

4 timer siden, msteiro skrev:

Også ganske kjipt å finne ut at kniven ligger igjen i bilen hvis du har gått 4-5 timer inn.

 

Det er selvsagt kjipt. Har måtte slakta med en victorinox lommekniv, det tar tid... og man blir greit stiv i ryggen. Så to kniver kan være smart :)

 

Sånn apropo, møtte faktisk en reinsjeger som gikk tre timer tilbake til slakteplassen for å hente en gjenglemt "nesten ny" morakniv en gang, da han mente den var for god til å miste... 

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Bell skrev:

 

Ble fort både to og tre bukker i Nordfjella i fjor og man klarer dette med en kniv i egna stål uten sliping, feks vanadis4e/M390 som også holder eggen godt. Min erfaring er i vertfall at dette funker så lenge man er disiplinert nok til å bruke saga som sag og kniven som kniv.

Nå må du ikke bli fornærmet da Bell, men min erfaring med hvor lenge en kniv holder i forbindelse med slakting generelt, er at de holder et snaut dyr før de blir sløve. At en kniv holder 2-3 reinsdyr, vel....det er kilometervis fra min erfaring, men kan ha litt med hvordan man definerer begrepet sløv og gjøre.

Min definisjon er at de holder som allerede nevnt......Et snaut dyr før det butter.

Jeg kan forsikre om at jeg har prøvd mange.....mange kniver i forbindelse med slakting opp gjennom årene og topp 2 så langt....er disse.

IMG_0206.JPG.70e71517514ecdb9a191edf5513a7b03.JPG

Den underste er det råeste jeg har prøvd pr dags dato, men som nevnt, den må slipes innimellom den å.

 

Vil bare understreke at det er lov å ha divergerende meninger om hva slags utstyr man drar med seg til fjells.....og jeg har prøvd og feilet adskillig, før jeg havnet på "pakka" på bildet litt lenger opp i tråden her.

 

Jeg registrerer videre at det er et relativt stort sprik ang hva som er optimalt.......alt fra Brusletto hunter med knekt blad.....til hele kniver, for å si det slik😄

 

Det viktigste er at man har med seg sag og høvleri til fjells. Uten egnet/gjenglemt redskap blir det fort vekk en jobb ut av det👍

Å dra til fjells med bare 1 kniv i sekkelomma.......åååå......skummelt synes nå jeg.

 

Hørte forresten om en kar som hadde glemt igjen gromkniven........han vomma rein med ei steinflis.

Det gikk det å, men jeg tipper at optimalt var det nok ikke nei.

 

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Bell skrev:

Min erfaring er i vertfall at dette funker så lenge man er disiplinert nok til å bruke saga som sag og kniven som kniv.

 

Og at man da bruker kniven til å skjære kjøtt-skinn, til nøds sener. Skal man borti bein, blir det fort som @Castor beskriver. Det aller verste er jekslene på hjortedyr, de er som keramiske bryner.

 

Jeg har en "pakke" med slakteutstyr, den er det sibir-tispa som bærer, skal se om jeg får tatt bilde av den, og innholdet, i morgen. Der er det en Cold Steel "Hunter", og en Kershaw 3-blads-kniv, vanlig kniv, flåkniv/bukåpner, og sag. Jeg har selvfølgelig også kniv i beltet, når bikkja og kløven er med, bærer jeg bare Cold Steel "Mini-hunter"-en. Den kniven veier bare 55 gram, slira veier 40 gram. Fin å ha i sekken som reservekniv, og vil man så spare inn det hektoet, kan man spise en hamburger mindre etpar dager. I siste "Jakt" omtaler forresten Jørund Lien en "lett"-versjon av Fällkniven, som ikke veier stort mer enn Mini-Hunteren, han skal bruke den under høstjakta.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Heh, skal litt til for å bli fornærma så lenge man diskuterer reinsjakt :). Har faktisk selv en Idun i VG10 og en Bache-Wiig i elmax. Bra kniver/stål det og. Og som du sier, mye ligger vel i hva man selv finner akseptabelt og hva som er sløvt. Divergerende meninger er uungåelig, både til fjells, på jakt og på forumet ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jeger'n skrev:

@Castor
Den pakka du har presentert inneholder ingen av de to råeste du legger ut bilde av litt seinere. Hvorfor ikke?

