Jump to content

Låne 22lr registrert på skadedyr


TrygveL

Recommended Posts

Har prøvd og søkt litt men fant ikke akkurat denne problemstillingen i de andre trådene.

 

 

Det har seg slik at min far har ei .22lr stående i skapet og samler støv.  Denne har han fått pga skadedyr for sikkert 30 år siden.

 

Hvordan er dette med utlånserklæring vist eg vil låne den til og skyte blink.

Eg kan nokk ikkje jakte med den da den er registrert som skadedyr rifle.

Men kan eg låne den vist eg eiger ei hagle sjøl? Eller må eg eige ei rifle for å låne ei rifle?

Har jegerprøven og ei hagle

 

Alternativet er jo å registrere den over på meg å få den fra skadedyr til jaktvåpen men da kan vell ikkje han bruke den om han vil lenger. Siden han ikkje har jegerprøven.

 

Edit.  Kom kansje ikkje fram i første post men eg spørr pga når eg tok jegerprøven. Sa instruktørene at våpen kunne bare brukes til det de var ervervet for.  Konkuranserifle kunne ikke jaktes med osv.

Edited by TrygveL
Link to comment
Share on other sites

@Hassel har skrevet en del om dette med bruksområde. Selv om hans forståelse går på tvers av min egen, så argumenterer han godt for hvorfor våpen som ikke er ervervet til jakt ikke kan brukes til jakt. Såpass bra, faktisk, at jeg kommer til å forholde meg til dette selv, inntil jeg har pålitelig informasjon som bekrefter det motsatte.

 

Hvorfor skulle dette bli annerledes ved utlån, @Erlend Meyer?

Link to comment
Share on other sites

Hassel er på viddene her. Det er bekreftet av våpenkontoret i Agder gjentatte ganger, på konkrete spørsmål fra meg, om jeg kan jakte med 200STR erhvervet til DFS skyting. Svaret er at ja, det kan jeg. Du kan jakte med alle våpen som er tillatt til jakt.

Erlend Meyers forståelse er den riktige., og det er det samme om den er lånt ut eller ikke.

Hvordan vet man forresten hva et våpen er "registrert" på? Det står jo ikke på våpenkortet? Ikke om jeg husker hva alle mine våpen er erhvervet til.
Både DFS sin jegerklasse, og NJFF sin jaktfeltskyting baserer seg på at en bruker våpen erhvervet til jakt, til konkurranse. Altså til et annet bruksområde enn det de er erhvervet til - dette helt i forståelse med POD.

 

K

Edited by M67
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@M67 dette samsvarer med min egen forståelse, sånn den var før Hassel tuklet med den.

Nå har det egentlig aldri hersket tvil om at jaktvåpen kan brukes til trening og konkurranse, men han klarte og overbevise meg om at det var problematisk å bruke konkurransevåpen til jakt.

 

Nuvel, nok om det. Spørsmålet ser ut til å være avklart, men det kan være lurt om TrygveL tar kontakt med sitt lokale våpenkontor å sjekker at de er av samme oppfatning som Agder.  

Link to comment
Share on other sites

Bare drar deg litt i beinet @TrygveL, det er ikke vondt ment.

Uavhengig av hvilket bruksområde di far har fått innvilget erverv av denne på. Kan du låne og bruke den til alle lovlige formål, som jakt, trening og sportskyting. Skjema for utlånseklæring finner du feks på sidene til NJFF. 

Men hvis du/dere er mer komfortabel med å registrere denne på deg, er det også en grei løsning. Du skal ikke betale søknadsgebyr for våpen du arver i rett nedadgående linje. Og nå som jaktgarderoben blir utvidet til 8 våpen etterhvert, så er det ikke spesielt problematisk mtp at den blir full. 

Men hvis din far også skal bruke denne, så er det vel greiest at den fortsatt står registrert på han. 

Edited by 8X68S
Link to comment
Share on other sites

--- unødig sitering fjernet ---

Ok flott. Kan alltids ta og høre med våpenkontor hvordan de ser det.  Husker det ble nevnt på jegerprøvekurs at konkuransevåpen ikke kunne jaktes med.

Edited by psAico
Meinte våpenkontor og ikkje lensmann
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, jjrckd said:

Står bruksområdet spesifisert i våpenkortet?

