Jump to content

Villreinjakta 2018


Castor

Recommended Posts

Det er da merkelig at ingen har fått med seg at det er Reinsjakt i 2018 å da?.....

Jeg har hvertfall fått det for meg at jeg skal på reinsjakt til høsten, så da  passer det å dra igang Villreinjakta 2018 synes jeg.

Ser at det legges ut.......og er allerede lagt ut villreinjakt "til salgs" her og der, så de av dere som tenker seg opp i fjellheimen på jakt etter villrein, må legge inn søknader her og der allerede nå. Tiden gå styggfort fram til 20.08 vet dere.

 

Når det er sagt.....det er en stor tragedie det som har skjedd i Nordfjella villreinområde. En hel generasjon potensielle villreinjegere går glipp av jakt i det område der. Som nevnt .......TRAGISK for alle involverte.

Nå må vi som har tilgang på reinsjakt andre steder, stelle pent med reinsjegera fra Nordfjella og be de med på årets jakt, så min oppfordring er......Be kara og jentene fra Nordfjella villreinområde med på jakt om dere har mulighet👍

 

Kan hende at noen av de evt har tilgang på hjortejakt, så da går det evt an å bytte villrein mot hjortejakt......bare en tanke.

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Du har rett, Lesja har to som er mogleg å søke på :) Men statskog og dei fleste andre som eg sjekka frå fjellstyrene er ikkje opne før 1 april. Viss ein sender inn søknaden no til lesja som er opna opp, får ein ikkje med dei andre jaktområdene frå fjellstyrene ;)

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, skjarlie skrev:

 Viss ein sender inn søknaden no til lesja som er opna opp, får ein ikkje med dei andre jaktområdene frå fjellstyrene ;)

Joda, søknaden din ligger der helt til fristen går ut og du kan endre på den når du vil. Legge til og fjerne ønsker. Bare å gå inn igjen før fristen går ut.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Haavard skrev:

 

(Det er ikke bare i Nordjella det er tomt for dyr.) 

På Hardangervidda der jeg jakter villrein viser det seg at det ikke er tomt for dyr, men adskillig færre....ca 7500 stk pr dags dato, mot estimert ca 11000 dyr, altså en betydelig reduksjon, noe som gir seg utslag en drastisk reduksjon av fellings-løyver foran årets jakt på Hardangervidda.

 

Det er da merkelig at de som steller med denne/disse tellingene ikke kan tallfeste antall vinterdyr mer nøyaktig. Man lever jo tross alt i år 2018 og verden er i stadig utvikling, men ikke metodikken når det gjelder mer nøyaktig tallfesting av antall vinterdyr på Hardangervidda, virker det som.

For det første betaler man en (anselig) sum kronasjer i form av vilttrygdavgift hvert år....de brukes ikke til villreinforvaltning på Hardangervidda tydeligvis.

Man blir overvåket både fra lufta og fra bakken, for hvert eneste skritt man tar nå om dagen, og nettene for den del. Det må da gå an og leie inn en overvåknings satellitt som helt dønn sikkert svever i bane over Hardangervidda flere ganger i døgnet og like dønn sikkert tar meeeget detaljerte bilder både av vidda og en god del annet på sin ferd rundt jordkloden i løpet av et døgn, for å få telt opp disse reinsdyra i en smell, slik at man får en litt mer forutsigbar og enhetlig forvaltning å forholde seg til, i stedet for denne jojo forvaltningen.

 

Ja overstående er satt litt på spissen, men jeg kjenner jeg blir litt rød i knollen av å forholde seg til denne forvaltningen. Både grunneiere/rettighetshavere og jegere jeg har vært i kontakt med, er oppgitt over denne situasjonen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

De fleste av dere er vel klar over at det er lagt ut reinsjakt på inatur.no nå

Følg også med på de lokale fjellstyrene rundt om. Hender det ligger tilbu der.

Sett igang og søk på reinsjakt, om dere ikke allerede er igang.

 

Flotte bilder fra tigor og Berdal fra fjorårets reinsjakt. Tommel opp herfra.

Edited by Castor
Link to comment
Share on other sites

Var innom Camp Villmark nå i helga og dumpet borti denne DVN'en her.