Jeg tar ikke med de to råeste knivene opp i fjellet lengere fordi jeg har lett for å glemme igjen effekter i fjellheimen.......bla kniv .

Ville vært krise og personlig konkurs å miste noe slikt......og samtidig får jeg meg liksom ikke til å spraylakkere håndtaket på de orange heller, for lettere å finne de igjen.

Bruker de til beverflåing og på spekeskinka da:D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sånn angående utstyr, så mener jeg en av de bedre (og minst sexy) investeringene er skikkelige sokker og boksershorts i ull. 

Det fungerer helt fint med forsvarets raggsokk, men etter et par år hvor jeg har testet mye forskjellige, er det enorme forskjeller på ulltøy.

Feks Ulvang sokkene var veldig bra i starten synes jeg da vi bla fikk hele kolleksjonen å teste i militæret, men det har falt seg, sammen med mye andre "norske" merker.

Er såvidt mye av det burde kunne kalle seg ull...

 

Aclima Lightwool t-skjorte

Aclima Lightwool boksershorts

Smartwool sokker

 

Devold bla har kommet med kolleksjon som ligenr lightwool serien til Aclima, og det er betydelig forskjell, ikke er det noe billigere heller, de har vel bare en bedre avtale med G-Sport/XXL.

Generelt synes jeg de har kommet med så mye drit siste årene, at jeg holder meg unna Dæhlie, Ulvang og Devold hvis jeg kan. Aclima, Brynje og Smartwool dekker de aller fleste behov. 

 

Man kan kle seg med så dyr Goretex dress man bare gidder, men bommer man med det innerste laget blir det klamt og jævlig uansett.

Lukter jævlig på hytta/i teltet gjør det også ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke lenge igjen, og kroppen kjennes ut som en blanding av cola og mentos! :mrgreen:  Jeg har kort på fritt dyr på Konsvold og Drivstua vest, og med den vinden (sørvest) som har vært - og som er meldt fremover - har jeg ikke store trua på å se stort mer enn moskus og lemen. En fin tur i fjellheimen blir det nok uansett :) Jeg har ikke imidlertid funnet noe info om når på døgnet det er lov å jakte, er det noen her som vet? Og er det slik at dersom det krav om egenveiing så må dyret bæres ut inklusive alle bein? :forvirra: God trening før VM i konebæring isåfall :shh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal jakte i Rondane nord. Jeg har noen år på baken med annen storviltjakt, men det er min første tur på villreinjakt og det er noen ting jeg ikke finner helt ut av. Blant annet dette med veiing. Jeg ser at det er nevnt hvor man kan veie dyret. Men jeg lurer på hva som skal/må veies, og i hvilken "stand" dyret må være når det veies. 

 

Hva/hvilke deler av dyret skal veies? 

Er det noen krav om hvordan dyret skal/kan være oppdelt? 

 

Jeg setter stor pris på om noen kan opplyse litt rundt dette.

Link to comment
Share on other sites

Er det krav om veiing? Som regel skal vekten bare føres på jaktkort eller kjevelapp. Da skal det også krysses i om det er nøyaktig veid eller ikke. Om det henger en vekt ved bommen der du kjører ut fra bomveien henger du dyret opp i de delene du har. Har du benet ut i fjellet kan du bare gjette vekten.

 

Det som skal veies er hele kroppen, dvs. rygg, nakke, sider, bøger og lår. Skinn, hode, føtter og innvoller skal ikke veies. 

 

Noen få ganger har jeg hatt krav om kontrollert veiing. Det er gjerne når det er vektbegrensning som f.eks. bukk under 55 kg.

