Jump to content

Sauer 100 eller Mauser M18


Freds

Recommended Posts

Hei er helt ny på storviltjakt, men skal igang til høsten. Har trolig landet på 308.

Har lest testene til Mauser M18, og erfaringene på Sauer 100, så tror det er de det står mellom nå. Hva tenker dere? Noen fordeler/ ulemper med disse? Hva er bra/ evt ikke bra? 

Link to comment
Share on other sites

Sauer 100:

Positivt:

Topp avtrekk og presisjon.

 

Negativt:

Et elendig magasin. (I 223 rem "mater" den bare av og til ).

Låskasseinnfestningen til stokken med "100 mellomleggsskiver" virker utrolig "jalla".

Det ser ut som sikringen kan knekke når som helst.

 

Litt flåsete sagt så ser det ut som Sauer har produsert låskasse/løp og avtrekk, for så å satt bort resten til Ringo.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Selv om grunnlaget er syltynt er jeg tilbøyelig til å være ening med bbdg.

Har selv vært på utkikk etter en ny småviltrifle i 223rem i et halvt års tid. Etter en del "butikktaffsing" ende jeg opp med en browning x-bolt nordic light. Skal hente den ut i disse dager.

Uavhengig av pris så var dette den rifla som tilfredsstilte de fleste kravene jeg satte. Lett, syntetisk stokk, låskasse tilpasset patronen, løp som sitter fast:), 60 graders hevearmsløft, ferdig gjenget...

Så får vi se om jeg blir skuffa....

  

Link to comment
Share on other sites

Nå var det 308 rifle trådstarter spurte om, ikke 223.

Jeg regner med de færreste som svarer her har erfaring med begge rifler. Siden Mauser M18 er såpass nå, så har de sannsynligvis uansett ikke mye erfaring med den.

De fleste svarer ut fra den ene riflen de har :-) Eller som vi ser så anbefaler de helt andre når de ikke kjenner til de :-)

 

Uansett, jeg har null erfaring med Mauser M18 selv, men jeg har hatt en Sauer XT 100 i 6,5x55 i ca halvannet år.

Og det er blitt my go-to rifle uten sammenligning. Faktisk er jeg blitt så glad i denne at jeg solgte min Sauer 202 som er en tre ganger dyrere og "bedre" rifle.

Har ingen ting negativt å si på Sauer 100.

Som sagt ovenfor:

- Presisjon super

- Meget bra justerbart avtrekk.

 

Det som blir nevnt om magasintrøbbel i 223 kjenner jeg ikke til, men har hvertfall vært null problem med 6,5x55.

 

Faktisk fungerer rifla så bra at i vinter har jeg brukt den til DFS feltskytingen også, og Sauer 200STR'en har blitt stående ubrukt i skapet.

 

Dette er hvertfall en keeper for meg.

Billig og bra.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, Bartemannen skrev:

 

De fleste svarer ut fra den ene riflen de har :-) Eller som vi ser så anbefaler de helt andre når de ikke kjenner til de :-)

 

Tror nok det er ganske mange her inne som har og har hatt nååååget fler enn en rifle, og dermed har bredere erfaring enn du antyder. Også en del som jobber eller har jobbet i bransjen som har skaffet erfarin på den måten.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bbdg skrev:

Tror nok det er ganske mange her inne som har og har hatt nååååget fler enn en rifle, og dermed har bredere erfaring enn du antyder. Også en del som jobber eller har jobbet i bransjen som har skaffet erfarin på den måten.

Var ikke det saken/sitatet gjaldt. Jeg har også hue og ræva full av rifler.
Men en gjenganger her på Kammeret er at folk svarer på andre ting enn det folk spør etter. Derfor jeg blant annet selv mer eller mindre har sluttet å spørre om råd her.

 

Når folk spør om Sauer 100 eller Mauser M18 i 308, så er ikke 223 eller Browning relevant for trådstarter. Med mindre man spør generelle råd, men det gjorde han ikke her.

Spør man om A og B, så skjønner jeg ikke hvorfor folk som ikke har kjennskap om A eller B velger å svare C, D og E.

 

Men dette blir en avsporing fra trådens tema, og det har ikke jeg tenkt å bidra med.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg sier T3 er egenerfaring og at kvalitetsnivået på komponentene i rifla er slik at det ikke føles bortkastet å kjøpe et 12k karbonskjefte til denne. T3 "svarer" på en slik oppdatatering på en måte de andre ikke gjør. T3X + karbonskjefte kan glatt sammenliknes med en Blaser R8 kvalitetsmessig.

 

Til T3 får man også andre customkomponenter de andre riflene ikke får. Et eksempel er Spuhr kikkertmontasjer som går rett i de freste sporene i Tikkakassa. Optilock ringmontasjer er også geniale hvis ikke objektivet på kikkertren er for stor. Slik kan man fortsette i det uendelige med forskjellige komponenter til T3.

 

BV0R8033-1030x512.jpg

 

BV0R8019-1030x486.jpg

Edited by Torf
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, ble ikke veldig mye klokere men forstår at - hva er best - spørsmål er vanskelige. Kjenner det fortsatt står mellom disse to selv om jeg skjønner Tikka er bra - og skal lese meg litt opp på Browning. Har andre noen synspunkt eller Browning erfaring er det fortsatt bare å la dem komme- takk.

Link to comment
Share on other sites

På 13.3.2018 den 10.41, Super XX skrev:

Selv om grunnlaget er syltynt er jeg tilbøyelig til å være ening med bbdg.

Har selv vært på utkikk etter en ny småviltrifle i 223rem i et halvt års tid. Etter en del "butikktaffsing" ende jeg opp med en browning x-bolt nordic light. Skal hente den ut i disse dager.

Uavhengig av pris så var dette den rifla som tilfredsstilte de fleste kravene jeg satte. Lett, syntetisk stokk, låskasse tilpasset patronen, løp som sitter fast:), 60 graders hevearmsløft, ferdig gjenget...

Så får vi se om jeg blir skuffa....

  

Holder på å sjekke ut Browningen nå.... 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...