Jump to content

M67 6.5x55 til 6.5-06


TMB

Recommended Posts

Da er tiden kommet for å begyne å fikle med "moderne" våpen sett fra en svartkruttskytters ståsted.

 

Planen er da en gammel kongsberg M67 børse i 6.5x55 og få den til å fungere ut på 300 meter +.

 

Noen her inne som har konvertert en 6.5x55 til 6.5-06 tidligere som kan fortelle meg om de feller en bør være obs på?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med selve konverteringen. 6.5-06 pleier å virke utmerket i både Mauser og Sauer. Men kan jeg spørre, hvorfor bygge den om? Iallefall i en "nybegynnerfase" er det ikke annet enn å skaffe seg unødig bal og kostnader.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt er det lov. Det er sikkert gøy også. Men opp mot å treffe det man skal på >300m så er det iallefall til å begynne med kontraproduktivt. Man er mye (som i MYE) mer tjent med å bruke penger og tid og ressurser på å trene. Det er mer moro egentlig, og det vil gi bedre resultater på skiva.

Grunnen til at jeg svarte er at mange later til å tro at man må ha magnumpatroner for skyte over 300, eller "langhold", mange tror at 6.5x55 eller 308Win ikke fungerer, og at man må ha "ei skikkelig børse" før det er noen vits i å begynne". Vi har folk som har Tikka T3 i 6.5x55 som velger å ikke komme på trening før de får den ultimate custombørsa levert, om et år eller så...

Så der er det, så lenge TS er klar over at det er totalt unødvendig å bygge om, bygg om av hjertens lyst. Man leter alltid etter noe bedre, men det er nå sjelden man blir bedre - av noe annet enn trening ;)

 

K

 

Edited by M67
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har vel aldri vært kjent for å gå main stream. 

Utfordringer er det nok av, sant det. Men jeg tenker som så, hvorfor ikke? Ei børse til 1000kr, kammerbrotsj til 2000kr, 30-06 hylser er jo billig, 6.5 kuler i god kvalitet finnes det jo mye av. Die settet ligger jo i skuffen så...

Og så er det litt å lære av ett slikt prosjekt, da det sikkert ikke blir første og siste børsa som jeg holder på med... Dreibenken står på jobben og roper etter kveldsdreiing...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Jeg hadde så absolutt ikke gidda å gjort det bare for å gjøre det, det blir min mening.

Nei det framstår som helt meningsløst etter mitt syn. Spesielt siden ombyggingen er til et kaliber som gjør akkurat det samme, bare mer tungvint. Hadde det vært til noe spesielt, til et formål - si en 22/6.5x55 ala Aannerud sin, eller noe som faktisk er forskjellig fra originalpatronen...

 

Sitat

kongsberg M67 børse i 6.5x55 og få den til å fungere ut på 300 meter +.

Den fungerer (faktisk svært bra) som den er. Jeg tviler sterkt på at den vil fungere bedre, og vurderer det som mer sannsynlig at den vil fungere dårligere. Du har et vell av ladedata i 6.5x55, som vil stemme i M67en, i 6.5-06 har du bare villkatt-data, som spriker alle veier, og som er vanskelig å sammenligne. Du må gjøre mye mer ladningsutvikling, starte lenger fra der du vil være i alle tilfeller.
 

Jeg har skutt med 6.5x55 sammen med andre som skjøt 6.5-06 mange ganger, og aldri sett de skyte noe bedre. Selv på 12-1300m hadde ikke -06en noen fordel. På 300m er det ganske sikkert en ulempe.

 

Men, alle motargumentene her har som utgangspunkt at rifla er til å skyte og treffe med. Er det ikke hovedhensikten, så faller de alle.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som tidligere nevnt er 6,5x55’n breiere over rævva enn .3006’n å du må sette tilbake pipa.. Så da blir spørsmålet om du har nok gods i pipa forran kassa til å sette den tilbake..?  Ellers er det ingen andre feller over en sånn jobb så vidt jeg vet..

 

Ellers henger jeg meg på att det er mest fornuftig å lavær! Dette fra en som har 3 villkatter;) Jeg leker stadig med tanken om å kjøpe en Sauer 200str i 6,5x55 for å skyte, skyte og atter skyte! Men prosjekter vil jeg nok alltid ha gående, å veien til mål er jo gøy! Men når tidsklemma hamrer på døra er det aller gøyest med det enkle👌

 

Du trenger definitivt ikke bytte kaliber for att den skal fungere på 300m, ikke på 1000m heller egentlig..

 

 

Aannerud

 

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt fristet til å brosje om en sauerpipe til 6,5-06 for å utforske påstanden om at det ikke går å kamre om 6,5x55-piper...

Det har inntil nylig feks vært vanlig å skyteforme 375hh til 404jeffery.

Hmm, har pipe, diesett, hylser. Noen som stiller med brosj?

 

Beklager avsporing☺

 

P1011469_zpsufviokgn.jpg.2e40aa872e94d2b39cbf8f47aac21003.jpg

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...