Jump to content

Kjøpe 9mm kuler, mest for pengene?


Richard

Recommended Posts

Hvor kjøper folket kuler i kvantum på 1000 stk. Og mer for tiden?

Jeg har vært borte fra ladingen en stund og ser etter rimelige 9mm kuler til bruk i praktisk. Kjøpte mye Berry's på Xxl tidligere som jeg var fornøyd med, men de har visst sluttet å selge kuler!?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt 9mm kuler kun en gang. Det var 1000 stk av merket Frontier hos Intersport Bogstadveien. Landrø på Lillestrøm har dem også. Kulene virker OK, uten at jeg har så mye å sammenligne med. Det er kobberbelagte kuler. Jeg tror prisen var noen og åtti øre pr stykk.

Edited by Bäke
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
3 timer siden, DoctoRoy skrev:

Har hatt problemer med at kulene kryper inn i hylsene på 45 ACP. Det kyldtes at jeg ikke fikk tak på kulene med krypedien. Lar disse kulene seg krympe i hylsene?

En krympedie vil aldri gi deg kulehold i 9mm, og ikke i 45acp. 

Sizedien din er ute av spec på 45, og sizer ikke ned hylsen nok, alternativt utvider du for mye for å få kula til å stå på hylsa før du setter den. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som APS sier. 

Krymp hjelper ikke. Prøv å slipe ned ekspander litt. 

Erfarte dette når jeg brukte 45 i revolver. 

Alverden krymp hjalp ikke. Slipte ned ekspander, aldri problemer med kuler som kryperetter det. 

Send meg en PM om du lurer på noe om West Coast Bullet kulene. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Vedr. kuler 9 mm, mest for pengene.

Norma selger geco 124 grn kuler til 0,95 øre nå. På Finn.no

 

Noen bedre?

 

Har allerede  bestilt en eske à 1500.

Til denne kula så kjøper jeg VV 330 krutt. Legger i 4,4 grn. Er lei mer rekyl enn man strengt tatt trenger.

Her kommer en bedre ut enn dagens priser på ferdigammo, samlingene blir sikkert mer enn bra nok for den som trenger mengdetrening, som meg.

En dyktig kløpper til å lade klarer sikkert å finne  rett krutt/mengde for å lade denne til ikke alt for langt unna  fabrikk kanskje. 

 

Jeg for mindel skulle egentlig droppe å lade 9 mm, men ingen regel uten unntak.

Link to comment
Share on other sites

0,95 for kule, 0,50 for hette og 0,30 for krutt (2kgs pakker)

1,75 totalt, så da blir det litt billigere, men er det verdt det med tanke på all jobb? Sortere hyslers, vaske etc.?

Det får hver enkelt vurdere

Man får evt mulighetne til å bruke N320 krutt hvis det er viktig for noen...

 

Link to comment
Share on other sites

APS

Jeg finner ikke Frontierkulene som jeg m.fl har omtalt her inne tidligere, eller Geco sine i  ladedatahefte fra VV.

Da har jeg tidligere brukt det som jeg har lest meg til her inne; å bruke Rainier 124 grn RN som mal for å sette COL.

 Det har jeg tenkt å gjøre med Geco sine kuler også, med altså 4,2 og/eller opp til 4,5 kruttmengde og 330. Jeg mener fra mitt ringe ståsted Frontier  og Geco sine 124 grn RN er ganske identiske, slik at du er den første som bemerker at jeg burde oppgi det som jeg tidligere har oppgitt ( vedr. Frontier sine)

 

De fleste antatt sammenliknbare kulene i VV sin katalog så opereres det hovedsakelig med Col fra 29 -og mindre slik at jeg mener jeg er på den trygge siden sikkerhetsmessig. Men hvis din bemerkning ikke handler i første rekke om sikkerhet, men å få best mulig samling av en god kule, så mottar jeg gjerne forslag med dybde på kula. Jeg har ikke noe bedre forslag enn å sette patronlengden til 29mm. Jeg opererer med ymse hylser, men finner ikke hylselengdene så forskjellige at det skulle ha sikkerhetsmessige betydning. Med normalladninger.

 

Du er nå den som trolig er den mest erfarne innen lading her inne så evt andre enn mitt forslag mottas med takk. Jeg er ikke ute etter i første rekke å få optimal samling, men rett og slett få erfaring som 9 mm skytter. Men tror kanskje at utgangspunktet for denne kula kan være godt for den som vil prøve seg fram. Og vet noen om bedre forslag vedr. COL enn mitt med 330 krutt så si bare i fra.

 

Om totalkostnadene blir billigere enn fabrikk så mener jeg svaret må være ja. Jeg bruker Sellier sine hetter, som fungerer utmerket, de koster 0,43, altså tils. 1,38. Legger man til 4,3 grn 330 så tviler jeg på man får det noenlunde tilsvarende i fabrikk, slik Kardinal også er inne på. Det var et tilbud for noen uker siden hos XXL på Fiocchi 115 grn til 2,09. De samler kanskje LITT bedre enn mine hjemmelagde 124 grn Frontier med 5,1 grn 340, COL 29.

Rekylen der er unødvendig høy, vil gå nedover til 330 og mindre krutt i hht. VV sin katalog. Det er tull å lade unødvendig høy rekyl.

(Faktoren for 124 kula og 4,2 grn 330 er over kravet)

 

Jeg kommer aldri til å bruke 310 i 9 mm noen gang - 320 lar jeg nok være uprøvd også. Innbiller meg at jeg får et bredere ladespekter med 330. I utgangspunktet

:)

 

 

 

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg bestilt 1500 Geco 124 grn kuler til gitt.

Da har jeg 3000. Det går med.

Satser på å få skaffet meg 3000 Sellier hetter før jul også, tenker at prisen på disse heller stiger enn synker etter nyttår. 0,43 er fin pris.

Og så må man unne seg litt i ungdommen - jeg er i den annen ungdom...

 

<font style=😐">

 

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...