Da må jeg hjem til en person som veier og skriver opp i en bok. Forrige gang veide den fire kg for mye og da fikk jeg en regning på 400 kroner.

For at de skal kunne veie korrekt og kunne se at hele dyret er med vil de ha det delt i så få deler som mulig. Jeg tror jeg delte det i fire: rygg/nakke/sider, lårene, bog og bog. 

Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, Haavard skrev:

Er det krav om veiing? Som regel skal vekten bare føres på jaktkort eller kjevelapp. Da skal det også krysses i om det er nøyaktig veid eller ikke. Om det henger en vekt ved bommen der du kjører ut fra bomveien henger du dyret opp i de delene du har. Har du benet ut i fjellet kan du bare gjette vekten.

 

Det som skal veies er hele kroppen, dvs. rygg, nakke, sider, bøger og lår. Skinn, hode, føtter og innvoller skal ikke veies. 

 

Noen få ganger har jeg hatt krav om kontrollert veiing. Det er gjerne når det er vektbegrensning som f.eks. bukk under 55 kg.

Da må jeg hjem til en person som veier og skriver opp i en bok. Forrige gang veide den fire kg for mye og da fikk jeg en regning på 400 kroner.

For at de skal kunne veie korrekt og kunne se at hele dyret er med vil de ha det delt i så få deler som mulig. Jeg tror jeg delte det i fire: rygg/nakke/sider, lårene, bog og bog. 

 

Hjertelig takk for utfyllende svar. Jeg skal lese papirene nøye en gang til for å være sikker. Jeg har fritt dyr u/40, og har hele tiden antatt(og forstått) at det skal veies, men tar en ekstra sjekk. 

 

Er det noen tommelfingerregler på hvilke dyr som er under 40? Er feks de fleste/alle simler innafor?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått kort på liten bukk i Vingelen. På grunn av jobbreiser får jeg dessverre ikke reist opp før 02.september. Ser ut som om vindretningen skal være gunstig for Vingelen fremover, så kjenner jeg har trua. Jeg er overhodet ikke kjent i området, så blir å prøve seg frem. Jeg hadde satt pris på gode råd om hvor Reinen kan tenkes å stå i Vingelen på denne tiden. :)

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, tussehaugen skrev:

Kjenner ikkje til villrein i Rondane men eg har aldri sett simle/ungdyr på hardangervidda som har over 40 kg slaktevekt, dei er dessverre skjelden over 30... 

 

Takk for svar. Hvis jeg lykkes med felling, blir jeg uansett fornøyd:)

Link to comment
Share on other sites

På 15.8.2018 den 19.44, vwhotrod skrev:

For moro skyld: sekken min har nå bikket 22 kilo inkl børse. Skal ligge i telt fire døgn og det blir mye gåing. 

 

 Hva ligger deres pakning på? 

 

Kom opp i ca 26 kg, med alt jeg trengte for 7 dager i fjellet. 
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Var fort gjort i år, kom hjem etter en mnd på jobb onsdag, reiste inn i terrenger 0300 natt til torsdag. Ca 25kg på ryggen inn, med mat og alt som trengs for ei uke i høyfjellet. 

 

Brukte ca 5 timer inn.  

 

1900 på kvelden skjøt jeg en 1,5 års bukk fra en småflokk ved Draget på dalsida vest.  

 

Overnatta på Storbolla og brukte 7,5 time ned til Aursjø demningen med nesten 60 kilo på ryggen.  😁

 

 

Link to comment
Share on other sites

På 23.8.2018 den 14.43, T3 Varmint skrev:

Noen som veit hva dette er? Små mørke flekker i skinnet på ein liten bukk. 

 

29427F7D-D2ED-4F19-BDD0-C3DE6D8288BD.jpeg

Dette er reinbrems eller hudbrems om du vil. Dei små svarte prikkene du ser er larver som overvintrer til vår/forsommer. Om du hadde laga eit snitt i dei så hadde du sett larva.