IMG_3391.JPG.755d6eb3b665f3c63166d3bb29db5b7b.JPG

Helt fersk fra pressa, fikk jeg høre. Da kom visakortet lynfort opp fra lommeboka og like raskt i kortleseren, så da dro man hjem med reinsjakt(DVD) i ryggesekken.

Tenkte jeg skulle prøve meg på en omtale av denne DVD'en.

Må understreke at dette er min personlige vurdering og uten noen som helst kompensasjon og påtrykk fra kara som selger den.

Dette er en ærlig og ekte framstilling av reinsjakta, slik jeg opplever det og uten sjenerende heavy rock musikk i forgrunnen/bakgrunnen på max volum, slik det ofte er på DVD'er produsert i landet på andre siden av dammen.

Rolige og oversiktelige skuddsituasjoner og man føler at man er med kara på jakt. Stort mer human avlivnig av reinsdyr, er det ikke mulig å få til.

Litt av grunnen er at dyra er svært så samarbeidvillige og lette å "jobbe" med. Stikk motsatt av eks de på Hardangervidda og Rondane

Den ene av kara er litt anpusten innimellom, men slik er det med jakt....også reinsjakt. Man har lett for å la seg rive med når det drar seg til og blåser mellom øra.

Denne DVD'en er svært så severdig og jeg anbefaler den uten reservasjon.

Løp og kjøp

Burde også vært obligatorisk visning for de som skal ta jegerprøva nå i år...og i årene framover, som et eksempel på hvordan reinsjakt utøves.

 

Kara var også meget hyggelig og behagelige og prate med, så det ble noen jaktskrøner med på kjøpet før man tok toget hjem til Kongsberg ja:D

Har sett denne adskillige ganger allerede og jeg kjenner det klør ørlite i fjellfoten etter å komme seg til fjells.....og på reinsjakt.

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

Lysten og ikke minst spasmene i fjellfoten etter å komme seg til fjells, etter å ha sett den nyeste reinsjakt DVD'en til Høgfoss&Fallan, ble overhengene og jaggu ble det fjelltur gitt. Gliset går fra øre til øre. Passet bra å få proviant til sommerens spaningsrunde etter reinsdyr og høstens jakt opp i fjellet og inn på jakthytta.

 

Slik ser det ut sommerstid

IMG_1116.JPG.df00e75b2285d36170201ecaec8435fc.JPG

 

 

Slik ser det ut omtrent nå om dagen.

IMG_3432.JPG.7a5abf2fa53124f556b7c2656188ce01.JPG

 

 

Fra hytte til utedass

Ikke mye som synes av utedassen på hytta nå, så hvis man må, så bør det planlegges i god tid, for her har men en formidabel jobb foran seg før man kommer på ramma:)

Norovirus er ikke noe man bør dra på seg før do-beskøk på dette etablissementet nei, ellers kan det bli utfordring.

Nuvel.....Slike utedasser har en tendens til ikke å være særlig vind og vanntette, så ofte er like mye snø inni, som utenpå.

Slik er det hverfall med denne utedassen.

IMG_3462.JPG.8577bcb9f0692e3ec270e5c7ff1fede5.JPG

 

 

Gedigen utsikt, enten man glyser ut gjennom stuevinduet på hytta, evt sitter på utedassen, men utsikten er grei den, mener nå jeg, uansett om det er sommer, eller vinter.

IMG_3433.JPG.0ced00900653602651a62a5aa3a8f61a.JPG

 

 

Da man var ferdig med en velfortjent lunch og en ørliten powernap, titter man jo ut vinduet for å orientere seg litt.

Da så man dette. Jaggu hadde rudolf med følge troppet opp på flata bortenfor hytta, mens man lå og fordøyde lunchen. 

Øynene holdt på å trille ut av hodet dere og det var rett før man måtte ringe 113 og be om flybåren hjertestarter.

Villrein i mektig natur. Stort mere vilt enn dette får man det ikke.

IMG_3467.JPG.4d376d91877152c5d6261ff20b624f5d.JPG

 

 

Close up...eller det vil si de var ca 1 km fra hytta da, men med en lang snabel montert på kameraet, fikk man zoomet de greit inn til severdig avstand. Uansett...litt av et syn......man ikke glemmer så lett.

