Jump to content

Erfaringer med Vortex Razor HD 11-33x50 Spotting Scope?


Couger79

Recommended Posts

Noen her som har erfaringer med denne? Hvor langt vil det være realistisk å kunne se kulehull (kal. 6,5 og .30) i skiver med en slik en på full zoom? Er det eventuelt andre spottescope i samme prisklasse som folk kan anbefale?

 

Planen er å bruke den til både jakt og trening så derfor er liten størrelse og lav vekt å foretrekke.

Link to comment
Share on other sites

300m. 500m på en god dag (klar lys dag uten mirage eller støv, tidlig på morran f.eks.), på en fantastisk dag (hvert 7. skuddår), 800-1000m. Det er basert på erfaring med mange kikkerter og spotteskop, ikke akkurat denne. Generelt kan du se kulehull på 300m med "nesten hva som helst" - jeg ser kulehull på 300m med min SuB 5-20x50 nesten alltid, om ikke skiva er svart og full av lapper, eller lyset er dårlig. På 500m må planetene line litt opp nesten uansett kikkert/spotteskop, det er lufta som er begrensningen sålenge det ikke er et billigskop en har.
Sjekk Minox og Opticron, jeg husker ikke hva de koster, men de store skopene deres er merkbart skarpere enn Vortex sine. Eller var, for Vortex har vel kommet med Gen 2, og jeg har bare sett i Gen 1?

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

6,5mm høl på 500m er brutalt da... 

Det er ikke bare kikkerten. Jeg skyter litt sammen med guttungen på 13. Han ser 6.5mm kulehull på 500m i ca alle kikkertsiktene jeg har. Gjerne på 14x forstørrelse... Når jeg sliter med å se dem i Swaro 20-60x80, på 60 :( Da i blå/orange eller hvit papp. Svart er mye vanskeligere.

 

Sitat

Vi bruker en low tier mrad spotter. Kulehull kan være vanskelig på 300m. 

I svarte eller lyse skiver?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...