Kjøttet er normalt ingen problem å bruke, det kan bli betent om angrepet er voldsomt men det ser du fort. Skinnet derimot får merker. Det blir merker der bremsen var men ellers ingen forskjell i forhold til eit ”friskt" dyr.

Vil anta at reinen har hatt ein tøff sommer for disse j... insektene jobber hardt i varmt vær. 

Er det på hardangervidda du har jakta? Har sett mykje brems der dei seiste åra.

Edited by tussehaugen
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

Hei Tussehaugen

Dyret er skutt i Rendalen. Eg snittet i merkene men såg ingen larve. Trur det må være arr etter tidligere brems larver. 

Sendte samme bilde til Svanøy hjortesenter og fikk svar der at det var typisk arr etter hudbrems og at om slaktet eller såg bra ut så var det ikkje noe å bekymre seg over👍

 

Vi var to jegere som begge skaut dyr samme dag. Og på begge dyrene kom det brems-«humle» kort tid etter at dyret låg i bakken. Vi lurte litt på hva den humla ville med reinen, men det var før vi viste at det ikkje var ei vanlig humle, men ein brems.😂

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet rein i 3 år nå. Ingen suksess for 2 år siden, i all hovedsak fordi at jeg manglet erfaring, for jeg hadde minst en veldig god mulighet. I fjor var terrenget tomt for dyr pga nord-vest i to uker. I år hadde jeg og min jaktkompis full uttelling og noen fantastiske dager på vidda. En gammelbukk ble felt første dag, og jeg skjøt min første rein noensinne andre dag. 3 1/2-år gammel bukk, slaktevekt ca 55 kg. Hardangervidda syd-vest. Det tok ca 1 1/2-2 timer fra vi fikk øye på bukkeflokken på ca 20 dyr, til dyret var felt. Utrolig spennende å stille innpå, og jeg var på et tidspunkt kun 20-30 meter fra lederbukken, som faktisk fikk øye på meg da, men heldigvis ikke lukta. Det ble litt uro i flokken, men den roet seg nok til sikkert skudd på 70-80 meter. Resten sier seg selv. Bæring tilbake til hytta, og senere ned til transport ut er et kapittel for seg selv. Jeg er fortsatt støl. Med nok tålmodighet lykkes man til slutt. 

Link to comment
Share on other sites

Skal en tur til Dalsida Vest for å se etter storbukk i helgen.

Det er meldt vind fra Sør-Sørøst hele uken.

Noen som har tips til utgangspunkt å starte marsjen fra og hvilke områder i terrenget som bør prioriteres?

Ser det er lite meldinger om dyr på Snøhetta villreinområde sin facebook side så ønsker gjerne noen lokale tips.

Link to comment
Share on other sites

@Tika

 

Har hytte midt mellom Dalsida Øst 2 og Dalsida Vest 2 og var der i helga. Jakter ikke rein selv, men du må trolig inn til Aursjøen og gå opp der. Om du følger Kvita opp går det ok sti og du kommer øst i feltet og kan jobbe deg vestover. Merk at det kom snø over 1300 m natt til lørdag, men den er trolig borte nå. 

 

En mulighet er å gå opp og se på Dalsida Vest 2, men det er nærmest parkeringsplassen på Myrin, og det kan være der det er mest trøkk. Inne ved Gåsbue vil det trolig også være noen folk - det er også her det er lettest å komme opp. Om du derimot går opp Kvita kan du oppleve at Gåsbuejegerne jager dyr mot deg, noe som kanskje ikke er dumt. 

 

Lykke til. 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Tika skrev:

Skal en tur til Dalsida Vest for å se etter storbukk i helgen.

Det er meldt vind fra Sør-Sørøst hele uken.

 

Jeg reiser nå, ser du en som slakter kalv er det kanskje meg :)

I følge Yr er det perioder med sydvest og nordvest også så jeg regner med at dyrene som er der kommer til å bli omtrent der de er.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...