Jump to content

Borfors B14, brukbart til knivstål?


SofaBamse

Recommended Posts

Skal smi en kniv (for å teste) og så en spydspiss til et skoleprosjekt. Har tilgang til to typer stål som jeg tror kan passe. Det ene er en gammel borrestang fra en fjellborremaskin (eller lignende) som jeg har funnet ut tar herding, men da jeg prøvde å herde forrige kniv ble det massevis av små sprekker. Det andre er en bit stål fra Bofors, jeg er ganske sikker på at det var B14 som stod på den. Jeg har fått med meg at det er en variant av verktøystål, men vil den fungere til mitt bruk, og være herdbar med minimal erfaring, enkle fasiliteter og helst vannkjøling?

Link to comment
Share on other sites

I følge 'Woldman's Engineering Alloys' skal Bofors B14 være et ganske enkelt karbonstål, ganske lik AISI 1070. Tipper du finner masse info om det stålet på nett. Uten å ha voldsomt med peiling på kniv tror jeg dette er bedre egnet til øks/samekniv/sverd etc, det vil nok være litt bløtere og seigere enn de klassiske knivstålene (1085/1095). Herding bør i det minste være enkelt.

 

Hva den borrestangen er laget av er ikke godt å si, du kan jo prøve å herde en testbit i olje om du brukte vann sist...

 

 

Uansett, dette er vel rette tråden for spørsmålene dine:

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...