IMG_3469.JPG.04e93d4ccc22950541cca56bb893d1d2.JPG

 

 

Etter hver kom kveldsleitet og solnedgang og for en solnedgang, som liksom toppet hele opplevelsen.

Fjellheimen i solnedgang....det er saker.

IMG_3400.JPG.84c264f40079be496196ebd68e905df4.JPG

 

Spasmene i fjellfoten har ikke blitt mindre etter denne fjellturen nei. Det har heller blitt værre.

 

 

 

 

 

Edited by Castor
  • Like 12
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Et par bilder fra de to foregående åra med reinsjakt! Har blitt mye tomt fjell siden debuten, men har absolutt blitt hekta. Har vokst opp med mye hjortejakt, elgjakt og rådyrjakt, men må innrømme at reinsjakta er noe for seg selv. Kan ikke skryte på meg noen stooorbukk helt enda, men lever veldig godt på de to jeg har vært så heldig å felle så langt.

 

 

 

image11.jpeg

image10.jpeg

image4.jpeg

image5.jpeg

image2.jpeg

image6.jpeg

14054083_10153662546501968_658801828458993723_n.jpg

image9.jpeg

image1 (1).jpeg

image1.jpeg

image8.jpeg

image7.jpeg

  • Like 4
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei!

Er det noen her som har noe erfaring fra jakt i Ulvik ? Har blitt tildelt Simle og kalv der.  Men har aldri vært å jaktet i det området før. så det jeg egentlig lurer på først og fremst er hvordan er det  å komme seg frem til området?

Og kanskje noen som sitter på noen tips de vil dele.

 

På forhånd takk

-

Tasteff

Edited by Tasteff
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, DoktorS skrev:

Har jakten hos statskog og fjellstyrene blitt tildelt nå? Jeg har søkt på inatur, og ikke fått noe svar enda.

 

Ser at en del av fjellstyrene har trukket jakta for innenbygds, men tror ikke det har kommet noe for oss "vanlige" enda, men det bruker å komme et par dager før 17. Mai!

Link to comment
Share on other sites

 

Var på jakt der i 2014 og 2015. Er ikkje noko meldingsteneste, men går an å ringe oppsynet og høyre. Begge åra eg var der var reinsdyra i skogen ganske lenge utøve sesongen, så det kan være lurt å høyre om det er dyr på fjellet før du reiser opp. Klarte ikkje å få skyte noko når eg var der, men var ganske nærme det siste året. Gjekk opp frå kvamsnysætrin og satte opp telt. Fantastisk flott område 😊

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei! Jeg har vært så heldig å få løyve på fritt dyr på Kongsvold og Drivstua Vest i år (😁). Problemet er bare at jeg er relativt grønn på det med villreinjakt, da dette blir kapittel 1 i mitt villreineventyr. Håper derfor på litt tips på hvordan man går fram for å gjøre dette til en hyggelig opplevelse. Jakt og oppbevaring av kjøtt generelt er jeg godt vant med, det er mer de typiske triksene for å finne villreinen jeg er ute etter :) Hvis noen i tillegg er kjent i området så tar jeg veldig gjerne imot tips til konkrete steder også! 

Link to comment
Share on other sites

@Sakoen75
Jeg har dratt fram et par villsvin med en slik. Underlaget var ungskog der det var rydda kratt og MASSE småstubber som stakk 10-15-20 cm over bakken. På slikt er det nesten umulig å dra fram grisen uten noe under. Gikk greit, men dette var jo ikke så langt. 300-400 m tenker jeg. Ikke overbevist om at det er noe å dra rein på inne på fjellet.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, stikkontakt skrev:

Hei! Jeg har vært så heldig å få løyve på fritt dyr på Kongsvold og Drivstua Vest i år (😁). Problemet er bare at jeg er relativt grønn på det med villreinjakt, da dette blir kapittel 1 i mitt villreineventyr. Håper derfor på litt tips på hvordan man går fram for å gjøre dette til en hyggelig opplevelse. Jakt og oppbevaring av kjøtt generelt er jeg godt vant med, det er mer de typiske triksene for å finne villreinen jeg er ute etter :) Hvis noen i tillegg er kjent i området så tar jeg veldig gjerne imot tips til konkrete steder også! 

