Jump to content

Transport av våpen til og fra banen - med omveg..?


Roffen

Recommended Posts

 

Litt nybegynner spørsmål her:

 

Med nylig ervervet våpen føles det litt uvant å tusle rundt i byen og t-bane med revolver og amo i sekken. PS! Fra våpen sjappa og hjem, ikke noe jeg tar med på tur uten mål og mening.. 

 

Hva er akseptabel «omveg» til og fra skytebanen. I morgen skal katta leveres til dyrlegen, som er samme vei som banen. Også har kona sendt meg på hent tur innom et kjøpesenter. Det mest rasjonelle er da for meg å ta med våpen hjemmefra, også gjøre div ærend på vei til og fra banen. Men da med to våpen og amo i sekken. Jeg finner ingenting i regelverket om dette. Unntatt at det ikke er greit å la det ligge i bilen. Også står det en del selvfølgeligheter om at det ikke skal bæres i hylster på kroppen. To originale esker med lås i en sekk - er det da OK å sveive innom dyrlege og butikken...?   Eller er det «rett linje» mellom hjem og banen som gjelder..?  

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

De omveiene du beskriver er ikke tillatt. Men du kan dele våpenet som andre har kommentert.

Jeg ba mitt lokale politikammer om en forklaring på aktverdig formål, og de presiserte at å stikke innom butikken for å kjøpe en liter melk på vei hjem fra skytebanen var utenfor det de anså som aktverdig..

Link to comment
Share on other sites

21 minutter siden, 5,56 skrev:

Så da jeg som bor i Agder, reiste på ferie med familien til Florø i sommer, brøt jeg loven fordi jeg skjøt et stevne i Bergen?

 

Absolutt ikke!

 

Selv bor jeg så langt fra skytebanen at jeg bruker å putte overdelen i innerlommen og butikkhandle det jeg vil, mens resten etterlates i låst bil. 

Link to comment
Share on other sites

Så hvordan blir det galt å svinge innom butikken på vei til/fra trening, selv om butikken ligger lenger hjemmefra en banen? 

(Og hvor står det at en må ha bil for å komme seg på banen)

Edited by 5,56
Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, 5,56 skrev:

Så hvordan blir det galt å svinge innom butikken på vei til/fra trening, selv om butikken ligger lenger hjemmefra en banen? 

(Og hvor står det at en må ha bil for å komme seg på banen)

Er det forbudt å bruke bil til skytebanen også nå? xDxDxD

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, SeRg skrev:

Dersom en må reise forbi hjemmet på vei hjem fra banen, og butikken ligger lengst vekk ... Da forstår jeg politiet.

Leste innlegget ditt litt fort første gang, først nå oppfattet jeg hva du faktisk skrev, og da er jeg enig.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, ta ut tønna.

Nå må jeg si at mange konstruerer problem her. Jeg kjører til trening og stevner flere ganger i uka og har gjort det i mange år. Jeg har kjørt med "hel" pistol/revolver i bilen hver eneste gang. Og ja, jeg har kjøpt melk og brød noen ganger.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har en annen liten problemstilling å lufte, og virker som dette er rette stedet. Jeg jobber stort sett en times kjøring unna der jeg bor, ofte kan arbeidsplassen være ganske nær den skytebanen jeg kommer til å skyte på. Er det mulig på lovlig vis ha medbrakt våpenet på jobb for å så dra på skytetrening etter jobb? 

Link to comment
Share on other sites

Hva som er lovens intensjon finner man sikkert ikke ut før man sitter i klemma :-)

 

Jeg har tilgang på flere skytebaner i gangavstand fra der jeg jobber, så en sjelden gang, pga. tidsklemme, rush-trafikk osv. har jeg valgt å dra direkte fra jobb til trening eller stevne.

Lokalene jeg jobber i har streng adgangskontroll og jeg har låsbart kontor med låsbare skap, så jeg føler at det er mer innafor enn mye annet man må gjøre for å få med seg våpen rundt omkring på jakt og stevner.

 

Utover det rent lovmessige, kan det være lurt å sjekke hva arbeidsgiver synes om saken.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skal på skytebanen etter jobb har jeg vital del på meg og resten av våpenet/ammo skjult i bag/sekk bak i låst bagasjerom.

Blir våpenet stjelt i bilen uten vital del mens bilen står parkert og den er forsvarlig låst så har man fulgt loven og ingen kan ta deg på dette.

Har du vital del av våpenet på deg og låser resten skjult i bilen så kan du reise på storshopping om du vil. Du er fortsatt innenfor lovverket så lenge du er på veg til eller frra aktverdig formål med våpenet. (til og fra øvelseskyting,stevner og forsåvidt også 7 dagers bilferie med skytestopp på stevner her og der er innenfor lovverket)

Slutt å bekymre dere så mye for alt mulig tull og les våpenloven alt står der ;)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

 

Tror det kan være lurt. Jeg hadde uansett ikke satt fra meg Kragen i hjørnet av sløydsalen når jeg har undervisning..

Ta sluttstykket i lomma du og lås Kragen ned i bilen med futteral eller et teppe over så er du safe;) Tror ikke det er lurt å ta med våpen inn på arbeidsplassen uten samtykke fra arbeidsgiver. Men at du har en sleide eller sluttstykke i lomma på jobb det er det ingen som vet og har du våpenkort så har du lov til å ha våpendeler i lomma uansett hvor du måtte gå.

Edited by M&P79
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, hipshot skrev:

Det kommer vel litt an på yrket.

Jeg skulle kanskje opplyst om det xD

Jobber som e-verksmontør så er alle steder mellom midt i Oslo sentrum til de dype skoger ved kornsjø. Har som regel alltid med bilen, men kan være i perioder langt unna bilen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...