Det er eg litt usikker på. Vet bare at han søkte om felling av skadedyr på gård i ungdommen for å få seg ei salongrifle. 

På jegerkurset blei det nevnt at det som rifla var registrert som var hva den skulle brukes til. Hvertfall konkuranse kunne ikke jaktes med.

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, TrygveL skrev:

 

På jegerkurset blei det nevnt at det som rifla var registrert som var hva den skulle brukes til. Hvertfall konkuranse kunne ikke jaktes med.

 

Reinspika tull!

Atter ett bevis på at jegerprøveinstruktører ikke alltid vet hva de snakker om:trist: (hvis du ikke har missforstått)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Jeg fikk først beskjed av lokalt våpenkontor at jeg ikke kunne skyte stevner med jaktriflene mine, eller jakte med konkurranse våpen.Ho ringte meg faktisk om dette, etter at jeg søkte på ei pipe tenkt til konkurranse, brukt i låskassa på ei av jaktriflene mine. Ok sa jeg, da får jeg heller kjøpe meg ei ny rifle.

Seinere har jeg fått beskjed om å bruke jaktrifla mi til jaktfelt. Det var ingen grunn til å innvilge en søknad på jaktfeltrifle,  til folk som hadde jaktrifler som våpenkontoret mente var velegnet til jaktfelt. Ikke lett å bli helt klok på slike meldinger. Og begge er også feil.

Så det er ikke å vente at lokale våpenkontor og jegerprøveinstruktører er oppdatert på alle mulige scenarier.

Jeg jakter, trener og skyter konkurranse med våpnene mine uavhengig av registrert bruksområde. Etter å ha satt meg så godt inn i lov og forkrsift som jeg har kapasitet til, gjør jeg dette med meget god samvittighet.

Men hvis du er usikker kan du ringe POD, 23364100. Spør etter noen som kan svare på spørsmål om våpenloven. Det svaret du får der, kan du regne som fasit. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

 

 

5 minutes ago, bbdg said:

Reinspika tull!

Atter ett bevis på at jegerprøveinstruktører ikke alltid vet hva de snakker om:trist: (hvis du ikke har missforstått)

Ble spesifikt spurt om dette da en på kurset hadde en salong han hadde brukt på konkuranse i sine yngre dager.  Konklusjon ble hvertfall at hvis han skulle jakte med den måtte den omregistreres. Påsto instruktørene.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tidligere var det jo slik at en spesifiserte bruksområde for våpenet når en sendte inn søknad da det i utgangspunktet ikke tillot at en hadde "like" våpen med tilsvarende bruksområde. Dette hadde overhodet ingen praktisk betydning og en har nå gått vekk fra det at en skal spesifisere bruksområde.

 

De eneste tilfellene jeg har hørt om hvor en ikke tillates å jakte med våpen som i utgangspunktet er lovlige på jakt er når man arver våpen. Da vet jeg at noen (ikke alle) våpenkontorer skriver i våpenkortet at våpenet ikke skal brukes på jakt. Så til TS, hvis det ikke står noen begrensninger påskrevet på våpenkortet så hadde jeg brukt det på jakt så lenge du innfrir kravene for å låne våpen.

Link to comment
Share on other sites

Den naturlige konsekvensen av at man lemfeldig omgår jaktvåpen garderoben med kjøp av ko kuransevppen, vil nok bite alle i rumpa til slutt. Ser for meg at det spesielt kan bli trø lete npr den garderoben blir utvidet. Er ellers dypt fasinert over at det som gennerelt er ansett som idotetater på våpen og lovvverk (våpentantene og POD) tydlig is er sannhetens apostler i andre tilfeller. 

 

Men men.... sic transit osv

Link to comment
Share on other sites

Nå tar du opp en helt annen problemstilling, jeg forutsetter selvfølgelig at man oppgir tiltenkt bruksområde på søknaden. At man feks skyter jaktfelt med et jaktvåpen utenom jakta er helt uproblematisk, faktisk vil jeg påstå at det er mindre problematisk enn å insistere på et eget våpen når jaktvåpenet gjør jobben.

Jeg vet ikke om jeg skjønner siste kommentar helt. Idioter eller ikke, det er jo de som bestemmer. Hvis POD sier at noe er OK må et vel være greit nok? Eller mener du at vi skal sloss for en mer rigid tolkning av regelverket?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...