Ta med deg telt og gå opp i området rundt Nystugguhøa dagen før jakta. Finn deg en strategisk speideplass. Et hett tips her er "Salen". Området mellom de to toppene på Nystugguhøa.

Dette er et veldig bra område de første dagene av jakta. Men det er nok mest fostringsflokker her. (Simle/Kalv).

En mer typisk "bukkeplass" er for eksempel Storkinn. Ligger du i telt i området rundt Nystugguhøa så har du et bra utgangspunkt for å komme deg lengre inn i området.

Lykke til! 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har fått jakt i Rondane nord. Jeg har aldri vært i området, og heller aldri på reinsdyrjakt. Jeg har jaktet mye ellers og leser meg opp på reinsdyrjakt, så jeg er hovedsakelig ute etter gode råd ift plass å sette opp camp, og hvor det lønner seg å jakte/speide etter dyr. Jeg ønsker i utgangspunktet å gå ut fra Mysusæter (så sant det ikke er helt håpløst). Er det noen som har erfaringer fra området? Jeg setter stor pris på svar!

Link to comment
Share on other sites

På 10.7.2018 den 22.21, DoktorS skrev:

Hei. Jeg har fått jakt i Rondane nord. Jeg har aldri vært i området, og heller aldri på reinsdyrjakt. Jeg har jaktet mye ellers og leser meg opp på reinsdyrjakt, så jeg er hovedsakelig ute etter gode råd ift plass å sette opp camp, og hvor det lønner seg å jakte/speide etter dyr. Jeg ønsker i utgangspunktet å gå ut fra Mysusæter (så sant det ikke er helt håpløst). Er det noen som har erfaringer fra området? Jeg setter stor pris på svar!

 

Hei.

Har du kort i for hele Rondane Nord eller sør/nord for Ula?

Link to comment
Share on other sites

39 minutter siden, Mathias1 skrev:

 

Hei.

Har du kort i for hele Rondane Nord eller sør/nord for Ula?

Hei, jeg har kort for hele. Fritt dyr under 40. Har du noen tips å komme med? Må absolutt ikke være med Mysusæter som utgangspunkt🙂

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, DoktorS skrev:

Hei, jeg har kort for hele. Fritt dyr under 40. Har du noen tips å komme med? Må absolutt ikke være med Mysusæter som utgangspunkt🙂

Jeg har også fått jakt der og blir værende der mye i tida før jakta så kan sende deg oppdateringer om jeg ser dyr. 

Fantastisk flott område ihvertfall 😀

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, Mathias1 skrev:

Jeg har også fått jakt der og blir værende der mye i tida før jakta så kan sende deg oppdateringer om jeg ser dyr. 

Fantastisk flott område ihvertfall 😀

Helt supert, setter pris på all hjelp for å få en brukbar tur👍

 

Er det ingen andre som har noen råd om jakt i området?

Link to comment
Share on other sites

Da er det en måned igjen til jaktstart og abstinensene begynner å bli ubehagelige.. 

 

Jeg lurer litt på hva folk bruker å pakke i sekken for et par dager på fjellet? av både nødvendige og kanskje ikke like nødvendige ting :)

Link to comment
Share on other sites

Blir neppe villreinjakt på meg i år, ca 1500 fellingsløyve på heile hardangervidda gjer det håplaust å få tak i kort til akseptabel pris. Samtidig er kvotene på setesdal austhei fortsatt små.

Antall løyver går opp og ned som ein jojo, snodig at dei ikkje har meire ovesikt spør du meg...

Til pakkelista di mr. Berdal så ta med minst mogleg. Dropp teltet og ta heller med fjellduk og liggeunderlag. Putt liggeunderlaget inni fjellduken og kryp oppi soveposen og dra på ei toppluve så sover du som ein unge under stjernehimmellen... mimre mimre🙂 Fantastisk å våkne til soloppgangen midt i terrenget.

Primus, kaffekjel, bryne, dorull, kikkert, skift av undertøy, extra ullundertøy, luve, hansker, compeed og gps blir også med på tur. Så er det kjekt å ha utstyr slik som jaktradio, telt, nødlader, avstandsmåler og anna fjas som stjeler fokus eller hever comforten🤣

Pakk lett, og du trenger mindre enn du trur👍

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...